Nieuwe poes niest, is wel ingeënt. Besmettelijk?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door patiani-guusje »

Wat een moeilijk besluit, maar ik begrijp je wel met wat je hebt doorgemaakt het afgelopen half jaar.
Wie weet knapt het katje snel weer op, en kun je haar alsnog een goed thuis bieden..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Het was zo moeilijk, omdat ik wéér afscheid moest nemen.
In het asiel werden ze eigenlijk niet warm of koud van het hoesten en niezen, ze zien niet anders daar. En dan denk ik, had ik haar niet toch gewoon hier moeten houden? Maar ik zag mezelf al helemaal in de weer met medicijnen geven en het verzorgen van een zieke poes. Ik moest meteen aan de tijd met Simba denken, en dit is te snel, ik kan het niet aan. Bovendien is er nu een reële kans dat Puk ook ziek wordt, dan had ik met 2 zieke katten gemodderd.
Maar we willen haar graag terug.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door nellebel »

hou er rekening mee dat als ze terug komt ze misschien wel weer een terugslag krijgt. dat kan geen kwaad, maar dat je er wel op bent voorbereid. de stress van verhuizing en nieuw vriendje kan wat vermindering van weerstand geven waardoor ze weer even gaan niezen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Daar ben ik ook bang voor. Ik wil Puk eerst laten inenten om te voorkomen dat ze hevig ziek wordt. Maar hoelang moet ik nu wachten ivm incubatietijd? En na hoeveel tijd na de inenting is het veilig als ze in aanraking komt met het virus?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door nellebel »

geen idee, zou het even overleggen met je eigen DA. (heb zelf helaas de ervaring met een asiel dat ze wat bagatelliseren omdat ze van de kat afwillen, onze flippie zou er ook overheen groeien, stelde allemaal niks voor, mijn eigen DA zag al meteen, die heeft al langere tijd niesziekte en dat is echt chronisch).
ik zeg niet dat t bij alle asiels zo gaat, maar die maken natuurlijk ook meer mee en schrikken niet zo snel.
In dat asiel zagen wij ook de snot rondvliegen en zij keken er niet van op. nou ja, als dat toch thuis rondvliegt..lekker
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door BillyJean »

Hoi Inge
wat jammer, wat sneu en ook vervelend. Kan me de stress heel goed voorstellen . Heb toch wel de indruk dat er heel wat besmette nieskatjes uit de asiels komen. Ik denk dat dit bijna niet te voorkomen is, maar heel vervelend om zo te beginnen. Maar wie weet komt ze straks terug of vind je een ander, gezond katje.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door patiani-guusje »

Patiani van mij had ook regelmatig een snotneusje in combi met niezen.. Guusje heeft dit nooit overgenomen, terwijl ze beiden niet ingeënt zijn, omdat het binnenkatten zijn.. Niet elk snotteren hoeft besmettelijk te zijn bedoel ik hiermee te zeggen. Helaas weet je dit niet van tevoren...
Kan me goed voorstellen dat je meteen in de stress schiet en dit even niet aandurft nu. Maar voel je niet schuldig hierover!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door Sunnetje »

Niet laten inenten omdat het binnenkatten zijn vind ik persoonlijk geen goede reden om een kat niet te laten enten, maar dat even terzijde ;-)

Je geeft aan dat je het zo jammer vind dat het asiel je 'een katje met een ziekte' heeft meegegeven, maar ik mag toch aannemen dat het katje in het asiel nog geen niesziekte had, anders zou het asiel haar toch niet meegeven. (nou ja, er zijn natuurlijk 'slechte' asiels waar ze maar van het dier af willen zijn)
Het zou wel goed kunnen dat ze sluimerende niesziekte had, oftewel het virus wel bij zich had, maar dat dit zich nog niet uitte. Dan kun je volgens mij nooit weten of de kat niesziekte heeft of niet.
Door de verhuizing en het ontmoeten van een nieuwe kat, wat toch stress met zich meebrengt, zou het virus tot uiting kunnen zijn gekomen. Vervelend voor de kat, vervelend voor jou en vervelend voor het asiel, maar in principe niemands schuld.

Dat gezegd te hebben: ik snap dat het even teveel voor je wordt, zo kort na elkaar allemaal, en dat je nu de zorg misschien niet aankon, maar hou er inderdaad wel rekening mee dat áls je het katje terugneemt uit het asiel wanneer ze weer beter is, dat ze een -kleine- terugval kan krijgen .

Niesziekte is zeer vervelend, maar volgens mij vooral echt gevaarlijk bij jonge dieren, volwassen, verder gezonde katten zullen er een tijdje wat ziekig door zijn, maar het hoeft niet te manifesteren.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Tegelijk met Sunnetje, maar ik laat mijn bericht hetzelfde

Door het overlijden van Simba en Sjimmie ben ik nu nog veel banger om Puk ook te verliezen. Ik weet dat dit natuurlijk overdreven is, maar ik lok het wel uit dat ze ziek wordt door een andere (mogelijk zieke) poes in huis te halen. Ik zou het vreselijk vinden als ze daardoor ziek wordt.
Puk is gezond, maar of ze echt sterk is, weet ik niet. Ze erg klein en tenger (2 kilo). Ik krijg er geen grammetje meer aan bij haar omdat ze slecht eet. En omdat ze nooit geconfronteerd is met andere katten, behalve Simba en Sjimmie die ook nooit in contact geweest zijn met andere katten, is ze dus eigenlijk een teer kasplantje. In mijn ogen dan ook vatbaarder voor virussen.
Het laten enten blijft bij mij een twijfelgeval, er zijn ook veel negatieve ervaringen mee.
Weet gewoon niet goed wat ik moet. Haar dan maar alleen laten? Maar ze mist duidelijk een maatje.
Of toch maar een kitten nemen, kittens zijn minder gevoelig voor verhuisstress en komen niet uit een verzamelplaats van katten. We wilden eigenlijk geen kitten omdat we geen groot leeftijds verschil willen.
Maar de poes uit het asiel willen we ook heel graag terug. Alleen blijft het risico dat ze toch die niesziekte meesleept. Overigens toen ik met haar kennis maakte had ze geen verschijnselen, hoewel ik die misschien wel gezien had als ik er wat langer geweest was voor ik haar mee nam.

Ik weet wel dat ik behalve deze poes, geen andere poes uit het asiel wil, om die redenen.
Je kan best een poes of meer uit het asiel halen, maar dan moet je niet zelf al een kat hebben denk ik.
Vanwege alle ziektes die ze dus toch vaak onder de leden hebben.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door nellebel »

kitten zou ik dan niet doen. die zijn veel vatbaarder voor ziektes. tevens misschien wel veel te druk voor puk. ik denk dat in het asiel (hoe goed het ook is) veel katten zitten met niesziekte. en die krijgen gewoon nieuwe baasjes. we hebben het hier niet over een dodelijke ziekte als FEVL of FIV of FIP ofzo. natuurlijk kan het chronisch worden en zijn er verschillende gradaties, en zijn jonge kittens ongeent geovelig en zouden ze er aan kunnen overlijden. en een asiel zal een niesziek katje dat midden in een aanval zit niet meegeven, maar als de aanval weer voorbij is wel.
inge, ik snap dat door alles wat je hebt meegemaakt dat je er nu niet aan wilt beginnen. groot gelijk. dit is dan ook niet als aanval op jou bedoeld hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Voor mij is dit voor het eerst dat ik dit meemaak in een leven gevuld met katten. Mijn moeder heeft ook altijd wel continue 3 of 4 katten gehad, en de meesten waren al volwassen als zij ze kreeg, ook wel uit het asiel. Nooit een niesziekte gehad. En daar werd nooit een kat ingeënt.
Ik haal voor het eerst een poes uit het asiel en meteen is het pech!
Voor Puk zal een kitten niet te druk zijn, die zelf nog een kitten ;-)
Maar waarom zou het risico op ziektes met een geënt kitten van een particulier groter zijn?
Ik ben wel secuur met het uitzoeken dan. Ik wil geen kitten van iemand die de poes ongeholpen op straat heeft laten lopen. Misschien moet ik dan maar voor een raskat kiezen?
Laatst gewijzigd door puksji op 14 dec 2011 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door nellebel »

