Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
snes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2010 21:45
Locatie: Utrecht

Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door snes »

Nog een vraag van mij over voer. Ik wil mij iets meer verdiepen in de voeding van mijn katten. Graag geef ik ze vers vlees, maar dat zie ik meer als extraatje. Dit heeft er onder andere mee te maken dat ik mijn katten niet op een vast tijdstip voer en ik ze voer wil geven dat de hele dag kan blijven staan. Volledig overstappen op BARF/KVV is dus iets te veel van het goede.

Ik heb al een beetje rondgezocht op internet en hier op het forum, maar vond nog geen topic over droogvoer met meer vlees dan de reguliere merken. Op dit moment voer ik mijn katjes Carocat 3-mix (€39 voor 15kg). Ik ben bereid om iets meer te gaan betalen, maar zit krap bij kas dus het kan niet al te dol worden. Mijn dierenwinkel kan Renske voor me bestellen (€69 voor 15kg), maar ik hoopte op een goedkopere optie.

Prijzen vergelijken kan ik natuurlijk zelf, ik zou van jullie graag willen weten welk droogvoer met hoog vleesgehalte voer jij/ heb jij gevoerd?

Alvast heel erg bedankt!
Mijn katten: Tom en Sophie, geboren 18 mei 2010!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door Adriana »

je kunt het beste van een aantal brokken de ingrediëntenlijsten en analyses onder elkaar zetten en dan nog zal het moeilijk zijn om de vleesgehaltes te vergelijken.
of bedoel je hoog eiwitgehalte in brokken...?
en waarom denk je het verse rauwe vlees te kunnen vervangen door hoog vleesgehalte in brokjes?
dat is om te beginnen verhit (dus verlies je daarmee alle voordelen van rauw vlees = enzymen, onbewerkte vits+mins en vocht) en heel erg geconcentreerd.
waarom kun je geen rauw vlees voeren op onregelmatige tijdstippen?
.. uit het vriesvak leggen en even voorverwarmen en binnen 5 minuten op te dienen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Het zou andersom moeten zijn.... brokjes als extraatje ;-) Mijn katers krijgen ook niet op vaste tijden hun KVV, als ze echt honger hebben pas. En als ik geen zin of tijd heb om vlees te geven krijgen ze brokjes. Je zou ook kunnen denken aan een timerbakje waar een koelelement in kan. Bij de dubbele van Catmate kan dat bijvoorbeeld.

Je zou Orijen kunnen proberen, of Hills D/D dat is hert en erwt meer niet. Orijen is te krijgen bij Natulistic in Almere. En bij brokjes is het niet alleen het vleesgehalte waar je op moet letten maar zeker ook het koolhydraatgehalte!!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door pearlsofpassion »

Acana is ook een goed merk met veel vlees. Iets minder dan Orijen (zonder twijfel hoogste vleesgehalte), maar ook iets goedkoper. Van Orijen eten ze wel het minste, dus daarop spaar je ook een beetje uit. Kan je ook in rekening brengen want de calorie-inhoud staat erbij op Zooplus.
Vergeleken met Carocat zal je bij deze 2 merken een heeel stuk minder moeten voeren. Kan goed minder dan de helft zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
snes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2010 21:45
Locatie: Utrecht

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door snes »

Ik dacht dat vers vlees > brokjes met hoog vlees gehalte > gewone brokjes. Maar blijkbaar werkt het niet zo. Alleen maar vers vlees voeren is voor mij op dit moment niet haalbaar, mijn vriezer is veel te klein (zo'n minivakje in de koelkast). Misschien af en toe als extraatje. In een ander topic kreeg ik het advies om ze bijvoorbeeld kippennekken of eendagskuikens te voeren ivm tandsteenproblemen bij mijn kater. Dat is voor mij voorlopig genoeg, misschien als ik meer gewend raak aan het verse vlees (en ik een grotere vriezer heb) dan zal ik het meer gaan voeren. Als de katten het in ieder geval willen!

Ik kijk nu naar de merken die jullie mij hebben aangeraden, dat is inderdaad veel duurder dan Carocat. Toch maar eens proberen en zien hoe veel/ weinig ze daarvan eten. Bedankt!
Mijn katten: Tom en Sophie, geboren 18 mei 2010!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door lidewij020 »

Bij het voeren van vers vlees is het belangrijk dat de katten een paar uur ervoor geen droge brokjes hebben gegeten. Het maagsap van katten is van nature heel zuur en dat beschermt ze tegen bacterien die op rauw vlees kunnen voorkomen. De meeste droge brokken zijn erg basisch van samenstelling en zorgen ervoor dat de maaginhoud minder zuur wordt en dus minder beschermt. Ik weet niet of het een handige combinatie is als er constant droogvoer staat.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door Livewithlouis »

Hey Snes,

Ik heb ook zo'n klein vriesvakje, maar ik snij de complete rauwevoeding maaltijden van Carnibest in plakken, 1 plak is 1 dagelijkse portie. Zo past er veel meer in en ook nog genoeg plek voor mn eigen spullen. Maarja ik heb maar 1 kat dat zal wel wat uitmaken denk ik.
Bovendien blijft dan jouw dagindeling een probleem. Rauwevoeding kan je niet lang laten staan dan wordt het erg vies!

De kippennekken en eendagskuikens voor de tanden is al een hele goeie stap! Maar kan je nu al wel vertellen dat als je toch gaat beginnen aan de rauwe voeding ze het in eerste instantie waarschijnlijk niet lekker zullen vinden hoor.

Bij deze aanpassing in de voeding is het zeker de aanhouder die wint!

Succes!

@Lidewij in principe heb je gelijk. Puur rauw voeren is zeker het beste, maar als je hygiënisch omgaat met je rauwe voeding kun je wel degelijk vlees en brok voeren.
Heb het bewijs hier rondlopen ;)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door pearlsofpassion »

Sommige katten vinden rauw wel heel lekker.

Ik heb er hier 3 van lopen.
Nu we volledig overgaan, wil Luis wel eens wat lastiger doen, want dan vind hij dit soort vlees lekkerder dan het andere en gaat dan wat miepen bij het ene. Ik hou vol, en dan gaat het er uiteindelijk wel in. Maar toen ze nog voornamelijk op brok stonden at hij alles.

Er zijn mensen die rauw vlees wel de hele dag laten staan. Maar dan geen hele volle bak. Je zet gewoon 's morgens neer wat ze mogen hebben tot je terugkomt en dan geef je weer een portie. Als het al niet 3 dagen in de koelkast stond, is dat geen probleem.
Op vers vlees is het ook niet zo dat een kat om de zoveel uur moet eten. 2 keer per dag eten is al voldoende en de meeste katten wil na een tijd niet meer. Er zijn zelfs katten die uit zichzelf maar 1 keer meer willen. Niet echt te verklaren, maar het blijkt wel uit ervaring van mensen. Barf vult meer dan kvv, dus ik zou op kvv wel uitgaan van 2 keer per dag, maar dat moet toch te doen zijn?
Je katten leren het sneller dan je zou denken hoor. Vroeger stond Kleintje al 2 uur voor etenstijd te dralen, en nu, op vers, heeft ze soms op etenstijd nog geen trek. Ik kan gerust wat langer wachten als ik zou willen. 12 uur tussen is geen probleem.


Op MP kan je soms goedkoop of zelfs gratis vriezertjes scoren. Gewoon eens goed rondkijken. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door Livewithlouis »

Nou Louis vindt het nu ook heerlijk! Maar ik bedoel meer dat meeste katten moeten wennen zeg maar!

Ik zou het nooit een hele tijd laten staan zeker niet nu de zomerperiode aanbreekt. En ik ben als je rauw voert ook voor 2 maaltijden per dag.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door pearlsofpassion »

In de zomer zonder koel plekje, zal het inderdaad niet erg lang goed blijven. Maar als je het ergens koel weg kan zetten, of met een koelelement eronder, zal dat wel meevallen.
Het voordeel is dat katten echt niets eten dat niet goed meer is. Of normaal toch niet, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen te vinden.
En de meeste katten vinden vliegen ook wel leuk om te vangen, dus krijgen die geen kans om bij het vlees te komen.

Los daarvan denk ik gewoon dat het niet nodig is om vlees te laten staan. Als je gewoon 2 keer per dag kan voeren (desnoods voor het slapengaan en wanneer je opstaat), heb je dat niet nodig.
Als ze toch last krijgen overdag kan je ook nog investeren in een droogoventje (goedkoopste kosten maar iets van een 30euro) en wat vlees drogen. Dat blijft wel goed overdag en kunnen ze goed op knager.
Kortom, oplossingen genoeg, als men wilt. ;-) Maar iedereen moet zelfs zijn beslissingen maken natuurlijk, ik wil niemand pushen, gewoon oplossingen aanbieden. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door paasnini »

Misschien kun je Renske proberen dit een goed alternatief voor vers maar hoeft niet in de vriezer.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Kijk met (rauw) vlees uit met groene vliegen, die leggen hun eitjes er in!!! Dus een hele dag laten staan...euh :eshifty: nee.

Hier lusten ze alleen de kalkoenmix van Carnibest... Ik voer Almo met vis bij en af en toe rauwe kip.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
snes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2010 21:45
Locatie: Utrecht

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door snes »

Paasnini, heb jij ervaring met Renske? De medewerker van mijn dierenwinkel noemde dit merk ook al, maar ik vraag me af wat het verschil is met Sanabelle of Iams? Als ik naar de ingrediëntenlijst kijk dan zie ik wel verschil, maar ik vind het lastig te beoordelen welke beter is. Qua prijs zitten ze heel dicht bij elkaar.
Mijn katten: Tom en Sophie, geboren 18 mei 2010!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 752
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door Lovecat »

Livewithlouis schreef:Hey Snes,

Ik heb ook zo'n klein vriesvakje, maar ik snij de complete rauwevoeding maaltijden van Carnibest in plakken, 1 plak is 1 dagelijkse portie. Zo past er veel meer in en ook nog genoeg plek voor mn eigen spullen. Maarja ik heb maar 1 kat dat zal wel wat uitmaken denk ik.
Bovendien blijft dan jouw dagindeling een probleem. Rauwevoeding kan je niet lang laten staan dan wordt het erg vies!

De kippennekken en eendagskuikens voor de tanden is al een hele goeie stap! Maar kan je nu al wel vertellen dat als je toch gaat beginnen aan de rauwe voeding ze het in eerste instantie waarschijnlijk niet lekker zullen vinden hoor.

Bij deze aanpassing in de voeding is het zeker de aanhouder die wint!

Succes!

@Lidewij in principe heb je gelijk. Puur rauw voeren is zeker het beste, maar als je hygiënisch omgaat met je rauwe voeding kun je wel degelijk vlees en brok voeren.
Heb het bewijs hier rondlopen ;)
En soms ook niet; mijn kat wil het niet eten, dus hij krijgt brokjes. Ik ga geen wedstrijd aan met mijn katten.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 752
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Droogvoer met hoog vleesgehalte?

Bericht door Lovecat »

pearlsofpassion schreef:Acana is ook een goed merk met veel vlees. Iets minder dan Orijen (zonder twijfel hoogste vleesgehalte), maar ook iets goedkoper. Van Orijen eten ze wel het minste, dus daarop spaar je ook een beetje uit. Kan je ook in rekening brengen want de calorie-inhoud staat erbij op Zooplus.
Vergeleken met Carocat zal je bij deze 2 merken een heeel stuk minder moeten voeren. Kan goed minder dan de helft zijn.
Dus jij hebt ook Acana en Orijen gevoerd?

Ik heb beiden gevoerd en Acana is echt wel duurder! Ze hebben er veel meer van nodig.
In het asiel waar ik werk wordt standaard Orijen gevoerd (behalve speciale gevallen natuurlijk, die krijgen weer hypo allergeen of a/d) en ik zie genoeg katten die het met lange tanden eten.

Kijk naar je kat en beslis aan de hand van hem/haar wat het beste voer is, er is geen 'algemeen beste voer'.
Plaats reactie