Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
anke1234
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:31

Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door anke1234 »

Ivm uit het assortiment gaan van Frank's Progold Indoor bij een lokale dierenspeciaalzaak ben ik op zoek naar een ander geschikt droogvoer voor mijn kat.
Ik lees berichten over een zo'n hoog mogelijk percentage vlees en zo weinig mogelijk granen. Klinkt logisch. Mijn huidige kattenvoer voldoet daar in ieder geval niet aan!
Mijn poes wordt dit jaar 5, oogt in ieder geval gezond, is fit, actief en komt weinig tot niet buiten.
Ik voer alleen droogvoer en water.
Welk droogvoer raden jullie aan om uit te proberen (ze moet het uiteraard wel lusten)?
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door catsini »

Royal cannin indoor 27 voor de binnenhuiskat (van 1 tot 10 jaar)
is heel goed kattenvoer.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind van niet. Er zit nog steeds meer graan in dan vlees, er zit zelfs tarwe in en ik vind het veel te duur voor wat het is.
Ik zou je aanraden eens in de voedingssectie een paar topics door te nemen. Topics over premiumvoer of beste voer.
Daarin komen een heleboel merken aan bod.

Smilla, Sanabelle en Porta zijn de wat goedkopere maar goede premiummerken. Je hebt ook Happy Cat, RC in sommige uitvoeringen (maar de Indoor vind ik dus niet), en nog een heleboel. En de toppers Orijen en Acana (en eventueel Applaws) met een hoog vleesgehalte en graanvrij.
Kijk eens bij Zooplus (banner bovenaan de pagina), daar kan je ze terugvinden en eenvoudig vergelijken (samenstelling bekijken). Je kan daar ook bestellen en het wordt vanaf 20euro gratis thuisbezorgd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door Adriana »

http://www.hansjongsma.nl/?pageId=404&articleId=35
ik zie geen ingredienten, geen analyse maar dat moet wel op de verpakking staan.
missch kun je dat hier even vermelden, dan weten we waar je katzel aan gewend is.
en welkom op het Forum!

ik zou een paar kleine verpakkingen bestellen, iedere kat reageert anders op voer.
en verder zijn we benieuwd of er missch nog aandachtspunten zijn
ooit blaasgruis? overwicht?
krijgt katzel ook natvoer en ook af en toe wat rauw gevogeltevlees (kip/kalkoen)?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door nellebel »

ik gebruik ook altijd indoor van RC (guusje en gijs zitten nu nog op kittenvoer, maar krijgen uiteindelijk ook indoor).
ik denk dat hills dat ook wel heeft en andere merken.
voordeel van zo'n indoorvoer is dat er bijv stofjes inzitten om haarballen te voorkomen 9of in ieder geval los te laten komen) omdat ze buiten geen gras kunnen eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
anke1234
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:31

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door anke1234 »

Ter info de ingrediënt en analyse van huidige droogvoer, Frank's Progold Indoor:
Kippenmeel, rijst, mais, gerst, vismeel, gevogeltevet, gehydrolyseerd gevogeltelever, gehydrolyseerd eiwit, cellulose (min. 5%), bietenpulp, mineralen en vitaminen, gist, eipoeder, maïsglutenmeel, visolie, fructo oligo sacchariden (min.5% FOS), lecithine (min. 5%), yucca shidigera extract, choline chloride, calcium carbonaat, gevogeltemeel, zout, taurine, vitamine E(dl-alfa-tocopherolacetaat), vitamine C (als l-ascorbinezuur)

ruw eiwit 28%
ruw vet 14%
vezel 5,5%
ruwe as 6,5%
vocht 8%
fosfor 1%
calcium 1,1%
natrium 0,6%
magnesium 0,09%

toegevoegd: vit A 22000 IE/kg, vit D3 2000 IE/kg, vit E 400 mg/kg, vit C 40 mg/kg, koper 2,8 mg/kg, taurine 1600 mg/kg, cholinechloride 2500 mg/kg, lecithine 5 g/kg

met haarballen passage systeem

Na het lezen van dit forum ben ik dus op de hoogte van het niet voldoen van dit droogvoer aan de eisen van een kat!!!
anke1234
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:31

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door anke1234 »

Mijn kat kreeg dus alleen dit (zie bovenstaande berichtje) droogvoer en water. Geen blaasgruis of iets dergelijks. Wel wordt ze vaak aangezien als een jong katje, terwijl ze toch al 5 wordt. We hebben haar nu zo'n half jaar.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, eerlijk. Dit is een heel stuk beter dan RC indoor.
Srr, voor de mensen die dat voeren, maar Anke, ga zelf maar kijken op Zooplus naar de samenstelling. ;-)

Ik vind niet dat een binnenkat ander voer behoeft dan een buitenkat. Als je je zorgen maakt om het gras, dan kan je ook gras aanbieden.
Je kan de verschillende voeren eens bekijken. De minste koolhydraten en hoogste vleesaandeel vind je in Orijen (prijs is natuurlijk wel naar) en de andere graanvrije voeren zoals Acana, Applaws en Porta 21 (wordt niet door iedere kat goed onthaalt).
Ik zou inderdaad ook een paar verpakkingen proberen en kijken waar je tevreden van bent.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door Adriana »

het is niet gezegd dat kattenbroks met het hoogste vleesaandeel de beste brokjes voor je tijger zijn..
en wat betreft graanvrij kun je het beste kijken naar zonder tarwe, zonder soja, kleurstoffen

en we kennen Valerie's aversie tegen het voer van Royal Canin en dat is strikt persoonlijk, er zijn kwalitatief veel slechtere kattenbroks..
anke1234 schreef: Na het lezen van dit forum ben ik dus op de hoogte van het niet voldoen van dit droogvoer aan de eisen van een kat!!!
enne, hoezo niet voldoen. was positief verrast door de samenstelling eerlijk gezegd.
de meeste katten kunnen niet zonder koolhydraten en hebben graag vrij veel vezels. kijk eens naar de samenstellingen van Sanabelle en Happy Cat, dat zit denk ik in de zelfde prijsrange
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb geen echte aversie tegen RC. Ik vind het gewoon veel te duur voor wat het is en ik vind dat ze een beetje teveel moeite doen om zichzelf te verkopen. Dat is alles.

Voor de rest bekijk ik de samenstelling gewoon zoals ik elke samenstelling bekijk en dan vind ik de Indoor maar zo goed als vb Perfect Fit.
Maar de Kitten 36 is een stuk beter, en de babycat nog beter dan dat. En ik was onlangs enorme aangenaam verrast van de sterilised.
Bovendien heb ik al gezegd dat ik me over de dieetvoeren niet uitspreek.

Ik zou het eerder anders stellen, RC heeft zo'n grote naam van een goed voer te zijn, zodat ze gelijk wat kunnen verkopen omdat niemand meer oplet op wat er echt in zit. En dat vind ik, zeker in de Indoor, gewoon niet goed genoeg...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door Adriana »

geen aversie? zo komt het bij mij wel over en iedere keer weer wordt in éen opmerking door jou het hele merk RC afgekraakt. doorgaans zonder onderbouwing.

ze hebben meer dan uitstekende dieetvoeren en daar heb je waarschijnlijk geen ervaring mee.
en verder is het kwestie van prijs/kwaliteit. in een aantal gevallen heeft RC voer hardnekkige diarree klachten, met name bij kittens, verbeterd/opgelost..

het is altijd zaak om naar prijs/ingrediënten en analyse van een paar merken te kijken, die naast elkaar te leggen en dan kijken waar katzels het goed op doen.
er is niet één allerbeste merk, dat verschilt per katzel.

en nog maar weer eens:
je opmerkingen over koolhydraten en zo hoog mogelijke eiwitgehaltes in kattenvoer sporen niet met de natuurlijke situatie.
kat is gebouwd op muis en vogel en plantaardig/paddestoelen/sommige wortels.

muis/vogel wordt in zijn geheel verorberd en bestaat voornamelijk uit vacht/huid/veren, wat vlees, vocht, vet, maaginhoud (kh's!) en karkas/botten.

hieruit volgt dat het eiwitgehalte nooit zo hoog kan zijn als de door jou de hemel in geprezen brokkenmerken met eiwitgehaltes van rond en hoger dan 40% en je opmerkingen over vooral heel veel vlees.
voor het vocht kan dat erg goed zijn maar het is onder meer veel te eenzijdig.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door castratenkoor »

Het is niet alleen een kwestie van kijken naar de samenstelling. Reken maar dat Royal Canin een veel betere manier van verwerken heeft dan goedkope voeders.
Ik voer het zelf niet maar ben wel overtuigd van de goede kwaliteit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door paasnini »

Ik zou eens kijken naar Ecostyle of Proplan aftercare
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door catsini »

waar maken we ons druk over, jullie vergeten het belangrijkste,
eet je kat het? of eet ze het niet!
wat ik daar mee bedoel, onze poezen altijd Royal canin gegven, en nu nog, altijd tevreden over, net als onze poes(en) dat is heus niet het enig voer wat ze eet, daar komt nog een hele riedel bij,
je kan wel van alles gaan uitproberen, dit voer of dat voer, je kan het zo makkelijk, of moeilijk maken, wat je zelf wil.
onze poes bepaalt wat ze eet, niemand anders, als ze het lekker vind, wie ben ik? :smile:]

deze jongedame is bijna 17 jaar :smile:


Afbeelding
Laatst gewijzigd door catsini op 28 jan 2012 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk voer aanschaffen voor binnenpoes

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien even de samenstelling van RC Indoor erbij halen zodat we weten waarover we het hebben..

maïs, pluimveemeel, rijst, plantenproteïne-isolaat*, tarwe, dierlijk vet, dierlijke eiwitten (gehydroliseerd), lignocellulose, mineralen, bietenpulp, sojaolie, fructo-oliosaccharide, gist, visolie, L-lysine, DL-methionine, taurine, polyfenolen (uit groene thee en druiven)

Ik zeg toch echt niets verkeerd als ik vind dat een voer met mais op de eerste plaats en tarwe op de vijfde, niet echt 'wauw' is. Er staat 1 dierlijke onderdeel in de eerste vijf en op de 2e plaats.
Als ik nu gewoon jouw eigen 'richtlijnen' volg (geen tarwe en geen graan op de eerste plaats en minstens 2 dierlijke zaken in de eerste 5), Adriana, dan kan dit er niet door.

Dan hebben we het helemaal niet over de eiwitgehaltes en wil ik zelfs de discussie niet opnieuw starten dat katten echt geen wortels eten. Het gaat gewoon over het voer op zich.
Ik wil best geloven dat de bereidingswijzen en de kwaliteit van de producten beter is dan in ander voer, maar dat verandert nog niet wat er in zit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie