snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
wolffje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2012 12:43

snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door wolffje »

Hallo,
wij hebben onze kat nu 4 jaar, en ongeveer een half jaar geleden zag ik het voor het eerst.
ze gaat dan zitten en zakt door dr voorpootjes heen, houd haar nek in een rare houding (ver naar voren en dr kop een beetje omhoog) en snuift dan uit haar neus, hmfff hmffff (zo klinkt het) dit doet ze ongeveer een tot drie minuutjes en dan loopt ze gewoon weer door en is er niks aan de hand.
ik heb het nu 5 keer gezien in het afgelopen half jaar, maar ze ligt graag alleen op zolder dus als ze het daar doet heb ik het niet door.
ik hou nu steeds me mobiel bij de hand, zodat als ze het weer doet ik het kan filmen (omdat het moeilijk uit te leggen is wat ze doet) vanochtend deed ze het weer, maar toen zat mijn mobiel 2 verdiepingen hoger aan de oplader....

er is niet een speciaal moment dat ze dit doet, ik heb het gezien dat ze lag te slapen, wakker werd en het toen deed, maar ze deed het ook een keer terwijl ze gewoon een rondje in de woonkamer aan het wandelen was.

weet iemand wat dit is? en denken jullie dat het nodig is om naar de dierenarts te gaan?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door mittenslief »

lijkt mij verdacht veel op wat mijn kat ook doet, maar dat is echt hoesten.Is hij dan benauwd?
Toch even naar de DA ermee, het kan van alles zijn, als hij/zij gras eet kan er een grasspiet vastzitten, kan bronchites zijn. Bij mijn kat is het alleen erger die heeft longkanker (maar daar moet je maar niet vanuit gaan). Maar het beste is om even na te laten kijken, veel sucses ermee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
wolffje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2012 12:43

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door wolffje »

mijn kat hoest niet, ik zal dr even in de gaten houden om het te kunnen filmen en dan ga ik met het filmpje even langs bij de dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door Adriana »

ik herken die houding, hier gebeurt het ook en dan is het net alsof ze erna gaan niezen.
maar er niest er maar eentje en de rest pruttelt wat in de diepte en gaat dan weer verder met spelen of slapen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
superklaver
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2012 16:39

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door superklaver »

Mijn katten doen dit ook allebei. dit duurt een paar minuutjes, soms korter en dan gaan ze weer verder met waar ze mee bezig waren. Hier gebeurt het ongeveer 1 a 2 keer per week.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door achtpuntzes »

gaat het hier niet over flemen?

een kat heeft een extra orgaan op het gehemelte, en als ie dat gebruikt dan krijg je zo'n "net voor het niezen" houding. nek beetje uitgestrekt, en de bek lichtjes open. met dat orgaan "proeven" ze als het ware de moleculen in de lucht, en sporen ze feromonen op van andere katten.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
wolffje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2012 12:43

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door wolffje »

dat 'flemen' zou het best wel eens kunnen zijn!!
maar wij hebben geen andere katten in huis en ze is altijd binnen, kan ze dan toch de buurtkatten 'proeven/ruiken'?
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door achtpuntzes »

je neemt van buiten allerlei geurtjes mee...

mijn poezen fleemden (wat een raar woord eigenlijk) heel veel toen ze gingen puberen als ik thuiskwam van het asiel. dan heb je behoorlijk wat interessante geurtjes om je heen hangen.... ze zijn er inmiddels wel aan gewend en ik zie het nog maar af en toe, dat ze flemen.

volgens mij is er ook nog niet zo veel bekend over dat flemen....

ook mensen schijnen receptoren te hebben waarmee feromonen van de andere sekse "geproefd" en "beoordeeld" worden. maar dat gaat geheel onbewust....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door Mirjam86 »

Weer wat geleerd!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: snuiven uit de neus, ademhalingsmoeilijkheden?

Bericht door Sifra »

Ik vind het toch meer op hoesten lijken. Mijn katten maken geen geluid bij het flehmen en flehmen ook niet een paar minuten achter elkaar. Kenmerkend voor flehmen vind ik de geopende bek en de peinzende of verbaasde uitdrukking. Nog een vraagje: zit de kat stil bij dat hmfff...hmfff... of maakt ze er schokkende beweginkjes bij?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie