Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Bo78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2012 14:44
Locatie: Eindhoven

Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Bo78 »

Hallo, ik ben nieuw hier en heb een keer eerder een vraag geplaatst over hoe een nieuwe poes te introduceren bij mijn oudere Pers Winny van 16 en Heilige Birmaan Beau van 10.
Zondag hebben we Mara opgehaald, een black golden tabby pers van 5. Mijn poezen vinden het wel ok, hun gedrag is niet veranderd, alleen af en toe wat geblaas en gegrom. Maar dat duurt gewoon even denk ik dan. Ze is enorm lief maar.. in haar oude huisje werd ze aangevallen door een kater die haar niet moest. Ze kon niet naar de kattenbak lopen, en als ze erop zat werd ze alsnog aangevallen. Nu hebben we dus moeite om haar op de bak te laten gaan. Ik heb een grote kattenbak die mijn poezen gebruiken, deze heeft een deksel en staat in een houten kist met opening erin. Nu kan ik me voorstellen dat dit een beetje donker en eng is voor Mara dus heb ik een nieuwe kattenbak gekocht en dichtbij de krabpaal gezet met de deksel eraf. Maar zodra we haar erop zetten wordt ze bang en wil ze weg.
Hoe moet ik dit nu doen? Er is al geplast op de badmat en gepoept op de bank.
Moeten we haar dan een weekje bv in de keine slaapkamer met rust laten met kattenbak, kussentjes en eten? Of gewoon in de kamer laten in ons leventje? Hoe moeten we dit oplossen? Ik weet het even niet meer. Het is duidelijk dat ze bang is dat ze weer wordt aangevallen. Dus tijd is nodig en vertrouwen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je hebt dus drie problemen en allereerst denk ik een stressprobleem, naast introductie en wildplassen.
missch kun je iets met plantaardige middelen die helpen angsten wat te onderdrukken zoals telizen, zylkene of destress. eerste twee van medpets, de laatste van huisdierendokter. zoek ff via de zoekfunctie rechtsboven naar wat ervaringen.
missch is een eigen plekje voorlopig niet eens zo'n slechte oplossing. dat kan ze rustig aan het huis en geur en huisgenootjes en geluiden wennen. en aan een gevaarloze kattenbak...

en het is maar al te waar, heel wat dominantie-problemen worden via het beletten van het gebruiken van de kattenbak uitgevochten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Bo78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2012 14:44
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Bo78 »

Hoi! Dank je wel voor de tip! Ik heb bachbloesem, misschien werkt dat ook wel. Ik denk dat ik dat maar even probeer.
Apart zetten leek me ook ok, maar dan went ze weer niet echt aan Winny en Beau...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door nellebel »

ze went toch wel wat aan de andere katten omdat ze ze wel kan ruiken. dekenstje uitwisselen met de geuren kan dan ook helpen om zich meer op haar gemak te gaan voelen. ik denk ook dat ze zich eerst veilig moet voelen om op de bak te gaan. arm ding. had mijn eertse kat ook, die mocht in haar vorige huisje ook niet op de bak van de andere katten. was daardoor ook een wildplasser en poeper. in het asiel apart gehouden en bij ons ook altijd alleen geweest. nooit geen problemen meer gehad. (zij was el ernstig getraumatiseerd en kon niet meer bij andere katten)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Bo78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2012 14:44
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Bo78 »

De vorige eigenaar wilde wel dat ze bij andere katten kwam. En mijn Beau en Winny zijn echt lieverds, ze negeren haar nu nog, met af en toe wat geblaas van Winny maar Mara is er ook pas sinds zondag morgen. Ik heb nu ook het idee dat ze zich eerst veilig moet voelen wil ze oo op de bak gaan, daar gaat tijd inzitten dus ik denk dat we het gewoon moeten afwachten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door nellebel »

zal inderdaad tijd kosten. maar ze kan zich strakjes als ze zich veilig en vertrouwd voelt, ook optrekken aan je andere katten. dat kan zelfs helpen om haar zelfvertrouwen weer op te krikken. ze zal eve nde tijd nodig hebben. en inzien dat beau en winny wel lieve vriendjes van haar zjin.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Bo78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2012 14:44
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Bo78 »

Is misschien 'savonds naar de kleine slaapkamer met eigen kattenbak een idee? En in de ochtend er weer uit? Of zou dat teveel stress en verwarring veroorzaken? Dat wil ik natuurlijk ook weer niet. Vind het gewoon erg zielig en wil het beste voor dr doen, maar weet even niet wat.
Tijd zal het leren denk ik.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Adriana »

Mara zal echt wel een aantal dagen nodig hebben om te wennen aan de voor haar heel erg nieuwe situatie. heel vaak werkt de eerste dagen in een kleinere ruimte houden erg goed.
dat is veilig, snel bekend en overzichtelijk. anders krijgt ze alles tegelijk over zich heen en ze had al weinig zelfvertrouwen. dat zou ze dan in die periode kunnen opbouwen en aan jullie kunnen wennen. katten over en weer met dezelfde borstel borstelen helpt om luchtjes uit te wisselen.
het belangrijkste is denk ik helemaal aan het begin voor Mara om vooral rust en overzicht te hebben om aan alles te wennen en die angsten te overwinnen. zo'n ervaring hakt er diep in.. dat leerproces dat kost een weekje, denk ik..
en je ziet zelf wanneer ze wat op haar gemak begint te komen en dan heeft ze zelfvertrouwen om de verdere kennismaking met haar nieuwe vriendjes en het nieuwe huis aan te kunnen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou veel kattenbakken plaatsen.
Open en dichte, op zoveel mogelijk plaatsen.
Dat is tijdelijk, tot ze over haar angst heen is. Maar zo kan ze zich veilig gaan voelen. Eens kijken of dat werkt.
's nachts even apart met een bak, lijkt me wel een goed idee.

Haar er zeker niet op dwingen, dat werkt averrechts.
Probeer haar eens in de buurt van de kattenbak te lokken met wat lekkers, zonder dwang. Begin er ver genoeg vanaf, en kom steeds dichter (niet allemaal op 1 dag), zo dicht al ze zich er nog ontspannen bij voelt. Probeer goede ervaringen op te doen in de buurt van de kattenbak, zodat ze dat niet meer als dreigend gaat ervaren. Maar dat is een werk van lange adem...
Als je voelt dat je je irriteerd of kwaad wordt, draai je dan om en ga ergens anders afkoelen, anders ga je alleen maar achteruit bij een angstprobleem (zei ze uit ervaring).
Dus steeds rustig en geduldig zijn. Niet achter haar aan gaan als ze wegloopt. Laat haar even en ga haar dan eventueel wat geruststellen, als ze dat op prijs stelt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Bo78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2012 14:44
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Bo78 »

Ok, dat zal ik zeker proberen. We gaan haar snachts op de kleine kamer zetten met een kattenbak, kussentjes en eten/drinken. Eens kijken hoe het gaat.
Bedankt!
Bo78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2012 14:44
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Bo78 »

Gisteravond heeft ze weer een plas gedaan op een handdoek in de badkamer. Hmm..jammer..
Ik wilde dr net in de slaapkamer gaan zetten. Maar goed, we hebben even bij dr gezeten en geknuffeld.
Deze morgen was ze erg vrolijk toen ik binnenkwam en ging gelijk knuffelen, tis zo'n lieverd :) En...een plasje in dr kattenbak! Dat is natuurlijk wel nu ze alleen in de kamer is. Eens kijken hoe het nu verder gaat vandaag met de 2 andere erbij.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door nellebel »

yeahhhhh goedzo mara. ik neem trouwens aan dat een blaasonsteking is uitgesloten? dan willen ze ook nog wel eens langs de bak plassen en gaan ze de bak associeeren met pijn. en plassen ze graag op zachte plekjes.
ziet er goed uit hoor. en alle begin is moeilijk, maar als het vertrouwen begint te groeien gaat het snel hoor. vooral als ze straks merkt dat de andere katten lief zijn en haar niet verjagen van de bak. voor je het weet liggen er 3 katten lekker op een hoopje. en kan mara haar zwelfvertrouwen flink groeien.
wat lief dat je doorzet en goed voor haar zorgt. menigeen had haar met haar onzindelijkheid allang weer gedumpt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Bo78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2012 14:44
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door Bo78 »

Oh nee! ze gaat niet weg! We gaan hieraan werken, zekers! Ik wil zowiezo binnenkort naar de DA, ff helemaal laten checken dan voel ik me ook wel zo gerust gesteld.
Ze eet erg goed, drinkt goed nu en..ze zat net 5 minuten naast Beau, gewoon te zitten, ongeveer 30 cm van elkaar af. :) :) happy!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door pearlsofpassion »

Super!! Die eerste plas op de bak is al een hele mijlpaal! :-)
Ze verkiest dat dan toch als ze zich op haar gemak voelt (als katten heel lang wildplassen kan dat een gewoonte worden), en das echt heel goed. Gaat wel goed komen dan. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes en kattenbak probleem, help!!

Bericht door nellebel »

hoe is het met mara, we zijn wel benieuwd naar de plasjes hoor hahaha hopelijk weer netjes op het bakkie?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie