'Agressief' spelen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
gieleke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2011 12:54

'Agressief' spelen

Bericht door gieleke »

hoi, ik weet even geen raad meer, en hoop hier wat hulp te vinden;

mijn katje is 18 weken oud en behoorlijk speels. hartstikke leuk, maar spelen gaat helaas altijd gepaard met bijten en krabben, ten minste, ik ga er vanuit dat ie het dan nog steeds ziet als spelen. ik probeer het m af te leren maar net als met alle andere dingen die hij moet afleren, krijg ik het niet voor elkaar. ik zet m weg, sproei m nat, kijk m aan, zet m op de gang etc. niets helpt!

advies van de dierenarts bij het bijten, was om mijn vinger in zn keel te stoppen zodat ie een naar gevoel krijgt als hij bijt. dit helpt alleen voor geen meter. ook een 'tikje op z'n neus' maakt hem niks uit.

als ik dan boos word en m aankijk, haalt ie nog even lekker uit naar me, zodat ik n kras op mn gezicht heb. mn handen en armen zitten ook altijd onder de schrammen en krassen.
verder trekt hij regelmatig planten om, wroet hij in de aarde en haalt een hoop ander kattenkwaad uit.

gelukkig hebben we ook leuke momenten samen en kunnen we vooral 's ochtends en 's avonds veel knuffelen op de bank.

moet ik mijn manier van straffen/afleren stug vol blijven houden en zal hij t in de loop vd tijd wel leren? als hij wat ouder wordt? ik vind het heel erg dat hij binnen 2 tellen gaat bijten, ook als er visite komt die een hand uitsteekt om m te aaien.

hoop dat jullie me kunnen helpen!
vast bedankt!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 'agressief' spelen

Bericht door Mirjam86 »

De ideale oplossing voor dit probleem is een kattenmaatje erbij.
Kitten stoeien met elkaar en leren zo hoe ver ze kunnen gaan.
Ze leren namelijk dat nageltjes en bijten pijn kan doen etc.
Typ bij de zoekfunctie maar eens solokitten in, dan zal je veel informatie vinden.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: 'agressief' spelen

Bericht door BillyJean »

tja, we gebruiken niet voor niets het woord kattenkwaad...dat gebeurt nu eenmaal met zo'n schattig wollen pluizebolletje..die willen spelen, energie kwijt
Nat sproeien, vingers in bek, gadver, dat doe je toch niet?? zielig hoor...
Kitten erbij, probleem opgelost, dat bijten ze elkaar en leren ze grenzen kennen
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
gieleke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2011 12:54

Re: 'agressief' spelen

Bericht door gieleke »

dank voor jullie hulp!

ik vind het ook heel erg om hem nat te sproeien of boos op m te worden, maar als ie 2 maanden alleen maar bijt, en alles al geprobeerd hebt, wil je weleens advies van n ander opvolgen, ookal is dat niet leuk.
een 2e kat erbij, weet t niet. is ook weer meer voer, kattenbak, haren etc. daarnaast ga ik van een groot huis verhuizen naar een drie kamerappartementje. hebben ze dan wel genoeg ruimte om uit te razen?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: 'agressief' spelen

Bericht door ayla »

Hier 2 katten in 1 huiskamer. Qua kosten valt het erg mee, een 2e kat. Doen!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: 'agressief' spelen

Bericht door Ilone »

Mijn eerste advies is inderdaad een katje erbij. Ze leren veel van elkaar, ze kunnen hun energie op elkaar kwijt ipv op jou of je meubels ;) , en het is gewoon hartstikke leuk!

Anders zou ik adviseren om een boel speeltjes en krabpalen aan te schaffen.
En een Kong Kickeroo, of iets wat er op lijkt, waar die lekker op uit kan leven.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 'agressief' spelen

Bericht door Mirjam86 »

Twee katten in een driekamerappartement kan prima! Het kost inderdaad iets meer in voer en grit, maar je zal zien dat ze veel minder gaat slopen en minder om aandacht loopt te zeuren. Ook kan je haar (hem?) dan gerust wat langer alleen laten, want hij/zij heeft een vriendje om zich aan op te trekken.
Het zal zeker het probleem met de nageltjes en het bijten oplossen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
gieleke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2011 12:54

Re: 'agressief' spelen

Bericht door gieleke »

dank je wel! ik ga het toch maar eens overwegen.
ik heb nu n katertje. is 2 katers prima te doen of beter een poes erbij?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: 'agressief' spelen

Bericht door Ilone »

Kater of poes maakt niet zo uit.
Alleen als je een poesje erbij haalt, kan je er beter voor zorgen dat ze met 5 a 6 maanden geholpen worden. Zowiezo de kater ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 'agressief' spelen

Bericht door Mirjam86 »

Tja, mensen zeggen wel eens dat katers over het algemeen socialer zijn, maar ik heb hier twee poezen en die kunnen supergoed met elkaar. De één is ook erg aanhankelijk (wordt ook van gezegd dat katers dat meer zijn). Het ligt allemaal aan het karakter. Ik zou zeggen: ga eens naar het asiel of bel een kittenopvang en leg je situatie voor. Vertel iets over het karakter van jouw kitten en dat je op zoek bent naar een maatje dat hem zijn bijtgedrag af kan leren. Zij zullen je dan adviseren welke kater/poes het beste in jouw situatie past en je kunt meteen kijken of er een klik tussen jullie is!

Fijn dat je overweegt er een tweede bij te zetten, het zal je een hoop rust en plezier beleven.
Ik lach me hier altijd te pletter als ze weer rare fratsen uithalen samen en het is heerlijk om te zien dat ze elkaar liggen te wassen. Het zal misschien 2 daagjes blazen zijn naar elkaar, maar bij kittens is dat meestal vlug over.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 'agressief' spelen

Bericht door nellebel »

en niet meer straffen hoor, hiermee maak je het katertje alleen maar bang v oor je. de komende maande nog veel kattekwaad. ik zeg "nee" en pak de kitten dan weg waar hij zit (bijv op het aanrecht bij het fornuis). maar ik maak ze niet bang.
als je maar vaak genoeg blijft herhalen weten ze het voor later wel. net zoals baby's nog niet luisteren, luisteren kittens ook niet. tot een maand of 5 of 6 luisteren ze toch niet. nu beginnen die van mij wat te leren. maar hoe jezelf wel voor, het is geen hond. je moet een kat niet africhten als een hond. ze mogen hier bijna alles behalve oa bij het fornuis tijdens het koken. daarom heb ik katten genomen, omdat ik er stiekum vaak ook om moet lachen wat ze allemaal uithalen.
ben ook bekend met het gebijt en aanvallen. vorig jaar met mijn kat, heb er toen aan maatje bijgezet en probleem was verdwenen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
manoe76
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2011 11:15

Re: 'agressief' spelen

Bericht door manoe76 »

Straffen helpt bij de meeste katten inderdaad niet echt. Volgens mij is de beste manier om "agressief" speelgedrag af te leren: negeren. Gewoon opstaan en weglopen alsof hij niet bestaat (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan). En veel speeltjes, hengeltjes, muisjes, balletjes. Hij moet leren dat lichaamsdelen van mensen niet om mee te spelen zijn en dat als hij dat toch doet hij er niks mee bereikt. En als hij lief is natuurlijk belonen met een leuk spelletje! Een goede vriend van mij heeft ook zo'n bijtgraag katertje en dat is inmiddels al stukken minder... Succes ermee!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 'agressief' spelen

Bericht door nellebel »

en wat ik ook vaker op het forum heb gelezen, is je vingers niet gebruiken als speeltjes. want dan weet het katje niet het verschil als hij ineens wild gaat doen dat dat niet mag.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
gieleke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2011 12:54

Re: 'agressief' spelen

Bericht door gieleke »

late reactie, maar toch:
dank voor al jullie tips. ik heb inmiddels (nóg) meer speeltjes voor m, maar hij blijft om mijn aandacht vragen en bijten en krabben. ik verhuis over n week of 2 en ga dan een poes bijzetten denk ik.
stiekem geniet ik er ook wel van als ie weer wat uit heeft gehaald, alleen soms lig ik net in bed en hoor ik n enorme klap, en dan weet ik t al. plant omgetrokken! en dat is nog niet zo erg, maar de hydrokorrels liggen dan door heel de kamer.
ik heb wat dure/kwetsbare spullen (ik ben muzikant) waar hij nu niet bij kan als ik er niet ben. n plant oke, maar ik ben als de dood dat ie straks in mn appartement een gitaar omtrekt...


mirjam86 dank je voor de tip om eens naar het asiel te gaan om een "kat op maat" te zoeken. ;-)
ga ik eens doen!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 'agressief' spelen

Bericht door Mirjam86 »

Ja daar moet je wel wat op verzinnen. Gitaar in een kast of kamertje opbergen waar hij niet bij kan, want dat soort dingen kan je nu eenmaal niet zonder en het is zonde als hij het kapot maakt.
Goed om te horen dat je naar een maatje gaat kijken! Hou je ons op de hoogte?
Ik ben benieuwd met wat voor vriendinnetje (of vriendje, je weet het maar nooit) thuis komt!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie