9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Cerna

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Cerna »

Jouw dierenarts is een jaargenoot van mijn dierenarts, ook Gent, ook castratie via de zijkant (miniscuul sneetje!) en over haar ben ik ook zo enthousiast: warme, betrokken vrouw. Volgens mij krijgen ze dat mee in de opleiding ;-)
Toen mijn dierenarts een studiedag had, kreeg ik een nieuwe collega en weet je wat? Weer opgeleid in Gent en weer dat extra's (had wel een beetje moeite met haar te verstaan; moet toch eens een cursus Vlaams volgen. Bestaan die Valerie?).

Dat komt wel goed met Robijn(tje??). Natuurlijk kriebels in je buik, dat is normaal. Heb al -tig katten laten castreren, maar de kriebels blijven.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Ja, ik vond het ook een ontzettend aardige vrouw aan de lijn! En kundig! Sommige dierenassistentes reageren soms kribbig als je wat meerdere vragen hebt, en ik vind het ook fijn(er) om de dierenarts zelf te spreken..

Mijn Brit heet Robijn, c.q. Robijntje (zie foto op pagina 2), al hoewel.... dat -tje kan er wel vanaf, want de dierenarts waar ik heen was gegaan voor het preanesthetisch onderzoek zei dat ze te zwaar was (4,75 kg) (dat vermoeden hadden we al een beetje, maar ik was benieuwd of de dierenarts dit ook zou vinden) en dat ik haar minder eten moet gaan geven!
Ze staat nu dus op dieet, sinds afgelopen woensdag!! (ik hou me nu aan het voedingsadvies van 60 gram Royal Canin Indoor brokjes per dag (of zou dat nog te veel zijn?) - voorheen gaf ik meer (zo'n 90 gram per dag) omdat ze haar eten altijd al snel op had, en ik het zielig vond om niet bij te geven..; ik hou wel van een dikke kat (val ook niet op lange magere mannen..haha), maar ja.... dik zijn is niet goed voor haar gezondheid, wil ze gezond oud worden, dus ze zal het toch met minder brokjes per dag moeten doen, mijn koninginnetje ...
Het is natuurlijk ook in haar nadeel dat ze ontzettend LUI is, en zich maar weinig beweegt (zoals veel Britten).
Haar favoriete hobby's zijn:
1. Slapen
2. Slapen
3. Slapen
4. Op schoot liggen, op de bank, en geknuffeld worden (en kopstootjes geven)
5. Naast mijn hoofd op het hoofdkussen liggen 's nachts, terwijl ze me, al spinnend, verliefd aanstaart....
Het is een schat van een kat! Heel zachtaardig!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Hihi, nee. Een cursus vlaams dialect bestaat niet. :smile:
Gewoon Nederlands wel natuurlijk, maar dat zou je ook wel moeiteloos verstaan. ;-)
Maar ga jij echt tot in Vlaanderen Annet? Das toch wel een heel eind vanuit Doetinghem? :eshifty:

Wel leuk om te horen dat Gent het tegenwoordig zo goed doet. (ik heb zelf nog getwijfeld om aan diergeneeskunde te beginnen, maar ik dacht toen dat ik dat niet zou kunnen)
Een nicht van Stijn is daar opgeleid en recent afgestudeerd (zo'n 2 jaar nu). Wel leuk om te weten in noodgevallen dat dat wel eens erg zou kunnen meevallen. Al ga ik natuurlijk liever bij iemand waar ik vertrouwd mee ben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Cerna »

Maar ga jij echt tot in Vlaanderen Annet? Das toch wel een heel eind vanuit Doetinghem?
Nee hoor, mijn dierenarts komt uit Sittard, heeft de opleiding in Gent gedaan en zetelt nu in Lichtenvoorde (Achterhoek). Is 20 km; dus te doen.
Mijn Brit heet Robijn, c.q. Robijntje (zie foto op pagina 2), al hoewel.... dat -tje kan er wel vanaf, want de dierenarts waar ik heen was gegaan voor het preanesthetisch onderzoek zei dat ze te zwaar was (4,75 kg) (dat vermoeden hadden we al een beetje, maar ik was benieuwd of de dierenarts dit ook zou vinden)
Tis maar goed dat jouw dierenarts dan onze Amber niet ziet want zij weegt 6,3 kilo :oops: Ze heeft inderdaad een buikje en er zou iets af mogen (300 gram?), maar ze is zoals een Brit hoort te zijn: een gezellige theemuts. En Milka weegt 5 kilo en is prima qua gewicht.
Nu is Robijn natuurlijk nog niet gecastreerd, maar eerlijk gezegd vind ik 4,75 kilo helemaal niet te veel voor een Brit. Heeft jouw dierenarts wel verstand van dit ras?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Wel leuk om te horen dat Gent het tegenwoordig zo goed doet..
zeker weten! :eclap: ik heb nog wel eens een e-mailvraag en die worden altijd snel en uitgebreid beantwoord, we hebben een deels in Gent opgeleide oncoloog en MarjanR was ook uiterst tevreden over de castratie uitgevoerd door een Belgische dierenarts in Zaandam.
daar denken ze blijkbaar goed na en leren aanstaande dierenartsen betere en minder belastende technieken.
ze zijn veel klantgerichter, terwijl ik bij sommige delen van Utrecht nog steeds het gevoel heb dat die in een ivoren toren zijn gehuisvest en die houding dragen ze ook over op hun studenten.. daar is als baasje dus niet mee te overleggen en word je ook niet serieus genomen.
(en dan is het voor mij einde oefening..!..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Hallo Cerna,
Ik zal het 28 dec eens aan die Belgische dierenarts vragen, wat zij van Robijns gewicht vindt...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Cerna

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Cerna »

........ze ontzettend LUI is, en zich maar weinig beweegt (zoals veel Britten).
Haar favoriete hobby's zijn:
1. Slapen
2. Slapen
3. Slapen
4. Op schoot liggen, op de bank, en geknuffeld worden (en kopstootjes geven)
5. Naast mijn hoofd op het hoofdkussen liggen 's nachts, terwijl ze me, al spinnend, verliefd aanstaart....
Amber moet dus ook iets afvallen, maar met vermindering van brokjes lukt niet want ze eet nauwelijks wat en toen heb ik RC-Light gekocht, maar dat mag ik zelf opeten van Amber. Toen dus zwaarder geschut ingezet: de lasermuis en zie: Amber vliegt een paar keer per dag door het huis, zigzaggend de concurrentie vermijdend en geeft zich daarna weer over aan de favoriete hobby van iedere Brit: juist.....slapen!
http://www.zooplus.nl/ask?query=lasermuis&num=20

En ik heet Annet :lol:

Hé, hij geeft de verkeerde link. Nog een poging: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... ijen/25439
Gebruikersavatar
Poes88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2011 00:23

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Poes88 »

Die beglische dierenartsen klinken mij ook wel prettig, maar helaas is dat wel erg ver weg voor ons vanuit Amsterdam. Fijn dat je nu wat meer gerustgesteld bent baasje van Robijn! Ik hoor ook graag de afloop van de castratie!

Onze Mekkie weegt ongeveer 5,6 kg, best zwaar voor een huiskat.

Op dit moment is ze trouwens krols, ze huilt enorm. De pil geven we natuurlijk niet meer, weet iemand iets anders wat we kunnen doen?
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Zo'n laserlampje heb ik ook; maar daar reageert Robijntje helemaal niet op! (i.t.t. Gaudi, mijn rode katertje). Om andere speeltjes geeft ze ook niets..
Het énige waar ze op reageert, is een stok met gele veren eraan; daar heeft ze een hékel aan!! Daar bijt ze in en graait ze met haar klauwtje naar!

Als het straks weer lekker weer wordt, ga ik eens proberen of Robijn het leuk vindt om aan een lijn buiten te lopen/liggen/zitten (wij hebben in de achtertuin een waslijn (wij noemen het: Gaudi's kabelbaan)liggen van 20 meter, voor Gaudi, want die barst als jonge kater natuurlijk van de energie, en hij beleeft veel plezier aan het buiten zijn). Dan wordt Robijn meer geprikkeld (wind, geluidjes, insecten, zonnetje) dan wanneer ze de hele dag maar binnen ligt te maffen... Lijkt me ook beter voor zowel haar fysieke als geestelijke gezondheid, wat meer indrukken en wat meer beweging..

Baasje van Mekkie, ik geef Robijn nog wel de pil (die paar keer voor haar castratie maakt nu toch niets meer uit na 9 jaar).. Krols zijn vergt heel veel (energie) van een poes (en je nachtrust zal er wel onder lijden). Over een paar dagen/kleine week is de krolsheid weg. Ik heb wel eens op internet gelezen dat je met een wattenstaafje heel voorzichtig de poes d'r poesje kunt stimuleren, (ha ha, snap je het nog?), zodat ze niet krols wordt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof nooit dat dat laatste werkt.
Volgens mij stopt de krolsheid pas vroegtijdig als ze gedekt wordt en een ovulatie heeft. En voor zo'n ovulatie is er echt heel wat meer nodig dan een wattenstaafje (de kater doet een poes echt pijn bij de dekking).

Ik denk dat er niets anders opzit dan de tijd uit te zitten. Of je wel of niet nog de pil geeft, moet je zelf uitmaken. Maar ik denk ook niet dat het op eentje nog aankomt na al zoveel gehad te hebben...
Je moet het echter zelf weten.
Ik zou er gewoon voor zorgen dat ze zo snel mogelijk na de krolsheid geholpen kan worden. Dan is ze er gewoon vanaf...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Nog 1 week en 1 dag en Robijn wordt gesteriliseerd!! Zit nu de dagen af te tellen..
:!:
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Gisteren is Robijn gesteriliseerd! Om 10.00 had ik haar gebracht en om 13.00 uur kon ik haar weer komen ophalen. De dierenarts had op mijn verzoek de baarmoeder met eierstokken in een potje met sterk water gedaan. Het was zeker 4 x zo groot en dik als een gezonde baarmoeder (die liet ze me ook nog zien, en ik schrok van het verschil)!! De vergroting en verdikking kwam door het langdurig pilgebruik.. Er zaten geen cystes op de eierstokken. De wond is echter wel wat groter dan gezegd was, maar waarschijnlijk moest dat omdat haar baarmoeder zo vergroot was. De wond is (even meten): iets meer dan 3 cm.
Ze was al weer snel op de been, dit in tegenstelling tot mijn katertje die toen hij gecastreerd was, de hele dag en nacht nog ziek en misselijk was. Waarschijnlijk kwam dit doordat deze dierenarts gasnarcose had toegepast. 's middags om 17.00 uur liep ze al weer vrolijk rond, en krabde aan de krabpaal en sprong al weer op een side-table. Toen ze thuiskwam ging ze al heel snel op de kattenbak, terwijl mijn katertje nog helemaal out was toen, en zijn plas liet lopen toen ik hem oppakte..
Het enige wat me opviel was dat ze een beetje verward leek; zo van; waar ben ik nou?
Al met al is dus alles heel goed verlopen, en ben ik blij dat ik haar heb laten steriliseren!!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Bericht door Mirjam86 »

Wat een goed nieuws zeg! Wel schrikken dat de baarmoeder inderdaad zo vergroot was, maar een wondje van 3cm is erg netjes.. Ik denk dat mijn dames sowieso wel een wondje van 3cm hadden..
Mooi dat ze ook goed herstelt.. kan je gerust het nieuwe jaar in!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Cerna

Re: 9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Bericht door Cerna »

Fijn dat de dame zo snel is opgeknapt; katten zijn over het algemeen zo veerkrachtig!

Zei de dierenarts nog iets over haar (van Robijntje dus) gewicht? Vond ze haar ook te zwaar net als die andere dierenarts?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: 9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Bericht door Catfish »

Wat goed dat dat nu gebeurd is!
Phoeh, drie keer vergroot........ Fijn dat dat ding eruit is.
En wat goed dat ze al weer zo actief is!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie