Haarbal of toch iets ergers?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Cerna

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door Cerna »

Stomatitis komt in 90 procent van de gevallen terug. Heeft echter niets te maken met het hebben van een haarbal.
Wat voor kuur heb je gehad en had de kat tandsteen?
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Ik heb Stomorgyl 2 van Merial mee gekregen (2 tabletten per dag). En ze heeft maar een beetje (lees: nauwelijks) tandsteen, de dierenarts vond het in ieder geval nog niet nodig om hier wat aan te doen.

Verder snap ik dat het niets te maken heeft met een haarbal, alleen alles rond haar keel was opgezwollen en deed pijn.. als ze dan last had van een haarbal (de kokhals en braak neigingen) en deze door de problemen niet eruit kon.
Niki
Looney
Binky
Puff
Cerna

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door Cerna »

Wanneer ze nauwelijks tandsteen had, was dit dus niet de veroorzaker van de Stomatitis. Ditzelfde heeft onze kat Noa gehad. Antibiotica (Stomorgyl) hielp maar even, Prednison (Cortalone) hielp 7 weken. maar steeds kwam het weer terug en de slechte bacteriën van de ontstekingen kunnen de nieren aantasten.

Ik adviseer je: doe niet net zoals wij gedaan hebben, maar wanneer het terugkomt, laat dan bloed prikken om de oorzaak vast te stellen (een aantal oorzaken worden genoemd in de link van Dinky) en komt er niets uit dan is het een auto-immuunziekte en dan is er maar een oplossing: trekken.
Je kunt evt. nog iets proberen via homeopathie (Mercurius). Lees bijvoorbeeld dit topic eens door: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 75&t=26470

Wij zijn bij Noa veel te lang doorgegaan met allerlei middeltjes om maar niet te hoeven trekken. Uiteindelijk hadden we geen keus en het viel 100 procent mee. Noa is nu echter wel nierpatiënt en had - wanneer we het advies van de internist hadden opgevolgd - al 2 jaar niet meer geleefd.
Nu weten we dat de oorzaak een combinatie is van de slechte bacteriën ivm stomatitis en langdurig Metacamgebruik voor en na de operaties.
Dus: komt het terug, overleg dan met de dierenarts wat het beste is!
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Haarbal of toch iets ergers?

Bericht door stervis »

Dat ben ik dan ook zeker van plan! ;)

Maar laten we hopen dat het een lange tijd mag duren voordat het terug komt... of beter nog niet!

-edit-

Ik heb net zelf even gekeken en ik moet zeggen dat ze beide een mooi gebit hebben, goed roze tandvlees en echt bijna geen tandsteen! Ik hou het gewoon in de gaten :)
Niki
Looney
Binky
Puff
Plaats reactie