Bange kat uit het asiel

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door nellebel »

dat komt wel goed met silvester. fijn dat je hem zichzelf laat zijn en niks afdwingt. lekker luieren doen ze hier nu ook veel. gijs vind het soms zo warm dat hij boven onder de airco gaat liggen pitten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door flower1980 »

Hier is ook minder beweging nu het weer wat warmer is (en er wordt minder gegeten).

Fijn te lezen dat er nog steeds vooruitgang te merken is!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Chiquita98 »

Ja hoor hier liggen ze ook iets meer op apegapen. Het belangrijkste is dat ie gelukkig is!! Hij mag zijn zoals ie is. Heel fijn
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door flower1980 »

Is er alweer wat vooruitgang geboekt?
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Robijn »

Ben ook erg benieuwd hoe het nu met Silvester gaat...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
AnneWillems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 apr 2012 18:21

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door AnneWillems »

Hoi allemaal,

Het gaat nog steeds wel vooruit, wel langzaam, aaien zit er nog niet in.. Hij wil wel even aan m'n hand ruiken, maar als m'n hand dan dichterbij komt loopt hij snel weg.

Hij is wel steeds meer op z'n gemak als we in de kamer zijn, hij zit eigenlijk nog maar heel weinig in de kast en wil ook maar wat graag op onderzoek in de gang en keuken.

Laatst hadden we visite en zelfs toen is hij niet weggevlucht! Hij was eerst wat ongemakkelijk maar ging uiteindelijk gewoon op de stoel liggen slapen en wou ook nog wel even spelen met m'n vriend!
Wat dat betreft gaat het dus best goed!

Zit nu alleen met een heel ander probleem.. Hij plast op de bank.. Het leek net of hij zijn kattenbak niet meer kon vinden, terwijl die niet verplaatst was. Hij poepte toen ook op de bank. Ik heb toen nadat ik het zo goed mogelijk heb schoongemaakt een kleed op de bank gelegd en als we weg gingen de kattenbak maar op de bank gezet, dan ging hij er wel gewoon op. Vorige week heb ik een spray bij de dierenwinkel gekocht wat zou moeten voorkomen dat hij weer op de bank zou plassen, maar dat heeft totaal niet geholpen.. Hij poept er nu niet meer op, maar plast er wel op.. Best vervelend..

Ik heb hem laatst ook voor het eerst horen miauwen, hij blaast af en toe wel eens naar me en laatst begon hij ondertussen te miauwen, klonk wel grappig :P

Vannacht hoorden we hem ook ineens miauwen, ik denk dat hij een kat door het raam zag oid, want toen ik ging kijken zat hij gewoon op de vensterbank. Nu miauwt hij naar me als ik tegen hem praat, weet niet wat dit betekend? Zou hij terug praten of ergens last van hebben?

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of hij behoefte zou hebben aan een maatje, we hebben alleen een behoorlijk klein huis en ook al een jack russel.. Van het asiel weet ik ook dat hij altijd alleen is geweest dus hij is het wel gewend. Alleen als er een kat langskomt, er komt altijd een rode kater bij hem op bezoek, hij gaat voor het raam naar Silvester zitten kijken en dat vindt Silvester ook maar wat interessant!

In elk geval maakt hij nog steeds stapjes vooruit, ook al zijn het maar kleine stapjes.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Robijn »

Hoe is jullie jack russel naar Silvester toe???? Durft Silvester wel te bewegen???? Jaagt hij hem niet op? Jack russels zijn over het algemeen best druk toch? Het zijn toch jachthondjes? Misschien heeft jullie hond hem wel een keer zo op zitten te jagen, dat hij niet naar de kattenbak durfde??? Onze Brits Korthaar poes Robijntje werd ook 'geterroriseerd' door Gaudi, een kitten wat we hebben moeten herplaatsen omdat hij te wild naar haar toe was, en zij durfde toen ook niet naar de bak toe te lopen, omdat hij steeds op haar sprong en haar beet, en toen heeft zij ook meerdere keren op de grond gepoept.... Ik vraag me dus af of een jack russel en een angstige Brit wel zo'n goede combinatie is.... Ben bang dat julllie hondje veel te druk is voor hem, en dat ie daarom niet goed los durft te komen. (???). Zeiden ze in het asiel dat Silvester wel bij een hond geplaats kan worden?? Toen ik Robijn te koop zag staan op de site van de cattery stond er nadrukkelijk bij dat ze beter niet in een druk gezin (met kinderen) en beter niet bij een hond geplaatst kon worden..

Sinds 2 weken hebben we ook een maatje voor Robijntje uit het asiel gehaald. We hebben puur naar het karakter van de nieuwe kat gekeken; het moest een zeer zachtaardige kat zijn; we wilden niet dat Robijn weer in haar schulp zou kruipen. Groot geluk voor ons is dat het een perfecte match is!! Het is net of Robijn meer 'kat is geworden' nu er een soortgenoot bij is gekomen. Ze wordt nu veel meer geprikkeld sinds hij er is; en is veel levendiger geworden!
Je kunt een rustige niet te jonge kat bij Silvester plaatsen, maar je hebt dan nog steeds geen garantie dat gaat klikken, dus het is wel een gok. Je kunt geluk hebben, zoals wij, of pech, dat merk je pas als de 2e kat in huis is.. Vraag dus wel om een terugbrenggarantie, als je besluit een kat erbij te nemen.

Sterkte en fijn dat je ons zo goed op de hoogte blijft houden!!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door flower1980 »

Fijn te lezen dat er stapje voor stapje nog vooruitgang wordt geboekt!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
AnneWillems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 apr 2012 18:21

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door AnneWillems »

@Mariska: De hond is geen probleem, hij heeft altijd met katten geleefd en trekt zich er eigenlijk niet zoveel van aan. In het asiel gaven ze ook aan dat Silvester bij honden geplaatst kon worden en hij vindt Billy (de hond) ook niet eng. Toen hij er net was vond hij ons enger dan de hond :P (nou is Billy ook wel vrij rustig voor een Jack Russel)

Maar als we weg gaan doe ik de hond wel altijd in de gang/keuken en Silvester blijft dan in de kamer. Ik weet dan ook zeker dat er geen confrontaties oid zijn geweest :)

Wat leuk trouwens dat je er een kat bij hebt en dat het zo goed klikt met Robijntje!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Robijn »

Gelukkkig dat Silvester geen problemen heeft met jullie hondje. Ik dacht dat hij misschien de oorzaak was dat Silvester niet op de bak durfde, maar dat is het dan waarschijnlijk toch niet...

Misschien is hij heel kieskeurig, en wil hij alleen op een schone bak zijn behoeftes doen? (of was de bak gewoon schoon?). Moeilijk hoor.., misschien heeft hij last van blaasontsteking? Stress?? Als hij nog steeds buiten de bak blijft plassen, zou ik toch met hem naar de dierenarts gaan. Ik hoop dat het plasprobleem snel wordt opgelost; zowel voor jullie als voor Silvester.

Dat miauwen deed Robijn ook heel erg in het begin; ze werdt steeds vocaler; en ze heeft echter heel veel verschillende miauwtjes; sommige klinken klagerig (net alsof ze zei: 'Hallo; waar ben ik nou; waar is iedereen?') en sommige juist heel opgewekt ("ja, ja, ik voel me best goed'), als ze een beetje opgewonden is. Nu miauwt ze een stuk minder; ik denk omdat ze nu zelfverzekerder is geworden. Hoe klinkt Silvesters miauw als ie tegen je miauwt als je tegen hem praat? Als het niet klagerig klinkt, maar best opgewekt, denk ik dat ie wil laat weten dat ie het best leuk vindt dat je hem aandacht geeft door tegen hem te praten. Maar als het klagerig klinkt, dan zit ie nog steeds niet lekker in z'n vel. Denk ik he, ik weet het natuurlijk ook niet zeker; het is allemaal maar gissen. Niemand weet natuurlijk precies wat er in een kat z'n koppie omgaat..., helaas. Konden we maar praten met een kat, dan was het allemaal een stuk simpeler..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Dinky »

Ook onze poes Dinky kwam bang uit het asiel maar toen ze meer gewend was is ze ook steeds meer gaan miauwen. Bijvoorbeeld als begroeting maar ook als ze bijvoorbeeld eten wil. Hier is het, naar ons idee in elk geval, echt als gezellig praten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
AnneWillems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 apr 2012 18:21

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door AnneWillems »

De bak was wel schoon en hij poept er wel gewoon op.. Het wordt alleen nogal een opgave om hem mee te nemen naar de dierenarts, ben bang dat hij me dan helemaal niet meer vertrouwd.. Misschien kan ik op de een of andere manier wat urine opvangen om te laten onderzoeken?

Ik vind het een beetje moeilijk om in te schatten of zijn gemiauw klagen is of iets anders.. Hij doet het sinds een paar dagen elke ochtend. Dit is eigenlijk sinds we een paar dagen weg zijn geweest, zou hij ons kwijt zijn misschien? Als ik vervolgens in de kamer komt antwoord hij op alles wat ik zeg. Ik kan alleen ook iet zeggen dat het heel opgewekt klinkt. Beetje vaag dus :P
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Robijn »

Lieve Anne; ik vind het bewonderingswaardig dat je zoveel geduld hebt. Ik zou daar waar hij geplast heeft op de bank dingen zetten (bv. dozen met iets zwars erin), zodat hij hier niet weer kan plassen. Er zijn korrels te verkijgen bij de dierenarts die geen urine opnemen; zodat de urine blijft liggen, maar dan moet ie wel op de bak gaan plassen natuurlijk. En ik zou er wat (katten)bakken bijzetten.
Ik vind het zo erg dat hij buiten de bak is gaan plassen; en had gehoopt dat er meer mensen op dit forum zouden zijn die je van advies zouden kunnen voorzien.
Dat miauwen lijkt toch echt op praten. Jullie zijn de enige levende wezens die hij kent in de omgeving waarin hij nu zit; en ook al vertrouwt hij jullie nog niet; hij kan alleen bij jullie terecht, dus doet hij zijn 'verhaaltje' naar jullie.
Dat miauwen deed Robijn ook heel erg; ze was zo gericht op mij, dat ze als een gek begon te miauwen als ik even weg ging. Dat is natuurlijk geen gezond gedrag; als een kat zo overdreven aan 1 persoon hangt. Nu ze wat zelfverzekerder is geworden, iook dankzij Sam, s het een stuk minder geworden.
Zou Silvester zich niet eenzaam voelen??? HIj is helemaal alleen, en jullie zijn waarschijnlijk werken overdag..
Hoe lang hebben jullie hem nu?
Sinds ik er een 2e kat bij heb, die net zo zachtaardig is als Robijn, is Robijn veel uitbundiger geworden; levendiger/vrolijker; het lijkt net of ze 'meer kat' is geworden; en ook zelfverzekerder; ze wil niet onderdoen voor Sammy. Ze kwam uit een cattery en was gewend om met meerdere katten samen te leven, en ik had altijd het gevoel dat ze dat miste. Ze kwam bij ons de bench niet uit in het begin, maar als de kat van de buren binnenkwam, was ze als de kippen bij hem; daaraan kon ik zien dat ze toch wel heel erg geïnteresseerd was in andere katten. Ik wil je geen 2e kat opdringen hoor, maar wil je alleen mijn ervaring vertellen.
Heb je ook al contact gehad met een dierenarts?
Moeilijk hoor..
Hoe gaat het nu met het plassen?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Dinky »

De korrels die Mariska bedoelt is Katkor.
Je kan dan een zakje halen bij de DA. Je maakt dan de kattenbak helemaal leeg en schoon, gooit vervolgens die korrels in de kattenbak en dan duimen dat ze op de kattenbak gaat plassen. Daarna kan je het met het pipetje dat erbij zit opzuigen en in een reageerbuis doen (die er ook bij zit). Vervolgens ga je met het buisje naar de DA en die kan het onderzoeken (uitslag bij mijn DA duurde ongeveer 10 minuutjes). Op die manier kan je bijvoorbeeld blaasgruis uitsluiten en hoeft de kat zelf niet mee.
Maar zoals Mariska ook al aangeeft, dan moet ze wel op de kattenbak gaan plassen. Wat ik zelf deed om te zorgen dat ze extra vocht binnenkreeg en hopelijk sneller ging plassen was natvoer geven wanneer die katkor al in de kattenbak zit.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
AnneWillems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 apr 2012 18:21

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door AnneWillems »

Hoi allemaal,

Sorry dat ik zo lang niks heb laten horen, ik was het forum een beetje uit het oog verloren.
Daar voel ik me wel schuldig over, want ik heb veel aan jullie adviezen gehad!
Ik hoop dat jullie het nog leuk vinden om te horen hoe het nu met Silvester gaat.

Hij is eigenlijk alleen maar vooruit blijven gaan, het waren wel hele kleine stapjes, maar hij heeft eigenlijk nooit een terugval gehad. We spelen veel met hem en een tijdje geleden ben ik begonnen hem te aaien tijdens het spelen, hij was dan zo gefocust op dat speeltje dat hij mijn hand niet zag aankomen en het aaien eigenlijk wel lekker vond. Na een paar tellen draaide hij zich dan wel om, om mij heel verontwaardigd aan te kijken, en dan speelde ik gewoon weer verder. Dit lukte steeds langer en een paar weken geleden begon hij te spinnen als ik hem op z'n rug kriebelde! Vond ik een heel bijzonder moment :). We kunnen hem nu altijd aaien tijdens het spelen en dan gaat hij lekker liggen spinnen. Sinds een paar dagen kunnen we hem ook al aaien als hij op tafel ligt, zonder speeltje:D

De laatste maanden is hij ook steeds spraakzamer geworden, hij miauwt best veel. Soms gewoon om te kletsen denk ik, dan antwoord hij ook als ik iets tegen heb zeg, maar hij maakt het ook duidelijk als hij wil spelen. Dan gaat hij naast z'n speelgoed staan miauwen :P.

Hij is nog steeds wel bang natuurlijk, als je op hem af komt loop hij meestal snel weg en ook als je bij hem langs loopt als hij op de grond staat loopt hij meestal ook weg en kijkt je met grote ogen aan. Wat ik wel apart vind is dat hij eigenlijk alleen maar bang is voor mensen, niet voor geluiden of andere dieren. Ik kan gewoon de hele kamer stofzuigen of m'n haar fohnen bij hem in de buurt, vindt hij allemaal niet erg :P

Ik wil jullie bedanken voor alle goede adviezen, toen we hem net hadden dacht ik namelijk dat het wel zou helpen als ik hem gewoon zou aaien, ook al keek hij me bang aan, dat zou vast wel overgaan. Ik ben blij dat ik dat niet meer gedaan heb en we hem grotendeels het tempo hebben laten bepalen :)

Groetjes Anne
Plaats reactie