Zweren onder de tong, korsten op de bek

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
dalia
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2011 17:17

Zweren onder de tong, korsten op de bek

Bericht door dalia »

Wij wonen in de tropen en hebben 6 poezen van ongeveer 2 jaar oud. Allemaal vrouwtjes dus. Ze zijn gesteriliseerd en hadden altijd een goede eetlust. Een voor een begonnen ze deze week echter weinig eetlust te vertonen, ze kwijlden en kregen korsten op de bek.
De DA heeft zweren onder de tong vast gesteld en ook onder de neus. Hij heeft de bek schoon gemaakt een gel op de zweren gesmeerd en medicijnen gegeven.
Met een anti biotica kuur beginnen de poezen nu één voor één weer te eten. Maar ik maak me toch zorgen, wat kan het zijn? De DA weet het niet. Omdat ze één voor één dezelfde symptomen vertoonden vraag ik
mij af of het een besmettelijk iets kan zijn, want ze liggen allemaal bij elkaar in een doos enz. Kan iemand geprobeerd hebben ze te vergiftigen? Twee anderen zijn onaangetast. Kan het zijn dat ze een slang hebben door gebeten of een van een plant hebben gegeten?
Bedankt voor Uw reactie.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Zweren onder de tong, korsten op de bek

Bericht door margali »

Klinkt heftig! zou het een ernstige herpesvirusaanval kunnen zijn? Mocht dat inderdaad zo zijn dan zou je ze een dagelijske onderhoudsdosis L-Lysine kunnen geven maar ik heb geen idee of dat bij jou verrkijgbaar is. L-Lysine krikt de weerstand op. Beterschap voor je katjes!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Zweren onder de tong, korsten op de bek

Bericht door Kattenbella »

Doet me ook denken aan herpes. Misschien kan je dit nog navragen aan je dierenarts. L-lysine is dan inderdaad een goed middel.
In de tropen kunnen natuurlijk vele andere oorzaken zijn die ik niet ken. Is je dierenarts daar ook in gespesialiceerd?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie