Haarbal of toch iets ergers?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Hallo!

Ik heb sinds een maand een poes erbij genomen vanuit het asiel! Ze heeft een controle en inentingen gehad hier en ze is mij gezond meegegeven volgens het asiel.

Rond de twee week viel het mij op dat de poes relatief vaak probeert te braken en aangezien ze veel uit haart op het moment en zichzelf veel wast, vermoede ik een haarbal. Maar omdat er constant niets uitkwam en ze aldoor maar liep te slikken, heb ik een tube anti haarbal pasta gekocht van gimpet (extra soft) waarvan ik 5cm per dag door haar eten meng en geef ik haar regelmatig van die anti haarbal snoepjes van whiskas. (Dit geef ik haar nu een week)

We zitten nu in de 5de week en ze heeft wel minder braakneigingen, maar alsnog komt er niets uit!

Is het een idee om wat kattengras te kopen voor haar, om het braken toch te forceren? Of moet de pasta zijn werk nog doen en de haarbal afbreken? Ze krijgt het zelfde voer als in het asiel, dus ik denk niet dat het een gevoelige maag is.

Suggesties?
Niki
Looney
Binky
Puff
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door falkosan »

kattegras is altijd goed. fijn dat er weer een kat geplaats is.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door Sifra »

Volgens mij is anti-haarbalpasta bedoeld om losse haren via de darmen af te voeren. Een reeds gevormde haarbal gaat er niet mee weg, die moet uitgespuugd worden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Prima! Dan zal ik morgen direct even wat kattengras kopen! Kijken of dit wel er voor zorgt dat ze de bal eruit braakt!
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door Sifra »

Kijk wel uit dat je niet van dat hele scherpe gras koopt, want dat kan de maag irriteren. Blijf zolang ze flink verhaart ook vooral doorgaan met de anti-haarpasta om een volgende haarbal te voorkomen. Als ze veel blijft slikken, kan dat ook betekenen dat ze wat last van haar keel heeft.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Stomme vraag misschien dan en ook omdat ze minder kokhalst al.. moet ik hiermee langs de DA gaan?
Niki
Looney
Binky
Puff
Cerna

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door Cerna »

Wanneer je nu al 2 weken anti-haarbal geeft (lax-a-past - verkrijgbaar bij de dierenarts - werkt heel goed) en je het idee hebt dat haar nog steeds wat dwars zit, dan zou ik toch bij de dierenarts langs gaan.

Onze jongste kat heeft maanden met een haarbal rondgelopen zonder dat wij of de dierenarts wisten wat er aan de hand was, ze at alleen heel weinig en daarover maakte ik me ongerust, maar de dierenarts kon niets vinden.
Uiteindelijk spuugde ze een haarsigaar uit waar je U tegen zegt en sinds die tijd eet ze weer goed en geef ik haar standaard 1x in de week 2 ml. lax-a-past en in de ruiperiode zo nu en dan 3 dagen achter elkaar. Het gaat nu al een half jaar goed.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Ik zal dat even in mijn achterhoofd houden, ik probeer het eerst met wat katten gras! Mocht dat niet baten, dan stap ik over op Lax-a-past :)
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Ik heb haar een week anti haarbal pasta gegeven en aan het einde van die week, heeft ze een grote hoop kots/haarbal naar buiten gewerkt. Alleen nu lees ik dat de anti haarbal pasta/snoepjes alleen preventief werken.

Nu een week geen anti haarbal pasta en ze loopt weer te kokhalzen. Ook heb ik haar er op betrapt dat ze water spuwde en daarnaast schrokt ze vaak snel al haar voer naar binnen. Verder wordt ze één a twee keer per week de kam erdoor.

Daarom heb ik nu kattengras gekocht! De zelf gekweekte wil niet echt mee werken, dus daarom maar naar de intratuin... daarna wat meer research gedaan en zie ik dat veel mensen dat soort kattengras afraden, maar ook dat veel mensen er helemaal geen problemen mee hebben.

Daarnaast krijg ik dit weekend een tube lax-a-past en geef ik dat nog aan haar.. hopen dat dit het naar buiten brengt en ze dan geen of minder last heeft... anders toch echt maar een ritje DA.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door Leonie89 »

mijn kat heeft het jaren prima gedaan op het kattengras van de intratuin hoor! als het echt zo slecht zou zijn zouden ze het toch niet mogen verkopen denk ik dan..
lax-a-past of kat-a-lax doen het hier ook goed, evenals tractonorm lax..
je kan altijd naar de DA gaan, die kunnen voelen of er iets vreemds zit.. zo hebben ze bij mijn Merlijn een 10cm keiharde lange haarbal uit zijn darm verwijderd, die niet de hoek om wou.. hij was tegen die tijd al dagen niet meer aan het eten/drinken en er kwam geen ontlasting, dus ik geloof niet dat dit bij jou kat aan de hand is ;)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Ik kijk het nog even aan met het kattengras en de lax-a-past. Als ze over twee weken hier nog last van heeft, dan maar langs de DA.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Het ging al beter met haar, maar toch nog even naar de dierenarts geweest! Het was stomatitis! Na een kuur van twee keer één week is het nu helemaal weg! En ja hoor... en nog geen week later lag er een grote haarbal op de vloer!


Toch blij dat ik naar de dierenarts ben geweest...had veel eerder gemoeten! Maar zowel ik als de arts vond het apart dat ze niet de meest voorkomende symptomen liet zien, die gepaard gaan met stomatitis (afvallen, minder eten etc..)
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door Dinky »

Fijn dat de oorzaak toch is gevonden!
Nu hopen dat het ook weg zal blijven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Nou, nadeel is dat het chronisch is... dus het kan terug komen! Maak vaak wordt het opgewekt door stress.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door Dinky »

Weet de DA ook wat de oorzaak is geweest van de stomatitis of is dat eigenlijk onduidelijk gebleven? Had zelf al even gegoogeld en op deze site worden meerdere oorzaken genoemd maar ook dat het vaak onduidelijk blijft.

Dat het vaak wordt opgewekt door stress is niet zo vreemd natuurlijk omdat door stress de weerstand lager wordt en ze dus vatbaarder worden voor welke infectie dan ook ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie