Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Cerna

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door Cerna »

Waarom ga je niet voor een herplaatser (raskat dus)? Die is meestal een paar jaar jong en past qua leeftijd dus goed bij Puk. Deze katten zijn ingeënt al heb je nooit de garantie dat ze niet verkouden kunnen worden. Want ik denk dat je een groot onderscheid moet maken tussen niesziekte en een verkoudheid.

Onze Amber werd jaarlijks ingeënt en begon twee jaar geleden opeens ook te niezen. En sinds die tijd niest ze iedere winter ondanks inenting en L.lysine. De andere katten niezen dan ook een paar dagen mee maar omdat ze ook ingeënt zijn, is het ook zo weer over. En het blijft daar bij: niezen, beetje natte neus, snurkerige geluiden. Beslist geen niesziekte en na een paar dagen neusdruppels is het ergste leed bij Amber weer geleden.

Je moet dus niet bang zijn voor iedere niesende kat - dat hoeft niets te betekenen. Maar ik kan me wel voorstellen dat je een gezonde kat in huis wilt halen en wat er dan later komt, is ook van latere zorg. Katten die binnenshuis leven niet enten vind ik onverantwoord want zij hebben ook geen kans gehad om weerstand op te bouwen en wanneer er dan een virus rondwaart, dan zijn ze ook als eerste aan de beurt. Of je ze jaarlijks moet laten enten zoals ik altijd heb gedaan, weet ik niet. Ik twijfel nu hierover en wil me de verschillende meningen eens eigen maken.

Maar een gezonde herplaatser lijkt me wel wat voor je. Ik kan je de link niet geven want die wordt weggehaald (ook via PB). De enige mogelijkheid is om mij je e-mailadres te geven en dan stuur ik je de link.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Annet, daar heb ik ook al naar gekeken omdat ik dat ook een goede optie vindt. Ik heb er zelfs ook al eentje over gebeld, maar die zag het niet zitten vanwege mijn duitse herders, hoewel de kat wel honden gewend was. Dit was een britse korthaar, die ik ook geweldig vind.
Ik heb gewoon gegoogled op herplaats raskatten, daar kwamen verschillende links uit, dus wsch ook die jij bedoelt. Maar wie weet ook niet dus PB ik je even mijn emailadres.

Was het bij de poes maar simpele verkoudheid, maar de dikke klodders witgroene snot zeggen mij iets anders. En dan blijft over dat ze net zo goed ook VIF kan hebben. Ze heeft tenslotte een poos op straat gezwerfd.
Btw, in dat asiel zitten ruim 90 katten, het merendeel is zwerf/wild.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ook de gewone verkoudheden worden bij katten onder niesziekte gerekend. Het is gewoon een verzamelnaam voor alle virussen die soortgelijke symptomen geven. De ene krijgt het erger dan de ander (zoals ook bij mensen), maar het is wel allemaal niesziekte.
Maar dat maakt niet zoveel uit, what's in a name anyway...
Waar ik het ook helemaal mee eens ben is dat het geen ramp hoeft te zijn. Hier was het duidelijk wel in een fikse zieke kat aan het resulteren en ik kan het dus wel volgen dat je haar terugbracht hoor! Daar echt helemaal geen verkeerd aankijken of zo!
Maar ik vind het ergens wel spijtig dat je zo je vertrouwen verliest in de asielen.
Ik hoop voor je dat je nu ergens anders een gezonde poes kan vinden en misschien later toch nog naar een asiel trekt?
Ik begrijp heus wel dat je zo soms eens wat meer zekerheid in je leven nodig hebt. En als je net 2 katten verloren hebt, kan ik daar meer dan inkomen! ;-)

Hopelijk komt het perfecte poesje op je pad! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door nellebel »

ook kittens van particulieren kunnen wel FIV en FELV hebben hoor. elke kat die buiten komt loopt het gevaar dit te krijgen (door dekking, vechten of ander contact met andere katten).
Alleen raskatten voor de fok moeten getest worden voor de dekking.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik wil dus ook kittens van iemand die gewoon een ongeholpen poes buiten laat lopen, daar wil ik niet aan meewerken. Ik vind het asociaal als je zo met je dier omgaat.
Het zal waarschijnlijk een herplaats-raskat worden. Maar een raskitten sluit ik ook nog niet uit.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik ben inmiddels met iemand in contact voor een herplaatser raskat. Maar ben ook nog steeds aan het twijfelen over de asielpoes.
Ik wil dan wel met het asiel overleggen om een VeLF/VIFtest te laten doen (op mijn kosten).

Toevoeging: mijn eigen DA rekent voor die test voor 2 katten 97,50
dure grap dus
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door nellebel »

ja dat is een dure grap maar ga op je gevoel af. ik ben ook zo blij dat ik de test heb laten doen. vooral omdat guusje nog steeds flink niest. neem geen kat uit zieligheid, je moet jezelf er ook goed bij voelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, das wel erg veel geld... :-(
En voor 1 kat?
Is dat dan de sneltest of meteen een labotest?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik heb de knoop doorgehakt. Ik ga hier niet aan beginnen.
Morgen ga ik in een klein asiel, kijken naar een 8 jarige poes van een overleden dame.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Let je wel op dat je geen solo-poes meekrijgt?
Als ze al jaren alleen gehouden werd (denk daar onmiddellijk aan bij 'oude dame', dan zou ik het niet proberen met Puk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door puksji »

Er staat bij dat ze met andere katten kan.

Haha 'Solo', ik dacht meteen wat is dat nou weer voor ziekte :lol:
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door patiani-guusje »

Spannend Inge! Ik zal aan je denken morgen, en hoop dat er een "klik"is. En wat goed dat je gaat voor een wat oudere kat!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, geen ziekte. :lol:

Ik hoop ook dat het mag klikken en allemaal heel goed meevallen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door puksji »

Maar....
Maar net onverwacht ook nog een andere optie gehoord :-o , ik word om 9 uur gebeld.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Bericht door patiani-guusje »

Oh.. welke optie dan? Wil je het met ons delen ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie