FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Hoi,
ben net nieuw op het forum omdat ik me suf zoek naar FIP en het verschil met Cholangitis.

Mijn heilige birmaan van 14 maanden is lusteloos, eet zeer slecht maar drinkt wel nog.
Was eind januari 2,7kg en afgelopen vrijdag 2,37kg.
Uitgebreid bloedonderzoek laten doen vrijdag en een gedeeltelijke uitslag heb ik vandaag gekregen.
Ze vermoeden voor 75% FIP, maar willen wachten op de volledige uitslag, al denken ze niet het iets anders is.

Is er in de bloeduitslag verschil met Cholangitis??

Ik zit er nu aan te twijfelen om nu nog naar de dierenarts te gaan voor prednisolon ofzo...

Iemand???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
we hebben rechtsboven een zoekfunctie en als je daar cholangitis ingeeft dan krijg je 6 berichten, missch vind je daar meer info

en wat is uitgebreid bloedonderzoek?
is het bloed doorgestuurd naar bijv VetMed?
vraag aan je da het volledige overzicht en kijk inderdaad uit voor verwarring bij een fip-diagnose.. heeft de da zijn temp opgenomen?
ook over fip hebben we de nodige artikelen/topics.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

ik denk niet dat je het verschil in bloed kan zien, zolang je katzel nog geen opgezette buik krijgt van de natte FIP zal ik zeker aan een behandeling gaan beginnen hoor, er zijn nog zoveel foute diagnoses op dit
gebied. misschien heb je nog iets aan de site van www.dr-addie.com daar staat zoveel info over FIP.
ik wens je heel veel sterkte en wijsheid in deze moeilijke en onzekere tijd. ik heb zelf ook een kitten gehad met natte FIP, hij was maar 16 weken en dat ging echt wel snel hoor binnen 3 dagen had hij een hele opgezette buik
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door castratenkoor »

Alleen uit het buikvocht is met zekerheid FIP vast te stellen.
Ik heb een pers van 5 jaar verloren aan FIP, die kreeg overigens geen opgeblazen dikke buik.
Hij had alleen opgeblazen nieren. Pas na zijn dood is met zekerheid vastgesteld dat het FIP was.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Over FIP heb ik heel veel kunnen vinden, maar ik was op zoek naar het verschil met cholangitis en dat kan ik niet vinden.
Ook niet echt de symptomen daarvan.
Lexi heeft (nog) geen zichtbaar vocht.
Ze heeft nu vanaf gisterenavond laat niet meer gegeten en gedronken.
Ik heb net de dierenarts gebeld en heb dit allemaal uitgesproken. Ook dat ik met een behandeling wil beginnen. Als het wel FIP is, is het toch dodelijk en maken die medicijnen niet meer uit naar mijn idee. Dus kan alleen maar beter worden of niet veranderen toch?
Ik moet er om 11u zijn.

Iemand nog tips of vragen/onderzoeken die ik moet stellen?

Alvast bedankt!
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Oh en het bloed laten ze hier altijd testen in het ziekenhuis, maar je zit nu met die verdomde feestdagen, dan werken ze niet...
De temp was vrijdag bij de dierenarts, met heel veel stress natuurlijk 39,2.
Zaterdagavond 37,9.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Adriana »

dan heeft-ie dus geen koorts!

bij mensen
http://www.rightdiagnosis.com/c/cholangitis/intro.htm

bij katzels
http://www.veterinarypartner.com/Conten ... A=1881&S=2

http://www.cat-world.com.au/cholangitis ... ex-in-cats
missch heb je hier iets aan..

ik kom bij het zoeken ook nog diagnose-verwarring tegen met pancreatitis..
maar het is een erg jong beest, kweet niet of die kwalen al zo vroeg optreden..
weet je iets over de omgeving waar hij vandaan komt?
wat als hij fip heeft dan moet er daar bij de fokker meer aan de hand zijn...
en je weet wellicht dat er natte en droge fip is en de natte vorm is acuut en makkelijk op te sporen..
heb je een goeie dierenarts trouwens..? eentje die durft te aarzelen en erg voorzichtig is??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

geen koorts is een heel goed teken(mijn simba had wel 41,2), ik zou toch uitzoeken wat hij anders kan hebben, afvallen is natuurlijk nooit goed, is hij aan de diaree???? of geweest????? want dan kan het ook nog gewone buikvliesontsteking zijn, ga hem gewoon behandelen en als het moet dwangvoeren probeer alles te bespreken met je dierenarts en schaam je niet om alles te vragen om je katzel te redden
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Mijn kat komt bij een cattery vandaan. Natuurlijk kan ze daar fip hebben meegekregen maar dat kan ze ook hier thuis hebben gekregen (hebben nog 3 katten) en de ook van de buurkat die geregeld onze brokken komt jatten...
Ik verwijt haar daarom ook niets.
Ik heb een DA die durft te behandelen.
Vorig jaar een kat met schildkliertumor gehad (met epileptie en blind en al) en ik wou haar in laten slapen. De DA wilde nog wachten, helaas is zij toch nog overleden. Ik was best boos omdat ik haar eigenlijk wilde laten inslapen. Dus ja ik heb een DA die dingen durft te doen... Ik weet niet of ik daar altijd blij mee moet zijn ;-)

Ik ga nu even de sites bekijken...

Hoop zo op een klein wonder dat het toch geen FIP is...
Al is ze op het moment meer levend dan dood :cry:

Edit:
Ik ging naar de DA ivm diarree en sloom...
Ze heeft ook AB gekregen voor de diarree? Metrazol...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

ik hoop zeker met je mee dat het geen FIP is, is ze al geholpen want meestal halen ze dat niet als ze FIP hebben, dat heb ik ook een paar keer meegemaakt met de opvangkittens bij mij. en ja waar ze FIP vandaan hebben is toch gissen hoor, de een krijgt het gewoon wel en de ander niet en meestal meer katers als poezen, ik ga zeker zo voor je duimen en we hopen snel wat te horen van de uitslag
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Nee ze is nog niet geholpen... Plan was om een keer een nestje te fokken...
Of bedoel je of ze al behandeld is? In dat geval, nee nog niet... daar ga ik nu voor naar de dierenarts.. Ik wil eerst weten of het toch niet heel misschien iets anders kan zijn... Als het wel FIP is gaat ze hemelen op korte termijn... Ik ga geen leven rekken wat opgegeven is, dat vind ik niet eerlijk...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

Prednisolon
Prednisolon is de belangrijkste immunosuppressieve gebruikt in feline infectieuze peritonitis, het veilig is, heeft de neiging om de kat zich beter voelt en stimuleert zijn of haar eetlust. Ik behandelde een kat met droge FIP met prednisolon alleen en hij overleefde voor 10 maanden. Prednisolon onderdrukt zowel de humorale en cel-gemedieerde immuunrespons.

Prednisolon heeft als voordeel dat ook dat de behandeling van lymfocytaire cholangitis, die kunnen worden verward met FIP, dus waar de diagnose onzeker is, prednisolon kan toch worden gegeven: de kat met lymfocytaire cholangitis heeft een goede kans op herstel, de kat met FIP helaas zullen sterven.

Prednisolon mag nooit worden gebruikt bij katten met septische peritonitis of pleuritis, dat is de reden waarom cytologie is een zeer belangrijk onderdeel van FIP diagnose, omdat er veel meer witte bloedcellen in de effusie van een kat met sepsis, en een goede cytoloog te detecteren zal de bacteriën of schimmels.

Dosis: 2-4mg/kg/day gegeven via de mond, glijden dosis om de 10-14 dagen, totdat een optimale dosis voor die kat is gevonden. Dit vond ik op de site van dr-addie.com misschien dat je dat ook aan je DA kan voorleggen, het is maar een suggestie hoor, probeer met je mee te denken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

allemaal bedankt...
ik heb alles opgeschreven wat ik kan vinden, en ga nu de kat vangen en vertrekken...
ik houd jullie op de hoogte...
Thanx!
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Lexi weegt nu nog 2,29kg...
ze heeft een injectie prednisolon gekregen en AB.

Heb ook pillen prednoral en AB Marbocyl meegekregen.
Verder recovery voer.
Ze moet een heel blikje daarvan opeten per dag.

Verder waren de eiwitten flink afwijkend, de rest zoals lever en nieren waren goed of minimaal afwijkend.
FIP/titus was nog niet binnen.
Alles wijst wel op FIP, toch wil hij nog niet met zekerheid zeggen dat het FIP is.
Haar lever heeft het nu zwaar omdat ze niet eet, en ook daardoor kunnen de eiwitten afwijken.
Suiker in de spieren waren te hoog.
Ze heeft ook al maanden tandvleesontsteking en dat pastte ook wel bij FIP.

Ze zou als ze FIP heeft nu waarschijnlijk door de medicijnen een opleving krijgen, maar daarna zou het bergafwaarts gaan.
Met Cholangitis had ik al gelezen dat dat positief zou moeten zijn.
Hij had het ook nog over pancreas (of zoiets)...

Zijn vermoeden is wel FIP, dus we moeten echt even afwachten...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Adriana »

pancreatitis zal hij gezegd hebben, dat is ook nog een mogelijke diagnose..
ben je goed in spuitje-voeren?
griebels schreef: Vorig jaar een kat met schildkliertumor gehad (met epilepsie en blind en al) en ik wou haar in laten slapen. De DA wilde nog wachten, helaas is zij toch nog overleden. Ik was best boos omdat ik haar eigenlijk wilde laten inslapen.
99,9% van de schildkliertumoren zijn goedaardig en te behandelen, ik bedoel dat lijkt me geen aanleiding voor inslapen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie