Extreem jachtgedrag

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Extreem jachtgedrag

Bericht door L33ntje »

Onze twee main coon X noorse boskat-kittens zijn inmiddels een maand of acht, en mogen sinds ze zes maanden en gecasteerd zijn, overdag naar buiten.

Heerlijk vinden ze dat ; eindelijk kunnen ze ook hun energie goed kwijt, al hebben we een vrij groot huis waar ze elkaar ook urenlang achterna kunnen zitten over vier verdiepingen.

Helaas heeft met name één van de katten, Banjer, extreem jachtgedrag ontwikkelt. Dat is natuurlijk gedeeltelijk het ras eigen, dus af en toe een vogeltje verwacht je wel in de tuin te vinden, maar met name de laatste weken loopt het jagen ECHT de spuigaten uit.

Meerdere keren per dag komt hij thuis met alles wat loopt, kruipt en vliegt en....zwemt ! Zolang het bij merels en koolmeesjes blijft heb ik daar ook niet zo heel veel problemen mee, maar nu heeft Banjer ontdekt hoe hij de vissen uit de vijver van de buren kan halen (!! en flinke (dure) karpers ook nog!) en hij is zelfs al eens met iemands tamme kip (!) thuis gekomen. Dat wordt natuurlijk wel heel duur speelgoed zo.....En we willen liever geen gesodemieter met de buurt, natuurlijk.

Binnenhouden is nu het devies, maar natuurlijk eigenlijk geen optie. Hij kan alle deuren die niet op slot zitten zelf openen, en springt ook met een gerust hart uit ramen van de bovenverdieping. Bovendien ben je niet altijd op je qui-vive, en wonen er ook nog kinderen in huis, waardoor het proberen binnen te houden van een kat die maar één ding wil - naar buiten !! - eigenlijk onbegonnen werk is. Ook de tuin afzetten is helaas geen optie ; vrijstaand huis met veel te veel grond er omheen, en maar aan één kant een schutting en overal bomen.

Nu overwegen we een kattenren aan te schaffen. Niet alleen om de dieren van de buurtbewoners te beschermen tegen Banjer, maar ook om Banjer zelf te beschermen tegen het eten van vergiftigde ratten (die hier ook welig tieren) of onder een auto rennen. Zodat hij in elk geval overdag toch lekker naar buiten kan, en wij vrijelijk het huis in en uit kunnen lopen.

Hoe groot zou een dergelijke ren moeten zijn (voor twee katten van flink formaat), wat moet er allemaal in (klimboom, schuilhok, kattenbak) en is het wel een goed alternatief voor buiten spelen of is het eigenlijk net zo zielig als binnenhouden ?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Extreem jachtgedrag

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten en een ren opgebouwd van aluminium platen van 10 x 1.50 meter.
ze kunnen er via een kattenluikje dag en nacht in.
In tijden van vuurwerk ed is het luik met een houten paneel af te sluiten.

Afbeelding

Ik heb er een picknicktafel en een zelf ontworpen meubel van steigerhout in o.a.
Kunnen ze op zitten/liggen/rennen/aan krabbel. Kortom multifunctioneel.
Verder loopplanken en boomstronken ed.

Afbeelding
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: Extreem jachtgedrag

Bericht door L33ntje »

Dat is wel een hele joekel, zeg ! Maar goed, bij mij hoeven er ook 'maar' twee in te passen.
We zijn inmiddels een beetje meer aan het brainstormen geweest, en ik denk dat we de ren aansluiten op het huis zodanig, dat ze (en wij) vanuit de teeveekamer de ren in kunnen worden gelaten, en zelf in en uit lopen als wij niet thuis zijn ofzo. Wel oppassen dat het geen 'extra kamer' wordt, waardoor we het probleem van het 'buitensluiten' houden, maar dat is wel te regelen. Ik schat dat die ongeveer drie bij vier meter wordt, kamerhoog. Voor zover ik heb begrepen moet dat in principe genoeg zijn.

Overigens gaat het nu (nu het binnenhouden nog niet lukt, en de kattenren niet helemaal bovenaan de lijst nog noodzakelijke klussen staat) ietsje beter nu ik ze 's morgens voor het naar buiten gaan flink voer, in plaats van 's avonds voor de nacht. Hij blijft nu dichter in mijn buurt en lijkt wat minder jachtdrang te hebben. Maarja, na drie dagen weinig buiten kun je daar nog niet écht wat over zeggen natuurlijk. We wachten het nog even af.....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Extreem jachtgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Voer je je katten maar 1 keer per dag?
Dat is wel extreem weinig.
Behalve als de kat zelf kiest om maar 1 keer per dag te eten, zou ik toch aanraden naar minstens 2 maal per dag te gaan, beter nog 3.
Katten zijn er niet op gebouwd om maar 1 maal per dag te eten. Als ze dan een keertje overslaan zit je meteen met 48 uur tussen twee maaltijden. En een kat langer dan 24 uur niet laten eten is nooit erg gezond.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: Extreem jachtgedrag

Bericht door L33ntje »

Nee, ze krijgen de hele dag door ook voldoende brokjes, hoor.
Alleen in plaats van 's avonds voor de nacht, krijgen ze nu 's morgens vroeg blikvoer of vers vlees.
overigens ben ik niet per definitie met je eens dat katten regelmatig zouden moeten eten ; het zijn tenslotte vleesetende roofdieren, die maar moeten afwachten of ze elke dag wat te eten weten te krijgen - laat staan meerdere keren per dag. En daar zijn ze echt helemaal op gebouwd. Ook 24 uur of langer niet eten is in de natuur voor roofdieren beslist geen uitzondering

Maar wees gerust, ze kunnen hier de hele dag eten naar behoefte. Echter, alleen vers vlees of blikvoer verzadigd even voldoende om ze een paar uur lekker te laten uitbuiken en uitrusten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Extreem jachtgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Het ene roofdier is het andere niet. ;-)
In het wild leven katten voornamelijk op kleine knaagdieren en kleine vogels. Daarvan hebben ze er meerdere per dag nodig. Ze eten dus meerdere keren per dag kleine hoeveelheden.

Ik zeg niet dat carnivoren per definitie meerdere keren per dagen voedsel nodig hebben, zeker niet. Honden, die afstammen van de wolven, doen het net beter op hoogstens 1 keer per dag eten. En ik ken zelfs mensen waar de hond maar om de twee dagen eten krijgt.
Dat omdat wolven in het wild ook niet elke dag een prooi vangen, maar als ze een grote prooi vangen, eten ze zich helemaal vol. Hetzelfde geldt voor leeuwen en andere grote katachtigen.
Maar niet voor de huiskat. Die zal ook wel eens een konijn vangen, en daar zich goed aan vol eten, maar de volgende dag gaat die al weer op jacht. Niet twee dagen later.

Het is ook gewoon een feit dat katten erg snel leververvetting krijgen, iets wat bij honden ook niet zo'n issue is. Een gezonde kat op gewicht zal daar niet na 24 uur last van krijgen, maar bij een dikke kat kan dat wel. En niet elke kat is er even gevoelig voor. Aangezien leververvetting bijna altijd dodelijk is, is dat niet iets waar je risico's moet mee nemen.
Ikzelf ga ook nog niet in paniek na een dag niet eten (al zal ik dan wel proberen er iets in te krijgen), maar er zijn mensen die 24 als maximum aanhouden voor hun kat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Extreem jachtgedrag

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef: maar bij een dikke kat kan dat wel. En niet elke kat is er even gevoelig voor. Aangezien leververvetting bijna altijd dodelijk is, is dat niet iets waar je risico's moet mee nemen.
informatie over leververvetting en het komt in verreweg de meeste gevallen wel weer goed..
je ziet het vaak bij overwicht/diabetes-katzels en lever herstelt op termijn (maanden en soms jaren en mariadistel is een heel goed ondersteunend middel) wèl in tegenstelling tot de nieren..
http://www.dierenkliniek-heemskerk.nl/L ... 20kat.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Extreem jachtgedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Ik dacht echt dat het een stuk gevaarlijker was.
Er staan hier op het forum een aantal verhalen van katten die er erg snel van komen te overlijden of tijdens de behandeling er toch nog aan onderdoor gaan (dus terwijl ze al terug aan het eten zijn). Maar dat kan natuurlijk wel, dat enkel de erge verhalen hier terechtkomen...

Ik vind het toch maar eng, neem er zelf liever geen risico in.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie