Acceptatie moederkat tov kittens

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
edhoffmaz
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011 17:11

Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door edhoffmaz »

Hallo, misschien iemand eerder ervaring met het volgende;
7 jr terug onze moederkat kreeg 3 kittens. De zwakste kitten zelf gehouden hoewel het
geen optimale situatie was. De kitten na 3 jr overleden.

Voor de twee andere kittens een prima huis gevonden en die regelmatig bezocht.
De twee, inmiddels dus 7jr, moeten nu door omstandigheden opnieuw een nieuw tehuis hebben.
Nu overwegen wij om ze terug te nemen, het zijn dus eigen kittens (7jr) tov onze moederkat
nu 13jr, we twijfelen over de acceptatie.
Benieuwd naar de ervaringen, bedankt Greet & Ed
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door Nyncke »

Voor de moederkat zullen dit gewoon vreemde katten zijn, die op haar territorium zijn.
Je kunt zelf waarschijnlijk het beste een inschatting maken of het zal gaan werken of niet.
Mocht moederkat eigenlijk geen ervaring hebben met nieuwkomers, zou ik het haar op deze leeftijd niet meer aandoen.
edhoffmaz
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011 17:11

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door edhoffmaz »

Dank voor je reactie, misschien is het verstandig om met een kat te proberen hoe de moederkat reageert.
E
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, dat lijkt me niet verstandig. Van de eerste keer wordt het toch zowiezo blazen maar dat wil niets zeggen.

Weet je iets over introductie van nieuwe katten bij een andere kat?
Anders zou ik me maar eens goed inlezen.

Verder sluit ik me aan bij Nynke.
Als je nu even de achtergrond van de moederpoes en welke katten ze allemaal samen mee heeft geleefd en hoe dat ging, opschrijft, kunnen we helpen met een inschatting te maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
edhoffmaz
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011 17:11

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door edhoffmaz »

Moederkat wierp drie kittens. Het laatst geboren kitten erg zwak en de eerste dagen in leven gehouden.
Na 8 à 10 wkn de eerste twee kittens naar prima adres en daar gaat het nu om.
Het laatste kitten hebben we ongeveer 3 1/2 jr bij de moeder kat gehouden en is toen overleden.
De moederkat komt iedere dag buiten (tuin) en gedoogd de meeste katten (passanten), het is echter niet een enorm aanhalige kat.
De kittens, nu 7 jr, moeten naar ander adres door omstandigheden en vandaar onze vragen.
We zijn benieuwd naar de reacties, dank daarvoor, E
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Maar hoe ging ze dan met de overgebleven kitten om?
Lief, onverschillig, of meed ze hem liever?

Hou er rekening mee dat als je een introductie wil doen, je de moederpoes zowiezo een aantal weken binnen moet gaan houden. Anders kunnen ze elkaar ontwijken en zal het 9 van de tien keren eindigen dat je moedertje buiten gaat leven of zelfs een ander thuisje zoekt.
En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Als je dit wil gaan doen, bedenk dan goed op voorhand hoe je het gaat aanpakken. Ik zou het rustig aan doen. Dat kan met twee methoden: de nieuwen in een eigen kamer en dan stap voor stap aan elkaar laten wennen of de nieuwen in een grote bench in de kamer zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken en zo rustig aan elkaar laten wennen.
De benchmethode heeft de hoogste slaagkans (werkt eigenlijk altijd) maar het is wel even zielig dat de 2 nieuwen dan in een bench moeten.
Als je een kamer hebt die je met een hordeur van de rest kan scheiden, werkt dat evengoed. En dan hebben ze wat meer ruimte. Maar niet iedereen heeft dat natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
edhoffmaz
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011 17:11

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door edhoffmaz »

Ging wel lief met ze om, wel 7jr terug.
Wennen gescheiden goed idee en bedankt, Ed
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door Mirjam86 »

Lees ook even de topics van introductie door... de moederpoes zal haar kittens niet meer herkennen dus je moet het echt voorzichtig aanpakken met aan elkaar voorstellen..
Ik kan me voorstellen dat je 'jouw' kittens weer een goed huis wil bieden, maar of je moederpoes daar een plezier mee zal doen kunnen wij vanaf hier moeilijk inschatten helaas.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Ik acht goed mogelijk dat moederpoes het prima vind, mits goede introductie!

Poes was 5 toen ze wierp en ging blijkbaar op dat moment prima met katten om. Heeft nog 3 jaar een kat mee in huis gehad (was wel zwak, dat kan verschil maken, maar kan ik niet inschatten). En leeft nu weer 4 jaar alleen, met contact met katten buiten.
Zo is het toch?

Tenzij ze aangevallen wordt door een zwerfkat buiten of op een andere manier negatieve ervaringen heeft met een kat, denk ik wel dat ze sociaal is. En dan moet je gewoon opletten van ze op de juiste manier aan elkaar voor te stellen.
Niet gewoon in het midden van de kamer zetten, want dat zal wat te veel van het goede zijn.

Lees je inderdaad eens goed in, en als je er niet aan uit geraakt, of je twijfelt, aarzel dan niet om de vraag even te stellen hoor! ;-)

Hou er ook rekening mee dat 2 tegelijk, wat lastiger zal zijn dan eentje. Daarmee wil ik niet zeggen dat je ze moet scheiden en apart introduceren hoor, zeker niet! Maar hou daar gewoon rekening mee naar je eigen poes toe.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
edhoffmaz
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011 17:11

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door edhoffmaz »

Voorlopig is de move van de baan, huidige eigenaresse van de kittens heeft er erg veel moeite mee ze te verplaatsen.
Wel gaan we in januari eens proberen hoe de moederkat zal reageren tov de kittens, echter geen haast en we kiezen voor de zogvuldige benadering, misschien voor in de toekomst als het noodzakelijk wordt.
Dank voor de reacties, Ed
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, ik zou het niet doen. :eshifty:
Blazen en grommen is heel normaal en hoort er gewoon bij. Ik ben dan bang dat je dat gaat interpreteren als 'niet goed gaan' en twijfels gaat krijgen, terwijl het gewoon erbij hoort en ze wel prima vriendjes zouden kunnen gaan worden. Zeker als je zelf niet erg veel ervaring hebt met koppelen, kan je dat gemakkelijk verkeerd interpreteren. Voorzichtig aftasten met vb poot wordt dan ook vaak als iets aggressief gezien.

Ik veronderstel toch dat je geen wekenlang gaat uitproberen? Want een gehele koppeling uitvoeren en hen dan weer scheiden vind ik zielig. Een aantal weken later weer bijeenbrengen moet je weer de gehele koppeling opnieuw uitvoeren want dan zijn ze het vergeten. Dus dan had je ze beter bij elkaar gelaten.
Ik zie er het nut niet erg van in. Uitproberen werkt bij honden, zien of het klikt, maar bij katten gaat het toch lichtjes anders.
Maar goed, het is jouw eigen keuze natuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Acceptatie moederkat tov kittens

Bericht door Adriana »

als de moederpoes al zo lang alleen is, dan zal ze erg veel moeite hebben het huis en de aandacht van haar baasjes te delen met twee indringers.
het heeft bij mij een paar uur geduurd voordat Bolle bij mij thuis zijn broertje Maks herkende en ze hadden elkaar 4 dagen niet gezien.. zo snel gaat dat dus. super dikke staarten allebei en oortjes plat.
het vreemde was dat Enzo, die veel ouder is veel rustiger op de introductie van Bolle reageerde.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie