Zware ademhaling / hartkwaal

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
SenJ
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2011 20:34

Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door SenJ »

Hoi, we zijn nieuw hier en zit met een heleboel vragen. Hopelijk heeft iemand tips of ideeen voor onze grote vriend.

We hebben sinds 5 jaar 2 superlieve katten, een broer en zus. Ze komen uit het asiel, maar de achtergrond was wel bekend. Medisch helemaal in orde en alleen maar veel plezier van gehad.
Helaas maken we ons nu heel erg zorgen om 1 en de da maakt het eigenlijk alleen maar ingewikkelder. Sinds 3 weken is hij erg snel aan het ademen. De eerste week viel het mee, maar uit bezorgdheid zijn we maar even naar de dierenarts gegaan. Hij had geen koorts, en daarom werd er gedacht aan een tumor. Hij mocht die avond niet mee terug en de volgende dag heeft hij alle onderzoeken gehad. Rontgenfoto, blaaspunctie en bloedonderzoek. Hij heeft toen gelijk een spuit prednisol gehad (wisten we pas achteraf) Op de rontgenfoto was te zien dat hij wat vocht in zn longen had, wat duidde op een longontsteking.

Het ging 2 dagen beter, maar de dag daarna weer heel erg slecht. Bij de dierenarts lieten ze op de foto zien dat hij een vergroot hart heeft en zijn hartslag boven de 200 was. Bij stress is dit normaal 160 en hij is geen stresskipje. Hierdoor zijn we aan de betablockers gegaan, wat erg goed hielp. Hij at veel (zelfs van zn zusje) speelt, krabt de bank en vloerbedekking weer enthousiast kapot :) Hij kreeg ook nog vochtafdrijvers en antibiotica.

Vorige week zaterdag ging het alleen ineens weer mis. Hij at de pillen met smeerkaas (3 gingen in 1 keer naar binnen) maar nu wilde hij het echt niet. In poedervorm is er wel iets in gegaan, maar niet het volledige. Maandag dus maar weer naar de DA. Die wilde nog een rontgenfoto nemen. Maar hierna is het voor ons eigenlijk wat vager geworden. We proberen duidelijkheid te krijgen, maar het is ook ingewikkeld. Hij heeft 2 spuiten prednison gekregen en deze hebben we nu in pilvorm mee (samen met antibiotica en beta blockers) We hebben verschillende dingen gehoord van de dierenarts. Zn hartslag in ieder geval onder controle, hij krijgt geen vochtafdrijgers meer en er zou verbetering zijn, maar aan de andere kant klinkt het alsof hij al is opgegeven.

Het ging een paar dagen beter, maar nu ineens weer slecht. Hij heeft geen eetlust meer en ademt soms snel en dan weer rustiger. Hij komt ons wel opzoeken en op de bank liggen.

We zijn nu een beetje aan het zoeken of we informatie kunnen vinden. Predsinol is natuurlijk een zwaar medicijn en ik hoop niet dat hij daardoor zn eetlust verliest. Het is allemaal nogal dubbel en we weten niet meer waar we goed aan doen. Hij wil nog wel, maar is in die 3 weken ook zo vermagerd. Katten zijn natuurlijk heel goed in pijn en problemen verbergen, maar hij is nu zo snel achteruit gegaan, dat ik me niet kan voorstellen dat het een chronisch probleem is dat er al lang zit.

Ik kan er nog heel lang over doorgaan, want er zijn nog zoveel vragen en zoveel symptomen.
Elk berichtje, tips of ervaringen zouden ons helpen! Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door Mirjam86 »

Helaas (nou ja, gelukkig) heb ik hier geen ervaring mee en kan ik je in die zin dus niet helpen.
Maar als je de conclusie van je DA in twijfel trekt (omdat hij zo snel achteruit gaat) kan je natuurlijk altijd het advies van een andere DA vragen. Een second opinion kan nooit kwijt, helemaal niet bij zo'n jonge kat die het lijkt op te geven!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
SenJ
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2011 20:34

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door SenJ »

Hoi, inderdaad fijn dat je zelf geen ervaring hebt, maar bedankt voor het meedenken. Zelf denk ik ook aan een second opinion, maar ik wil hem niet weer allerlei onderzoeken laten ondergaan. Ik weet dat je bij je huisarts je dossier kan opvragen, maar is dat bij een da ook mogelijk, of zijn dat toch meer concurrenten?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door Anne »

