Kat naar buiten doen als hij sloopgedrag vertoont?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Adriana »

" 2 kattenbakken kan wel voor 2 katten, mits je iedere dag wat schept."
één kattenbak voor drie katten kan ook, alles kan!
de internationale aanbeveling is één bak meer dan het aantal katten en op verschillende plaatsen en die regel is er niet voor niks en hebben wij niet bedacht.
bij onzindelijkheidsproblemen, maar dat speel hier helemaal niet, is het vaak een kwestie van aantal en plaats van kattenbakken..
en de ervaring leert dat je beter met het aanbevolen aantal kunt beginnen en dan kijken wat er gebeurt in plaats van andersom, dat kost veel meer tijd en sores om dat weer recht te breien..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Robijn »

Adriana schreef:ik ontvlooi niet en ontworm éénmaal per jaar. nagels knippen doe ik niet (hoezo???) .
Ik dacht ook altijd, nagels knippen dat hoeft niet.. TOTDAT ik opeens opmerkte dat mijn seniorkat Lotje (die helaas al jaren terug aan ouderdom is overleden) wat moeilijk begon te lopen. Wat bleek? Eén van zijn nageltjes van zijn voorpoot was helemaal in het voetkussentje gegroeid!!!!!!! :-( Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat dit uiterst pijnlijk is voor een kat!
Bij mijn andere seniorkat Poekie (helaas ook al in de poezenhemel), die heel angstig was en buiten leefde, knipten mijn man en ik haar nageltjes altijd een paar keer per jaar, omdat dit heel moeilijk bij haar was.
TOTDAT we tijdens zo'n knipbeurt constateerden dat ook bij haar een nageltje was ingegroeid!! :cry:
Sindsdien knippen we elke maand de nageltjes van onze katten. Bij een jonge kat zal zo'n ingegroeide nagel waarschijnlijk minder vaak voorkomen dan bij een oudere kat, maar ik wil gewoon dat mijn katten gewend raken aan het feit dat er iemand aan hun nagels zit, en dat ze niet hetzelfde door hoeven te maken als Lotje en Poekie!
En ik merk ook dat niet geknipte nagels sneller blijven haken in textiel, doordat ze meer gekromd zijn dan wel geknipte nagels, en dus minder snel lusjes veroorzaken in de kattenkussentjes, in klering, etc.

Toen mijn vriend Sjaak kreeg (toen was Sjaak al 13 jaar), was duidelijk te zien dat zijn nageltjes nog nooit in zijn hele leven geknipt waren!!! (gaf de vorige eigenaar ook toe).
Het leken wel nagels van een bever, ofzo!! Sommige nagels waren (zijn) ook heel erg breed; wel een halve cm breed! Sjaak had er zelf geen last van, maar wij wel! 's Nachts konden we niet slapen van het getik van zijn nagels op de laminaatvloer...
De eerste keren was het een ramp om zijn nagels te knippen, maar nu gaat het goed (hoewel hij nog steeds niet echt leuk vindt).

Of een kat korte of lange nagels heeft, zal de kat een worst zijn, maar het is wel belangrijk om elke maand even de nageltjes te controleren!! :!:
Ik wou dat we bij Lotje en Poekie ook vanaf het begin af aan hun nageltjes maandelijks hadden geknipt, dan hadden ze nooit de pijn van een ingegroeide nagel hoeven te ervaren!!!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door pearlsofpassion »

Vreemd...
Ik heb net de ervaring dat eens je een kat zijn nagels knipt, je wel bezig kan blijven. Maar dat bij katten waarbij het nooit gebeurd is, het ook nooit problemen geeft.
Die ingegroeide nagel is de duim, dan veronderstel ik?
Die controleer ik altijd, maar nog nooit problemen mee gehad.

Sinds we op een kleine kamer zitten, merk ik wel dat de nagels veel langer worden (minder activiteit), en knip ik ze wel bij. En nu moet ik het dus wel blijven doen... :-(
Maar ervoor dus echt niet. Geen getik op de vloer, geen haken in de kleedjes of weet ik wat.

Het hangt ook van kat tot kat af, want mijn minst actieve kat heeft dus echt nooit of te nimmer te lange nagels.
Ze krabt wel het meeste aan de krabpaal, dus waarschijnlijk zit dat er voor iets tussen.

Je verhaal over dikkere of krommere nagels bij ongeknipte nagels kan ik ook niet in eigen ervaring plaatsen. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je nagels van een kat elke maand knipt, ze erg broos worden. Dus misschien zijn die dikke nagels wel net het 'normale'. Ik zie er alleszins het probleem niet van in.
Nagels van katten horen ook gekromd te zijn, het zijn klauwen. Maar normaal komt zo'n nagel toch niet naar buiten de poot, zit hij ingetrokken en zie je er in rust niets van. Dus helemaal ingroeien vind ik echt heel erg vreemd. Enkel de duim, die kan wel gemakkelijk ingroeien. Die heb ik dus ook altijd bij alle katten om de zoveel tijd eens gecontroleerd. Maar ik heb hem dus nog nooit te lang gehad. Ik kon er steeds mijn vinger nog tussen steken.

Ik zou nooit meer dan een keer in de 3 maand nagels knippen. Dat lijkt me echt meer dan voldoende. Eigenlijk zou ik het enkel doen als het echt noodzakelijk is. Zo om de zoveel maanden is controleren, lijkt me heel normaal, maar je hoeft toch echt maar te knippen als het nodig is. Als een nagel gaat ingroeien, zie je dat toch al een hele tijd op voorhand aankomen. Om dat te verhinderen hoef je ze nog niet maandelijks te knippen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 09 jan 2012 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door nellebel »

bij nellie knipte ik ze nooit, maar flippie en guusje en gijs wel. die groeien zo hard (alleen bij de voorpoten) die blijven overal aan haken. ben als de dood dat ze een poot breken omdat ze tijdens het rennen en vliegen blijven hangen en dan draait het pootje zo raar, vast in het textiel. dus hier worden ze geknipt, maar pas als het weer haakt. bij gijs is het wel minder nodig als bij guusje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Robijn »

pearlsofpassion schreef:
Ik heb net de ervaring dat eens je een kat zijn nagels knipt, je wel bezig kan blijven. Maar dat bij katten waarbij het nooit gebeurd is, het ook nooit problemen geeft.
Die ingegroeide nagel is de duim, dan veronderstel ik?
Die controleer ik altijd, maar nog nooit problemen mee gehad.
Inderdaad, een nagel is in ong. 3 a 4 weken weer aangegroeid. De nagel die was ingegroeid was niet de duim, maar een 'vinger'nagel. En die was ingegroeid in het voetzooltje; bij beide katten dus; erg pijnlijk ...
Nagels worden er niet broos van als je ze elke maand of regelmatig knipt. Ze groeien weer mooi en sterk aan.
Zoals ik al eerder schreef, de kat zal het een worst wezen of hij lange of kortere nagels heeft (ten minste zolang de nagel niet is ingegroeid!), maar als je niet kunt slapen door het getik op de laminaatvloer, dan ga je ze wel knippen hoor!
Het gaat er niet zozeer om dat je de nagels van je kat elke maand moet knippen, maar wél dat je de nagels regelmatig even controleert, vooral bij oudere katten dus. Kleine moeite, toch?
Ook al is de kans op ingroeien klein, het kan dus wel, heb ik zelf ervaren!!!
Persoonlijk vind ik het ook fijner dat de kat minder snel blijft haken aan textiel/kleding, en daarom knip ik ze elke maand, en tijdens het knippen vindt dus meteen de controle plaats.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Peet »

Ik zie het probleem ook niet zo van twee katten zoveel meer werk. Natuurlijk eten ze wat meer samen dan alleen. Maar dat het nu zoveel meer werk is dat geloof ik niet. Als ik één kat zou hebben zou ik me veel mee schuldig voelen als ik na een dag werken op de bank zou ploffen, want dan verdient die ene aandacht.
Nu weet ik dat ze elkaar wel bezig houden. En als ze zin hebben in aandacht van ons zien we ze wel verschijnen of in het voorbij gaan wordt er lekker even geknuffeld.

De kosten, tja. Ik kan in niemand zijn portomonnee kijken natuurlijk, maar ook dát vind ik meevallen.
Nu ben ik ook aardig wat gewend. We hebben nu relatief weinig dieren. (twee katten en twee honden)
Maar er is een periode geweest van dat we een aardige dierentuin hadden. Daar ben ik bewust mee afgebouwd en hou het nu bij een aantal wat voor mijzelf goed te handelen is. (ik ben gek op dieren, maar het was op een gegeven moment écht een beetje te veel)

Ik blijf erbij dat je een katje tekort doet als hij/zij alleen is.
Ze liggen hier echt niet constant bij elkaar. Maar als ik zie hoeveel ze toch aan elkaar hebben. Spelen, elkaar wassen, bij elkaar komen kijken als er iets te ontdekken valt, dan vind ik dat prachtig.

Nagels knippen doe ik niet aan. Ze hebben veel krabmateriaal. En we lopen toch de meeste tijd in onze campingsmoking thuis, haha. Daar maakt het niet of er een haaltje in komt.
Laatst gewijzigd door Peet op 09 jan 2012 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door pearlsofpassion »

Controleren vind ik niet meer dan logisch. Zoals met alles eigenlijk. Oogjes, oortjes en tanden kijk ik ook regelmatig na. Kleine moeite inderdaad.

Maar als ze niet haken of tikken op de vloer, en er groeit niets in, is er geen reden om ze te gaan knippen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Peet »

Natuurlijk hou ik ze ook in de gaten. Maar dat gaat tussen de bedrijven door. Als ze komen knuffelen valt me echt wel op hoe hun oogjes (bv) eruit zien.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Robijn »

pearlsofpassion schreef:Maar als ze niet haken of tikken op de vloer, en er groeit niets in, is er geen reden om ze te gaan knippen.
Ben ik 't mee eens; het maakt de kat zelf niets uit of hij lange of korte nagels heeft..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik knip de nagels wel, ik loop ook vaak in campingsmoking maar onze meubels zijn er ook nog.... Het doet ze geen pijn, ze hebben er geen last van dat ze korter zijn. Ik wel van de lange nagels, dus waarom zou ik ze dan niet mogen knippen? (met een speciaal nageltangetje)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb ze ook nog nooit geknipt. Ik controleer ook altijd alles als ze ff lekker bij me komen zitten. Ik hoor ook geen getik en bij mij maken ze flink gebruik van de krabpaal en vind ook vaak nagelomhulsels en ze lopen in de tuin.
Bij de jaarlijkse controle vraag ik ook of ze even willen kijken naar de nageltjes. De da heeft nog nooit gezegd of geconstateerd dat ze te lang zijn. Ingegroeide nagels is wel zielig ja.....weer goed om te weten zodat een ieder er weer alerter/bewuster in is.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Adriana »

nee, liever geen ingegroeide nagels maar dat gebeurt toch niet automatisch als je ze niet knipt?
ik heb geen ervaring met het knippen van kattennagels en ook geen ervaring met ingegroeide nagels. wat ik me afvraag is hoeveel grip een kat met geknipte nagels op de ondergrond heeft.. zouden ze bij mij nog zo vrolijk het verticale vloerkleed instuiven of daar binnen de kortste keren uitmieteren?
ik laat af en toe een kussentje voorpoot op mijn vinger rusten en dan in de reflex komen alle nagels naar buiten. ik doe dat eigenlijk niet eens om te controleren maar meer omdat ik het zo'n ongelofelijk boeiend gezicht vind..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door Peet »

Ho, het is niet verkeerd als je ze knipt. Maar het hoeft niet altijd bedoel ik.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door castratenkoor »

Adriana schreef:nee, liever geen ingegroeide nagels maar dat gebeurt toch niet automatisch als je ze niet knipt?
ik heb geen ervaring met het knippen van kattennagels en ook geen ervaring met ingegroeide nagels. wat ik me afvraag is hoeveel grip een kat met geknipte nagels op de ondergrond heeft.. zouden ze bij mij nog zo vrolijk het verticale vloerkleed instuiven of daar binnen de kortste keren uitmieteren?
ik laat af en toe een kussentje voorpoot op mijn vinger rusten en dan in de reflex komen alle nagels naar buiten. ik doe dat eigenlijk niet eens om te controleren maar meer omdat ik het zo'n ongelofelijk boeiend gezicht vind..
Reken maar dat ze dan uit het kleed sodemieteren. Niet knippen die arme nageltjes!

Als ik het bij Bob zou doen zou hij niet zo lekker de trappen op kunnen scheuren. Nu heeft hij houwvast aan de vloerbedekking dat zou dan weg zijn.

Als een kat los buiten loopt zou ik het nog meer afraden, dat nagels knippen. Dan kunnen ze ook geen hoge schuttingen meer over en zijn een makkelijke prooi voor agressieve honden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat naar buiten doen als hij 'sloopgedrag' vertoond?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik merk toch ook dat ze het niet zo fijn vinden als ze net geknipt zijn.
Dan zijn ze veel voorzichtiger bij stoeien (lekker tegenstrijdig met wat zou moeten) omdat ze geen houvast hebben en het onwennig voelt.
Dan gaan ze ook net meer hun nagels uitzetten ook bij iets waar ze dat normaal niet doen. Waarschijnlijk omdat ze schrik hebben dat dat plots ook niet meer zou gaan, en het gewoon onwennig voelt. En dat leren ze dan niet terug af als de nagels terug scherp zijn.
Ik merk dat er hier meer stuk gaat dan toen de nagels intact bleven, en ik heb ook meer nagels in mijn armen gehad, sindsdien. Ook lekker tegenstrijdig, maar wel verklaarbaar. Ze leren af om er rekening mee te houden wanneer ze korter zijn.
En op een paar dagen zijn ze toch weer scherp, en dan zit je ermee.
Ondertussen krabben ze ook meer aan de krabpaal, echt dwangmatig soms, in de hoop ze scherp te krijgen. En niet dat dat erg is, want daar dient zo'n ding voor, maar daar gaat hij toch wel sneller van stuk...

Ik denk dat een kat echt wel heel goed weet of haar nagels scherp of bot zijn. Of ze lang of kort zijn misschien niet, maar toch... Het heeft toch ook verschil in de mate waarmee ze moeten trekken en hun nagels uittrekken. Dus kortere nagels geven minder grip of ze moeten er meer moeite voor doen.

Dat is toch hoe ik het ervaar, als ik naar mijn katten kijk en vergelijk met toen ik ze nog niet knipte.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie