plassen in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
vajaroosje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2012 11:28

plassen in huis

Bericht door vajaroosje »

ik heb 2 kittens alle 2 meisjes ( vaja en roosje )in mei worden ze 1 jaar
sinds vorige maand begint vaja overal te plassen en dat doet ze meestal als we er niet zijn sinds van de week begint ze het te doen wanneer we er wel zijn
ben al naar de dierenarst geweest en ze heeft geen blaasonstekening en geen stress
de kattenbakken doe ik om de 3 dagen want ik heb er 2 staan , als ik haar dan betrap want in 1 week tijd heb ik haar al 4 keer betrapt tik ik op haar kont en zet ik haar in de kattenbak
meestal gaat ze ergens plassen en dan pas in haar kattenbak
weet niet meer wat te doen :-( :cry: :-( :cry:
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: plassen in huis

Bericht door Lovecat »

Zet 3 kattenbakken neer en schep ze 2 x per dag uit! (om de 3 dagen is echt veels te weinig!)

Ik zou haar geen tik op de billen geven (sowieso niet!) en haar daarna op de kattenbak zetten; dan gaat ze die bak alleen maar met iets naars associëren.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: plassen in huis

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze laten castreren en een extra kattenbak neerzetten. Die drie bakken 2 x daags verschonen. En nee zeker geen tik geven als ze in de fout gaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: plassen in huis

Bericht door Adriana »

vajaroosje schreef:
weet niet meer wat te doen :-( :cry: :-( :cry:
;-) heel simpel:
- inderdaad, als ze nog niet gecastreerd zijn, rapido afspraak maken
- géén lijfstraf! zo'n katzel begrijpt echt niet wat je bedoelt!
- voor twee kittens is de regel één kattenbak meer ( = 3) op verschillende plaatsen
- dagelijks klonten+poep eruit halen en in het begin twee maal daags

zou jij het prettig vinden als je voorgangers het toilet niet hadden doorgetrokken?

en knuffel ze maar eens extra, je wilt toch wel een goeie band met ze?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: plassen in huis

Bericht door Livewithlouis »

Hey Vajaroosje!

Op zich wel al ontzettend goed dat je zo veel kattenbakken hebt! Er zijn maar weinig mensen die zin hebben om dagelijks 3 kattenbakken te verschonen!

Wat Lovecat zegt is erg belangrijk alle omstandigheden voor het wel netjes gebruiken van de kattenbak moeten optimaal zijn. Plus je dierenarts heeft al uitgesloten dat het om een medisch probleem gaat, dan is de kans erg groot dat het of om dominantie gaat of om stress!

Mocht het dominantie zijn dan zal ze vooral graag haar geur door het huis willen verspreiden. Waarmee maak je de plek schoon waar zij geplast heeft? Als je dit met een sterk ruikend schoonmaakmiddel doet zal ze er telkens weer overheen plassen om haar geur te laten blijven bestaan. In dierenwinkels en bij je dierenarts kun je spray's kopen Urine-off heet dat, die werken goed!

Ja als het stress is wordt het lastiger, zijn ze vaak alleen? Kunnen ze naar buiten? Zijn je 2 katten bevriend of niet? Heb je kinderen of andere huisdieren?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: plassen in huis

Bericht door Adriana »

Er zijn maar weinig mensen die zin hebben om dagelijks 3 kattenbakken te verschonen!
welkom op het forum Louis oid..
als ik je een tip mag geven, lees je eerst uitgebreid in. we hebben tig topics over kattenbakken en efficiente manieren om die schoon te houden, blaasgruis, nierkatten en je kunt het eigenlijk niet verzinnen of er is wel over geschreven.
bovendien zit er rechtsboven een handige zoekfunctie waarmee je in een handomdraai alle berichten met die kreet op je schermpje tovert.

en voor wat betreft je quote....
het overgrote merendeel van de forummers verschoont (lleeg scheppen) hun vaak veel meer dan drie kattenbakken vaak tweemaal daags en vinden dat heel normaal...
het zijn doorgaans de nieuwkomers met wildplasproblemen, die daar nog niet aan gewend zijn...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: plassen in huis

Bericht door castratenkoor »

Uhhhhh er staat dat ze om de 3 dagen haar 2 kattenbakken verschoont.
Goed lezen als je reageert Livewithlouis.
Dat is heel wat anders dan elke dag 3 bakken.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: plassen in huis

Bericht door Chiquita98 »

2 kattenbakken 1x in de 3 dagen verschonen is veel te weinig! Liefst 3 kattenbakken aanschaffen en op zijn minst elke dag uitscheppen. Bestraffen helpt echt niks en zal juist de band die je hebt met je katten beschadigen.
Wel goed dat je naar de dierenarts bent geweest.
Wel jammer dat je nog niet gereageerd hebt ondertussen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: plassen in huis

Bericht door Livewithlouis »

Hey jullie hebben gelijk! Verkeerd gelezen! Ben zeker een voorstander van het iedere dag schoonmaken van de kattenbak!

@castratenkoor inderdaad wel een goede eigenschap om goed te lezen zeker op een forum ;) Ga dr op letten!

@Adriana thanks voor de tip, heb veel aan de informatie op de site en het forum! Echter geen tips nodig voor het verschonen en schoonhouden van de kattenbak ;)
Was er ook van uitgegaan dat hier serieuze experts zitten op het gebied van kattenverzorging! (en waarschijnlijk ook andere huisdieren)

Helaas kom ik in de praktijk ook veel mensen tegen die er geen bal van begrijpen! (bijvoorbeeld mensen die hun reismandje als kattenbak gebruiken....:( verschrikkelijk echt)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: plassen in huis

Bericht door nellebel »

heb zelf 2 bakken die ik minstens 2x per dag schoonmaak. ga zelf toch ook niet op een vuile wc zitten, waarom mijn katjes wel dan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: plassen in huis

Bericht door Robijn »

Hier iemand die niet 2x per dag de bakken uitschept, en daar ook voor uit durft te komen.

Ik heb 1 poes en 2 kattenbakken. Mijn poes Robijn eet heel weinig en poept daarom ook heel weinig (hooguit 1x per dag/anderhalve dag; hele kleine keuteltjes). Zelf verschoon ik beide bakken 2x per week. Als Robijn de kattenbak te vies zou vinden, dan zou ze wel naast de bak gaan poepen/plassen, toch?? Maar dat doet ze niet, dus daaruit trek ik de conclusie dat ze er geen problemen mee heeft, en dat 2 keer per week voor haar voldoende is.
Dat 2x per dag de bak verschonen een vereiste is, daar ben ik het niet mee eens, maar ik heb wel respect voor de mensen die dat wel doen. De één heeft gewoon ontzettend veel over voor zijn kat(ten), en de ander, zoals ik, wat minder. Iedereen is verschillend en zo heeft iedereen zijn eigen waarden, normen, gebruiken en gewoontes. De één maakt bv. zijn badkamer elke dag schoon en de ander weer 1x in de 4 maanden.. Wat 'normaal' is voor de een, is voor de ander soms helemaal niet zo vanzelfsprekend. En meningen verschillen.
Mijn vriend heeft ook 1 kat, die nog nooit zijn behoeftes buiten de bak heeft gedaan, terwijl Sjaak 'maar' 1 kattenbak tot zijn beschikking heeft. Tim haalt om de dag de drollen eruit, en verschoont de gehele inhoud (houtkorrels) 2x per week.

Oei, :edoh: wij zullen in de ogen van veel forumleden wel hele 'slechte' verzorgers zijn....
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: plassen in huis

Bericht door castratenkoor »

Als het goed gaat zoals jij het doet prima toch, Mariska.

Topic starter vajaroosje komt met een probleem dat er in huis geplast wordt.
Dus denken wij even mee en dus gaat er in haar/zijn huis iets niet goed.
En dat zou goed kunnen komen door het om de drie dagen schoonmaken van een kattenbak......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: plassen in huis

Bericht door Adriana »

er is hier denk ik een kleine spraakverwarring tussen schoonmaken en leegscheppen.
ik zeef de bakken 1 tot 2 keer per dag en haal dan alle plas/ontlasting eruit. als er niet op de bodem of tegen de emmerrand is geplast, doe ik het schoongezeefde grit er weer in. einde oefening.
verschonen doe ik 1 maal per ongeveer 6 weken en dat houdt in korrels weg, bak gesopt en zodra droog nieuwe klontvormende korrels erin.
mijn ervaring is wel dat hoe meer bakken je hebt, hoe schoner ze blijven dus hebben we hier 6 bakken voor 3 katers op 4 verschillende plaatsen. en het kost me nog geen kwartier per dag als er netjes is geplast. ik heb het over Blokker dweilemmers en biokat grit en ik zeef het grit door een frituurmandje dat precies past in de binnenemmer van een pedaalemmer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: plassen in huis

Bericht door Chiquita98 »

Precies Adriana! schoonmaken doe ik ook niet dagelijks. Maar uitscheppen wel. Dat is bij mij ook wel nodig met die 4 rakkers.
En inderdaad zoals Dinie zei; de topicstarter heeft een probleem met onzindelijke katten en dan je bakken zo weinig uitscheppen vraagt om moeilijkheden
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
miek
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012 15:04

Re: plassen in huis

Bericht door miek »

Ik begrijp er niet veel van ; we hebben een kat in hui "klein"heet ze die plast continu op de bank, ook al verschoon ik om de behoeft haar bak , weet iemand een goed idee ? of zal ik maar een nieuwe bank kopen ? weet het echt niet. ik heb Beaphar geprobeert, maar dat vind ik eigelijk ook niet de oplossing. lijkt het net of ze niet gewenst is,...
Plaats reactie