Ik zou bij twijfel, verhaal halen bij je da. Laat hem of haar je het net zolang uitleggen totdat je het wel snapt!! En ja, je mag gegevens opvragen bij je da, daar heb je recht op want je hebt er voor betaald!!
Als je geen vertrouwen hebt in je eigen da zou ik net als wat Mirjam al zegt, naar een andere da gaan met opgevraagde gegevens
Heel veel sterkte met alles!! Houd je ons op de hoogte?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door mittenslief »

mijn kat is ook steeds zeer benauwd en roggeld maar er komt nooit niets uit, ook wij hebben allerlei onderzoeken gedaan eerst dachten ze aan astma maar op de longfoto waren 2 plekken te zien waarvan ze dachten dat het kanker was en hij had ook een vergroot hart, kat is aan de prednisol gegaan ( daar gaan ze trouwens heel veel van eten)soms gaat het goed en soms slecht, nu ben ik ook bij de da in haaksbergen geweest (die zijn aangesloten bij de kankercetra voor dieren) weer een foto gemaakt en zij zei dat het waarschijnlijk geen tumor is omdat het in 3 maand niet gegroeid is, waar ik wel blij om ben natuurlijk nu krijgt hij 6 week AB en we zijn overgestapt op de vervanger van prednisol omdat dat minder belastend is het heet dexamethason (kan je missch overleggen) veel susces een kijk vooral thuis naar je kat bij de DA zijn ze toch altijd gestressd
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
SenJ
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2011 20:34

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door SenJ »

Ik denk inderdaad dat we een andere da gaan bellen. Het enige dat ik wil is duidelijkheid en het voor hem dragelijk te maken. Het ene moment denk ik dat hij helemaal op is, maar 2 min later is hij weer vrolijk. Ik had bouillon getrokken uit kip en liet hem het liggend oplikken, maar toen er een stukje viel sprong hij van de bank om het op te eten. Hij wast zich ook weer uitgebreid en komt de hele avond op de bank zitten. Hij ademt alleen zo ontzettend snel en zwaar...
De medicijnen gaan nu moeilijk naar binnen, dus ik weet niet hoe we dat vanavond gaan doen.

Mittenslief, dat klinkt ook erg vervelend. Je gaat van onderzoek naar onderzoek. Weet je nu wat die vlekken waren? En is hij verder wel actief? Ik heb bij mijn kat juist het idee (hoop) dat hij slechter is gaan eten door de prednison. Ik had gehoord van dat alternatief voor prednison, dat zou er ook voor zorgen dat ze minder vocht vasthouden en ontstekingsremmend? Succes met hem!

Pff wat een vragen, maar we zitten de hele dag theorien te bedenken.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door mittenslief »

dexamethason werkt hetzelfde als prednisol (heeft helaas ook dezelfde bijwerkingen) zelf kankerpatienten knappen ervan op en je hoeft maar een half heel klein pilletje te geven, maar in principe moeten ze er wel heel snel van opknappen dat doet jouw katje niet echt he, al die onderzoeken zijn echt niets nee (vind mijn kat ook niet) maar je wil toch wat weten, en nee ik weet nog niets eigenlijk wat die vlekken zijn, hij heeft ook 6 weken AB en dan maak ik nog een foto om te kijken of het verdwenen is, zo niet dan laat ik
het toch maar zo anders zou ik een longpuntie moeten laten maken en dat moet uiterst nauwkeurig gebeuren dus vind ik dat een beetje eng voor jouw katje wensik je het allerbeste maar ik zal toch echt naar een andere DA gaan en misschien is een hartecho laten maken ofzo maar ik zal hem in ieder geval verder laten onderzoeken want een kat die snel afvalt is echt niet in orde
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
SenJ
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2011 20:34

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door SenJ »

We gaan straks naar de da voor uitleg. Hij gaat nu ineens erg achteruit, maar neemt zn medicijnen niet meer. Wat is oorzaak en wat is gevolg...? Hij gaat nog wel netjes naar de kattenbak en heeft volgens mij vla op.
Het erge is dat hij wel wilt kroelen, maar gewoon geen houding kan vinden.

Ergens hoop ik dat er goed nieuws of een oplossing komt, maar heb weinig hoop.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door mittenslief »

ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt ook in het belang van je vriendje sucses en laat de uitslag ff weten
waren zijn bloeduitslagen wel goed? en de blaaspunctie?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
SenJ
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2011 20:34

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door SenJ »

Dank je
We nemen hem niet mee, dat willen we hem niet aandoen. Een filmpje moet ook werken.

Volgens mij waren die waardes helemaal goed.
SenJ
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2011 20:34

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door SenJ »

We hebben helaas afscheid moeten nemen van onze kleine grote vriend.
Op de foto van vorige keer was geen verbetering te zien en hij was op.
Hij was onze Job niet meer, maar alleen aan het ademhalen.

Bedankt voor jullie reacties en mittenslief, ik hoop dat het helemaal goed komt met jouw vriendje
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door mittenslief »

heel veel sterkte met het grote verlies en bedankt voor je medeleven
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zware ademhaling / hartkwaal

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met het verlies. Als het niet meer gaat houdt het op. Zo te horen was hij behoorlijk ziek en vergde het al zijn energie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie