Angstige kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Angstige kitten

Bericht door -evelien- »

hallo allemaal

vorige week heb ik 2 kittens van 4.5 maand uit het asiel gehaald.
noah is erg sociaal en wil veel aandacht en is niet bang,
maar zijn zusje amor is heel bang. bij elke beweging schiet ze weg.
nou moest ik vandaag met ze naar de dierenarts omdat ze steeds niezen en
vieze ogen hebben.
heb een zalfje mee gekregen voor de ogen. bij noah gaat het wel lukken
maar bij amor niet. haar in de bak te krijgen voor dierenarts bezoek was
al een drama. ze krabt en bijt waar ze kan
heeft iemand misschien tips om haar (zonder mijn handen open te halen)
in de bak te krijgen en de oogzalf toe te dienen?
de dierenarts zei als het echt niet wil dan houd het op. maar het is natuurlijk
wel beter als ze de zalf wel krijgt.
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: angstige kitten

Bericht door nellebel »

gijsje was ook doodsbang. hij ontspande echter wel als je hem op schoot had en aaide. dit deed ik dan eerst voordat hij naar de DA moest of oorzalf kreeg (guusje had oormijt en hij is preventief behandeld).
hij zat tevens graag bovenop de krabpaal, daar kon ik hem in een hoek drijven. dan hoefde ik hem niet op pakken. van angst bleef hij dan zitten gedoken in een hoekje. snel zalven en weg. misschien zielig maar zo had hij er het minste last van. en daarna hem met rust gelaten, eerst snoepje gegeven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Re: angstige kitten

Bericht door -evelien- »

badankt voor je snelle reactie..
zodra ik bij amor in de buurt komt begint ze al te blazen. en ze kruipt steeds onder de kast waar ik niet bij kom. en haar aanraken mag ik ook bijna nooit. alleen als noah bij me op de bankt ligt komt ze er bij liggen en mag ik haar even aaien. optillen helemaal niet. zal het proberen haar in een andere hoek te drijven waar ik wel bij kan.
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: angstige kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou haar er niet mee kwellen.
Heeft ze een ontstoken oogje, of is het gewoon uit voorzorg en om te ondersteunen?
Ik denk het laatste en dan kan ze het ook prima zonder zalf af.
Ik vind jouw band met haar belangrijker dan dat ze nu zalf in haar oogje krijgt.
Ik heb mijn meisje 7 jaar en we zijn de allerbeste vriendinnen, maar als haar oogje gezalft moet worden is ze bang van me.
Ik vind dat echt niet nodig als er nog geen ontsteking is.

Als het alsnog zou gaan ontsteken kan je nog overgaan op zalven.

Ik denk dat jouw kitten nu vooral nodig heeft dat ze aan je kan wennen en je gaan vertrouwen. Zo'n behandeling, zeker nu ze zo bang is (want dat klinkt me wel heel erg heftig), zou het vertrouwen voor de rest van haar leven kunnen hypothekeren.
De kans is ook groot dat je later dan helemaal niet meer aan haar kopje mag komen.
Ik vind iets preventiefs dat echt niet waard.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Re: angstige kitten

Bericht door -evelien- »

ze krijgt een zalfje omdat haar oog ontstoken is. ze hebben ook een antibiotica kuur gekregen ivm niezen.
ik ga haar er niet mee kwellen moet dan handschoenen aan en een handdoek erbij hebben
als ze die al ziet vlucht ze gauw weg.
hoop dat de antibiotica kuur ook wat helpt voor haar oogjes.
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: angstige kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ah oei, toch ontstoken.

Zie jij er zelf wat aan?
Want als je het ziet, vrees ik wel dat het ernstig genoeg is om toch te moeten zalven.
Als jij echter niets ziet (het staat niet dik, niet rood, haar knipvlies is niet helemaal opgezwollen), dan zou ik het zo laten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: angstige kitten

Bericht door nellebel »

verschil was misschien dat gijs het wel lekker vond op schoot maar zelf niet durfde te komen. hem hebben we dus wel gedwongen gepakt odmat hij anders wegkroop en we er helemaal niet aan konden. hij kroop onder kasten en het fornuis. we haalden hem er dan onderuit om hem op schoot te pakken ,zou het nooit doen als hij niet ontspande op schoot hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: angstige kitten

Bericht door achtpuntzes »

mijn katten zijn reuze nieuwsgierig. als ik iets op een andere plaats neerleg (in dit geval dus de reismand in het midden van de kamer gezet) wordt het object weer van binnen en buiten doorgrondig onderzocht. deurtje dicht en klaar voor transport richting DA. (ze gaan er dus uit zichzelf in)

de reismandjes in kwestie staan trouwens met open deur en kleedje erin op de poezenkamer, en er wordt regelmatig in geslapen.

als je de reismand alleen maar gebruikt voor transport naar de DA kunnen de katten er een hekel aan krijgen en willen ze er vaak niet (meer) in.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Re: angstige kitten

Bericht door -evelien- »

haar oogjes worden ook al zalf ik ze niet veel beter. ze waren alleen wat nat. verder niet opgezwollen of erg rood.
de reismand staat al steeds in de kamer gooi er ook speeltjes in maar amor gaat er niet heen.. misschien dat ze na een tijd er niet meer zo bang voor is, ik hoop het
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Plaats reactie