kat jengelt

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
chica80
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2012 11:21

kat jengelt

Bericht door chica80 »

Ik ben over het algemeen zeer gelukkig met mijn lieve kattekopje. Het betreft een oudere dame van zeker 20 jaren oud. Ze is erg op haar aandacht en die krijgt ze dan ook zoveel mogelijk. Echter kunnen we zo langzaamaan niks meer doen zonder dat ze op schoot ligt of gekroeld wordt. Ze miauwt dan echt klaaglijk en gaat net zolang door tot ze weer op schoot ligt. Hoe leren we dit gedrag af, want ze gaat het nu ook doen als we echt de deur uit zijn en het is storend voor de buren.
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: kat jengelt

Bericht door falkosan »

ach, de poes is 20 jaar oud, en wil niet graag meer alleen zijn en voelt zich veilig door lekker te kroelen. dit is denk ik een beetje dementie.

maar dat mag toch ook wel met zo'n prachtige leeftijd. geniet nog maar lekker van het kroelen want over een poosje kan dat niet meer.
Cerna

Re: kat jengelt

Bericht door Cerna »

Inderdaad, dit is een teken van dementie. Zodra jullie niet in de buurt zijn of ze zich onveilig voelt, wordt ze onrustig en gaat miauwen. Veilig op schoot en het is goed.

Wij hadden ook zo'n oude kat (Minoes) die 19 is geworden en op 15-jarige leeftijd de eerste tekenen van dementie ging vertonen (gedragsveranderingen, onrust). Vooral 's nachts voelde ze zich onveilig en begon te roepen en dan riepen wij haar en kwam ze tussen ons in liggen.
Het laatste half jaar sliep ze alleen nog maar en kwam alleen nog uit haar doos om te eten. Een paar keer per dag zette ik haar op de kattenbak, maar 's nachts plaste ze in haar doos waar een incontinentieluier plus handdoek in lag. En dus moest ik haar iedere ochtend verschonen.
Het dementieproces bij katten verloopt eigenlijk hetzelfde als bij mensen en het is mooi dat je dat kunt begeleiden. Trouw tot het einde.
En 20 jaar is zeer hoogbejaard, gedrag kun je niet meer afleren, je kunt haar alleen veiligheid en zorg bieden. Trouwe zorg tot het niet meer katwaardig is.
chica80
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2012 11:21

Re: kat jengelt

Bericht door chica80 »

Ik snap dus dat dit dementie is, daar had ik zelf ook al aan gedacht. Maar helaas is het onmogelijk 24 uur per dag thuis te zijn, hoe beperk ik dan de overlast voor de buren? Bovendien vind ik het eigenlijk heel zielig dat ze zich dus niet fijn voelt als ik weg ben. Nog tips of ideeën hoe ik het fijner voor haar kan maken?
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: kat jengelt

Bericht door falkosan »

misschien de radio zachtjes aan? zodat ze iets hoort? of misschien een lekkere trui waar jouw lucht aan zit? ik weet dat het moeilijk is. mijn schoonmoeder had een kat van 21 die behoorlijk de weg kwijt was. heel de nacht was hij aan het mauwen en drentelen. net als mensen. maar ik denk zelf niet dat dit proces erg lang duurt. bij mijn schoonmoeder is de poes na ongeveer 4 maanden rustig thuis vanzelf overleden.
chica80
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2012 11:21

Re: kat jengelt

Bericht door chica80 »

De radio zachtjes aan is geen optie, ze is namelijk ook doof (ook ouderdom). Er liggen op meerdere plaatsen in huis kledingstukken met mijn geur, waar ze inderdaad graag op ligt. Dit is overigens niet van vandaag of gisteren maar dit doet ze al best wel een behoorlijke poos (klein jaartje), alleen het wordt steeds erger.
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: kat jengelt

Bericht door falkosan »

ik dacht dat ik wel eens gehoord had dat er bij de DA tabletjes voor zijn. zou ik even achter aan gaan.

en het mauwen wordt natuurlijk ook steeds harder omdat ze doof is. voor de rest is er denk ik weinig aan te doen. alleen liefdevol verzorgen tot het laatst toe, maar het is net als bij mensen een rot iets.

en goed kijken of de kat nog plezier in het leven heeft. die van mijn schoonmoeder heeft tot het laatste moment van zijn leven genoten zover je dat kan beoordelen.

dus ik zou morgen de DA even bellen of er iets voor is.

sterkte
paasnini

Re: kat jengelt

Bericht door paasnini »

Hier kun je cholodin voor geven, eenvoudig te bestellen bij o.a. medpets. Wat een mooie leeftijd zeg.
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: kat jengelt

Bericht door falkosan »

ik hoop dat het middel je zal helpen zodat je toch nog een poosje plezier van je zeer oude dame zal hebben.
Plaats reactie