Stress bij kat

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Jaila

Stress bij kat

Bericht door Jaila »

Hallo ik ben Jaila en nieuw op deze site.

Ik heb een probleem met 1 van mijn katten (heb er 3).
De jongste van het stel heeft een stress probleem.Ik heb 4 weken geleden een inbraak meegemaakt.......ik was zelf niet thuis maar mijn katten dus wel.Ik merkte op een gegeven moment dat ze alle 3 konstant op de bak zaten en de oudste van de 3 (bijna 17 jaar) zelfs steeds omviel en heb de dierenarts gebelt.Kon direct terecht en ze heeft hem helemaal nagekeken maar kon niets vinden.Ik vertelde haar dat het leek alsof ze alle 3 een blaasonsteking hadden omdat ze steeds op de kattenbak zaten.Ze vroeg me of er soms iets gebeurd was en ik vertelde haar dat er ingebroken was bij mij.Ze zei dat het heel goed mogelijk was dat ze stress hadden opgelopen door de inbraak en daarom steeds op de kattenbak zaten.Ze gaf hem een spuitje om wat rustiger te worden en ik kreeg een medicijn mee (een pijn en onstekingsremmer,ze wilde nu nog geen AB geven) en dan zou het met 5 dagen over moeten zijn.Ook kreeg ik een verstuiver mee voor in het stopkontakt om ze wat rustiger te laten worden.De 2 oudste zijn er vanaf..........maar de jongste loopt/zit om de 5 minuten naar/op de kattenbak en het wordt bij hem niet minder maar eerder erger.Hij krijgt nog steeds het medicijn en de verstuiver zit ook nog steeds in het stopkontakt dus bij hem heeft het totaal geen uitwerking.Wordt er een beetje moedeloos van dat hij zo onrustig is en konstant op de bak zit want echt plassen doet hij niet,het is zo zielig om hem om de 5 minuten naar de bak te zien lopen en erop zie zitten.
Ik weet echt niet meer wat ik ermee aan moet.....vindt het zo zielig voor hem dat hij zo onrustig is.
Ze hebben voordat er ingebroken is waarschijnlijk ook vaak op de bel gedrukt om te kijken of er werkelijk niemand thuis was,en dat merkte ik dat als de bel ging dat hij helemaal gek werd en tot het plavond sprong en begon te grommen en als een gek weg wilde met een dikke staart waar hij op dat moment was.Zelfs over de kast heen als hij maar weg kon.Ik heb inmiddels een andere bel aangeschaft die een ander geluid geeft,dus dat is gelukkig opgelost!

Is er iemand die weet wat ik hier aan zou kunnen doen........dat hij niet meer iedere 5 minuten op de bak zit??
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stress bij kat

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
zou heel goed kunnen dat je katzels traumatische angst hebben opgelopen van het inbreekgebeuren. je hebt al Feliway maar dat helpt blijkbaar bij de jongste niet..
zoek op het forum, rechtsboven zit een zoekfunctie, even naar de ervaringen met bijv destress/huisdierendokter of telizen/via da of medpets-zie onder.
vooral met destress zijn goeie ervaringen met angstkatten, die daarmee ander gedrag kunnen aanleren. ik bedoel: je zult zelf als je destress geeft eea ook moeten begeleiden.
en net zoals je van bel bent veranderd, zou je de kattenbakken op een andere plaats kunnen zetten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress bij kat

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een plasje laten onderzoeken en op ander voer, zonder granen overgaan.
Door de stress kan hij zijn urine te lang opgehouden hebben en nu is en blijft alles overgeprikkeld.

Ik heb hier een stress-kat die sowieso op tilt slaat als de bel gaat.
Bij mijn Bob werkt valeriaan druppelen vaak goed. Bij erge toestanden - een keer lekkage
gehad waardoor de hele benedenverdieping blank stond - werkt verse valeriaanwortel nog beter dan druppels. Te koop bij reformwinkels.

Succes en beterschap.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: Stress bij kat

Bericht door roelfiekuiper »

Ik heb zelf gelukkig zoiets nog nooit meegemaakt maar het lijkt me verschrikkelijk om je poezels zo in de stress te zien.
Veel sterkte en hopenlijk vind je snel iets zodat het beter gaat.
Jaila

Re: Stress bij kat

Bericht door Jaila »

Bedankt voor jullie berichtjes en adviezen.Ik ga zo even kijken bij dat forum.
Ik heb het wel over een jonge kat......maar zo jong is hij ook niet meer, maar wel de jongste van het stel hihihi.........maar voor mij is het nog steeds het kleintje.Hij is inmiddels ook alweer bijna 6 jaar.

Kattenbakken op een andere plaats zetten had ik ook al gedacht,en dat ga ik zometeen ook gelijk even proberen of dat misschien helpt.Had het ook al eens geprobeert om ze met de ingang even tegen de muur te zetten dat hij er even niet op kon,maar dat was niet een oplossing,want dan ging hij gewoon in zijn mandje zitten of ergens anders.Dus daar heel gauw vanaf gestapt!
En ik denk dat ik dan toch ook maar weer de gang naar de dierenarts maak om inderdaad uit te sluiten dat hij niet echt een blaasontsteking heeft.
Ander voer dat hebben ze al dat doe ik meestal 1x in de zoveel tijd omdat er 1 kat bij is die een voedselallergie opbouwt als hij te lang hetzelfde voer krijgt.
Ja het is niet leuk om van 3 gezonde katten er 1 te zien die een behoorlijke klap heeft gehad van die inbraak.Vraag me ook wel eens af .....heeft hij misschien in de weg gezeten dat ze hem wat aangedaan hebben!Wou dat ze konden praten dan was het een stuk gemakkelijker om erachter te komen wat er is gebeurd.Maarja dat is nu eenmaal niet...... dus zal ik het zelf op moeten lossen met hem.
Laatst gewijzigd door Jaila op 06 mar 2012 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress bij kat

Bericht door nellebel »

gijs kroop in het begin ook vaker achter in de kattebak van angst. dan haalde ik de kap eraf en ging hem wat aaien om gerust te stellen. weet niet of dit de juiste benadering is bij jouw kat omdat je dan eigenlijk zijn angst beloond. Maar gijs ging uit zichzelf niet op de bak omdat hij zo bang was, dan zette ik hem erop en dan kroop hij weg en kwam er niet meer uit. net even andere sitautie. maar de kap eraf halen helpt misschien dat hij niet zo weg kan kruipen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie