Kat plotseling bang voor zijn speeltje

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
FemkeSnoetje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2012 20:08

Kat plotseling bang voor zijn speeltje

Bericht door FemkeSnoetje »

Net heb ik een account hier aangemaakt, omdat ik graag zou willen weten wat jullie in dit geval zouden doen.

Voor Snoetje hadden we een tijd geleden bij het voer een gratis speeltje gehad, dol was hij erop! Hij vond het ontzettend leuk om ermee te spelen en je kon er niet genoeg mee zwaaien, kei hard rond draaien, hij vond het echt leuk. Maarja, helaas ging het dan ook snel kapot. Nu kwam ik maandag in de winkel ook een leuk speeltje tegen, ook zo'n hengeltje met een stuk elastiek en dan een balletje eraan. Ontzettend leuk vond hij het, net zo dol was hij er op als op zijn oude speeltje. Gek doen, rennen, omhoog springen! Ontzettend leuk om hem zo te zien spelen! Op begeven moment sprong hij naar voren toen het balletje rond draaide dit kwam tegen zijn hoofdje aan, daar is hij erg van geschrokken. Nu vindt hij het dus erg eng als je ermee aan komt en als je er uberhaupt al iets mee doet kruipt hij in een hoekje en in elkaar. Ik vind dit echt ontzettend sneu, want hij had er net zoveel plezier mee! Nu wil ik graag proberen om zijn angst weg te nemen zodat hij er weer lekker mee kan spelen.

Ik hoop dat jullie tips/ideeën en werkwijzen hebben waar op dit misschien zou kunnen?

Liefs Femke
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat plotseling bang voor zijn speeltje

Bericht door Sifra »

Ik heb zelf ook eens een keer te wild gedaan met een speelhengeltje, waardoor mijn kat er bang voor werd. Ik heb het hengeltje gewoon een aantal weken weggeborgen. Daarna heb ik het voorzichtig opnieuw geprobeerd met hetzelfde hengeltje en ze was er niet meer bang voor.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plotseling bang voor zijn speeltje

Bericht door nellebel »

ik zou ook even een ander speeltje nemen. lege wc rolletjes, veren, propjes papier, je kunt vanalles gebruiken en dure speeltjes is niet nodig hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat plotseling bang voor zijn speeltje

Bericht door Dinky »

Wat hier erg bevalt is een simpel pingpongballetje ;) Wij hebben dan ook laminaat en het is hier het leukste wanneer hij stuitert, dan pakt onze poes hem lekker uit de lucht en kan ze er maar moeilijk grip op krijgen wat zorgt voor veel speelplezier.

Weet niet wat dinky heeft meegemaakt met een speelhengel maar ze is er in elk geval erg bang voor als hij beweegt. Je hoeft hem maar te pakken of dinky vlucht er al voor weg. Maar met het pingpongballetje vliegt ze de hele kamer door wat erg leuk is om te zien ;)

Heb een pakje van 6 pingpongballetjes voor €1,50 gehaald bij de bart smit een paar weken terug ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat plotseling bang voor zijn speeltje

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou ook het touw rond de hengel kunnen winden, vastknopen en hem dan laten slingeren. Zo kan je kat er op zijn eigen tempo aan gaan snuffelen en weer gaan vertrouwen.
Het touw niet los laten slingeren, want dan zou hij zich erin kunnen verstrikken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
FemkeSnoetje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2012 20:08

Re: Kat plotseling bang voor zijn speeltje

Bericht door FemkeSnoetje »

Ik heb het speeltje even laten liggen, net zag hij hem zelf liggen dus heel even rustig met hem gespeeld. Hij vindt hem in ieder geval al niet meer eng en hij wil er ook al lekker weer mee spelen! Super dus! :)

Dure speeltjes hebben we ook nooit hoor! Eigenlijk heeft hij in het meeste geen interesse, dit vindt hij wel erg leuk dus dat is leuk mee genomen! :D

Dat is wel een leuk idee Dinky, ga ik zeker eens proberen! ;)

Ik heb hem er ook lekker rustig aan laten wennen nu, gewoon beetje aaien, en zachtjes wiebelen. Ik kijk erg goed uit dat hij er niet in kan vast komen te zitten! :)
Plaats reactie