Carnivoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
nox rafael
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2012 20:28

Carnivoer

Bericht door nox rafael »

Hallo,

Wij hebben 2 Ragdolls kittens van 4 maanden oud.

Laatst zijn we naar de da gegaan, omdat ze beiden veel niesten en een natte neus hebben. De dierenarts heeft voor de symptomen antibiotica gegeven (10 dagen lang).
We zijn net een dag of 5 er klaar mee, maar beide kittens niezen nog wel steeds en ze hebben nog steeds een vochtige neus. Ook is Rafael nog niet de oude wat betreft speelgedrag (speelt een stuk minder dan voorheen).
De da zegt nog even een aantal weken afwachten, want te veel antibiotica achter elkaar is niet goed. Zolamg ze beide in gewicht blijven toenemen, is het goed.

De da geeft aan dat we hun weerstand kunnen vergroten door over te stappen op ander voer, we geven nu Royal canin kittem 36 (vanuit de caterry aanbevolen).
De da zegt dat we het beste kunnen overstappen op carnivoer.
Kennen jullie dit rauwe voedsel en wat is jullie ervaring hiermee.

Alvast bedankt
Kris
(en natuurlijk Nox en Rafael onze kittens)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Carnivoer

Bericht door Adriana »

http://www.carnivoer.nl/advies-voor-kat
hier vind je alle tips over de introductie van carnivoer.
heeft de da ook gezegd wat ze mankeerden?
nee, te lang en soms te veel antibiotica is doorgaans slecht voor de darmfunctie.
zoek even rechtsboven op 'carnivoer', er zijn 9 berichten over carnivoer maar eentje echt met ervaringen zie ik zo gauw niet..
zoek anders met dat woord ook even bij barfplaats.nl, daar zullen wel meer gebruikers van het merk carnivoer zijn
en welkom op het Forum trouwens!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Carnivoer

Bericht door Lovecat »

Hoi Kris,

Ik heb een tijdje Carnivoer gegeven aan mijn katten. Ik gaf daarvoor Carnibest. Het voordeel t.o.v. de Carnibest vind ik dat Carnivoer al in plakjes is. Voor de rest vonden mijn katten het net zo smakelijk, het verschilt dan qua samenstelling ook weinig van Carnibest. Ik heb er goede ervaringen mee, ook al geef ik het zelf nu niet meer.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Carnivoer

Bericht door castratenkoor »

Ik ken wel Carnibest. Ik laat de worst een uurtje uit de vriezer en zaag hem dan in 5 plakken.
Verder wel eens Darf geprobeerd, voordeel is dat het in brokken van 150 gram is, nadeel dat de katten het niet lekker vonden. Het leek me ook erg droog en dor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nox rafael
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2012 20:28

Re: Carnivoer

Bericht door nox rafael »

Dank voor jullie reacties.

Weten jullie of dit rauwere voer ook beter voor de weerstand is ipv Royal canin?

Groetjes van ons
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Carnivoer

Bericht door pearlsofpassion »

Rauw voer is de natuurlijke voeding voor een kat, waar ze van nature op gebouwd is.
Als je de hele gedachte erachter wilt weten, kan je best even op http://www.barfplaats.nl rondkijken (zoals Adriana ook aanraadde). Dat is een site specifiek over versvoeren. Er is ook een forum aan verbonden waar je al je vragen kan stellen en ze je met veel ervaring verder helpen.
Er staat ook hoe je zelf een menu kan samenstellen, maar in Kvv zoals Carnivoer is dat al voor jou gedaan.

Je kan het het best vergelijken met het feit dat vers voeren is zoals voor mensen zelf koken met veel verse groenten. Brok is dan als voor jou bereid en voorverpakt voer met bewaarmiddelen.

Het is ook zo dat brok 'steriel' voer is, waar ook geen goede bacteriën meer op zitten, wat bij rauw vlees natuurlijk wel is. Als de kat dan een slechte bacterie tegenkomt, wordt hij daar sneller ziek van omdat hij niet gewend is daarmee om te gaan. Het immuunsysteem is het niet gewend zeg maar en het spijsverteringstelsel is zuurder bij vers voeren zodat meer bacterien en andere parasieten daarin dood gaan.
Bovendien geeft vers voeren een beter algehele conditie van het lichaam, gewoon omdat het gezonder is. Dat houdt het immuunsysteem natuurlijk ook sterker.

In brok zit nogal wat bijgevoegd wat een kat niet nodig heeft. Het gaat dan over koolhydraten (ze moeten een brok met iets plakken), bewaarmiddelen (welke vaak heel erg ongezond zijn) enz... De kwaliteit van het vlees dat verwerkt is in brok is meestal ook niet zo'n goede kwaliteit, tenzij je naar Orijen of zo gaat. Maar dan nog is het vlees logischerwijze heel erg verhit waardoor alle waardevolle vitaminen en mineralen verloren zijn. Die worden dan weer kunstmatig toegevoegd zodat je kat geen tekorten oploopt en alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft. Maar het is niet zo gezond natuurlijk. Wij eten ook beter vers fruit en groenten ipv een vitaminenpreparaatje in te nemen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Carnivoer

Bericht door Layla »

Ik geef sam ook carnivoer en hij vindt het heerlijk. Net als jou kreeg ik het als advies van de DA voor zijn genies. Helaas bleek sam zijn niezen chronisch te zijn dus heel veel maakte het niet uit. Ik sta wel achter het idee van rauw voeding, dat geen suiker, granen etc bevat in tegenstelling tot de meeste brokjes. Sam zn niezen is er misschien niet beter op geworden, maar hij ziet er verder wel heel gezond uit, mooie vacht en een goed gebit.
En nog een tip, in de dierenwinkel hebben ze vaak pakketten voer voor honden en katten. Ik heb al een paar keer gehad dat ik niet goed oplette en het pakket voor honden meenam ;)
Groetjes, Layla en Sam
nut van de hemel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2012 13:33

Re: Carnivoer

Bericht door nut van de hemel »

hi ik ben nieuw op de site. ik heb ook van de da geadviseerd gekregen om carnivoer te gebruiken. mijn katje is een geweldig abessijntje en nu 18 weken oud. ook zij is verkouden geweest en niest af en toe nog. verder is ze zo speels en tierig als wat en helemaal gezond. van de cattery ook royal canin aangeraden gekregen omdat daar l lysine een weerstands verhogend iets in zit.
mijn da wist mij goed uit te leggen dat rauw voer (ik gebruik nu carnivoer) het beste is. brokjes noemt hij astronautenvoer voor de rest van het leven van de kat. ze vindt carnivoer hartstikke lekker. nu heb ik een vraag aan jullie: weten jullie een verkooppunt/website waar je carnivoer voordelig kunt kopen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Carnivoer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je die vraag best eens op www.barfplaats.nl/forum kan stellen.
Daar zitten een heleboel (echt heel veel :lol: ) versvoerders bij elkaar uit alle uithoeken van NL en daarbuiten en daar heb je het meeste kans dat mensen je verder kunnen helpen. ;-)

Hier zitten niet zoveel versvoeders, laat staan toevallig jouw regio (welke is dat trouwens?).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
nut van de hemel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2012 13:33

Re: Carnivoer

Bericht door nut van de hemel »

ik woon in Amsterdam, dank voor je reactie en een fijn weekend
Gebruikersavatar
nox rafael
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2012 20:28

Re: Carnivoer

Bericht door nox rafael »

Ik ga nog wel even op de website kijken van barfvoer kijken. Heb gister wel al op de site van carnivoer gekeken, daar wordt het voer natuurlijk enorm geprezen.

Allemaal bedank voor de reacties.

Groetjes van ons
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Carnivoer

Bericht door Adriana »

nut van de hemel schreef:nu heb ik een vraag aan jullie: weten jullie een verkooppunt/website waar je carnivoer voordelig kunt kopen?
soms is iets heel erg simpel:
heel vaak staan de verkooppunten van een bepaald voer op de website zo ook bij carnivoer:
http://www.carnivoer.nl/verkooppunten
;-)k neem aan dat ze een vaste prijs hanteren
en anders goegelen op carnivoer voordelig kopen maar ben je niet bang dat dit dan bagger is?
meer dan éen keer ingevroren of soortgelijke ellende? k zou het risico niet durven nemen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Carnivoer

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana, weet jij van gevallen waar rollen kvv ontdooit werden en daarna terug ingevroren? Waarom zou men dat doen?
Zo'n rol blijft echt wel een tijdje keihard bevroren, dus tenzij je zo'n partij een halve dag in een bestelwagen laat liggen, ontdooit die toch niet? In welke context denk je dan dat dat zou voorvallen?
Ik zou wel de vervaldatum nakijken. Niet dat het daarna echt slecht is (als rauw vlees slecht is ruik je dat meteen en zullen katten het meestal ook niet meer eten), maar de voedingswaarde loopt wel erg terug. Als ze dan enkel dat krijgen, is dat niet zo handig.
Als je kan, voer je het dooivocht ook mee, dat bevat nog erg veel taurine. ;-)

Ontdooien en terug invriezen wordt ivm katten eigenlijk ook niet moeilijk over gedaan. De voedingswaarde loopt terug, maar dat is het enige.
Katten (en zeker die volledig op vers staan) hebben een erg zuur maagmilieu dat al erg veel bacteriën (zoals Salmonella ook) dood.
En naar het schijnt is het 'verse' vlees dat je in de supermarkt koopt ook al minstens een keertje ingevroren geweest. De slager weet ik niet zeker, maar gehele karkassen worden ook wel heeel erg koud bewaard en vervoerd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Carnivoer

Bericht door Adriana »

Valerie: de vraag was: carnivoer voordelig kopen
mijn antwoord dat ze ongetwijfeld een eenheidsprijs hanteren.
en als het voordeliger wordt aangeboden, op marktplaats bv, dan is er geheid wat mee.
bv te oud, opnieuw ingevroren.. http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=2894
katten merken dat onmiddellijk, dat zijn geen aaseters (zoals bijvoorbeeld vossen) maar verseters.
die eten dat niet of worden er ziek van, dan kan het weg en vaak is goedkoop dan duurkoop.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Carnivoer

Bericht door Layla »

@ Nut
ik koop mijn rollen bij mijn dierenwinkel, zij bieden het voordeliger aan dan mijn DA (westerpark).
De dierenwinkel heet 'de kanarie' en zit in de limburg van tirumstraat in westerpark (vlak bij de jordaan)
Groetjes, Layla en Sam
Plaats reactie