Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer af

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2012 12:16

Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer af

Bericht door Boes »

Onze Boes klimt graag op het dak, maar durft er vervolgens niet meer vanaf. We hebben tot twee keer toe de brandweer moeten bellen, en daar hebben we eigenlijk geen behoefte meer aan.

Afgelopen zondag was het weer zover, ze was vanaf de garage (plat dak) naar de nok van het dak van de buren geklommen, en dan op de rand zitten miauwen. Vanalles geprobeerd, maar ze durfde dus met geen mogelijkheid naar beneden. Uiteindelijk gisterochtend de brandweer gebeld (dit was de tweede keer) en die hebben haar van het dak geholpen. 's Avonds in één onbewaakt ogenblik klimt ze toch weer het raam uit, en je raad het al, het dak op. Gelukkig was het deze keer ons eigen dak waar we een dakraam op zolder hebben, en heb ik haar toch van het dak kunnen halen.

Iemand ideeen hoe we haar dit kunnen afleren (of hoe we haar van het dak kunnen leren klimmen), afzetten van de tuin is namelijk een onmogelijke opgave. Onze eigen oplossing is voorlopig (of misschien wel permanent) huisarrest.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Freya13 »

misschien ben ik pessimistisch, maar volgens mij kan je een kat niet afleren om te klimmen, je kan het enkel onmogelijk maken: vensters sluiten, plat dak afmaken op de een of andere manier zodat ze daar niet meer op kan, ...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door nellebel »

vrees ook dat huisarrest de enigste optie is als je het verder niet kunt afzetten.
boes de sinterklaas poes, die wil via de schoorsteen naar binnen hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Adriana »

k weet niet of je de brandweer hebt moeten betalen..
voor dat geld kun je een mooie ren in je tuin maken waar ze in ieder geval van zon en buitenlucht kan genieten. (kijk even in het fotoalbum van castratenkoor voor een prachtig voorbeeld)
en nee, katten kun je niet afleren om het hogerop te zoeken en ik zou het ook niet proberen (met wat voor methodes??) want dat gaat helemaal tegen de natuur in..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Boes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2012 12:16

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Boes »

Afleren gaat hem dus niet worden, dat had ik ook eigenlijk niet verwacht, maar je kunt het altijd vragen. De andere optie die ik nog dacht, is het leren van het dak te klimmen. Heeft iemand daar ervaring mee? Andere tips zijn natuurlijk ook nog welkom.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Adriana »

je zou iets met een houten balk kunnen doen waarover ondernemende poes naar beneden loopt. zorg dat het oppervlak goed ruw is zodat de pootjes houvast hebben.
wij kennen de situatie niet, missch foto?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Boes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2012 12:16

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Boes »

Een balk op het dak is ook niet echt een optie, zeker niet op het dak van de buren. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer daken in de buurt, al weet ik niet of ze daar ook zo makkelijk op kan komen. Bovendien heb ik ook het idee dat vooral het schuin naar beneden lopen het probleem is. Ik heb wel ergens gelezen dat katten eigenlijk achteruit naar beneden zouden moeten lopen. Ze schijnen dan meer grip te hebben. Maar hoe krijg ik onze Boes zover dat ze zelf van het dak durft, en mocht ze toch weer op het dak klimmen, hoelang kun je dan wachten...?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door nellebel »

ik zie het al voor me, jij op het dak en de poes die toekijkt hoe jij eraf klimt. kijk poes, zo moet het. hahaha
ik denk dat boesje hier niet intrapt. is voor boes ook veiliger met 4 pootjes op de grond (of in de buurt van de grond)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Adriana »

nogmaals, het is een beetje moeilijk mee te denken zonder foto's van de situatie.
als je weet waar ze het dak opspringt en hoe, kun je daar horizontaal iets van gaas aanbrengen zodat ze daar niet meer naar boven kan.
ik bedoelde ook niet balk op het dak maar balk daar waar ze naar boven springt. want daar zal ze er ook weer af moeten. en als ze zelf springt loopt ze kans op breuk en/of nierschade door de klap.
missch moet je haar een tuig omdoen als ze naar buiten mag. en het zou kunnen zijn dat ze zich daardoor zo gehinderd en belemmerd voelt dat ze het niet meer hogerop zoekt.
wel en zeker in het begin even heel erg goed en rustig en met veel geduld aan wennen en begeleiden
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Cerna »

Ik ken een kat (Maine Coon) die moeiteloos daken op en af klimt, dus misschien zou Boes bij Smokey een cursus moeten volgen? Nee, geintje.

Ik heb hetzelfde met onze oudste kat Cochi meegemaakt toen hij nog jong en lenig was en ook hij miauwde de buurt bij elkaar, maar wij negeerden hem en uiteindelijk (na een paar uur schreeuwen) kwam hij wel naar beneden. Uiteindelijk werd hij een volleerd dakklimmer.
Dus, wanneer andere suggesties niet mogelijk zijn, dan zou ik hem negeren (natuurlijk geen dagen) en dan komt hij vanzelf want nu weet hij dat wanneer hij maar hard genoeg miauwt, hij wel van het dak wordt afgehaald en dus leert hij er niets van.
Wanneer je hem negeert (is moeilijk, ik weet het) dan doet hij het nooit meer of hij leert zichzelf aan hoe hij er weer af moet komen. Want ze kunnen het wel.

Succes!
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Livewithlouis »

goed advies van Annet!
Liv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2012 10:24

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Liv »

Lastig probleem....
Heb al erg goede oplossingen gezien :eclap:
....ze zorgt wel voor actie in de tent dit "klipgeitje" :lol:
Zie toch wel hele hilarische plaatjes langs mijn netvlies schieten....
van uitrukkende brandweerwagens....tot het voordoen van eraf klimmen....hilarisch...hihi :lol:
Sterkte met jullie Klipgeit!!
Gebruikersavatar
Boes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2012 12:16

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Boes »

Bedankt voor alle tips. Voorlopig houden we haar gewoon binnen. De tip met het tuigje ga ik toch maar eens proberen, misschien zelfs nog een stapje verder. Als ze eenmaal aan het tuigje gewend is, ga ik haar maar eens met tuigje en al op het dak zetten, ik kan vanaf het platte dak van onze garage makkelijk bij het schuine dak (Boes dus ook...), dan heb ik in ieder geval de controle over de afstand die ze op het dak kan. En als ze dan nog niet durft, dan kan ik er in ieder geval nog bij.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Onze poes klimt op het dak en durft er daarna niet meer

Bericht door Chiquita98 »

Ik vond het idee van Adriana wel goed. Zorg ervoor dat jullie bij je eigen dak op de een of andere manier een trap of wat dan ook maken waar hij eraf kan. Schreeuwt ie dan bij de buren op het dak kan je hem lokken met snoepjes of voer om hem bij jullie weer naar beneden te laten. En het idee van een kattenren? Of je tuin af zetten?
Is er echt niks mogelijk of wil je er niet teveel gedoe van hebben??
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie