Avontuurlijk en toch bange kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
druijf
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2012 10:19

Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door druijf »

Hallo!

Ik lees al een tijdje op dit forum, maar nu toch ook een berichtje van mij. Mijn kitten Lotje is nu 6 maanden oud en ze is hartstikke lief, speelt uiteraard veel, komt gezellig knuffelen op z'n tijd, niet bang voor vreemden en is wel in voor avontuur als ze ergens een onbekende deur open ziet staan.
Daarom snap ik ook niet zo goed hoe het kan dat ze zo bang is voor een aantal dingen die nu toch wel een beetje een probleem gaan vormen:
ze gaat sinds het begin ongeveer eens per maand mee naar mijn ouders waar ze ook haar eigen plekje heeft en prima gewend is. Ze ligt dan rustig in haar reismandje een beetje om zich heen te koekeloeren.... het probleem is alleen dat ze als de dood is om erin te gaan! Ik heb 2 verschillende mandjes (een met een klep aan de bovenkant en eentje waar ze zelf in moet wandelen en die wat kleiner en meer beschut is) en bij allebei is het elke keer een drama om haar erin te krijgen, waarna ze 2 minuten later dus besluit dat het prima is en lekker gaat liggen.
Ook kan ik haar niet oppakken. Dit probeer ik nu rustig op te bouwen door haar steeds even te pakken, even aaien en dan weer neer te zetten, maar als ze doorheeft dat ik haar wil pakken schiet ze al weg en dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling.
Vandaar ook dat ik het niet voor elkaar krijg haar te kammen (wat gelukkig ook niet noodzakelijk is, ze verhaart amper en is kortharig) of haar een tuigje om te doen, terwijl ze het volgens mij hartstikke leuk zou vinden als ze lekker een grasveldje of iets dergelijks kan verkennen en dan hoeft ze ook niet steeds in het reismandje... maar maak dat een kitten maar eens duidelijk!
Ze heeft voor een aantal dingen dus opeens enorme angst, zo ook laatst bij de dierenarts die me adviseerde destress te proberen, wat ik nu aan het doen ben, maar veel effect merk ik nog niet. Ik merk ondertussen dat ik zelf begin op te zien tegen het moment dat ik dat arme beestje weer in dat mandje moet stoppen, maar thuis laten is volgens mij echt geen beter optie aangezien het 2 minuten later weer prima vindt en Lotje helemaal in haar element is in het huis van mijn ouders (daar hebben ze een trap! joepie!!)

Goed, ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is (en anders beantwoord ik de vragen wel;)) heeft iemand tips voor mij??
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door achtpuntzes »

hoi, en welkom :)

wennen aan een reismandje heb ik als volgt gedaan:

zorg dat het reismandje ergens een plekje in je huis krijgt. een lekker dekentje erin leggen en de kans is groot dat ze er zelf af en toein gaat liggen. en katten zijn heel nieuwsgierig, als iets een nieuwe plek krijgt gaan ze dat vaak meteen onderzoeken. dus als ik een reismandje ineens midden in de kamer zet is de kans groot dat er vanzelf een kat inloopt.

je kunt ze ook proberen te lokken met kattensnoepjes, en een paar van die snoepjes in de reismand leggen...

en geef jezelf en je kat de tijd. als je wil weggaan en de kat moet meteen in de reismand terwijl dat niet een twee drie lukt creeer je stress, en ga je dalijk je kat met geweld in de reismand proppen. natuurlijk krijgt je kat dan een hekel aan die reismand! en dat willen we nu juist voorkomen / afleren....

ik pakte eerst mijn katten nooit p, omdat ik dat niet nodig vond. inmiddels vind ik het toch wel handig om ze op te kunnen pakken in verband met eventueel dierenartsbezoek. probleem bij mij was dus ook dat ze het niet gewend waren,en zelfs niet leuk vonden.

dus heb ik ze het ook maar aangewend.

dit doe je als volgt.: pak de kat op, en zogauw die weer weg wil, METEEN loslaten. (ik bedoel natuurlijk rustig op de grond zetten, dus niet uit je handen laten vallen :) ) dat herhaal je elke dag, en dan zie je dat de tijd dat je de kat kunt oppakken steeds groter wordt. na verloop van tijd word de kans groot dat je kat het zelfs prettig zal vinden om opgepakt te worden. maar het belangrijkste is om ALTIJD je kat METEEN los te laten als hij het niet meer wil. want als je dan blijft vasthouden, creer je juist dat de kat dus een hekel krijgt aan oppakken.

ik hoop dat je hier wat een hebt :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
druijf
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2012 10:19

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door druijf »

Hoi!

Oh vergeten te zeggen: in het ene mandje zet ik 2x per dag iets lekkers, daar trapt ze niet in! Rent er meteen weer uit als het op is, ze heeft echt iets tegen dingen waarva ik het handig vind als ze die leuk vind.. Zo heeft ze een heel leuk mandje waar ze steevast NAAST gaat liggen...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door achtpuntzes »

ja katten zijn natuurlijk ook heel erg eigenwijs :)

zo liggen twee van mijn poezen vaak samen in een veeel te klein mandje. de ene bijna helemaal op de ander. geen gezicht.

dus kocht ik hetzelfde mandje, maar twee maten groter. er gaat wel eens een kat in liggen. maar nooit samen. nee dat moet per se in dat veel te kleine mandje....

maar goed;

gewon rustig blijven proberen, en niet gaan forceren, want dat werkt juist averechts....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door nellebel »

ik denk ook dat je kat voelt dat jij gespannen bent. als jij denkt oh jee daar gaan we weer.
ik kan het mandje voor de DA in huis zetten, geen probleem, spelen ze in kruipen ze in. totdat ik hem echt nodig heb voor de DA. ze ruiken het al als ik binnekom en weg zijn ze. had mijn eerste kat ook.
Wat betreft oppakken. gijs was doodsbang in het begin, oppakken was er echt niet bij. tpoen hij iets vrijer werd pakte ik hem regelmatig op, kusje geven en meteen neerzettten. nog voordat hij eigenlijk in de gaten had dat ik hem had opgepakt stond hij alweer op de grond.
guusje is ook nergens bang voor maar die houdt totaal niet van oppakken en vasthouden. die krijgt zo af en toe een kusje maar ik accepteer dat die liever niet wil en dan hoeft het niet. die komt meestal tegen me op staan en zelf zo een kusje halen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het mandje met iets leuks linken.
Snoepjes in gooien of met de hengel erin. En altijd in de kamer laten staan. En haar er dan in lokken.
Ofwel net mandje weghalen en af en toe eens neerzetten, zonder dat er wat gebeurt. Zodat het nieuw en interessant is.
Hier zitten er 2 samen meteen in een mandje als ik eentje neerzet. Af en toe komt er een mandje binnen met een konijn (of meerdere) erin, en dan zitten ze er ook meteen met hun neus bovenop. Maar als hij leeg en open is, krijg ik niet de kans er eentje in te stoppen of ze zitten er al met z'n twee in.
Dat is gewoon omdat ze er nooit in gedwongen zijn... Maar daar had ik dus gewoon geluk in dat weet ik wel. Ik wil gewoon zeggen dat je die dwang eraf zou moeten halen.

Mijn andere poes moet ik ook dwingen, en dat leer je ook, maar daar probeer ik het zelfs niet anders want dan kan ik haar ergens onder een kast vandaan vissen als ze het doorkrijgt. Ze wil echt niet, vind het mandje ook vreselijk als ze erin zit. Dus zij zal er nooit aan wennen, maar jouw poesje vind blijkbaar alleen het instoppen het ergste. Mijn poes dus niet, die vind het inzitten zelf het ergste. En een tuigje vind ze ook vreselijk eng, anders zou ik dat doen...

Het is bij alles zo, die dwang die erachter zit, zou eraf moeten. Ook bij het opnemen. Dus probeer het te linken aan iets lekkers of leuks, probeer haar zoveel mogelijk te lokken zodat ze denkt dat ze het zelf wil en zodat ze geen dwang voelt. Zodat de altijd zelf de controle kan houden. Dan pas kan het vertrouwen komen dat nodig is voor opnemen en vertrouwen in het mandje. Het is vast het feit dat ze erin gedwongen wordt dat ze het ergste vind, niet het instappen zelf. Dus ik zou haar zover proberen krijgen dat ze gewoon zelf doet.
Als ze, als je er snoepjes in gooit erin gaat, is dat nog het eenvoudigst.
Dat probeer ik met mijn konijnen ook, maar ik moet steeds creatiever worden omdat ze doorkrijgen wat er gebeurt als ze erin gaan. Maar ook hier geldt dat ze natuurlijk het erin zitten en vervoerd worden absoluut niet leuk en erg stressvol vinden. Als dat bij jouw katje niet zo is (zoals bij die jongens van mij), is er geen reden waarom ze er uit zou gaan blijven. Zolang het maar leuk blijft en zonder dwang gebeurt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
druijf
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2012 10:19

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door druijf »

Bedankt voor de tips!
Ik denk inderdaad dat het probleem is dat ze niks doet waarvan ze ook maar het vermoeden heeft dat ze het niet zelf bedacht heeft en d'r dwingen dat vind ik dus niks..

Ik zal eens gaan proberen om het mandje tussendoor weg te halen en dan alleen neer te zetten bij leuke dingen! Nu staat het mandje er altijd en zet ik er eten is, wat ze dan ook nog de helft van de tijd eerst eruit sleept voor ze het opeet en als ze er al in blijft staan, dan laat ze een pootje buiten staan zodat ik niet snel even het deurtje kan dichtgooien. In het begin lukte me het op die manier namelijk meestal wel, maar ik ben een beetje door mn trucs heen;) Dan is nu alleen de vraag hoe ik het aanstaande vrijdag het beste kan aanpakken, want voor die tijd is ze nog niet enorm gewend aan die mand en ik ga het weekend weg met degene die dr eten kan geven als ze zou blijven.. daarbij vindt ze het helemaal niet leuk om de hele dag alleen te zijn, laat staan een heel weekend dus ze mag weer lekker over de trap stormen bij mn ouders... maar dan moet ik dr natuurlijk wel weer eerst daar krijgen...help!

En dan heb ik nog een laatste vraagje: ik vind het niet heel noodzakelijk dat ik dr kan oppakken, maar hoe doen jullie dat dan praktisch gezien, als ze gekamd moet worden of als ik bijv. dr tandjes even wil checken. Bij Lotje is het nu zo dat ze aan het wisselen is en dr tandvlees was bij dr DA ook een beetje ontstoken...ze laat mij alleen onder geen beding kijken of het nu beter is..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Daartoe moet je eerst vertrouwen opbouwen.
Of je probeert het subtiel te doen tijdens het knuffelen, en zo op te bouwen. Maar dat lukt het beste bij erge knuffelkatten.

Spijtig dat ze zo bang is van het reismandje, en een beetje vreemd als ze er zo vaak in moet.
Een beetje valeriaan op een doekje in het mandje, zou ook kunnen helpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door achtpuntzes »

ja het gebit checken is niet zo leuk nee... maar dat moet gewoon af en toe eens....

maar over kammen, ik hoef mijn kam maar te pakken of mijn poezen bieden zich al aan voor een uitgebreide kambeurt :)

kammen wordt hier gezien als elkaar verzorgen, hetzelfde dus als katten die zich likken (wassen) of elkaar wassen. . als ik een kat kam, komt er vaank een ander bij staan die de gekamde ook maar gaat wassen. dit allemaal versterkt ook de onderlinge band....

kun je een kat leren dat kammen een prettige ervaring kan zijn? misschien hier ook weer afleiden met snoepjes, hoewel dat bij mijn drie poezen nog nooit gehoeven heeft. en ook hier weer: als ze zelf niet willen, dan niet. een kat in de houdgreep die geen zin heeft om gekamd te worden zal er een hekel aan gaan krijgen.

soms zijn ze even te speels, dan wil ik ze kammen, maar gaan ze met de kam liggen klooien. ja dan maar een andere keer.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
druijf
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2012 10:19

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door druijf »

Ik zal die valeriaan eens proberen, dat is gewoon bij drogisten te koop toch? Ik heb ook die felliway spray, maar dat heeft totaal geen effect, net als die destress trouwens..

Verder is het best een knuffelkont hoor(als zij zin heeft uiteraard;)) , en dan heb ik haar ook wel eens voorzichtig een beetje kunnen kammen terwijl ze bij me lag. Ze komt gedurende de nacht ook altijd wel ergens in mijn bed terecht, wat ik overigens prima vindt, hoewel haar favoriete chillplek bovenop mijn hoofd lijkt te zijn....eigenaardige beesten kunnen het toch zijn af en toe, haha!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door achtpuntzes »

er zijn hier wel topics over valeriaan. moet je even op de zoekfunctie ergens rechtsboven valeriaan intikken.

je kunt valeriaanspray halen bij de dierenwinkel, en het wat in huis druppellen.

ik haal zelf altijd een zak valeriaanwortel bij de reformwinkel, je laat de kat aan de geopende zak ruiken en hij zal knuffelig, speels van worden, hoewel sommige katten er ook erg wild van kunnen raken. valeriaanwortel is naar mijn ervaring een stuk sterker dan die spray uit die flesjes.

er zijn er hier ook die zelf "trappelzakken" maken, speeltjes van stof gevuld met valeriaanwortel. moet ik ook nog eens een keer doen.

maar wees gewaarschuwd: dat spul stinkt als de nete !
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
druijf
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2012 10:19

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door druijf »

Ik ken de geur inerdaad, haha! Ga ik proberen!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door pinguin »

Hier staat het reismandje gewoon vast in de woonkamer. Ze hebben er hier alle 2 al in liggen slapen en vinden hem niet meer eng. In het begin was dat nog wel zo. Hoe dat zal gaan als ik ze in het mandje wil hebben heb nog geen idee. Snabbel zal niet z`n probleem zijn.

Vraagje hoe lang gebruik je de destress? Want soms duurt het wel even voordat het gaat werken. Maar misschien is het in dit geval ook niet het juiste middel. Vooral omdat het dier niet constant angstig is.
Ik hoop voor dat valeriaan werkt.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door nellebel »

kammen vinden die van mij ook nog niet zo fijn. heb nu een hele zachte borstel gekocht (heeft eigenlijk totaal geen zin, zo zacht, maar meer om te wennen nu). nou prata ik hee lenthousiast naar ze, van kom eens kijken wat heeft het vrouwtje nu. en van nieuwsgierigheid komen ze kijken en beginnen al knorrend tegen de borstel te duwen. een keertje over de rug wrijven en weer stoppen. zo bouw ik het heel langzaam op. vooral guusje die niet echt van oppakken houdt werkt het prima bij. of als ze op de bank tegen me aan ligt kan het ook.
tandjes checken.. een lekker hard knabbeltje (ik geef vaker gedroogde stukjes kip) en dan vasthouden e neen beetje speels mee weibelen. ze bijten erin, houden vast en ondertussen kun jij de tandjes bekijken. ik heb ze wel geleerd door stapje voor stapje dan ook even het lipje wat omhoog te doen. interesseerd ze nu geen bal meer. ze willen vooral het snackje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Avontuurlijk en toch bange kitten

Bericht door nellebel »

trouwens als mijn katten naar de DA moeten en ik merk dat ze echt niet uit zichzelf niet in het mandje gaan ben ik er snel klaar mee. meteen oppakken en in de mand. klinkt misschien niet zo fijn, maar dan ga ik geen uren stress opbouwen, want ik merk dat ik dan zelf ook supergespannen raak. hoppate in de mand, het is zo weer voorbij. ik zing meestal in de auto onderweg naar de Da. eerst kletste ik vooral tegen ze, maar mijn eigen spanning straal ik dan uit. guusje begint dan nog erger te piepen. en eenmaal weer thuis een heerlijke knuffelsessie met misschien nog wel een lekker snackje en alles is weer vergeten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie