Hoe het beste aan te pakken?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Hoe het beste aan te pakken?

Bericht door Soez »

Hoi allemaal, nou, het is zover, Vincentje heeft zijn intrek genomen in mijn huis.

Ter info: hij is nu twee en een half, en werd de afgelopen jaren gepest door andere katten.
Hij is hier vandaag op de kop af een week.

Ik ben van 'vroegah' alleen kittens (zonder trauma) gewend,en ik wil graag jullie tips en trucs horen.

Hoe het nu is: hij zit vooral onder het bed, verkent het huis als ik niet in de buurt ben. Hij eet goed, drinkt goed, en gebruikt te kattenbak. Toen hij nog achter een paar planken kon schuilen, kon ik net aan zijn hoofd kriebelen, en hij ging er niet vandoor of wat dan ook.

Plankjes moeten weg, hij zit nu voornamelijk onder het bed. Ik krijg hem met slagroom en soms een sardientje wel gelokt, tot ongeveer een cm of 30 afstand. Geen lichamelijk contact echter.

Onder de keuken kom ik er wel net nog bij, maar daar ziet hij me niet aankomen (hij zit met zijn gezicht achter een kastje).

Is het normaal dat hij me nog ontwijkt?
Wat kan ik het beste doen, hem wel proberen aan te raken of niet?
En moet ik hem nou wel of niet direct aankijken?

Excuus voor de vele vragen, maar ik heb nog geen ervaring met katten met een trauma.
Het is overigens een binnenkat.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door Adriana »

lees eens het verhaal van Sproet, in het foto album en ook in de topic over Sproet.
zoeken op Sproet via de zoekfunctie rechtsboven.
'mijn lieve mannetje' en http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lit=sproet
dat is een vergelijkbare situatie en daar staan alle tips en trucs in, die je zou kunnen toepassen..
en ja, het zal de nodige tijd en aandacht kosten...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door Soez »

Dank je, er staan inderdaad weer wat tips in.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door pinguin »

suc met je kat. heb veel geduld want en trauma kat heeft veel tijd nodig. en met sproet gaat het ook steeds beter. dankzij de vele tips die ik hier heb gekregen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door Soez »

Dank je!

Ik heb net anderhalf uur op de keukenvloer net gedaan of ik sliep. Komen deel hij niet, maar hij was wel stiekem aan het gluren.

Wat een vlegel zeg, zo laat hij zich niet zien, maar 's avonds... Laatst had hij de doos met rijstevlaai restjes opgesnoept. Aardig van hem, dat hij zo goed opruimt ;)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door pinguin »

Ga er maar aan wennen aan vloerliggen. :grin: Dat gluren is ook een goed teken. Slapende ben je minder eng. Ik doe nu nog steeds als ik tegen mijn angsthaas praat vaak mijn ogen dicht. Omdat hij dat als minder bedreigend ziet.
Nog effen een vraag. Is de kat alleen bang voor soort genootjes? Of ook echt bang voor mensen?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door Soez »

Ik vind het lastig, hij wilde wel door zijn vorige eigenaresse aangehaald worden, maar ik denk dat het ook een kettingreactie is. aaien beneden betekende aangevallen worden. Zij kon hem alleen benaderen op een schuilplek, maar andere mensen niet.

Ik mocht hem wel aaien, onder, tussen de andere katten, maar hij schoot weg toen er een andere kat aankwam.

Ik heb het gevoel dat hij heel weinig (zelf)vertrouwen heeft.

Gisterer onder de keuken gelegen, aangehaald, langzaam werd hij wat kalmer elke keer dat ik het probeerde. Slagroom uit mijn hand ging nog niet. In een schaaltje gedaan, geaaid, ineens kwam hij omlaag en terwijl ik aaide, at hij de room.

Lukte geen tweede keer, maar hij durfde wel heel voorzichtig heel dichtbij langs te lopen, om zijn behoefte te doen.

ik was zo trots op mijn mannetje! Vandaag zit hij onder het bed,

Sorry, moet op telefoon antwoorden en das niet praktisch.

Hij zit onder het bed, ik heb hem behalve wat praten met rust gelaten.

Hopelijk kan ik hem binnenkort paaien met iets anders dan slagroom of sardientjes, zijn nou niet de meest verantwoordde omkoopmiddelen, maar zibn vertrouwen winnen en hem over drempels helpen staat ven voorop.

noem me sentimenteel, maar heb gisteren een traantje weggepinkt. Ik was zo trots op mijn mannetje!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door pearlsofpassion »

Sardientjes op waterbasis of gewoon in zijn geheel vers kunnen helemaal geen kwaad hoor!
Hij moet niet enkel dat eten natuurlijk, maar dat is zeker niet ongezond. Integendeel.
Als ze gezouten zijn, kan je ze ook even in water leggen om zoveel mogelijk zout eruit te laten komen.

Slagroom is natuurlijk wel een ander verhaal... :icon_shifty:

Misschien lust hij wat rauwe kip?

Eet hij voor de rest goed? Wat krijgt hij? Kreeg hij dat bij zijn vorige thuis ook?

Ik denk dat hij gewoon nog wat van slag is en het allemaal niet vertrouwd. Misschien gaat er op een keer dat knopje in zijn hoofd om en komt hij wel lekker bij je. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door Soez »

Ja, ik weet het, gezond is het niet...het zijn van die gedroogde sardientjes, zelfs na afspoelen blijven die veel en veel te zout.

Rauwe kip weet ik nog niet, ga ik morgen proberen. ik moet ervoor naar de slager, ben zelf vegetarier en in de winkel hebben ze niet zo kleine hoeveelheden. Mijn vriezer is kapot gegaan, anders had ik al wat gehaald.

Slagroom alleen hele kleine beetjes. Ik heb een bordje met veel ribbels, daar smeer ik het tussen zodat hij met heel weinig heel lang kan doen.

Wordt zsm afgebouwd. Ik hoop dat de kip er goed in gaat.

Verder eet en drinkt hij goed. Hij krijgt nu whiskas en gouret zakjes 's avonds en 's morgens purina binnenkat brokken.

Zo gauw de vriezer het doet, wil ik kijken wat van dat prins, renske of smuldier hij lekker vindt. Strak plan, of ruimte voor verbetering?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, gedroogd... Ja, das wat anders.

Vers of uit blik, kan het niet zoveel kwaad, als het niet te zout is.

Van de Whiskas of Gourmet af, is een strak plan.
Je kan dan kiezen wat je wil gaan geven. Gaan de brokken dan ook de deur uit?
Wil je vers gaan voeren?
Want Renske is geen versvoer, maar pretenteerd dat te zijn. Het is echter gestoomd en dus niet rauw. Smuldier is wel vers, maar wel de minste kwaliteit van Kvv die je kan vinden. Ok, het is wel vers voer, maar ik zou afwisselen met een ander merk dan.
Met Prins weet ik niet wat je bedoeld... Ik ken daar enkel brokken van?
Is er een reden waarom je aan deze zaken denkt? Ken je iets van vers voeren?

Vers en brokken door elkaar wordt meestal afgeraden, maar ik zie daar zelf niet zo'n probleem in. Ik zou echter ook eerder voor 1 van beide kiezen...

Maar goed, eerst dus maar eens afwachten :-) : wat wil je graag gaan voeren?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door Soez »

Ik ken van onze vorige katten alleen blik en droogvoer,van vers voer weet ik dus niet veel. Wel dat het gezonder is \kan zijn. Ik wil graag vers voer gaan geven, maar ben nog aan het leren daarover.

Eerste echte eigen kat, dus wil het zo goed mogelijk doen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je je wil inlezen over vers voeren, kan ik je www.barfplaats.nl aanbevelen.
Daar staat een heleboel info bij elkaar en er is ook een forum aan verbonden. Het is best dat je even weet waarop het samenstellen van vers voer gebaseerd is, zodat je dat wat kan plaatsen.
Ook kan je via samen bestellen met mensen daar, vaak veel goedkoper aan voer geraken, voor als je zou beslissen vers te gaan voeren.

Op www.voerwijzer.com kan je ook wat info vinden en kan je merken Kvv vergelijken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door Soez »

Geweldig, dank je!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: hoe het beste aan te pakken?

Bericht door nellebel »

ik krijg van de slager vaker kleine stukjes rundvlees of kip. hij is er nu aan gewend dat ik 4 brokjes runderpoulet vraag. en van kip maken ze ook roerbak gerechten dus stukjes kip is hier ook geen probleem bij de slager.
Gijsje was heel bang voor mensen (niet voor katten). het heeft gewoon tijd nodig. gijs was het minste bang als we in bed lagen onder de dekens, dan is het mijn grote held.
komt allemaal goed met je schatje, tijd tijd tijd.
en jezelf klein maken, ogen dichtknijpen als je oogcontact hebt, lekker eten geven.
onze nellie was ook zo'n trauma katje. door mensen mishandeld en door andere katten. duurde lang voordat ze ons volledig vertrouwde en met de jaren zag je haar meer en meer ontdooien (zolang duurde het niet voordat ze ons vertrouwde hoor, maar ze liet ons ook na jare nnog wel eens verbaasd staan met wat ze durfde)
en ik moet zeggen, daar krijg je ook een speciale band van hoor. ze moest niks hebben van andere mensen ze was echt ons schatje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Bange kat, ten einde raad

Bericht door Soez »

hi allemaal,

Al eerder heb ik een topic geplaatst, maar ondanks de vele trips die ik heb gekregen en gelezen ben ik helaas nog weinig verder.

Mijn kat blijft heel erg bang. Hij is hier nu twee maanden, en verstopt zich constant als ik et ben. In zijn huisje kan ik hem aaien, hij vindt het heerlijk.daarbuiten kan ik niet bij hem komen. Ofwel hij schiet weg, of hij begint zelfs te blazen.

Voor mijn gevoel heb ik alles geprobeerd:
omkopen met eten- al het lekkers van de slager, katten knabbels etc. hoeft hij niet van me.
In een ruimte alleen met hem zitten, met alleen kattenbak, eten en drinken, zonder huisje
Kattekruid, heeft hij geen interesse in
Proberen te spelen
Feliway
Knuffelen en dan steeds wat verder weg gaan zitten om hem zo uit zijn huisje te krijgen

Niks helpt, hij komt zijn huisje niet uit. Als het huisje er niet is, blijft hij van me weg lopen. Ook als ik uren stil bl
blijf zitten, geluidjes maak, eten heb, hij komt niet in de buurt
Het is zo frustrerend, ik wil graag dat hij lekker overal rond durft te banjeren, lui op de bank ligt re genieten van aaitjes... Het zit erin, maar het komt er niet uit.

Als ik er niet ben loopt hij wel gewoon rond. Hij werd vroeger gepest door andere katten en heeft zich twee jaar altijd verscholen. Maar na twee maanden zou hij niet meer zulk gedrag moeten vertonen.

Ik ben aan het overwegen kalmeringsmiddelen bij de dierenarts te halen. Hopelijk kan ik hem daarmee over de drempel helpen al wil ik daar liever nog niet aan.

Wie heeft misschien nog een tip?
Plaats reactie