oh ik bedoelde vooral kittens uit het asiel. dat zijn toch vaker vondelingetjes die al heel wat hebben meegemaakt. particulier is anders denk ik. die kittens zijn toch anders opgegroeid als de meeste asielkittens. die hebben hun voedingsstoffen e.d wel binnen gekregen en hun antistoffen via moeders.
ik heb toen ook overwogen om via kittenmand een kitten te nemen (die bemiddelen bij kittens in pleeggezinnen). echter wij merkte dat we de klik dan misten met het kitten. (die rennen lekker in hun vertrouwde omgeving rond en vonden ons niet interessanter als andere katten, terwijl in het asiel ze echt op jou afkomen). heb er wel goede ervaringen aan over gehouden. prima organisatie, goed geregeld met entingen ed.
de kittens in het asiel zagen er ook heel anders uit dan die kittens die wij hebben gezien, kleiner oa. maar goed, ik ben dan toch gevallen voor die 2 makkers uit het asiel, maar ik durfde dat eigenlijk ook niet meer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik ga de poes niet terug halen. Het doet me vreselijk pijn, maar ik durf het niet.
Ik heb me hier op het forum eens ingelezen over infectieziektes en niesziekte, en in heel gevallen betreft het katten die uit het asiel komen.
Wanneer ik niet al een poes zou hebben, zou ik zonder meer een kat uit het asiel halen. Maar ik durf het risico niet te nemen dat ik een kat binnen haal met FELV/VIF/VIP of weet ik wat. En dan is niesziekte nog de minst erge.
Waar ik nu een poes vandaan moet halen weet ik nog niet. En eerst wil ik ook zeker weten dat Puk niets opgelopen heeft.
Ik kom vast heel paranoia over, maar wat ik met Simba mee heb gemaakt trek ik niet nog een keer, dus ga ik het ook niet uitlokken.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook dat je gewoon pech hebt gehad. Of een asiel dat het niet zo heel nauw neemt, dat kan ook natuurlijk.
Ik denk alleszins niet dat je moet overdrijven en denken dat dit altijd zo gaat. Er zijn zat asielen waar het echt wel meevalt met de nieskatten. Maar het kan ook overal eens uitbreken natuurlijk, het hangt er maar van af hoe ze ermee omgaan. En nies is inderdaad bij volwassen katten niet zo'n ramp als het nu misschien lijkt, al begrijp ik wel dat je het er nu niet bij wil hebben.

Als je graag een kitten wil, neem er dan aub twee! Zowel voor de kittens als voor Puk. 1 kitten alleen zal inderdaad te druk voor haar zijn en 2 leeftijdsgenootjes hebben zo ongelooflijk veel aan elkaar!
Er zijn ook asielen die de kittens in gastgezinnen grootbrengen, daar heb je weinig kans op nies (evenveel als bij particulieren), maar je moedigt geen onverantwoord gedrag aan van mensen die thuis maar HTK-nestjes nemen terwijl de asielen vol zitten.
Ik veronderstel hier dat je geen raskittens zou nemen, want dat is wat anders natuurlijk.

Maar ik denk dat in jouw geval je beter voor een volwassen kat gaat...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Nieuwe poes niest, is wel ingeënt, besmettelijk?

Bericht door puksji »

Ik ben wel secuur met het uitzoeken dan. Ik wil geen kitten van iemand die de poes ongeholpen op straat heeft laten lopen. Misschien moet ik dan maar voor een raskat kiezen?
Paar berichten naar boven ;-)

Nee, het wordt beslist maar één poes. Puk is heel erg speels en ik heb al vaker meegemaakt dat een volwassen kat heel leuk met een kitten kan spelen.

En inderdaad zat asielen, maar als ik je nou vertel dat ik er wel 100 km voor wil rijden, maar tot nu toe in niet één asiel de kat heb gevonden die hier past? (gezocht op dierenasiels.com)
Te jong/te oud, kan niet met honden, kan wel met honden maar dan niet met katten, moet naar buiten, heeft medicijnen, speciaal voer en ga zo maar door.
Eerlijk gezegd is de lol er voor mij eigenlijk al af :-(
Het gaat definitief géén asielkat worden, simpelweg omdat je totaal geen achtergrond weet.
En om nou meteen te beginnen met dure bloedonderzoeken vind ik ook te ver gaan.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Plaats reactie