Nieuwe bange kat plast in huis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
misspoes89
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2012 19:37

Nieuwe bange kat plast in huis

Bericht door misspoes89 »

Hallo !

Sinds 6 dagen heb ik een nieuwe huisgenoot. Door gezondheidsredenen heeft een familielid overwachts moeten verhuizen, waarbij de kater niet mee kon. Het beestje woont dus nu gezellig bij mij. Er zijn geen andere huisdieren.

Alleen nu loop ik tegen het volgende probleem. Het katje ( bijna 3 jaar ), heeft inmiddels een aantal keer in bed en op de bank geplast. Vooral mijn matras en beddegoed heb ik al een aantal keren moeten reiginigen (volgens de tips hier op de website).
Hij maakt hiernaast ook wel gebruik van de kattenbak om zowel te poepen als te plassen.

Zelf denk ik dat het vooral met stress te maken heeft, hij is nog erg bang en zit nog het grootste gedeelte van de dag onder het bed. Vooral ikzelf ben nog erg eng voor hem. S'nachts en zodra de kat alleen thuis is, gaat hij op onderzoek uit. Hierbij plast hij dus op verschillende plaatsen in huis, wanneer ik dit niet zie.

Naar mijn idee heeft het niet direct een medische reden, aangezien het plassen pas bij de verhuizing is begonnen.
Ook is hij castreerd.

Wat kan ik hier aan doen? Zijn er manieren of de stress te verminderen, of is het met misschien een soort van territorium gedrag ?

Groetjes
Misspoes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuwe bange kat plast in huis

Bericht door Chiquita98 »

Begrijp ik nou goed dat je zelf bang bent voor de kat?? Das toch geen goeie start om een diertje in huis te nemen.
Zoek eens in de zoekfunctie hier rechtsboven. Het lijkt inderdaad stress te zijn. Er zijn tal van manieren en eventuele middeltjes(feliway/valeriaan) om je kat wat meer op zijn gemak te krijgen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe bange kat plast in huis

Bericht door Adriana »

en plaats een heleboel kattenbakken in je huis. dat kunnen teiltjes zijn of hobbykratten of grote plastic opbergdozen of dweilemmers. met verschillende soorten grit.
zowat in iedere ruimte moet er op zijn minst één kattenbak staan, je kunt later altijd minderen.
het kan ook zijn dat hij niet poept en plast op dezelfde bak en eigenlijk moet je al twee bakken hebben en die iedere dag minstens éénmaal leegscheppen. wij trekken het toilet door en de meeste katzels vinden het ook niet prettig in hun eigen plas/ontlasting te moeten graven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe bange kat plast in huis

Bericht door nellebel »

volgens mij bedoelt ze thea, dat zij eng is voor de kat, dus dat de kat haar nog eng vind.
door de verhuisstress is hij wel gevoeliger om een blaasotnsteking te krijgen, dus lichamelijke oorzaak nooit uitsluiten.
als hij te gestresst is misschien even tijdelijk de ruimte voor hem verkleinen, niet meteen het hele huis, maar een paar of 1 grote ruimte. en dan zo opbouwen.
mijn gijs (en ook mijn vorige kater sjefkte) plaste ook meteen op het bed. sjefke had toen een blaasontsteking, maar bij gijs ws ook stress. die hebben we de eerste weken ook beneden gelaten omdat het te overweldigend voor hem was.
lief dat je de kater opvangt, hoop dat jullie snel dikke maatjes worden en hij heerlijk ontspant.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe bange kat plast in huis

Bericht door Sannie_xx »

Ik zou een medische reden toch echt niet zomaar uitsluiten. Hier begonnen er ook twee te plassen na een verhuizing door samenwonen - dus verhuizen én andere kat (de mijne) erbij. Bij de poes door wat blaasgruis waardoor ze een blaasontsteking kreeg; dierenartsvoer heeft daar nu weer een eind aan gemaakt. Maar het katertje dat hier kwam wonen bleek dus ook te plassen! Blaasgruis was waarschijnlijk al beetje aanwezig maar nooit tot veel problemen geleid, maar de stress die er nu bovenop kwam heeft het bij hem ontzettend verergert; gevolg, overal plassen. Gek genoeg niet persé overal kleine plasjes, maar juist ook grote plassen op het bed. Daardoor dachten we niet direct aan blaasgruis. Inmiddels is er echter ook een verstopping geweest, moest hij een catheter etc etc.

Dus ik zou voor de zekerheid toch even urine laten controleren, je weet maar nooit. Ook de stress aanpakken natuurlijk, maar als er blaasgruis/blaasstenen zijn kun je wel honderd feliway stekkers ophangen, dat gruis moet dan volgens mij toch echt ook worden aangepakt.
Plaats reactie