Hoe het beste aan te pakken?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door Adriana »

lees het verhaal over sproet eens en dan het allereerste verhaal: gezinsuitbreiding met sproet heet het geloof ik. zoekfunctie rechtsboven
sproet heeft behoorlijk lang onder het bed geleefd en als je nu de foto's van sproet en zijn maatje snabbel ziet, dan is dat een wereld van verschil. daarin staan heel erg veel tips aan pinguin, die ook op jouw situatie van toepassing zijn..
en welkom op het forum!

en nee! asjeblieft geen clomicalm of andere zware middelen of anti-depressiva..
Laatst gewijzigd door Adriana op 15 jan 2012 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je al eens geprobeerd hem in een bench in de kamer te plaatsen?
Zodat hij wel met je geconfronteerd wordt, maar toch een eigen plekje heeft.
Je kan er een dekentje over hangen zodat hij zich er veilig in gaat voelen en dan steeds het dekentje wat opschuiven.

Je zegt dat hij het wel leuk vind als je hem aait, dus ik denk dat de omgeving te eng voor hem is. Vandaar hem rustig aan de omgeving laten wennen, maar hem geen kans geven ervoor te vluchten. Of wennen aan jou in die omgeving en jij die voorbijloopt (niet te dicht langs in het begin), jij die normale zaken doet. Na een tijdje zal hij toch wel eens nieuwsgierig gluren dan?
En beseffen dat hij erbij hoort?
Het is ook wat opbouwen. Eerst gewoon rustig hem laten wennen, niets speciaals doen, later zachtjes tegen hem praten, nog eens proberen hem wat lekkers toe te stoppen of zien of hij geen touwtje wil vangen door de tralies. Het is wel de bedoeling dat hij zich er dan goed bij voelt. De eerste dagen zal dat niet, vandaar dat dekentje erover zodat hij zich daar veilig gaat voelen. Dat is de eerste verreiste en dan kan je van daaruit verder.


Ik weet het niet hoor, maar het lijkt mij eerder te proberen voor je met medicatie aan de slag zou gaan.

Ik hoop dat je wat vind!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Soez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 nov 2011 09:15
Locatie: Venlo

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door Soez »

Het verhaal had ik gelezen, en elke tip geprobeerd...

Hij is panisch voor de bench. Hij zat er een dag in, raakte compleet in paniek. de stank van de plas was niet meer te harden, tijdens het proberen te verschonen is hij er zo gestresst uitgevlogen dat ik waarschijnlijk een litteken heb.

In zijn huisje kan ik er gewoon bij, dan hoef ik niet abnormaal voorzichtig te doen. ik kan dan gewoon langs lopen en noem maar op.

Zacht praten, niet aankijken, been there, done that. Hij speelt, eet en loopt normaal rond als ik er niet ben. Dat zie ik als ik aan het spioneren ben ;) zodra ik in de buurt kom, is het uit met de pret, tenzij hij in zijn huisje zit. Huisje ergens anders neerzetten werkt niet, dan gaat hij er niet meer in en krijg ik hem amper meer te zien.

Hij heeft ook genoeg rond kunnen lopen, en ik kan zien dat hij op de tafel loopt, op de kast klimt, de boekenkast in klimt. De omgeving lijkt hem niet bang te maken.

Ik wil zo graag voor hem dat hij zich overal lekker voelt. niet alleen in zijn kleine huisje, maar in ons hele huisje ;)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door Anne »

Mijn eerste gedachte was ook een bench, net als Valerie, maar als ik zo jouw verhaal lees is dat ook geen optie nu. Ik hoop heel erg dat je iets aan het verhaal hebt over Sproet en Snabbel.
En anders maar accepteren dat hij zo is zoals hij is. Hij valt jou er niet mee lastig, behalve dat misschien je verwachting niet is uitgekomen omdat hij geen knuffelkat is die regelmatig voor een kroel of een aai komt. Straal je niet iets van teleurstelling uit, wat overigens heel menselijk is?
Je angstige kat kan dit oppikken en daardoor zich nog meer terug trekken omdat hij zo niet in elkaar steekt. Probeer het los te laten en neem je kat zoals hij is, geef hem wat meer ruimte en loop nooit achter hem aan.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door pinguin »

hoi soez
Als ik dit verhaal lees herken ik zoveel van sproet. Aller eerst wil ik zeggen dat ik het ongelofelijk knap vind dat je niet op geeft. En zou te lezen wil je tot het uiterste gaan.
Het feit dat je kat wel geaait wil worden zegt ook wel iets. Maar ik denk ook net als de rest dat die bang is voor zijn omgeving.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij sproet ook op het punt was beland dat ik echt dacht HELP. Gaat dit ooit nog goed komen. Na van alles en nog wat geprobeert te hebben kwa tips en trucks.
Toch destress gaan geven. Dit is een natuurijke angst remmer. Ik merkte al snel dat die iets meer vertrouwen kreeg. Telizen is ook z`n middel. Ik zou persoonlijk dit eerst proberen, en als dat niet helpt pas over gaan op chemiche middelen om het maar even zo te zeggen.
Wat ik je ook als tip wil mee geven laat de kat een vlucht plek hebben. Anders heb je kans dat de panniek groter word.



Ben het ook wel met anne eens om te proberen je verwachtingen bij te stellen. Ik weet b.v met sproet in huis dat het nooit een knuffel kat zal worden. Of gezellie op de bank naast me zal komen zitten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, het verhaal van Sproet doet er dan wel meteen aan denken dat Sproet pas los is gekomen toen Snabbel kwam.
Toch Pinguin? Jij kan het waarschijnlijk beter inschatten hoe dat zat.

Maar wat weet je van de achtergrond van deze kat? Is hij gewend om alleen te zijn (zonder andere katten)?
Sommige katten trekken zich zo op aan andere katten en komen dan pas tevoorschijn. Zoals Sproet dus.
Misschien dat dat bij jouw kat ook het geval is?
Bij Sproeten vertelden ze ook dat hij prima alleen kon zijn, tot hij maar niet los kwam en ze het eens gingen nakijken. Bleek dat hij altijd andere katten rondom zich gehad had.
Sommige asielen zeggen nogal snel dat hij/zij wel alleen kan zijn....

In dat geval zou je een sociale (naar mensen en katten) kat uit het asiel kunnen halen. Zeker niet ouder dan de kat die je nu hebt.
Dan heb jij al je knuffelkat en zal je misschien ook minder hem verwachten. Zie dat niet alsof je hem vervangt of opgeeft! Als hij echt zo bang is doe je hem meer plezier door hem gewoon te laten zijn wie hij is. Net zoals ik een konijn heb dat ik ook gewoon 'konijn' moet laten zijn en dat wil gewoon zeggen: respecteren dat hij bang van me is en hem gerust laten.

Dan heb jij je knuffelkat, kan jouw kat nu gewoon zijn gang gaan en met een beetje geluk komt hij toch meer en meer tevoorschijn. En gaat hij je misschien nog vertrouwen als hij ziet dat de andere kat niet bang van je is.

Als hij geen andere katten gewend is, is dat natuurlijk geen goed idee (tenzij hij nog erg jong is, ik weet niet of ik erover gelezen heb?).
En dan weet ik het ook niet meer buiten gewoon het zo laten en kijken of het ooit nog verandert... :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door pinguin »

Soez schreef:
het lekkers van de slager, katten knabbels etc. hoeft hij niet van me.
Als ik er niet ben loopt hij wel gewoon rond. Hij werd vroeger gepest door andere katten en heeft zich twee jaar altijd verscholen. Maar na twee maanden zou hij niet meer zulk gedrag moeten vertonen.

Wie heeft misschien nog een tip?
@pearlsofpassion Hier haal ik weer uit dat deze kat is weg gepest door soort genoten. En ik weet uit ervaring dat het dan niet verstandig is om er zo maar een sociale kat er bij te zetten.

@Soez Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over hoe hij om ging met mensen? En hoe oud is de kat?

Sproet kwam pas echt los toen snabbel er bij kwam. Maar nog is die angstig en als hij het niet vertouwd is die weg. Als b,v mijn mob af gaat is die al weg. Alleen het verschil is dat die weer sneller terug komt. Ik heb ook mijn verwachtingen moeten bij stellen het zal nooit geen kroel kat zijn. Als ik hem 10min per dag kan aaien heb ik geluk. Simpel weg omdat die niet duft of niet wil dat weet ik niet. Ik acepteer dat en ga hem niet opjagen om hem een kroel te geven. Kan ik hem aaien en geniet die er van prima dan kan die alle kroeltjes krijgen die hij wil. Maar ik zie snel genoeg aan zijn lichaams taal dat hij het zat is of niet wil, en dan stop ik,
Want aan de andere kant vind die het heerlijk om vlak bij me op een stoel te gaan liggen. En daar geniet ik net zo veel van.
Hij bepaalt bij mij het tempo. Want ik ben er van overtuigd dat sproet nog veel meer stappen kan zetten maar dat heeft tijd nodig.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door Robijn »

@Soez, wij hebben ook eens een zeer angstige kat gehad, die nog angstiger werd toen mijn vriend verhuisde naar een appartement, en ze niet meer naar buiten kon (behalve op het balkon).
De angst veranderde in extreme angst (continu in elkaar weggedoken zitten), en op een gegeven moment sloeg de angst om in een depressie..
Ze leefde, maar eigenlijk was ze dood(ongelukkig).
Na bijna een jaar proberen hebben we besloten om haar mee te nemen naar mijn huis en haar los te laten in de tuin, want binnen zou geen optie voor haar zijn, ze was gewoon doodongelukkig tussen 4 muren, en had vrijheid nodig.
Vanaf dag 1 buiten (we hadden geluk, ze liep niet in 1 streep weg, maar bleef rond het huis en in de tuin hangen), knapte ze HELEMAAL op! Door de indrukken van de natuur, kwam haar oerinstinct weer naar boven, en veranderde ze in een gelukkige buitenkat.
Alleen mijn vriend kon haar aanhalen, ik heb haar nooit kunnen aaien, ze liep dan altijd weg van mij... Ze vertrouwde mensen niet, maar ze bloeide wel helemaal op toen ze haar vrijheid had..
Ik weet niet of jouw kat de optie heeft om naar buiten te gaan????????????
Zo niet, dan zou ik je aanraden om dit te proberen, want het lijkt erop dat hij binnen niet gelukkig gaat worden, hoe lang je het ook probeert, en het zou sneu zijn als zijn angst straks ook omslaat in een depressie..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door pinguin »

Vergat ik er nog bij ze zeggen. Sproet is los komen door een combinatie van veeeeel geduld + destress + snabbel.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door pearlsofpassion »

pinguin schreef: @pearlsofpassion Hier haal ik weer uit dat deze kat is weg gepest door soort genoten. En ik weet uit ervaring dat het dan niet verstandig is om er zo maar een sociale kat er bij te zetten.
Ah ok, ja. Sorry. Toch wat beter lezen in het vervolg... :oops:

Nee, dan is dat helemaal niet verstandig. Dat vind ik ook. (heb ik ook in de post gezegd)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk echt niet dat het verstandig is om de kat buiten te laten!! :shock:
Die is zo bang! Loopt in 7 sloten tegelijk in paniek. En buiten zijn er al zoveel gevaren voor een kat die wel zelfzeker is. Laat staan voor eentje die bang is.
Deze kat is niet depressief, ze is bang dat is wel een verschil!

En er is niemand die hem kan aanhalen, dus er is toch gewoon geen enkele kans dat de kat nog terug binnen komt als je ze buiten laat? Dan ben je ze kwijt en wat moet er dan van haar worden?

En je weet toch niet of de kat wel gewend is om buiten te gaan (lijkt me sterk)? Je kan een kat niet zomaar buiten laten als die het niet gewend is en bang van aard is. Zelfs als die het wel gewend is geweest is een nieuwe buitenomgeving niet vanzelfssprekend. Een kat kan zo in paniek gewoon alle kanten uit schieten. Dat heb ik zelf meegemaakt. En die komt echt niet terug! Zelfs al ben jij normaal wel zijn veilig haven. En dat is hier zelfs niet het geval!

Nee, sorry, dat vind ik echt heeeel onverstandig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door Robijn »

Ik wil alleen maar zeggen dat het naar buiten laten gaan voor onze kat Poekie wel hét middel was om haar weer gelukkig te maken. We hebben er spijt van dat we dit niet veel eerder hadden gedaan dan haar zo lang (een jaar!) onnodig te laten lijden binnenshuis waar ze totaal NIET gelukkig was...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zeg ook niet dat het in jouw geval verkeerd was.
Maar het is hier een heel ander geval, en je raad het hier aan (of daar lijkt het toch op), en das echt niet verstandig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door catsini »

Mijn idee is, laat hem gewoon zijn gangetje gaan, het is ook nog pas bij je.
Ons katertje hebben we 7 jaar bij ons gehad.
Vanaf de eerste dag, ocharm het was een angsthaas.
Ik ben hem gaan halen uit het asiel, hij was een zwerfkat., van 7 of 8 jaar oud, dat wisten ze ook niet precies.
toen hij bij ons thuis was, liep hij gelijk naar Winny toe.
Dat was zo lief van hem.
Maar bang dat hij was vooral kinderen, dan verstopte hij zich, als ze in de buurt waren, blazen!!
Als hij ging eten, at hij het snel op, dan rende hij weg, of ik weet niet wat gebeurt was.
De laatste 2 jaar ging het, maar ineens om niets, dan rende hij weg, verstopte zich, dan had hij een dag dat hij echt zo angstig was, waarom? geen idee...
Op de schoot pakken, dan verkrampte hij van de angst, haartjes kammen dat was toppie, vanaf de eerste dag was dat een feest voor hem.
Tot de laatste dag, zei ik tegen hem: Miets ik ga je haartjes kammen, dat was totale ontspanning voor hem.
Maar een schootkat, vergeet het maar, dat zal je poes nooit worden.
Ze hebben meestal al veel meegemaakt, wat we nooit zullen weten.
Winny is vanaf 6 weken bij ons, die kwebbelt, wil de hele tijd aandacht, krijgt ze het niet, dan miauwt ze alles bij elkaar.
Maar ze hadden het samen heel fijn, de ene wil veel aandacht, de andere wil met rust gelaten worden.
Accepteer je poes hoe ze is, dan heb je een hele lieve poes aan, laat haar in haar waarde, je kan er niets aan veranderen, misschien wordt hij toegankelijker tegen je, geef hem gewoon de tijd, bij de ene poes zal het wat langer duren als de andere.
het enigste wat je kan doen, rescue spray, een paar druppeltjes over zijn oren, of haren.
je kan ook wat in het drinkwater doen, alleen porseleinen bakjes gebruiken....

groetjes, Catsini


Dieren Verstaan, van Penelope Smith.
dit boek raad ik je aan, lees het, je zal je poes beter begrijpen!
dieren verstaan, van Penelope Smith


Als uw huisdier zou kunnen spreken, wat zou het dan zeggen?

Dieren verstaan geeft effectieve telepathische communicatie

methoden die de relatie met onze huisdieren ingrijpend kunnen veranderen.

Penelope Smith legt uit hoe je gedragsstoornissen bij dieren kunt oplossen, hoe je er achter kunt komen waar een dier pijn heeft, hoe je kunt ontdekken waar de sympathieën en antipathieën bij dieren liggen en waarom ze doen zoals ze doen.

Zonder gebruik te maken van tovertrucjes of wensgedachten leert dit boek je de deur te openen naar het hart en de geest van je huisdier



Auteur: Penelope Smith

ISBN 90-202-8216-6
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bange kat, ten einde raad

Bericht door castratenkoor »

Het is niet gezegd dat extreem bange katten geen schootkat kunnen worden. Mijn Bob bewijst het tegendeel. Die vertrouwt mij als ik zit, niet als ik loop met schoenen aan of iets in mijn handen. Dan vlucht hij nog steeds voor me. Bob op schoot betekent het risico dat als hij ergens van schrikt, de bel b.v, hij enorme gaten in mijn vlees slaat in zijn vlucht. Bob is groot en zwaar en heeft enorme vleeshaken.
Toch is het me dat meer dan waard.
Ik sta alleen voor *** als ik bij een arts ben, hoe kom je aan al die wonden krijg ik steevast te horen.

Hij blijft altijd op zijn hoede. Als het erg eng is allemaal, verstopt hij zich onder een 2-persoons wollen deken. Hij is 6 jaar en ik heb hem vanaf 12 weken naar schatting.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie