FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

de test is naar Vet Med Lab Germany gestuurd...
Op een ander forum zeggen dierenartsen dat ik nog steeds niets anders mag uitsluiten...
Heb jij iets aan de uitslag van het bloed? Ik kan het je mailen?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door kansarmedieren »

Het is niet mogelijk om met een test met zekerheid vast te stellen dat het FIP is. Kijk gewoon naar je kat en als de kat echt niet meer wil eten en erg ziek wordt dan weet je wat je doen moet. maar ik zou nooit een kat laten inslapen omdat de kat de diagnose FIP heeft gekregen........... en er is nog kwaliteit van leven...........
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

ja vindt ik ook hoor niet op de diagnose afgaan, maar naar je kat kijken een kat met FIP is ziek
en echt heeeeel ziek en knapt ook eigenlijk niet op, hoe is het nu dan???? je kan natuurlijk niet
verwachten dat ze weer alles doet en kan maar je moet zeker wel verbetering zien
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door kansarmedieren »

Mittenslief dat zeg ik toch ook. Kwalitiet van leven enz. Maar niet inslapen omdat er een "diagnose" FIP is gegeven. Dat gebeurt veel te vaak jammer genoeg............
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Hoe ze het nu doet?

Ze moet van de DA een kuipje recovery voer per dag eten, en daar zit ze nu al overheen :edance: En.. ze eet uit zichzelf! Ze eet telkens bijna elke x alles op wat ik neerzet. Ze eet alleen nog geen brokjes.
Ze komt lekker knuffelen maar slaapt ook veel uiteraard.
Maar, ze is wel veel wakkerder en beter dan dat ze was...

Heeft iemand verstand van bloedwaardes?
ze heeft namelijk wel een hoge titer 1:800, maar hoor ook van verschillende kanten dat het niet hoog genoeg is om daar meteen FIP aan te hangen.
Verder zijn er natuurlijk nog wel meer afwijkende waardes...
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door kansarmedieren »

Maak je niet zo druk om de waardes enz en wees blij dat het weer beter gaat. Je kan er verder toch niets aan doen als het FIP is. Zorg dat ze lekker blijft eten en goed in haar vel zit en geniet van haar.............

Veel succes, groetjes Dia
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

@kansarmedieren is was het volkomen met je eens hoor alleen TS is gewoon superbang dat het FIP is
dat we haar echt duidelijk moeten maken dat waardes inderdaad niet alles zeggen, zo heb ik een keer met mitsie meegemaakt dat haar crea 185 was en alle alarmbellen gingen rinkelen bij de DA, ze was wel onder een roesje geprikt en natuurlijk gelijk op renal gezet, maar dat vrat madam niet hoor, toen maar ipaktine op haar vleesje, nou daar moest ze ook niets van hebben, nog zelfs zo in haar bekje gestopt alla dat ging, maar na een tijdje toch getopt en dat is echt al 7 jaar geleden en die dikke madam heeft nooit meer ergens last van gehad en is hollands welvaren zoals ik dat maar noem (hoorde ik later dat de crea van stress en narcose kan afwijken) maar ik ben er superblij om hoor want als ik die verhalen bij pluisje hoor en wat ik bij mijn ollie meegemaakt heb
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Punt is inderdaad dat ik zelf ook FIP vermoed, maar durf het niet te vermoeden... Wil al het andere uitsluiten.
Ik wil haar uiteraard niet kwijt, maar ben ook niet iemand die onnodig een leven gaat rekken...
En om een goed gevoel bij mijn keuze te krijgen moet ik antwoorden hebben helaas...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Adriana »

misschien verstandig om je in te lezen in alle fip-topics hier.
dan zie je dat het hemelsbreed verschilt hoe groot de invloed van de fip is op de kwaliteit van leven van de betreffende katzel.
en wat je ook merkt is dat er verschil is in voortschrijden, dat kan erg snel en heel erg traag gaan.
ik weet niet hoe besmettelijk het is en hoe groot het gevaar is dat het overspringt.
dan kom je in de corona-virusdiscussies terecht en de kans dat het zich tot fip ontwikkelt, wat zeker niet in alle gevallen hoeft. stress is hierbij wel een factor.

er heeft ooit een uitgebreid verhaal over het percentage zekerheid van de fip-diagnose op het forum gestaan met links naar idexx/vetmed duitsland maar ik kon het gisteravond niet meer zo gauw vinden. staat ongetwijfeld in één van de fip-topics. vetmed voegt daarvoor een aantal factoren vanuit hun uitgebreide bloedonderzoek bij elkaar en uit die combi durven zij met 98% zekerheid vast te stellen dat het fip is. ik ken niet een dergelijk verhaal van een ander laboratorium, maar wat is de winst?
kun je leven met 2% onzekerheid en hopelijk nog vrij lang genieten van een poezel die het met goeie verzorging nog een tijd goed doet of heb je andere overwegingen?

het lijkt me een kwestie, zoals hierboven al uitgebreid geschreven is, van in de gaten houden hoe de kwaliteit van leven is.
nee, fokken met deze poes zit er niet meer in en dan hangt het ervan af hoe zwaar je dat laat wegen.
griebels schreef:maar ben ook niet iemand die onnodig een leven gaat rekken...
En om een goed gevoel bij mijn keuze te krijgen moet ik antwoorden hebben helaas...
heb de indruk dat ik een opmerking van die strekking ook al tegenkwam bij je 'schildklier-tumor'-kat en je inslaap-melding en heb daarop ook al gereageerd.... en er is een groot verschil in acceptatie en inspanningen van verzorgen op het forum, kijk alleen al maar eens bij Pluisje..
Laatst gewijzigd door Adriana op 30 mei 2012 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Ilone »

Ik vind dat we niet te makkelijk moeten zeggen "waardes zeggen niet alles".
Ik zou ook uit willen sluiten of het niet wat anders is, ook al is het voor een groot deel zeker dat het fip is.

Verder zou ik niet meteen kiezen voor inslapen. Ja de kat heeft waarschijnlijk FIP, maar nee dat wil niet meteen zeggen dat ze binnen nu en een week haar hoofdje neer legt..Als ze echt zo ziek wordt dat het katonwaardig wordt, ja, dán zou ik denken aan inslapen.
Maar wat Adriana al zegt, wie weet doet ze het met goede zorg nog een tijd goed!
Sterkte met de hele situatie.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

ja FIP is echt een hele ingewikkelde en rare ziekte waar eigenlijk niet meer over bekent is dat het een droge en een natte vorm heeft, dat het waarschijnlijk toch een tikkie besmettelijk is (de kittenopvang heeft veel FIP klantjes in dezelfde wijk) en stress ook een rol speelt, ik weet alleen mijn eigen verhaal zeker, Simba is zelf bij mij geboren samen met Olie, Mittens en Angel, al snel zag ik dat hij zich toch anders ontwikkelde als de anderen(navelstrengetje viel er veel later af, oogjes gingen later open) hij was wel de eerste die zelfstandig at, mede omdat moeders lelijk tegen hem deed, ook kreeg ik hem niet zindelijk poepen deed hij altijd onder het bed en de ontlasting was maar half verteerd, Simba kreeg natte FIP toen hij 16 weken jong was, het enige enge waren de inentingen bij de DA, de lieve schat was binnen 4 dagen weg want hij liep helemaal vol met vocht, en reageerde niet op de prednisol.
Bij jouw gaat het hopelijk nog goed, dus blijf het aub proberen zolang je katje niet te ziek is, maar
als je ziet dat ze achteruit gaat weet je ook wat te doen en dan kan je er vrede mee hebben dat je alles geprobeerd hebt. Het is toch alweer een hele vooruitgang dat ze zelf weer eet
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Livewithlouis »

Ik ben het ook wel eens met verschillende mensen hier, echter kan ik je in ieder geval wel een paar zekerheden geven. In de medische dierenwereld zijn alle artsen ontzettend voorzichtig met FIP (goed om geen discussies te ontlokken alle artsen die ik ken). FIP is ontzettend besmettelijk, pijnlijk en dodelijk.

Wat het laten inslapen van je kat betreft, ik ben het met je eens dat je een leven niet onnodig lang moet laten duren, de natuur is daar ook keihard in. Kijk naar het voorbeeld va Mittenslief. De moederkat had al door dat er iets niet in de haak was met het babypoesje, zij koos er al voor het leven van het babykatje te beëindigen (ja de natuur is keihard!). Daarnaast zijn katten doorzetters je zal dus niet snel door hebben wanneer ze echt pijn heeft. Dat zal een arts voor je moeten inschatten aan de hand van bloedwaardes etc. MAAR een hele goede indicatie dat het goed gaat met een dier, is dat hij/zij eet en dan ook nog zelfstandig!

Dus of het nou fip is of niet, mijn mening is dat je moet doorzetten. Als ze slaapt, drinkt,eet en af en toe naar je toe komt moet je haar niet laten inslapen, dat zijn voor mij indicaties dat ze misschien wel beter kan worden (en dat het dus geen fip is).

Pas op met hygiëne, zowel voor jezelf, andere mensen als andere dieren!
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

vanmorgen at ze minder en moest ik weer spuitjes voeren, ze heeft ze leeggelikt, geen spuitvoeren dus, al zat het wel in een spuitje.
Ook maakte ze wat kotsneigingen, en had ze bloed rond haar poepert zitten.
Ze krijgt 's morgens haar pillen AB en Prednolan.
Ik ben nu dus bang dat ze echt maar een heel korte opleving heeft gehad.
De pest is dat ik op mijn werk ben nu, ben rond 2u thuis en hoop dat ze dan weer goed eet... Maar dat betekend wel dat ze het alleen doet met medicijnen...
Hoorde van iemand anders dat de titer van 1:800 wel hoog is maar niet zo hoog dat je meteen de conclusie van FIP moest trekken. Ze had katten gehad met een titer van 2300.
Ook zag ik op internet ergens dat een FIP kat een titer moet hebben van >1280...
Snap je waarom ik twijfel?
En zo hoor ik wel meerdere dingen...
Een DA uit belgie zei galafdrijvend vocht en echo lever nadat ze de bloeduitslagen gezien had. Zij is afgestudeerd in Gent.
Het is allemaal zo dubbel...
En ik zit er doorheen... Vriend kwijt, moet met spoed woonruimte zoeken en dan nu ook nog mijn lieve Lexi...
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door kansarmedieren »

Livewithlouis schreef:Ik ben het ook wel eens met verschillende mensen hier, echter kan ik je in ieder geval wel een paar zekerheden geven. In de medische dierenwereld zijn alle artsen ontzettend voorzichtig met FIP (goed om geen discussies te ontlokken alle artsen die ik ken). FIP is ontzettend besmettelijk, pijnlijk en dodelijk.

Wat het laten inslapen van je kat betreft, ik ben het met je eens dat je een leven niet onnodig lang moet laten duren, de natuur is daar ook keihard in. Kijk naar het voorbeeld va Mittenslief. De moederkat had al door dat er iets niet in de haak was met het babypoesje, zij koos er al voor het leven van het babykatje te beëindigen (ja de natuur is keihard!). Daarnaast zijn katten doorzetters je zal dus niet snel door hebben wanneer ze echt pijn heeft. Dat zal een arts voor je moeten inschatten aan de hand van bloedwaardes etc. MAAR een hele goede indicatie dat het goed gaat met een dier, is dat hij/zij eet en dan ook nog zelfstandig!

Dus of het nou fip is of niet, mijn mening is dat je moet doorzetten. Als ze slaapt, drinkt,eet en af en toe naar je toe komt moet je haar niet laten inslapen, dat zijn voor mij indicaties dat ze misschien wel beter kan worden (en dat het dus geen fip is).

Pas op met hygiëne, zowel voor jezelf, andere mensen als andere dieren!
FIP is niet hartstikke besmettelijk, de meningen zijn er nog over verdeeld of het uberhaupt besmettelijk is. ... En dat mensen het ook krijgen is nieuw voor mij, waar heb je dat vandaan?
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Livewithlouis »

Uit voorbeelden dat katten in dierenziekenhuizen, cattery's, praktijken en huizen elkaar besmetten weet ik hoe besmettelijk het is.

Aangezien er nog maar weinig onderzoek naar gedaan is is het verstandig om een zeer goede hygiëne in stand te houden. (zeker als je dus niet zeker weet wat het is en doet. ) Lijkt me überhaupt bij iedere ziekte zeer gewenst.
Plaats reactie