Kat lijkt wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
eenechtekater
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2011 13:32

Kat lijkt wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door eenechtekater »

hallo allemaal

ik heb 2 katers van 7 en 8 maanden
ik weet de soort niet, heb ze al vanaf dat ze kitten waren, moeder was overleden, heb ze ene plaatsje geboden bij mij thuis na het verliezen van mijn hond, wou ik toch gezelschap

maar de kat van 7 maanden, lijkt heel gelukkig, eet goed, plast en poept goed, hij is lekker aan de maat, maar toch miauwt hij de hele tijd en kijkt hij vaak naar buiten, ze mogen pas naar buiten als ze gechipt en gecasteerd zijn, dat gebeurt binnen nu en een maand

de kater van 8 maanden doet het niet, doe is ook heel rustig, een echte allemans vriend, allebij de katen zijn ook nooit fel naar andere mensen, ze zitten graag op schoot, en luisteren perfect , maar toch dat gemiauw,

zouden ze mischien naar buiten willen want dat durf ik echt niet, ben bang, omdat ze de buitenlucht niet kennen, ze niet meer terug komen

ben ik te bezorgd of niet , kunt u mij helpen

groetjes de echt kater 8-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door pearlsofpassion »

Speel je vaak met hem?
Hoe vaak en hoe lang per dag, gemiddeld?

Het lijkt me dat hij zich verveelt en maar wat doelloos rondloopt.
Het zou ook kunnen dat hij onverzadigbaar is hoor, ik heb er ook zo eentje. Maar naar buiten gaan helpt daar niet bij. Ik ging met hem aan het tuig naar buiten maar na een half uurtje tot een uur ging hij ook daar lopen mauwen. Het is gewoon een luidruchtig geval en laat graag van zich horen.
Meer spelen of buiten gaan helpt dus niet of nauwelijks. Zodra de opwinding wat zakt, begint hij weer opnieuw. Ik maak me er geen zorgen in, zorg dat hij niets tekort komt, zeker voldoende aandacht en speelmomenten heeft, en laat hem verder doen. Als het me stoort roep ik eens terug en dan komt ie meestal knuffelen.
Misschien dat het nog minderd met opgroeien, misschien ook niet, dat weet ik niet.

Met los buiten komen zou ik opletten. Voor je kat zou ik dat zeker niet doen, ik denk niet dat dat helpt. Laat je niet wijsmaken dat hij vraagt om naar buiten te gaan. Katten kijken graag buiten, zoals wij tv kijken, dat wil niet zeggen dat hij daar naartoe wil. Het is niet dat hij het buitengaan 'nodig' zou hebben. Ik merk hier ook geen verschil ivm mauwen of zo.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
eenechtekater
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2011 13:32

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door eenechtekater »

ja ik en mijn vriendin zijn vaak met ze bezig vooral als we op de bank zitten dan komen ze bij je liggen, de kat/kitten van 8 maanden hij dan vaak nog de neiging om met zijn poten op mijn borst of buik te gaan duwen met zijn poten( soort van kneden) eerst heel zachtjes en dan steeds wat harder, maar nee we spelen wel veel met ze, met zon bal aan zon hengel en ze spelen ook heel vaak samen , dat gaat allemaal ook super maar zoals ik al zeg hij gaat vaak voor de deuren lopen miauwen en dan weer rondje lopen miauwent en dan maar weer eens zijn broer pesten en dan weer voor de deur zitten, ook voor de deur naar de trap enzo, beetje wreemd haha
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum en wat aardig dat ze samen een warm mandje hebben gekregen.
er is een heel erg groot verschil in karakter, uiterlijk, gedrag en ook lichamelijk (bv stofwisseling) tussen katzels en zelfs tussen katzels uit hetzelfde nest. maar ik begrijp dat dit geen broertjes zijn.
als alles in orde is dan lijkt het me vragen om aandacht en deuren openen. want hij weet dat er vogeltjes zijn en dat achter dat raam en die deur het grote buiten is, want dat hoort en ruikt-ie. en de ene kat heeft daar meer behoefte aan dan de andere. hebben ze wel lekkere krabpaal en spelen ze met elkaar? ik bedoel genoeg te doen/ravotten/stoeien/door het huis sjezen?

heel erg verstandig om ze eerst te laten chippen en castreren en dan nog een paar weken wachten voordat ze een frisse neus kunnen gaan halen. neem aan dat je de risico's in kaart hebt en dat het een rustige buurt is. jonge katjes kunnen erg onbesuisd zijn en voorzichtigheid is geboden voordat je ze de grote boze buitenwereld in laat.
ze zijn prima op de leeftijd om gecastreerd te worden trouwens.
en tot aan dat tijdstip nog niet buitenspelen jongens en ophouden met zeuren!
-
hier heb ik twee broertjes en de ene kan vreselijk jengelen om in het trappenhuis te mogen door de voordeur terwijl zijn broer daar helemaal geen behoefte aan heeft en ook niet voor de deur gaat zitten. ze kunnen hier op het balkon dat met een net is afgezet en daar maken ze ook ruim gebruik van. ik bedoel: het kan enorm verschillen tussen het ene en andere dier en dan is daar het baasje om verstandig te zijn!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
eenechtekater
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2011 13:32

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door eenechtekater »

nee klopt , zal mijn katten even voorstellen

chester, kater, 8 maanden , rood van kleur, fel blauwe ogen, hele grote poten, klein lichaampje , hele grote oren, schat van een beest, kat van het mannelijke baasje, ligt altijd bij mij, als ik op de pc zit zoals nu, kom hij bij me zitten, hij is tegen roken, want hij probeert altijd de sigaretten uit mijn mond te slaan hahahah, gewoon een heerlijk beest om te hebben

marley, kater, 7 maanden, zwarte rug, witte buik en witte poter, zwarte staart, witte kop met zwarte strepen die op wenkbrauwen lijken en hij heeft een klein zwart sikje onder de mond, is een erg stevige kat, niet te dik , maar hij is heel erg groot, 2 keer zo groot als chester, terwijl hij jonger is, kat van het vrouwtje in huis, miauwt heeeel erg vrolijk, bijna de hele dag door, beetje zingend idee, is leuk om aan te horen voor een maand maar nu raak ik het toch wel een beetje beu, mensen die hier komen vinden het allemaal grappig maar ja, het is ook best vervelend, en hij zit altijd voor het raam.
marley komt uit een nest waar de moeder van overleden is, marley heeft toen echt voor de andere kittens gezorgd, wassen en op ze passen, dat wassen doet hij nu nog steeds bij chester

ze hebben echt wel genoeg dingen om mee te spelen, breek er soms me nek over, krabpaal waar ze allebij flink gebruik van maken, en 2 krab matten aan de trap zodat ze daar ook aan kunnen krabben,

en dat sjezen door het huis doen ze ook erg veel achter elkaar aan, voerbakjes om, onder de tafel langs, stiekem erover heen, want dat mogen ze niet, op het aanrecht en als ik dan kijk, vlug er weer af, ik lig soms dubbel wat een ezels het kunnen zijn, maar ja toch dat gemauw he wat zo vervelend is

groetjes de kater
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door Anne »

Het is goed van je om ze binnen te houden zolang ze niet geholpen zijn. Ongecastreerde katers vechten vaak en lopen vaak van huis weg om lange tochten te maken omdat ze op zoek zijn naar wat hun hormonen hun aangeven. Het rusteloze gedrag kan ook komen doordat je kater niet geholpen is, of wil hij gewoon naar buiten om op vogeltjesjacht te gaan.\
Ik zou ze zo gauw mogelijklaten helpen. Het is een kleine ingreep. Een paar weken na de castratie kun je ze met een tuigje naar buiten te laten of in een ren of afgezette tuin. Ik denk dat je kater een stuk rustiger wordt dan als hij zijn energie kwijt kan.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door nellebel »

volgens mij is het ook zo dat katers na castratie rustiger worden ( duurt wel ongeveer 6 weken voordat alle hormonen uit het lijf zijn).
hier ook zo'n druktemaker, maar dan als poes. die wil ook overal naar toe waar de deur dicht is. zodra er een deur open gaat is mw weg. dus oftewel de kelder in, keukenkastjes , koelkast, wasmachine, kleerkast. ben nu voor haar de fur real weer aan het gebruiken. (beestje wat ze zelf kunnen aanzetten wat geluid maakt en rondrijdt en niet stopt na 2 minuten) gijs is het na 2 minuten wel moe en gaat weg, maar guusje vermaakt zich er prima mee. die heeft gewoon veel meer energie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door heidinuyten »

Hoi,

Ik denk dat je het beste je katertjes lekker binnen kan houden, vooral door al het gevaar dat buiten loert of je moet buiten een kattenren kunnen maken of goed en veilig afzetten zodat ze echt de tuin niet uit kunnen.

Ze zullen het echt niet missen als ze al niet buiten komen nu.
En is het veiligste voor hun.
Na dat ze geholpen zijn, worden ze wel rustiger en vaak nog liever.
Ze zijn nu nog jong, met spelen kan je veel energie eruit halen door met een laserlichtje te spelen, vinden ze meestal geweldig.

Duurt niet langer dan 5 minuten, en je hebt er de rest van de avond geen last meer van ( nou ja, hun te druk zijn dan ).
Lightning!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door pearlsofpassion »

Pfff, hier niets rustiger na castratie hoor.
Ik heb dat eigenlijk nog nooit gemerkt.

De hormonale onrustigheid wel, en dat kan het wel zijn. Maar rustiger in de zin van minder druk of speels, dat heb ik nooit gemerkt.
Bij Luis is het toch duidelijk geen hormonale onrustigheid. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat lijtk wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door Adriana »

eenechtekater schreef:miauwt heeeel erg vrolijk, bijna de hele dag door, beetje zingend idee, is leuk om aan te horen voor een maand maar nu raak ik het toch wel een beetje beu, mensen die hier komen vinden het allemaal grappig maar ja, het is ook best vervelend, en hij zit altijd voor het raam.
eerst dacht ik, die babbelkous-kater, daar zit vast aziatisch bloed in, maar hij is de grootste van de twee en uit de omschrijving maak ik ook niet op dat hij aziatische trekken (bv siamees) zou hebben. in dat geval zou ik zeker weten dat hij zijn hele leven luidruchtig blijft. nu heb je kans dat het met het castreren minder wordt. ik denk dat het missch toch aandacht en/of onzekerheid kan zijn.. één van mijn twee bengels (rusjes in dit geval) was ook heel erg aanwezig, snel blèren en altijd aandacht vragen. ik heb mezelf toen op de automatische piloot gezet en standaard teruggemieuwt+kleine aai.
ik weet van hem dat hij het na de geboorte moeilijk heeft gehad en bijgevoerd is. hij kon ook een moment totaal de kluts kwijt zijn. in de afgelopen maanden is dat bijgetrokken met een groeispurt en veel uitbundiger gedrag naar zijn broer. die hoor ik trouwens zelden..
en nu zijn ze ruim anderhalf en zijn gemieuw is over en hij geeft in de stoeipartijen goed partij.
wacht je niet te lang met castreren? als ze eenmaal gaan sproeien dan kun je ze dat soms moeilijk meer afleren...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Kat lijkt wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door Melvin1989 »

Onze poes blijft altijd binnen, maar kijkt wel graag naar vogeltjes.. We spelen regelmatig met haar, verder is eigenlijk ook alles normaal maar ze miauwt wel veel.. Ook regelmatig direct naar het spelen.. We hebben al een paar keer geprobeerd om haar met tuigje naar buiten mee te nemen, maar dat vind ze helemaal niks! Wanneer mijn vriendin of ik naar buiten gaat wordt ze al bang en kruipt ze direct onder bed (wij wonen in een appartement in het centrum van een bruisend dorpje). Ze heeft zelf ook genoeg speeltjes waar ze zich mee vermaken kan. Eens in de zo veel tijd komt er weer iets bij en wanneer ze er niet meer mee speelt gaat t in een doos. Het liefste speelt ze met dingen die geen speelgoed zijn. Denk hierbij aan pingpong ballen, drinkmuntjes, verpakkingsmateriaal, papiersnippers etc. Maar waarom ze dan nog miauwt is me steeds een raadsel!
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat lijkt wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door lidewij020 »

Zoveel katten als er zijn zoveel verschillende karakters zijn er ook...sommige katten zijn vocaler ingesteld dan andere. Er zijn erbij waar je hele gesprekken mee kunt voeren.

Speeltjes en spelen zijn een goeie oplossing om katten die zich vervelen of die teveel energie hebben bezig te houden. Een andere manier om je katten bezig te houden is voedselverrijking (je laat de kat moeite doen om aan eten te komen zie vb: http://kattengedrag.forumup.nl/about1440-45.html). Dit is ook heel goed voor het zelfvertrouwen en onafhankelijkheid van een kat. Ze zijn niet meer alleen van jou afhankelijk als ze willen eten, maar ze kunnen zelf aan de slag en hun inspanning wordt beloond.

Ik heb zelf mijn hyperactieve kater Blooker (naast bovenstaande) allerlei kunstjes geleerd. Niet iedereen vindt dat dat bij een kat hoort, maar voor hem is het een uitlaatklep en hij heeft er net als ik plezier in.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Kat lijkt wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door Livewithlouis »

Adriana ik vind dat je heel prettig en goed advies geeft!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat lijkt wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door jennli »

Wij hebben ook een gecastreerde kater die heel veel babbelt. Hij komt helemaal niet ontevreden over. Lijkt alsof hij gewoon veel te vertellen heeft.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat lijkt wel gelukkig maar toch miauwt hij de hele tijd

Bericht door nellebel »

hier ook een kletskous, en het leukste is nog dat hij helemaal niet kan miauwen. ik heb een dikke rode kater cavia rondrennen hier. allemaal piepgeluidjes, maar kletsen joh, supergezellig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie