Moeite om mijn kat te castreren!

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Ghost79 »

Hallo, over 2 weken word mij kat 6 maanden oud en op aandringen van anderen besloten hem te castreren maar ik voel me toch niet goed hierbij. Ik ben bang bang dat zijn speels karakter zal verdwijnen, dat hij veel pijn zal lijden of een ander nare bijwerking gaat krijgen.
Kortom het voelt me verkeerd aan en vroeg me af ik werkelijk een goed baasje ben als ik hem laat castreren.
Waar moet ik trouwens op letten of weten na zijn castratie? Wat gaat er veranderen en waar moet ik dan extra op letten?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou zeggen castreren! Jij zal er meer moeite mee hebben dan je kat. Die van mij zijn allemaal gecastreerd en zijn zo speels als wat hoor. Door castreren voorkom je mijn inziens ergere problemen!
Voor je vragen: waarom vraag je dat niet na bij je dierenarts bij wie je de afspraak hebt staan? Ik zou dat zelf allang gedaan hebben als ik weet dat ik mijn kater laat castreren. Die van mij waren al geholpen voordat ik ze kreeg.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Freya13 »

maar nee natuurlijk niet.
ik heb al mijn hele leven katten in huis gehad, en onze katten zijn altijd altijd gesteriliseerd / gecastreerd geweest, en die waren / zijn net zo speels / leuk / lief als niet-geholpen katten hoor
een kat heeft het na zijn operatie natuurlijk even een beetje lastig, maar toch is het echt de beste keuze voor je kat
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

het castreren/leeghalen van de balletjes is voor een kater lichamelijk een heel kleine ingreep. hij zal heel snel weer bij zijn van de lichte narcose, zal zichzelf onder zijn staart goed schoonlikken (er blijven bontflapjes, soort van balletjes zitten) en zal er missch een paar uur beetje vervelend van zijn. hij zal missch een pijnstiller ingespoten krijgen en zeg tegen je da dat je niet wilt dat er meloxicam/metacam wordt gespoten en houdt voet bij stuk! er zijn zat alternatieven en spreek het vooraf even door. (metacam kan zeer ernstige nierschade veroorzaken en dat is niet tijdelijk!!)
en laat je het niet doen, dan gaat hij in je huis sproeien en probeert te ontsnappen want hij wil achter de vrouwtjes aan. vette kans dat hij verdwaalt of ander onheil en dat je hem niet meer terugziet. ongecastreerde katers hebben de neiging met andere open katers te vechten en daardoor kunnen ze heel erg enge tot dodelijke ziektes en forse verwondingen oplopen.
castratie met 6 maanden geeft geen karakterverschil, ze blijven sjezen en racen en spelen en knuffelig en gericht op huis en baasje maar zijn wel van die hormonendruk af. want denk eens in.. een ongecastreerde kater wil paren gedreven door zijn hormonen en blijft rusteloos dat doel nastreven.. en raakt geweldig gefrustreerd...
de stofwisseling van gecastreerde katzels m/v verandert en overwicht dreigt. let bij brokjes er vooral op dat er geen graan op de eerste plaats staat en dat het vetpercentage rond of onder 10% ligt. er is voer voor gecastreerde katzels en soms heet dat light of voer voor neutered cats. dus na 6 maanden zeker geen kittenvoer meer, dat is veel te rijk aan voedingsstoffen.
dat is eigenlijk alles. af en toe beetje rauw gevogeltevlees en gewoon doorgaan waar je mee bezig was.
Laatst gewijzigd door Adriana op 26 apr 2012 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door heidinuyten »

Je kat zal beter in zijn vel gaan zitten omdat hij dan niet meer al zijn energie in hormonen gooit.
Maar in plaats daarvan zijn groei, en het duurt amper 2 dagen, nog niet eens, en hij is weer 100% de oude, en heeft nergens meer last van.
Het voorkomt dat hij zou kunnen gaan sproeien, dat is veel meer gedoe.
Lightning!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Mijn kater zat zichzelf in de weg voor de castratie, hij had teveel energie en teveel hormonen. Nu is hij speels op zijn tijd en rustig als hij is uitgespeeld. Hij is dus meer in balans door de castratie.

Ze hebben er nauwelijks last van gehad, vraag wel om een gasnarcose en inderdaad géén Metacam.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
paasnini

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door paasnini »

Hier ook ervaring met castratie met 6 maanden, echt geen punt, mijn kat werd 's-ochtends geholpen en was een uur nadat hij thuis was alweer aan het spelen en de volgende dag alweer aan het rennen en vliegen. Nee het speelse is hij echt niet kwijtgeraakt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door castratenkoor »

Je hoeft je juist niet schuldig te voelen als je hem laat castreren. Speels blijft hij absoluut.
Met ballen gaan de hormonen doro zijn lijf gieren en hou je hem alleen gelukkig als hij regelmatig een poes kan dekken.
Je kunt het het beste met 6 maanden doen, dan ben je de hormonen voor en is het lichamelijk het misnt ingrijpend.
Het kan hooguit zijn dat hij zich een dag minder goed voelt door de narcose. Last van de leeggehaalde zakjes heeft hij amper. Het zijn sneetjes van 1 cm. Wordt ook niet gehecht. Ze drukken de bal naar buiten, leggen een knoop in de zaadleider en knippen de zaadleider na de knoop door, en de bal eraf. Zaadleider met knoop wordt weer naar binnen gedrukt.
Er is ook amper bloedverlies. Ik ben er meermalen bijgebleven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Sifra »

Hier kun je er een filmpje over bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=XI7KoPfM ... embedded#!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door jennli »

Hier ook twee hele vrolijke speelse gecastreerde katers.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik stel voor dat je je even inleest want een gecastreerde kater blijft speels terwijl een open kater dat net verliest.
En ik spreek (spijtig genoeg) uit ervaring.

Mijn kater werd ook duidelijk weer speelser nadat hij gecasteerd was. Hij was ook duidelijk erna een stuk gelukkiger en beter in zijn vel nadat hij van die hormonen af was en gewoon zelf kon beslissen waar hij zin in had ipv dat de hormonen hem in de ban hielden.
Maar er is geen reden om te wachten tot hij het spelen beu is, op stap gaat of zelfs aggressief wordt.

Als je een lieve speelse kater wil, kan je hem het beste gewoon op tijd laten helpen.
Dat is echt de waarheid.

Maar je moet ons niet geloven, lees je gewoon in en dan kom je daar zelf ook wel op uit. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Ghost79 »

Bedant voor al jullie reacties. Volgens de assistente word er geen metacom gebruikt als pijnstiller wel een ander soort medicijn (met een moeilijk naam) en word me kat via een injectie tot narcose gebracht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

wat goed van je dat je even hebt overlegd met de praktijk.
het is echt maar een kleine ingreep en kater en jij zullen er heel blij mee zijn!
echt, t is zo achter de rug en je zult qua speelsheid en vrolijkheid geen verschil merken.
wel even naar zijn voer kijken en overgaan op volwassenvoer waar bij de brokjes geen tarwe inzit. (kijk op de verpakking bij de ingredienten) dat is veel beter, ze worden daar niet dik van en vrijwel geen kans op blaasgruis.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door pearlsofpassion »

Fijn dat je met de DA bent gaan overleggen.
Jij en je kat zullen blij zijn als het achter de rug is en hij blij en onbezorgd kan leven. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Ghost79 »

Dan ga ik wel over tot Royal Canin sterilized 37.
Plaats reactie