Moeite om mijn kat te castreren!

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door pearlsofpassion »

Goede keuze, zeker als je RC wil geven. Volgens mij zeker een van de beste uitvoeringen van RC.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

zie ik een blauw rusje in je avatar? wat een snoepie!
en heeft ie inmiddels een maatje?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Ghost79 »

Adriana schreef:zie ik een blauw rusje in je avatar? wat een snoepie!
en heeft ie inmiddels een maatje?
Ja een Nebelung om precies te zijn. Hij heeft geen maatje in huis, wel komt hij soms in aanmerking met andere katten en de zeer kleine hondje van de buren waar hij wel steeds zeer agressief word als ze in zijn buurt komen.

Nog een paar plaatjes:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Livewithlouis »

Wat een prachtige kat! Inderdaad helemaal goed dat je gaat castreren. Ze zijn met een kwartiertje klaar. Waarschijnlijk geven ze als pijnstiller tramadol als er geen metacam wordt gebruikt. Dat is een gangbaar medicijn. Maar iedere arts heeft zo zijn voorkeur volgens mij.
In de USA wordt ontzettend veel Metacam gebruikt.

Er zitten ook eigenlijk alleen maar voordelen aan castreren. Ik zag hier alleen ergens staan dat de energie die naar de hormonen gaat nu naar de groei van de (ex) kater gaat en dat is niet juist. Je kat zal kleiner blijven dan hij normaal gesproken zou zijn geweest als hij niet gecastreerd zou zijn. Dit omdat het testosteron gehalte ervoor zorgt dat de kater grotere en steviger spiermassa's krijgt. (Hij moet er uitzien als een trots, stoer en sterk mannetje voor de vrouwtjes)
Bij een vroege castratie zal de groei dus afnemen en stagneren. Maar dat weegt allezins niet op tegen de voordelen zoals het niet beginnen met sproeien of het struinen/verdwalen waar Adriana al over sprak.

Alle NSAIDs zijn overigens schadelijk voor katten. Katten missen een enzym in de lever waardoor zij niet in staat zijn nsaid's te verwerken zoals honden en mensen dat wel kunnen. Plus omdat ze vaak als snoepjes over de toonbank worden meegegeven aan ons gaan er veel dingen fout. Dus in principe zou metacam ook kunnen hoor ware het dat je goed moet oppassen met doseren.
Maar denk niet dat het nodig zal zijn lang en veel pijnstillers te geven.

Hier wat medicijnen waar je uit kunt kiezen:

Tramadol (Ultram)
Gabapentin (Neurontin)
Prednisone/Prednisolone (wel een beetje heftig voor een castratie)
Dexamethasone

En dat RC voer is voor broekvoer goeie kwaliteit! Ze hadden vroeger 2 versies gecastreerde poezen of gecastreerde katers. Dat is nu samengevoegd tot een soort RC Neutered Satiety Balance. Volgens mij vinden katten dat heerlijk!

Veel plezier met je kat!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

Livewithlouis schreef:Dus in principe zou metacam ook kunnen hoor ware het dat je goed moet oppassen met doseren.
Maar denk niet dat het nodig zal zijn lang en veel pijnstillers te geven.

Hier wat medicijnen waar je uit kunt kiezen:

Tramadol (Ultram)
Gabapentin (Neurontin)
Prednisone/Prednisolone (wel een beetje heftig voor een castratie)
Dexamethasone
:-( :?:
prednisolon als pijnstiller bij een katercastratie????
en dan de bijwerking van kans op een gierende diabetes er maar bij op de koop toe nemen?
met dan dus de uiterst bewerkelijke en dure verzorging (oortje prik, insuline-injecties, meetstrips en dieetvoer) er ook maar even bij op de koop toe nemen?
plus kans op nierschade en levensverkorting?

leren dierenartsen nog steeds dat je 'zomaar' prednisolon kunt spuiten?

en wij hebben hier tal van gemeten en goed gedocumenteerde ervaringen met acute niercrisis na een metacam/meloxicam injectie, dus in principe zou metacam van zijn levensdagen niet niet niet moeten worden gegeven!! zat alternatieven, zie de topics over metacam en alternatieven metacam..

en dat allemaal voor een katercastratie? houd eens op..
ghost, je dierenarts weet ongetwijfeld heel goed wat te doen en zoveel pijnstilling is helemaal niet nodig. ontstekingsremming ook niet want er wordt 'schoon' gewerkt.

en met die stagnerende groei van gecastreerde katers valt het ook wel mee hoor, mijn russenkaters groeien hier nog steeds en vieren over een paar weken hun tweede verjaardag.
en Enzo, eveneens gecastreerd is een loei van een grote russenkater.. die legt, rechtop staand, met gemak zijn voorpoten op het aanrecht..
stel dat je gelijk hebt... dan had ie ongecastreerd dus nog veel groter moeten zijn??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Livewithlouis »

Ja je hebt gelijk Adriana prednisolone vind ik ook heftig voor een castratie (zoals ik al zei) maar hij staat wel degelijk in het lijstje. In de praktijk leren wij metacam en tramadol te gebruiken. Metacam het meeste direct na een operatie.

En de kans van diabetes van prednisolone is net zo groot als de kans op nierschade,zenuwschade bij metacam.
Ons wordt geleerd ontzettend voorzichtig en terughoudend te zijn met ieder type nsaid.

Maar zoals ik al zei pijnstilling zal (als het al nodig is) wel meevallen. Ik geef slechts aan dat men inderdaad moet oppassen met metacam maar ook met alle andere nsaid's. Anders gaat iedereen lekker metacam vermijden maar wel rustig door doseren met wat er nog meer bestaat.

En zeker wel onstekingsremmer geven! Hoe schoon je ook werkt! Er wordt vaak geopereerd in dezelfde ruimtes als waar andere zieke dieren worden behandeld (lees: anaalklieren) Daar kan geen alcohol tegenop! Voorkomen is beter dan genezen.

Maar geen stress TS je da weet zeker weten wat ie doet, het is maar een castratie!

p.s. er bestaat ook zoiets als buprenorphine en butorphanol tartrate ken ik niet uit de praktijk alleen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

we hebben hier vrij goeie ervaringen (zelf en op het forum) met opiaten zoals bupre enz. en temgesic e.d.
mits zuinig gedoseerd, anders kan dat een trippende katzel opleveren, ook boeiende topic over..

rare lijstjes trouwens..
de kans op diabetes bij prednisolon injecties is zo groot dat het met nadruk in de bijsluiter staat en niemand, laat staan een dierenarts zou dat risico moeten willen lopen.
nee, daar hoeven we niet vergoelijkend over te doen, net zo min als de kans op niercrisis bij meloxicam/metacam! ook dat staat in de bijsluiter en in een dergelijke bewoording dat de producent er altijd mee weg komt.. en dat zegt meer dan genoeg..

maar dit is allemaal redelijk off topic en laten we niet alle wilde beren en spooksels tegelijk loslaten..
het is geen beren-forum..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Livewithlouis »

Ah dus jij hebt buprenorphine al eens gegeven wat doet dat dan? Wij gebruiken dat niet! Of is dit te off-topic sorry alvast.

En wat je zegt over die bijsluiters klopt. Daarom is het zo verstandig om dat zelf ook te lezen en niets zomaar over te nemen van je da. De meningen verschillen namelijk ook nogal veel bij de da's onderling. Maar je hebt ook cliënten die bewust hun ogen sluiten!

Zo heb ik eens een crisis meegemaakt rond de feestdagen was dat. Een cliënt wilde zoals altijd medicijnen voor haar hond hebben (die angstig was voor vuurwerk) Dus ze kwam een paar uur van te voren voor 3 tabletten vetranquil (voor een hond van 8 kg) De nieuwe arts was gelukkig zeer oplettend en vroeg door (vetranquil geef je namelijk niet zomaar heeft ook ontzettend veel nare bijwerkingen) "Waarom geeft u dit mevrouw" ik geef u liever een combinatie van valium en minder vetranquil. Maar mevrouw drong aan. Bleek dus dat ze geen valium wilde want dat is na 3 uur uitgewerkt. Zij wilde vetranquil in hoge dosis zodat die hond compleet out was voor de komende paar uur en zij de hort op kon!

Bovendien is van vetranquil ook bekend dat het de hond verslapt maar de angstprikkels blijven doorkomen. Je hebt dus een hond die stil ligt, maar wel alle angst en vluchtgevoelens binnen krijgt....maar niet kan reageren!!

Sommige mensen echt......maar goed enorm off-topic sorry daarvoor!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

ja zeker heel erg off topic
ik had MoMo, een diabetes/nierfaalkater (prednisolon injectie tegen jeuk en voedselallergie) die op een moment een door een da gemiste mastceltumor had. dat hebben we bijtijds dwars door een da heen laten vaststellen en daarna moest geopereerd en ruim weggesneden. dus plekje van anderhalve cm leverde jaap van > 10 cm in twee lagen hechting op.
Mo was na de operatie zeer jolig en ging op zijn rug/hechting liggen rollen. ik moest temgesic zelf injecteren en heb onmidd de dosis gehalveerd.
buprenorfine hebben we meegekregen van de dierentandarts na een forse kaakoperatie bij Enzo en dat werkte geweldig. Enzo heeft een zwakke nierfunctie en ik wilde absoluut geen metacam oid en gasnarcose en spoelen tijdens de operatie en erna enzovoorts.
makkelijk toe te dienen want in bekje spuiten en werkt snel en zeer langdurig is mijn ervaring. bij Enzo langer dan op de bijsluiter staat..

maar dit zijn zware pijnstillers en niet voor een katercastratie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door pearlsofpassion »

Dat gecastreerde katers kleiner blijven klopt niet hoor.
Dat is achterhaald.
Integendeel zelfs, gecastreerde katers groeien net langer door omdat de groeischijven langer open blijven. Of ze meer spiermassa krijgen of imposanter worden, ga ik me niet over uitspreken, maar puur in lengte worden gecastreerde katers groter. En dat merk je ook in eigen ervaringen hier op het forum.

Dat die groeischijven langer open blijven en een kater dus groter wordt, wordt niet als iets positiefs gezien, maar om het te vermijden moet je al na 2 jaar castreren en het is duidelijk dat dat niet haalbaar is.
Of je op een jaar, 6 maanden of 6 weken laat helpen, schijnt, zoals het er nu voorstaat, geen verschil te maken in dat opzicht.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door castratenkoor »

Ik kan me niet voorstellen dat Bob NOG groter zou zijn geworden als ik hem later had gecastreerd :-o
Ik denk wel dat ze een bredere kop - met katerwangen - krijgen als je langer wacht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

Livewithlouis schreef: En de kans van diabetes van prednisolone is net zo groot als de kans op nierschade, zenuwschade bij metacam.
:-( helaas komt er net een topic binnen van diabetes na prednison, ik bedoel maar... verdrietiger 'bewijs' kun je niet krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Livewithlouis »

ik zag het staan ja...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door castratenkoor »

Ik krijg op mijn werk vaak dierenartsnota's onder ogen.
Zie er toch wel schrikbarend vaak novacam op staan......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Ghost79 »

Ik heb mijn kat vanmorgen laten helpen en 5 uur laten kon ik hem weer ophalen. Ik mag hem vandaag en morgen geen voer geven en mag hij ook niet naar buiten. Heb verder geen pijnstillers gekregen.
Hij is een beetje suf maar doet het verder prima.
Plaats reactie