Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door puksji »

Vandaag heb ik een poes uit het asiel gehaald. ze is 5 weken geleden ingeënt tegen niesziekte etc., maar ik heb haar vanaf het moment dat ik haar mee heb genomen al zeker een keer of 6 horen niezen. het is een korte enkele nies. haar neus en ogen zijn schoon en helder. Ze eet waanzinnig goed.
Nu is het probleem dat mijn poes die nooit buiten komt alleen het eerste jaar van haar leven ingeënt is, ze is nu 5,5. Ze hebben nog geen echt contact gehad, de nieuwe poes zit in een bench om te wennen, wat erg goed werkt. Ik wil morgenochtend meteen met mijn poes naar de DA om die in te laten inenten, of is het al te laat.
ben bang dat ik te impulsief gehandeld heb, en straks 2 zieke poezen heb.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ach, ik zou het zo laten.
Nu inenten heeft ook geen zin, want ze kan de gewone kiemen dan ook ontvangen voordat de enting werkt (immuunsysteem heeft even nodig).
Bovendien blijkt uit onderzoek dat een kittenenting na 7 jaar nog werkt.

Er zijn natuurlijk verschillende vormen en die zat misschien niet in de toenmalige enting, maar ze zal het dan nog steeds niet chronisch krijgen en vast snel komaf mee maken.

Ik weet ook niet of deze poes meteen nies heeft.
Als het maar enkel is en niet zo heel vaak. Als ze het nu dagen na elkaar blijft hebben, is er wel wat, maar een kat kan ook wel eens zomaar een dagje niezen. Een beetje ander stof of omgeving doet ook wat. Of het nog een entreactie kan zijn weet ik niet, maar misschien kan dat ook nog.
Dus: niet meteen panikeren. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Klinkt hoopvol gelukkig.
Ik ben ook zo dom daarin, ik zei nog in dat asiel 'ik wil geen zwerfkat, ivm ziektes'. Maar dit dametje smeekte mij om mee te mogen. Ik denk ook niet dat ze een straatkat is, maar een verdwaalde huispoes en dat het baasje niet echt moeite heeft gedaan om haar terug te krijgen, of ze is gewoon op straat gezet.
maar hoe zit het met aids/FIV en wat nog meer wat ze bij zich kunnen hebben?
Ik heb er wel een beetje de zenuwen over nu, want ik ben in een half jaar tijd 2 poezen verloren (nieren en ouderdom) en het poesje wat ik nog heb ben ik heel erg aan gehecht, als ik die ook kwijt raak trek ik het niet.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Oei ja, dat weet ik niet hoe het met die ziekten zit :???:
Je kan het wel laten testen, die (FIV-FELV)kan ze nu nog niet overgegeven hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik ben toch niet gerustgesteld, ik heb net over niesziekte gelezen.
Ik heb me wat in huis gehaald ben ik bang. Ze niest regelmatig, en likt ook steeds haar neus af, dus ik vrees dat ze het toch heeft. Puk is nog niet echt in haar buurt geweest, maar het is natuurlijk zo besmettelijk als wat. Ik zorg ervoor dat ze ook echt niet meer in haar buurt kan komen, dus de kamerdeur gaat vannacht dicht. morgenochtend bel ik meteen mijn dierenarts dat ze meteen ingeënt moet worden met een dood virus en een neusenting. De ellende is dat wanneer een kat eenmaal niesziekte heeft, ze er nooit meer vanaf komen, en dus steeds besmettelijk zijn. Ik heb zo'n spijt dat ik Puk nooit heb laten inenten. Zometeen wordt ze doodziek door mijn schuld.
En wat moet ik nu met de nieuwe poes? ik vind het zo rot om haar terug te brengen.
Ik baal dat ze mij een kat met een ziekte hebben meegegeven.

dat wordt weer een slapeloos nachtje :-(
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is niet zo dat ze er meteen niet meer vanaf geraken.
Dat is enkel als het chronisch wordt. Ze kunnen het ook perfect overwinnen en helemaal uitbannen.
Er is weinig reden waarom een gezonde poes chronisch zou worden (als ze het als kitten krijgen, wordt het vaak chronisch). Maar het kan natuurlijk wel.

Niesziekte is echter iets dat wel heel wijdverbreid is, elke kat die niet haar hele leven op dezelfde plaats binnenblijft, krijgt het waarschijnlijk ooit wel eens en komt er wel mee in contact. Er zijn dus ook erg veel katten in het asiel die nies hebben, maar die zijn heus niet allemaal chronisch.

Maar eens contact opnemen met de DA en laten enten als je dat liever hebt, kan weinig kwaad.
;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door nellebel »

en als je zeker wilt zijn van je nieuwe katje laat je meteen een FELV en FIV test doen. FELV met name is erg besmettelijk via speeksel (likken ,zelfde voerbakje) en FIV met name door bloed (vechten).
de kans is klein, maar vorig jaar zelf 1 FELV katje uit het asiel gehaald (wist ik toen niet) en hierdoor mijn andere kat besmet. beide overleden in een half jaar tijd. snap je bezorgdheid. ik heb mijn nieuwe bengels meteen laten testen.
guusje niest ook flink, nu ws weer wat niesziekte door verminderde weerstand (castratie, ontworming 2e enting in vrij korte tijd) Gijs heeft 1 dag geniest en nu niks meer aan de hand. dus je kat hoeft er echt niet ziek van te worden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik heb dus geen oog dicht gedaan. Puk is mijn alles en ben als de dood dat ze ziek wordt doordat ik een nieuwe poes heb genomen. Die poes is hier overigens meer voor haar dan voor mij, omdat ze duidelijk gezelschap mist. Natuurlijk vind ik de nieuwe poes wel heel heel leuk, en zou het vreselijk vinden om haar terug te moeten brengen, hoewel dat wel mijn eerste reactie was.
Ik houd ze voor zover dat mogelijk is uit elkaars buurt. Ik hoop dat ik zo het risico op besmetting beperk?
Maar wat is wijsheid, Puk vandaag laten inenten? Ik ben nl niet zo van de inentingen, omdat je toch wat inspuit waardoor ze ook weer ziek kunnen worden (ik zal zelf ook nooit een griepprik halen!)
Puk is zoals gezegd alleen als kitten ingeënt, dus als ze nu besmet raakt kan ze vreselijk ziek worden.
Of Puk niet in laten enten, met de nieuwe poes naar de DA en een kuur geven en haar pas loslaten als ze niet meer niest? en over een paar weken Puk in laten enten.
Of poes terug naar het asiel en haar pas ophalen als ze geheel genezen is. Maar daar durf ik niet op te vertrouwen, omdat ze het waarschijnlijk in het asiel heeft opgelopen.

Moeilijk weer allemaal, had ik het maar niet gedaan.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door nellebel »

terug brengen naar het asiel en afwachten tot het weg is zal niet helpen. veel katten in het asiel niezen en steken elkaar aan.
overleg even met je dierenarts wat verstandig is. probeer je niet te ongerust te maken. die spanning voelen je katjes ook. ik heb hier nog met elke nieuweling gehad dat ze begonnen te niezen, toch dooe de verhuisstress even wat verminderde weerstand.
heb er zelf verder niet veel verstand van maar je puksi is al een volwassen kat, die gaat niet zomaar dood van een niesje. het is geen klein kitten zonder weerstand. jij gaat zonder griepprik toch ook niet dood van een griepje. (maar snap je angst wel hoor, als je zo bang bent zou ik zeker ook FELV en FIV laten testen). nu ons guusje weer wat snotterd kreeg ik ook weer het bange gevoel voor FELV, gelukkig kon ik het meteen uit mijn hoofd zetten omdat ik haar had laten testen. anders was ik nou zeker doodsbang geweets.
succes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Dank je voor je geruststelling.
Ik heb net met mijn eigen en met de asieldierenarts gebeld.
Mijn eigen DA raadt het nu inenten ten zeerste af, omdat ze dan zeker ziek kan worden, wat ik zelf dus ook denk. Volgens haar kan ze beter een besmetting doormaken en bouwt ze zo weerstand op.

Om 6 uur moet ik naar de asielDA voor een onderzoek of het wel echt om niesziekte gaat, en advies hoe nu verder. Dit uiteraard op kosten van het asiel.

Een FIV/FELVtest zal het asiel denk ik niet betalen. Wat kost dat ongeveer en hoe werkt dat?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

puksji schreef:
Puk is zoals gezegd alleen als kitten ingeënt, dus als ze nu besmet raakt kan ze vreselijk ziek worden.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar volgens mij klopt dat niet. Er zijn echt onderzoeken naar gedaan en zo'n prik werkt een heel stuk langer, misschien zelfs levenslang.
Er zijn ook steeds meer mensen die gewoon enkel de kittenprikken en eventueel 1 opvolgende prik op een jaar geven, en daarna nooit meer.
Niesziekte is enkel bij kittens mogelijk dodelijk.
En ik ben het verder met je DA eens dat nu enten echt geen zin heeft en zelfs negatief zal werken. Laat haar immuunsysteem maar gewoon zijn werk doen.

Voor de andere ziekten bestaan sneltesten.
Als de FIV-test positief zou zijn, moet je altijd een opvolgende labtest laten doen, want vele sneltesten vallen vals-positief uit. Ze geven dus dan aan dat de kat FIV heeft, terwijl dat niet zo is. Als hij negatief is, is de kat wel zeker niet ziek.
Hoe het met de FEVL test zit, weet ik niet precies, maar dat kan Nellebel je helemaal goed uitleggen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik baal er gewoon zo van, omdat ik wb katten nu 'zorgeloos' was. Die 4 maanden met Simba hebben er flink ingehakt bij mij. En de laatste maanden met Sjimmie waren ook best moeilijk.
Had ik deze of een andere poes niet genomen, dan had ik deze kopzorg nu niet.
En ik vind het zo l*llig voor die poes, die ontzettend lief is. Het was ook liefde op het eerste gezicht. Nu kunnen we niet eens echt van haar genieten.
Terugbrengen is ook geen optie, ik realiseer mij wel dat ik met iedere andere kat ook niesziekte in huis kan halen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik heb dikke tranen gehuild, maar ik heb besloten dat ze terug gaat. Ze heeft nu een verstopte neus. Zo wil ik niet beginnen met een dier. Meteen aan de medicijnen en een hoop stress, ik trek het niet.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door nellebel »

je moet doen wat je gevoel je goed acht te doen. en als het moet dan doe je er goed aan het nu te doen. jammer, maar helaas.
trouwens een felv test werkt het zelfde als FIV test.
ik heb mijn laatste katjes bewust weer uit een klein asiel gehaald.
mijn vorige schatjes (die dus FELV bleken te hebben) kwamen uit ee ngroot asiel. meer kans op besmetting ook met niesziekte en meer katten bij elkaar.
wil je toch een vriendje kun je evt overwegen een klein asiek op te zoeken.
onze guusje had trouwens niks in het asiel, bij haar speelde de niesziekte op door de verhuisstress.
Als je van plan bent toch een vriendje te halen, kun je uit voorzorg wel nu je eigen kat alvast enten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Het ging heel snel, van een snifje naar een kuch. En toen we in het asiel waren kreeg ze flinke hoestbuien. Ze is meteen in de quarantaine gezet. Ik heb daar ook nog een potje staan janken, ik baal er zo van, het is zo'n lief beest.
Misschien komt ze hier terug als ze weer gezond is. Ik heb dat daar afgesproken, ze wordt niet op de website gezet, ze bellen mij eerst.
Natuurlijk ga ik er wel goed over nadenken. Ik ben hier best van geschrokken.
Nu Puk goed in de gaten houden en haar dan toch eerst maar enten. Maar dan moet ik eerst zeker weten dat ze niet besmet is.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Plaats reactie