Vraagje over "nuchter" blijven

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door Seetje1980 »

Hallo forummers,

Na onze kees is vandaag ook de nationale geweest de arme jongen. Ik heb er de hele nacht niet van ken kunnen slapen dat ie moest gaan en dacht vanmiddag wanneer bellen ze nou. Maar goed om half 3 kwam t verlossende telefoontje. Hij was wakker en de operatie was goed gegaan. Hij had wel in zen bedje geplast en er zat een klein beetje bloed hadden ze getest voor de zekerheid maar geen ontsteking of gruis dus was gewoon door de operatie gekomen. Wel vonden ze een hoge glucose waarde in zijn urine. Dus ze belde op of ze wat bloed mochten trekken om dit verder te onderzoeken. Ik al helemaal in de stress en gelijk op internet gekeken hoe of wat. Nu las ik dat een kat ten gevolge van zware stress ook glucose uit kon scheiden in de urine dus ik maar hopen dat het goed zou komen. Na ik ging m ophalen en de assistente ging even overleggen met de da want de uitslag van het bloed de lange termijn glucose was goed, toen zei de da dus ook dat het door de stress veroorzaakt kon worden. Ik helemaal happy nierfunctie en alles was helemaal ok. Maar als ik nu veranderingen ga zien in zijn doen en laten of eet/drink gedrag laat ik het nog even via de urine checken of het allemaal ok is maar ik hoefde mij nu geen zorgen te maken zeiden ze.
Kees dus weer mee naar huis genomen en Penneke helemaal gelukkig want Kees was er weer. Even gesnuffeld want hij ruikt raar maar de was binnen 5 min over. Ze is wel heel lief voor m moet ik zeggen iedere keer komt ze kijken wat ie aant doen is. Hij ligt nog lekker beetje na te soezen van de narcose. Hij likt trouwens wel af en toe aan zen wondje kan dat kwaad?
Maar nu mijn eigenlijke vraag. Keesje heeft vanaf gisteravond 18.00 uur niets meer gegeten (donderdag) en ik mag hem dus morgenvroeg (zaterdag) pas weer voorzichtig wat brokjes geven. Dan heeft hij dus +/- 38 uur niets gegeten. Hoe zit dat dan met lever vervetting? Is dat niet heel gevaarlijk als hij zo lang niets krijgt (hij mag wel drinken). Hij had net wel honger want hij zat mauwend bij me toen ik eten voor Penneke klaar ging maken maar ja hij kreeg niks ik vond dat zo zielig. Het liefste zou ik m wat willen geven maar doe het niet omdat het niet goed is maar is wachten tot morgenvoeg niet TE lang?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door castratenkoor »

Ik ben geen dierenarts maar ik zou hem vanavond beetje natvoer met water geven, zoveel als op een desertlepel pas, blijft dat erin, dan na 2 uur nog een ietsepietsie.
Mijn ervaring is als ze zo lang niet eten, dat ze dan gegarandeerd gaan kosten als je morgenochtend pas wat geeft.
Hij moet wel helemaal bij kennis zijn en stabiel kunnen lopen, en echt ee heeeeeeel klein beetje gemengd met water.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door mittenslief »

als hij goed wakker is kan je hem best elke keer wat kleine beetjes geven hoor, heb ik bij mijn katzels ook gedaan (dat mocht ook gewoon van mijn DA)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door Seetje1980 »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik kon het niet langer aanzien, hij liep de hele tijd rondjes te lopen bij het aanrecht en miauwen. Hij stond rechtop tegen het keukenkastje aan dus wakker is ie echt heel goed. Ik heb m een theelepeltje met een kop erop gourmet mousse gegeven aangelengd met water dus een soort papje van gemaakt en ik kreeg de kans nog niet om het neer te zetten. Hij stond op zen achterpootjes zo van "zet t NU neeeeeeeeer" en mepte met zen pootje in t bakje toen t niet snel genoeg ging. Dus ik neem aan dat ie dan wel wakker genoeg is. Heeft hij het smakelijk opgelikt en als het goed gaat krijgt ie om 10 uur en 12 uur nog een papje. Er stond ook op het briefje dat hij de eerste uren geen vast voedsel mocht maar heb m nu een beetje vloeibaar gegeven haha dus een beetje gesmokkeld. Ik denk ook dat t vooral voor brokken bedoeld is want die zetten uit in de maag dus dan kan ik me voorstellen dat ie alles eruit kwakt op nuchtere maag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door castratenkoor »

Prima, ik hoop dat het erin blijft. Dan geef je hem om tien uur gewoon 2 theelepels.
Goed teken dat hij zo'n trek heeft. Maar echt niet aan toe geven en hem nu ineens veel geven....dat zou hij wel willen. Mooi langzaam opbouwen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door pearlsofpassion »

Ik begrijp niet waarom je DA zei dat je pas zaterdagochtend terug wat mag geven? :eeh:
Dat je voorzichtig moet opbouwen, ok, maar waarom zou je zo lang helemaal niets mogen geven?
Of mis ik iets?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door Seetje1980 »

Nee je mist niet val. Ze zeiden het en ik heb ook nog een brief meegekregen ik citeer: de eerste uren na de operatie geen vast voedsel ivm kan op braken uw kat mag morgenvroeg weer eten.

Ik vond dit ook veel te lang. En dacht ook eens even na hoe dat bij mensen gaat als je geplast hebt en gedronken na de narcose en dat gaat goed mag je na 2 uur toch ook weer wat eten en als de goed gaat mag je naar huis. Ik vond t ook raar dat ze erop zetten morgenvroeg pas. Maar zoals ik al zei ik denk dat dat meer voor brokken geldt want de kat schrokt natuurlijk alles in eens op omdat hij honger heeft en dan zetten die brokjes nog uit in de maag, dus daar kan ik me wat bij voorstellen.

Maar hij was zo goed wakker en rent alweer in huis staat op zen achterpootjes kopjes te geven en te bedelen om eten dus ik denk geef m gewoon dat papje wat Dinie zei en dan kijk ik wel hoe het gaat.

Vanmorgen zei ik dat trouwens ook nog tegen de assistente van heb je dan geen kans op lever vervetting als hij zo lang niets eet maar ze zei dat t geen kwaad kon en hij toch geen trek zou hebben nou heb t gezien.

Gelukkig is er dit forum waar veel mensen zitten met ervaring zodat je die uit kan wisselen. Daar heb je soms meer aan als medische kennis uit een boekje en standaardprocedures ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door pearlsofpassion »

Pfff, eerlijk gezegd heb ik ze altijd gewoon laten eten als ze wilden na de narcose.
Wel erbij gebleven zodat ze niet met neus in het bakje in slaap vallen, maar gewoon laten eten.
Ik heb geen problemen gehad.
Ik zou dat echter niet aanraden, omdat ze wel misselijk kunnen zijn van de narcose. Maar dan geef je inderdaad kleine beetje licht verteerbaar voedsel...
Tot de volgende ochtend wachten is volgens mij vragen om misselijkheid ivm te lang niets gegeten en ik denk ook dat dat echt niet zo gezond is. Bovendien is het voor het katje ook helemaal niet leuk!

Ik vraag me dan ook af hoe ze dat met hele jonge kittens doen. Die kan je toch gewoon geen anderhalve dag laten vasten?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door Seetje1980 »

Nee inderdaad de is een goede vraag hoe ze dat met die hele kleintjes doen. Ik heb gister ook gewoon jullie advies en men gevoel gevolgd en papje mousse gegeven. Dat ging goed. En paar uur later nog een keer. Vanmorgen nog een papje. En paar geweekte brokjes. Vanmiddag een paar brokjes zo gegeven en dat bleef er goed in dus toen kreeg ie nog wat bij. En net heeft ie weer gewoon normaal gegeten zoals altijd. Hij is weer helemaal ok (was ie eigenlijk gisteravond al). De is bij hem echt snel gegaan net of er helemaal niks gebeurd is. Hij likt er af en toe een beetje aan maar niet meer als anders. Hij speelt en rent alweer rond of er niks gebeurd is. Nu wist ik wel dat het een lichtere ingreep zou zijn als bij een poes maar dat ie diezelfde avond weer rond zou rennen had ik niet verwacht. Maar goed tis achter de rug. Laat die krolse buurpoezen maar langs t huis komen lopen (over 3 weken) doet onze vent toch niets meer he haha.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagje over "nuchter" blijven

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het zo goed gaat!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie