Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door Tarah8 »

Goedemiddag Allemaal,

Graag zou ik willen weten of je bij katertje van 16 weken oud (Thai siamees) onder gewone narcose of gasnarcose moet?
Ik heb bij 2 verschillende dierenpraktijken gesproken, maar ze hebben beide een ander mening.
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Bedankt alvast.

Groeten,

Debbie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door castratenkoor »

Bij castreren van katertjes gaan ze niet volledig onder narcose, ze hoeven ook niet beademd te worden. Het duurt maar 2 minuten of zo. Ze krijgen een roesje normaal gesproken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door mittenslief »

waarom al zoooo vroeg?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door Adriana »

castreren van katertjes is leeghalen van de balzakjes via een sneetje en zoals dinie zegt gaat dat met lichte narcose. de hele ingreep duurt veel te kort voor gasnarcose..
en inderdaad, waarom op zo jonge leeftijd en heb je je daarover goed ingelezen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door Cerna »

Ik las pas een artikel dat er zelfs dierenartsen zijn die al castreren met 12 weken. Het schijnt dat katertjes er dan veel minder last van hebben, maar ik zou het nooit doen. Vind zelfs een half jaar nog te vroeg.
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door lunetuesday »

Ben het gedeeltelijk met Cerna eens, het is vroeg, maar mijns inziens niet te vroeg. Het is een Thai Siamees namelijk, en pozen van dat ras zijn soms al met 4 maanden geslachtsrijp. Dat is een raseigenschap van de Oosterlingen, die zijn wat vroeger over het algemeen.

Wel even een waarschuwing: laat je nooitnooitnooit pijnstilling aansmeren na zoiets simpels als een castratie van een kater, er zijn dierenartsen die dan meteen met een dosisje Metacam (serieus waar, eigen ervaring) beginnen te smijten, en dat spul verwoest de nieren....
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door nellebel »

ik zou ook wachten tot 6 maanden, of hij moet eerder al zijn driften gaan krijgen.
las in de kattenmanieren een artikel dat vroeg castreren iets was wat vanuit the USA is komen overliegen, maar nu al achterhaald blijft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door castratenkoor »

Oosterse katten zijn erg jong geslachtsrijp. Persoonlijk zie ik geen probleem met castreren op leeftijd van 16 weken.
Beter die keuze dan risico van dominant gedrag en/of wildplassen.
En bij aanwezige poesjes risico van vroegdekking.

Ik heb meer moeite met castreren van poesjes van onder het half jaar.
Veel te veel risico met narcose ed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door paasnini »

Onze Pjotr heeft ook vroegcastratie op dezelfde leeftijd gehad. Geen enkel punt.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door Chiquita98 »

Bij mij zijn ook alle kittens door de da van het asiel vroeg gecastreerd. Zie net op facebook info staan van de kon. sophia vereniging. Kopieer het hier even. Voor sommigen misschien wel interessant:

ons advies, gesteund door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde, die zich positief uitlaat over vroegcastratie bij katten, luidt: castreren op een leeftijd van 10 weken. Om de volgende redenen: 1. Veel mensen weten niet dat katten al eerder vruchtbaar zijn, of het lukt hen niet hun dier binnenshuis te houden tot het gecastreerd is. De poes raakt zo ongepland zwanger of de kater bevrucht de buurtpoezen. Zo worden jaarlijks talloze ongewenste kittens geboren, terwijl de asielen bomvol zitten en tienduizenden katten op straat rondzwerven. 2. Op vroegcastratie rust in Nederland een taboe, gebaseerd op het misverstand dat de operatie bij jonge katjes nadelige gevolgen heeft. In de Verenigde Staten wordt vroegcastratie echter al tientallen jaren succesvol toegepast. Studies wijzen uit dat er medisch gezien geen nadelen zijn voor de groei en het gedrag en ook de plasbuis ontwikkelt zich normaal. De chirurgische technieken zijn de laatste jaren verbeterd, net als de methoden om problemen bij de narcose te voorkomen. Het belangrijkste voordeel van castreren op jonge leeftijd is dat de dieren niet voor nog meer nageslacht kunnen zorgen. Bovendien herstellen kittens sneller dan oudere katten.

Dan reactie op narcose van iemand:
Dus het risico met de narcose is nihil? Waarom doen ze het dan niet overal en roepen ze dat de narcose bij kittens een te groot risico is?

Reactie terug van kon sophia vereniging
Kittens zijn om meerdere redenen gevoeliger voor anesthesie. Zo zijn ze door hun lichaamsoppervlakte/​gewichtsverhouding, lager vetgehalte en verminderde warmteregulatie gevoeliger voor onderkoeling. Om deze redenen moet de anesthesieperiode zo kort mogelijk zijn en moeten de kittens goed warm worden gehouden. De chirurgische technieken zijn de laatste jaren verbeterd, net als de methoden om problemen bij de narcose te voorkomen. Helaas heerst er een taboe op vroegcastratie waardoor nog niet alle dierenartsen op jonge leeftijd castreren, ondanks het feit dat ons standpunt gesteund wordt door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde

Zie verder deze link voor meer info:
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A ... =wAQHbsOAF
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door Adriana »

technisch zal het allemaal wel kloppen maar als je ziet wat voor japen sommige da's maken bij de castratie van een poes dan ben ik bang dat een heleboel da's dat chirurgische gepriegel helemaal niet aankunnen!
je ziet het al met bloed afnemen.. en ik heb de afgelopen jaren een aantal dierenartsen daar geweldig mee zien klungelen.
en ik snap daar niks van: juiste hoek, juiste snelheid, scherpe naald, juiste manier van vasthouden/stuwen.. en ik ben een keer bijna tegen de vlakte gegaan door bedwelming van het ontsmettingsspul en wat een onzin..! en dan een kat die tigtig beter ruikt dan een mens en dan zo'n golf stinkende, bijna bedwelmende onnodige troep..
niet voor niks wordt er zoveel onnodig geroesd bij zoiets overzichtelijks als bloed afnemen..

moet je voorstellen: zo'n (waarschijnlijk ook motorisch onhandige) da en dan een vroegcastratie bij een kittenpoes......
het begint al bij een juiste dosering van narcosevloeistof.. en de techniek die bij gasnarcose komt kijken, als ze dat al kunnen toepassen ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door Chiquita98 »

Maar je kan er niet vanuit gaan dat elke dierenarts hier een prutser in is....en als het een prutser is dan zal ie ook prutsen bij een kat van 6 maand!
Mijn katten zijn allen vroeg gecastreerd en ik moet zeggen door een hele deskundige dierenarts(want ben zelfs overgestapt naar deze praktijk omdat ik de zorg en behandelingen beter vind dan die in mijn eigen dorp). Trouwens niet mijn eigen keus die castraties, want deze da is verbonden aan het asiel waar ik ze vandaan heb
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door Ilovesiamesecats »

Onze 2 Siamezen zijn door omstandigheden gecastreerd toen ze 7 maanden waren, vanaf 5 maanden waren ze er eigenlijk al aan toe. Omdat er nog wat gezondheidsproblemen opgelost moesten worden heb ik het uitgesteld.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Tarah8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:38

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door Tarah8 »

Hallo allemaal,
De reden dat ik de oproep plaatste is omdat mijn kitten (katertje) bijna dagelijks de ander kittem (poes) lastig valt.
Als hij dat niet deed had ik niet deze oproep geplaatst.
Volgens de dierenarts zou het met dominantie te maken hebben.
De arts zei dat ik beter tot 6 maanden oud kan wachten.
Dat van metacam weet ik. Door die troep is de elende begonnen wat mijn
lieve Gizmo heeft ondergaan.
Ik heb in de patiëntenkaart laten registreren dat er geen metacam gebruikt mag worden.
En dat er altijd overlegd moet worden.

Groeten,

Debbie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie kitten 16 weken oud wel of niet gasnarcose

Bericht door pearlsofpassion »

Op 16 weken is een kitten niet dominant!
Daar gaat een castratie echt helemaal niets aan veranderen.

Wat jij lastigvallen noemt, is doodnormaal kittengedrag en dat doen ze allemaal. Het is heel normaal dat de oudere kat niet wil spelen en het kitten wel. Het enige wat eraan te doen valt is er een speelkameraadje voor de jongste bij nemen.

Lees maar eens rond op het forum, het staat hier vol met topics over dit probleem. Komt ontzettend veel voor dat mensen een kitten bij een oudere kat zetten zonder erbij stil te staan dat die natuurlijk niet dezelfde interesse's hebben. Als het kitten de oudere kat dan niet vangt, dan is dat kitten ziek. Het gebeurt dus eigenlijk altijd.
En daar heeft castratie geen enkele invloed op.
Dit is nog geen dominantie. Dat kan er later nog eens bijkomen, maar dat is het nu zeker nog niet. En dan nog. Dominantie verdwijnt ook niet zomaar met castratie.
Maar dit is dus doodnormaal kittengedrag. Proficiat, uw kitten is gezond. En dus geen reden voor vroege castratie.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie