Met spoed gezocht: vlooienmiddel

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Met spoed gezocht: vlooienmiddel

Bericht door Vinnie »

Hey!

Ik ben hier al een ruime tijd niet meer geweest, voor ivm verhuizing. Wat tevens erg goed gegaan is met de katten! :D

Maarrr ik heb een andere vraag... Ik heb gisteravond een zwerfpoesje gevonden, van nog geen jaar oud. Graatmager, loopt wankel of mank en was apatisch op het moment dat ik haar van de grond haalde. Ze lag ook midden op een stenen wandelpad, naast een hele drukke weg.

Ik heb haar maar opgepakt, ze werd toen iets levendiger en de hele weg heeft ze in mijn armen gehangen. Ik had haar eerst in de gang gezet met natvlees, water en politie gebeld. Die verbonden mij door met dierenambulance, maar tot drie keer toe nam niemand op. Ik algemeen landelijk nummer gebeld maar zowel gisteravond als vandaag nemen ze niet op. Ze zit nu in de tweede slaapkamer met alle gemakken en ik doe schietgebedjes dat ze in een zichtbaar hoekje haar behoeftes doet, haha! Maar ze zit goed, ruim en behagelijk.. Veilig ook.

Ik geef het poesje nu ieder uur een klein beetje eten. Vlees of brokjes in water getrokken en het ziet er naar uit dat ze vandaag en vannacht ook hier gaat blijven.
Maar nu komt mijn probleem.. Ze heeft vlooien, mijn katten lopen een vlooienshot achter (gladweg vergeten) en mijn voorraadje aan zooi is kwijtgeraakt tijdens de verhuizing! Ze is zo mager.. En dan die bloedzuigende krengen op haar. Ik wil haar ook eens rustig zien liggen en niet om denhaverklap zichzelf bijten of likken door de vlooien. Mijn katten overleven het wel, maar zij.. Ik maak me zorgen.

Ik heb vanalles geprobeerd; dierenarts (vraagt weekend consultkosten!), mensen met dieren.. Niemand heeft wat.. Nu nog een wanhopiger poging.. Is er iemand hier in regio Tilburg met vlooienmiddel?? Ik woon in het centrum van Tilburg en wil het graag overkopen! Je zou mij er zoooo blij mee maken!

Groetjes, Ayla
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Re: Met spoed gezocht: vlooienmiddel

Bericht door Vinnie »

Ow, ze is nu trouwens helemaal opgeleefd. Ze is niet meer apatisch, doet een beetje aan vachtverzorging (ziet er slecht uit) en bedelt iedere keer weer om meer eten. Ik geef haar expres gepaste hoeveelheden, zodat ze zichzelf niet overeet. Die darmen moeten eerst weer opstarten.

Maar ik denk met wat liefde en goede verzorging dat ze er helemaal bovenop kan komen. Het is ook een knappe poes. Het gaat me pijn doen morgen om haar met de dierenambulance mee te geven. :(
Cerna

Re: Met spoed gezocht: vlooienmiddel

Bericht door Cerna »

Sorry, heb wel pipetjes maar woon een beetje ver weg. Ik ben ook bang dat zo'n pipetje een beetje teveel is voor een jong, graatmager katje.
Ik neem aan dat je wel een vlooienkam hebt of een ander fijn kammetje en dan kun je haar voorzichtig kammen en de vlooien vangen die je tegenkomt en verzuipen in een bakje water wat je naast je zet.

Een nog drastischer manier is de kat onder te dompelen, dan snel in een handdoek wikkelen en goed wrijven en daarna heel voorzichtig de handdoek verwijderen en in de emmer met water plonzen waar je net de kat in onder gedompeld hebt. Nieuwe handdoek om de kat heen en weer goed afdrogen. Daarna kammen en kijken of er nog vlooien rondhupsen.

Het is niet zo effectief als vlooienpoeder (beter bij een klein katje) of druppels, maar het is in ieder geval een noodoplossing voor vandaag.
Succes!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Met spoed gezocht: vlooienmiddel

Bericht door Chiquita98 »

Uhm hoezo heeft de dierenarts niks???? Das wel een hele slechte zaak. Arme poes en fijn dat jij je over haar ontfermd.
Ik zou haar ivm de vlooien apart houden van je andere katten en daarna die hele ruimte desinfecteren. En je eigen handen steeds goed desinfecteren.
Als ze morgen door de dierenambulance word opgehaald dan zullen zij haar meteen ook wel behandelen. Waarom halen ze haar morgen pas op trouwens?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Met spoed gezocht: vlooienmiddel

Bericht door Cerna »

Dierenarts heeft wel wat, maar vraagt extra apotheekkosten ivm weekend.
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Re: Met spoed gezocht: vlooienmiddel

Bericht door Vinnie »

Hoi lieve mensen, ik heb niet meer gereageerd, terwijl jullie voor mij wel de moeite namen.
Het katje woont nog steeds hier en ze heet nu Luna.
Ik vond haar vrijdag en toen nam de dierenambulance niet op, zaterdag namen ze ook niet op en zondag werken ze niet. Uiteindelijk werd het maandag en was ze, gevoelsmatig, de mijne.
De kittenmand was zaterdag nog langsgekomen omdat ze zo mager was, dat ze op een kitten leek. Zij konden op dat moment ook geen plek voor haar vinden. Maar de mevr van de kittenmand was zo lief. Gaf informatie, had vlooienmiddel bij zich en ontwormingstabletten.. Ze gaf uiteindelijk ook een adres van een dierenarts die geen hele hoge kosten rekent voor een consult. En daardoor kon ik het katje houden, want we hebben doorgaans genoeg geld om onze katten volledig te onderhouden, maar die maand hadden we enkele financiële klappen gehad waardoor we niet het geld hadden om haar alle zorg te kunnen geven. Uiteindelijk bleek het allemaal heel erg mee te vallen (ontstoken keel en een zwaar gekneusd achterlijfje). Ze is net krols geweest dus ze moet nog gesteriliseerd worden, maar dat komt ook snel goed :)

Ze is heel goed gewend, kan goed opschieten met de andere poezen en heeft echt een plekje in ons huishouden veroverd.. Ze hoort er helemaal bij!

Bedankt voor jullie reactie toen en het meedenken!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Met spoed gezocht: vlooienmiddel

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het zwerfpoesje een fijn huisje heeft gevonden :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Met spoed gezocht: vlooienmiddel

Bericht door Chiquita98 »

Wat een goed nieuws! Fijn ook dat je even een update doet. Gebeurd zelden!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie