Spoelwormen?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5181
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Spoelwormen?

Bericht door Synemios »

Ik heb gisteren de meiden en Oscar dus ontvlooid en ontwormd en ik vind dus in de ontlasting van de meisjes nu lange doorzichtige slierten.
De enige wormen die ik ooit in mijn leven gezien heb bij katten waren die hele kleine witte wormpjes.
Nu heb ik op internet gezocht naar plaatjes en ik denk dat wat ik nu gezien heb spoelwormen zijn.
Ik heb deze wormen bij de meiden nog niet eerder gezien, klopt het dat ze er pas uit komen als ze dood zijn?
Ze bewogen verder ook niet.
Is dit een teken dat het middel werkt en wat moet ik nu doen? want de meiden moeten over een maand weer ontwormd worden, maar dan wil ik liever ook Oscar dan nog maar een keertje meenemen want die kan nu dus weer besmet worden toch?
In Oscar zijn ontlasting heb ik niets aangetroffen nog.
Jeetje ik lijk wel een beginnende katteneigenaar ben zo onzeker terwijl ik toch echt al eerder 4 kittens gehad heb :D
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spoelwormen?

Bericht door Adriana »

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ormen.html
http://www.dierenkliniekwaterland.nl/in ... wormen.htm
http://www.esccap.eu/elements/uploads/R ... ijding.pdf

jèk, op de vroege ochtend al dat gekriebel.. hierbij een heleboel wormeninfo en vooral de laatste link is interessant als je erin wilt doorleren.. :grin: ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Spoelwormen?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze inderdaad alledrie over een maand weer ontwormen. Dan ook weer goed de ontlasting uitpluizen.
Bij twijfel dan over weer een maand het nog eens herhalen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5181
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Spoelwormen?

Bericht door Synemios »

IK heb alles even door gelezen en ook opgeslagen Adriana, bedankt want de 2e en 3e link had ik nog niet gevonden.
Dinie, vies praatje misschien maar ik kijk gelukkig altijd de ontlasting na.
Volgens de info doe ik het eigenlijk al goed dus gewoon zo door blijven gaan dan.
Ik ga ze alle 3 even goed behandelen voorlopig want bij oudere katten is het besmettings risico groter en je ziet het bij volwassen katten minder snel.
IK ga gewoon voor zekerheid.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Spoelwormen?

Bericht door Mirjam86 »

Moet je altijd wormen in de ontlasting vinden bij een wormbesmetting (na het ontwormen dan hè?).
In oktober kwam namelijk bij een ontlastingsonderzoek aan het licht dat Tsuki last had van spoelwormen.
Ik heb haar toen op 01-11-11, op 16-11-11 en op 16-12-11 ontwormd. Geen van de keren vond ik in de bak wormen terug. Nu twijfel ik of ik haar nu weer moet behandelen, want ik wil haar ook niet onnodig dat spul blijven toedienen. Zijn drie behandelingen voorlopig genoeg?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spoelwormen?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, vele wormen lossen gewoon op bij ontwormen. Maar niet allemaal.

Goed ontwormen is wel aan te raden. Spoelwormen zijn enge beesten, veel enger dan de plat- of lintwormen vind ik.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Spoelwormen?

Bericht door Mirjam86 »

Zou je dan nog een behandeling aanraden nu of zal ik nog 2 maanden wachten?
Ik wil aan de ene kant namelijk zeker weten dat we ervan af zijn, maar aan de andere kant niet onnodig weer een aanslag op de darmen plegen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spoelwormen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou nog wat wachten. Er is geen reden om aan de nemen dat de wormen van toen niet weg zouden zijn na 3 keer ontwormen, maar ondertussen kan ze wel een nieuwe besmetting hebben natuurlijk. Dat is altijd zo, en niet te vermijden. Preventief ontwormen kan nu eenmaal niet. Maar als je zeker wil zijn kan je ook een ontlastingonderzoek doen... (ik geloof dat je doe-het-zelf-kits kan kopen op internet, maar weet niet precies waar).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Spoelwormen?

Bericht door kansarmedieren »

Helaas raakt je kat de spoelwormen nooit meer kwijt de eitjes nestellen zich in spieren en ander onbereikbaar weefsel in het lichaam. daarom raden ze ook aan om 4 x per jaar te ontwormen omdat haast elke kat spoelwormen heeft. Ben al jaren actief in het vangen van verwilderde katten en kittens en ze hebben allemaal spoelwormen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spoelwormen?

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm...
De eitjes nestelen zich inderdaad in het spierweefsel, maar daar blijven ze ook. Ik geloof niet dat de kat er nieuwe wormen van krijgt.
Pas als de kat opgegeten zou worden (wat in den regel niet gebeurt) komen deze eitjes ook uit, in het dier dat ze opgegeten heeft (als ze de maag overleven).
Wat er precies gebeurt als de kat vergaat na de dood weet ik niet. Misschien dat ze via die weg ook bij een nieuwe gastheer kunnen geraken.

Maar dat een kat haar hele leven met de wormen blijft zitten als ze ze eenmaal gehad heeft, klopt volgens mij dus niet. Als de levende weg zijn, zijn ze ook weg. Ze kunnen ze wel opnieuw uit de omgeving opdoen, maar de wormeneitjes in hun eigen spierweefsel komen niet uit.

Het is inderdaad zo dat katten die buiten komen bijna altijd wormen hebben en dan doe je er goed aan te ontwormen. Bij binnenkatten is die kans veel kleiner.
Kittens hebben ook bijna altijd wormen.

Ze raden ook aan op zo vaak te ontwormen omdat bepaalde wormen die katten bij zich dragen gevaarlijk zijn voor kinderen. En katten die buiten lopen, gebruiken een zandbak graag als toilet, met alle gevolgen van dien. Pas als 70% van de kattenbevolking elke 3 maand ontwormd wordt, wordt het aantal besmettingen van kinderen sterk teruggedrongen. Het is dus een maatschappelijke plicht als je je katten buiten laat lopen.
Voor katten die niet in zandbakken kunnen gaan, geldt dat natuurlijk niet. En mensen die maar een keer in het jaar ontwormen, die hun katten hebben dus eigenlijk geen wormen, anders had je het al lang gezien.

Dat spoelwormen gaan migreren in het lichaam en daarbij door allerlei weefsels heen bijten is trouwens de reden waarom ik ze zo eng vind. Hartworm komt niet zo vaak voor, maar is wel heel erg gevaarlijk (vullen het hart op) en vrij hardnekkig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Spoelwormen?

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb inderdaad begrepen dat de eitjes die naar de organen zijn gemigreerd in larvair stadium blijven.
De reden dat veel kitten bijvoorbeeld spoelwormen krijgen is dat de larven met de moedermelk over worden gebracht.

Overigens is Tsuki geen buitenkat en wordt zij regelmatig ontwormd hoor, de infectie heeft al plaatsgevonden voor zij een half jaar oud was.. Misschien zal ik binnenkort inderdaad eens een ontlastingonderzoek doen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spoelwormen?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is wat ik ook altijd gehoord heb als reden waarom kittens ze altijd hebben. Maar ik vraag me dan af: hoe komen die wormen in de moedermelk?
Hebben ze dat er toevallig bij verteld Mirjam?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Spoelwormen?

Bericht door Mirjam86 »

Dit zijn dus (voor zover ik het begrepen heb) de larvaire stadia die in de melkklieren zijn beland. Zij worden doorgegeven aan de kittens, en groeien bij hen in de darmpjes uit tot volwassen wormen die weer eitjes uitscheiden..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spoelwormen?

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, eng... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Spoelwormen?

Bericht door kansarmedieren »

- De volwassen wormen zijn rond, lijken een beetje op spaghetti, leven in de dunne darmen van hond en kat. Volwassen
wormen komen in principe niet met de ontlasting naar buiten. U zult ze dus zelden zien, behalve bij een zeer heftige
besmetting

- Deze volwassen spoelwormen leggen massaal eitjes (tot 200.000 per vrouwtje per dag!!) die wel via de ontlasting in de
buitenwereld terechtkomen, waar zij jarenlang kunnen overleven

- De eitjes zitten in de ontlasting, maar natuurlik ook rond de anus. Honden en katten likken frequent aan de anus, zo
besmetten zij zich. Tevens komen de eitjes door likken in de vacht terecht: door aaien en knuffelen van uw huisdier
besmet u zich zelf!

- In de eitjes ontwikkelen zich larven die, na te worden opgegeten, in de darmen komen

- Van hieruit maken de larven een ingewikkelde trektocht door het lichaam

- Uiteindelijk komen zij in de longen terecht. Dit veroorzaakt prikkeling gevolgd door hoesten

- De larven komen zo in de keel en worden weer ingeslikt

- Nu zitten zij in de darmen alwaar zij volwassen worden. Dan begint het feest opnieuw

- Sommige larven "verstoppen" zich in het lichaam en gaan in een soort rustfase. Bij drachtige dieren worden zij weer
actief, zoeken de baarmoeder op en boren zich in de ongeboren pups of kittens. Zij komen dus al besmet op de wereld!
Eigenlijk zijn alle pups en kittens bij de geboorte al besmet met spoelwormen

Dierenkliniek Leuven
http://dierenkliniek-leuven.com/web Powered by Joomla! Gegene
Plaats reactie