Kneuzing in staart

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Kneuzing in staart

Bericht door Welpie »

Wij hebben ons 1 jarige katertje nu 3 maanden, na 1 maand zaten we bij de da omdat hij een gekneusd staartje had.. (3 wervel vanaf zijn lichaam gezien), hij heeft er medicatie voor gekregen, behalve dat je de "knik" ziet had hij nergens meer last van..
Tot gisterenavond.. Ik zat aan zijn staart en luidkeels een pijn huiltje.. Vanavond naar de da ermee geweest, nu is zijn 2e werveltje gekneusd..

We hebben geen idee waar deze kneuzingen vandaan komen.. Hij speelt vaak met onze andere kater, maar nooit gaat dat te ver.. De afgelopen 3 dagen ben ik ziek thuis geweest en er is niks geks gebeurd en hij heeft ook nergens tussen gezeten, maar toch die kneuzing..

Vanavond dus een bezoekje aan de da... Hij heeft wederom pijnstillers gekregen en volgende week kunnen we een keer foto's laten maken, onder narcose..
Mocht dit probleem blijven, stelde de da amputatie van de staart voor..

Nu zijn mijn vragen:
* Wie heeft er weleens in een soortgelijke situatie gezeten?
* Foto maken onder narcose, kan dit niet gewoon zo? Wil mijn kat niet voor een foto onder
narcose brengen.. (ben hem dan van 9 tot 4 kwijt..)
* Amputatie vind ik meteen zo radicaal... Kan dit niet met een andere tussen oplossing?

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer informatie geven.. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kneuzing in staart

Bericht door Adriana »

rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar 'gebroken staart' of 'gekneusde staart' intypt, dan krijg je alle berichten en dus alle info over dat onderwerp
er zijn al een paar topics over
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... rt#p508972
Nu zijn mijn vragen:
* Wie heeft er weleens in een soortgelijke situatie gezeten?
* Foto maken onder narcose, kan dit niet gewoon zo? Wil mijn kat niet voor een foto onder
narcose brengen.. (ben hem dan van 9 tot 4 kwijt..)
* Amputatie vind ik meteen zo radicaal... Kan dit niet met een andere tussen oplossing?
hoop dat je geen metacam/novacam als pijnstiller gekregen hebt, zie topics
mijn ervaring is dat de dierenarts destijds het gewoon kon voelen waar de breuk zat

het advies van mijn dierenarts was
geen pijnstillers
zolang bewegelijk niks aan doen
zodra niet meer bewegelijk, dan aan het afsterven en moet geamputeerd worden

ik heb zodra het kon met die staart laten oefenen om de spieren te trainen en in de hoop dat de zenuwen die ook een klap hadden gekregen zouden herstellen
staart is weer helemaal in orde, zenuwen niet helemaal want als ie een dikke staart heeft, is alleen het topje dik als een bolletje, de rest niet.
de breuk bij Bolle zat bij de 2/3 wervel vanaf de aanhechting en er staan foto's in mijn fotoalbum
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kneuzing in staart

Bericht door patiani-guusje »

Wat een pech weer zeg! Heb je al wat meer info, en een idee wat je nu gaat doen? Heeft ze er veel last van of alleen als je het aanraakt? Arm dier, geef hem maar een dikke knuffel!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Kneuzing in staart

Bericht door Welpie »

@Adriana, hoe heb jij dan oefeningen gedaan met je kat en zijn staart?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kneuzing in staart

Bericht door Adriana »

allereerst: ik mocht die staart (denk ik) anderhalve maand niet aanraken op de plek van de breuk. hij was daar zichtbaar ook dikker.
Bolle kreeg zijn staart een paar weken niet verder dan horizontaal en ik ben na een kleine week begonnen, heel voorzichtig met over zijn rug richting staart te aaien.
dan worden automatisch de spieren gespannen en gaat normaal de staart loodrecht omhoog.
ik had nog een schoon klein insmeer schoenenpoetsborsteltje, dat is stevig met veel haar en daarmee ben ik zijn rug gaan masseren, eerst één keer per paar uur en heb dat voorzichtig opgehoogd.
van midden op zijn rug naar richting basis staart. zeker in het begin niet te vaak achter elkaar want je zag dat hij er moeite mee had.
maar je ziet ook dat die spieren zich spannen. en ik geloof na een week ging ie steeds verder omhoog en met ongeveer een maand kon ie hem weer helemaal omhoog strekken.
toen ging het ook weer vanzelf en hoefde ik niet meer extra te oefenen.
ik weet overigens niet of het oefenen heeft geholpen, dat weet je nooit omdat je geen vergelijking hebt, maar ik vond het beeld van die afhangende staart erg vervelend.
staart is nog zeker een half jaar gevoelig geweest op die plek maar nu kan ik hem weer gewoon van basis naar top borstelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Kneuzing in staart

Bericht door Welpie »

dank je wel, ga het zeker proberen!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kneuzing in staart

Bericht door nellebel »

en wat betreft de narcose. ik weet niet hoe rustig je kat is. guusje is bijv niet vast te houden. die moest bloed prikken en toen heeft ze een roesje gehad. dus niet van 9:00 tot 16:00 uur weggeweest. heel ligt roesje dat ze net stil blijft liggen voor de prik, geen echte diepe narcose.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie