Droogvoer voor kater met tandsteen?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2010 21:45
Locatie: Utrecht

Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door snes »

Mijn katten zijn nu bijna 2 jaar oud en uit de DA bezoeken blijkt dat ik een beetje een kwakkelkater heb. Hij kwam bij mij met een oogontsteking die later nog 2x terug kwam en kreeg ook al snel last van tandsteen. Nou wil ik heel graag heel goed voor mijn katjes zorgen, maar ik zit krap bij kas.

Ik lees op internet dat problemen met tandsteen grotendeels ondervangen kunnen worden door het juiste voer te geven. Dat wil zeggen, harde brokjes.Op dit moment voer ik ze Carocat 3-mix, met een zak van 15 kg (€39) doe ik ongeveer 3,5 maand. Mijn DA heeft Hill's TD aangeraden, maarja... daar verdient zij zelf natuurlijk ook een aardige boterham aan.

Voor mij is droogvoer ideaal, bij voorkeur voer dat ik de hele dag kan laten staan. Ik heb ze wel eens Royal Canin gegeven en dat vinden ze zo vreselijk lekker dat het in één keer op is. Om vervolgens de rest van de dag zielig te miauwen, totdat ze 's avonds hun tweede portie krijgen. Niet leuk voor de katten, niet leuk voor mij.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk: welk betaalbaar merk heeft brokjes die VOLGENS JOUW ERVARING goed zijn tegen tandsteen?
Mijn katten: Tom en Sophie, geboren 18 mei 2010!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door Adriana »

je geeft niet aan wat betaalbaar (kg-prijs) voor jou is,
bovendien kun je beter besparen op dierenartskosten dan op kattenvoederkosten, hier is goedkoop zeker weten duurkoop..
bovendien loop je met nog goedkoper voer kans op problemen op een ander vlak (blaasgruis, overwicht, kans op diabetes).
tandsteen kan ook worden veroorzaakt door slecht/te weinig drinken-spoelen en het is heel wisselend, de ene kat heeft snel last van tandsteen en de andere minder tot niet van hetzelfde voer.

kijk eens bij sanabelle dental
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 3#analysis
dat heeft brede samenstelling maar ik zou toch eerst een 2 kg proberen. hier slikken ze die brokjes gewoon in zijn geheel door! kleine zakjes zijn er blijkbaar niet.

het zetmeelgehalte van carocat 3mix is vrij hoog met mais als eerste ingrediënt..
Ingrediëntenlijst:
mais, gedroogd kippenvlees (min. 17,5 %), gerst, gedroogd rundvlees, tarwe, rundvet, maisgluten, rijstzemelen, gehydr. kippenlever, bietenpulp, kippenvet, plantaardige oliën, vitamines, sporenelementen, mineralen,
vobra-mix (tocopherolen)

je zou je naast soorten kattenvoeding ook nog kunnen verdiepen in waterfonteinen (zelf te maken en daardoor stukken goedkoper) en tanden poetsen en middelen (bv medpets) om de vorming van tandsteen te verminderen..
vraag eens bij een dierenspeciaalzaak naar diepvries eendagskuikens of bezoek bv een islam slager voor wat rauwe kleine lamsribben met veel kraakbeen en wat vlees. knagen daarop is een uitstekende manier om tandvlees te voorkomen of af te slijpen.. maar ze moeten het wel lusten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door castratenkoor »

Goeie tip van Adriana. Mijn ervaring is dat door het eten van vlees tandsteen wordt voorkomen en zelf aanwezig tandsteen verdwijnt.
Als hij het lust zou ik hem 2 x per week een eendagskuiken geven, door het zagen van de kiezen worden ze automatisch schoon.
Als hij het niet lust, kun je nog proberen de kuikens in delen aan te bieden, smerig karweitje dat in stukken snijden, maar vaak worden ze dan net over de streep getrokken het te eten.
Als ook dat niet werkt kun je b.v. om de dag naast het blikvoer een stukje kipfilet rauw aanbieden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof ook niet dat er brokken zijn die tegen tandsteen kunnen helpen.
Mijn kat heeft ook tandsteen gekregen op de meest harde brokken die je kan hebben. Maar een harde brok bevat veel zetmeel (daar wordt hij zo hard van) en dat veroorzaakt net tandsteen. Bovendien verbrokkelen brokken gewoon, hoe kan dat nu helpen tegen tandsteen?

Rauw vlees, en zeker iets met bot in, schuurt mooi langs de tanden en laat weinig tot niets achter. Enkel orgaanvlees kan wat blijven hangen, maar dan nog zitten er geen koolhydraten in die de tandplakbacteriën voeden.
Ik zie het bij mijn katten heel duidelijk. Je ziet de tanden zo verkleuren aan de hand van hoeveel vers vlees ze krijgen.
Nu staan ze volledig op rauw, maar het voorbije anderhalf jaar, toen ze nog maar af en toe wat rauw kregen, heb ik het heel duidelijk gezien.

Enkel kvv geven zal weinig tot geen tandplak geven, maar het helpt het ook niet tegenwerken omdat het gemalen is en dus geen reinigende functie. Dus kvv in combinatie met brok kan nog steeds tandplak geven, al zal het wel al iets minder zijn. Brok met grote stukken rauw, zal wel efficiënt zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door lidewij020 »

Mijn dierenwinkel verkoopt kippennekken:
http://www.rucodierenvoeding.nl/N_frame ... t_995.html
Daar moet flink op gekluifd worden, er zitten naast spieren ook botjes (wervels) en kraakbeen (luchtpijp) in. Rauwe kippenvleugeltjes zij nook erg geschikt. Pas op dat je nooit iets geeft met verhit bot erin, dat kan gaan splinteren namelijk en levert gevaar op voor de kat.

Ik geef ernaast ook eendagskuiken, lamshart en kvv.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door pearlsofpassion »

Jezes, die site is wel duur! :shock:

Kippennekken betaal ik max 1 euro de kg aan hoor (ok, das wel per 10kg, maar toch). En hier vragen ze 2,80! :shock:
Voor een kg is €1,50 echt wel voldoende. Kuikens ook trouwens, ongeveer dezelfde prijs. Spier en orgaan moet je wat meer voor tellen, hangt er een beetje vanaf wel dier ook.

Euhm, als iemand andere site's wil voor te bestellen, stuur maar een pb...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
snes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2010 21:45
Locatie: Utrecht

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door snes »

Kippennekken, lamsribben en eendagskuikens klinkt interessant. Maar eendagskuikens koop je toch bevroren? Hoe lang duurt het voordat ze ontdooit zijn en klaar voor consumptie?
Mijn katten: Tom en Sophie, geboren 18 mei 2010!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door lidewij020 »

Ik haal altijd een dag (24 u) vantevoren uit de vriezer en laat dan in een bakje ontdooien in de koelkast.
Daar voer ik dan 2 dagen van. Op ochtend 2 haal ik dan weer nieuwe eruit voor de volgende twee dagen.

De kuikens zijn gelijk los van elkaar, maar de nekken zitten altijd aanelkaar gevroren, die doe ik de eerste dag een paar uur in de koelkast totdat ik ze los kan trekken en dan gaat de rest los weer terug in de vriezer, dan kan ik ze er per stuk uithalen.

Ik voer ook Lotgering en Darf. Dat zit in blokken van 200 g. Ook die blokken haal ik 24 uur tevoren eruit en daar voer ik twee dagen van.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door lidewij020 »

pearlsofpassion schreef:Jezes, die site is wel duur! :shock:

Kippennekken betaal ik max 1 euro de kg aan hoor (ok, das wel per 10kg, maar toch). En hier vragen ze 2,80! :shock:
Voor een kg is €1,50 echt wel voldoende. Kuikens ook trouwens, ongeveer dezelfde prijs. Spier en orgaan moet je wat meer voor tellen, hangt er een beetje vanaf wel dier ook.

Euhm, als iemand andere site's wil voor te bestellen, stuur maar een pb...
Ik denk dat het ook afhangt van waar je woont. In amsterdam zijn dat soort dingen wat minder makkelijk verkrijgbaar en vaak wat duurder. Ik haal het altijd in de winkel zelf, dat scheelt weer bezorgkosten en ik hoef geen belachelijk grote hoeveelheden af te nemen. Ik heb niet zo'n grote vriezer.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door pearlsofpassion »

Slagerij west is toch in amsterdam?
Kippennekken, 1euro per kg, zelfs voor 1 kg als je hem zelf op gaat halen. Hart 2 euro, lever 1,75, eendennekken 1,50 en kipkarkas 0,5. Kuikens hebben ze daar wel niet.
En Islamisch Centrum zitten daar ook.
Spier is moeilijk te krijgen in die omgeving, heb ik begrepen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door Livewithlouis »

Met spier bedoel je vlees neem ik aan? ;) Waarom is dat lastig te krijgen bij een slager?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door castratenkoor »

snes schreef:Kippennekken, lamsribben en eendagskuikens klinkt interessant. Maar eendagskuikens koop je toch bevroren? Hoe lang duurt het voordat ze ontdooit zijn en klaar voor consumptie?
Wat ik om 16 uur wil aanbieden leg ik 6 uur 's morgen uit de vriezer, gewoon in de koelkast.
De kuiken zet ik 2 uur van te voren dan ook nog uit de koelkast, die ontdooien langzamer dan onsjes vlees.

ik laat kip een kilo grof malen en per ons verpakken. Heel handig steeds zo'n ons pakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Droogvoer voor kater met tandsteen?

Bericht door pearlsofpassion »

Livewithlouis schreef:Met spier bedoel je vlees neem ik aan? ;) Waarom is dat lastig te krijgen bij een slager?

betaalbaar bedoel ik daarmee ;-)
Je hoeft natuurlijk geen biefstuk geven, de sliertjes die van die biefstuk afgesneden zijn om hem een mooi stukje te maken, zijn voor de kat net zo goed. Maar kosten vaak een stuk minder. Om maar een voorbeeld te geven he. Ik geef voor spier niet meer dan 3,5euro bij de verkoper en dat is dan al heel mooi konijnvlees (wat voor een kat natuurlijk prachtig vlees is). Vaak komt er dan nog wat transport bij, dus wordt het nog iets duurder. Ik denk dat ik nu gemiddeld voor 2,8 euro per kg spier heb liggen. Maar vleesbot als kippennekken, geef ik zoveel niet aan.

Maar ik heb me vergist. Slagerij west is in Rotterdam. Sorry, ik ben van Belgie en sla die steden op 1 of andere manier door elkaar :oops:
Enfin, moest je willen, kan je wel een link geven naar een overzichtje van een aantal mogelijkheden. Stond ergens kippennekken voor 70ct bij een poelier die ook 3 dagen op de markt staat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie