Poes van 12 steriliseren

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Poes88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2011 00:23

Poes van 12 steriliseren

Bericht door Poes88 »

Onze poes is 12 jaar en niet gesteriliseerd, dit omdat ze altijd binnen is geweest.
Omdat ze last had van een opgezwollen tepel (daar is helder water uit gehaald) heeft de DA vastgesteld dat ze alsnog gesteriliseerd moet worden om te voorkomen dat ze melkkliertumoren krijgt. In juli is ze nog aan haar gebit geholpen, er zijn toen wat kiezen getrokken. De narcose ging heel goed en ze was verder ook helemaal gezond. Verder weegt ze 5,5 kg (bepaald niet mager dus) en toont ze nog altijd gezond en blij. Toch sla ik doodsangsten uit voor deze narcose én operatie. Ik wil het ook niet uitstellen, want straks mankeert ze inderdaad iets. Maar ik blijf er heel erg mee zitten. Hoe gaat zoiets in z'n werk? Is er veel risico voor een oudere poes? Graag zou ik wat ervaringen uitwisselen die me hopelijk wat moed inspreken! :smile:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum en de eerste tip: ga je goed inlezen of zoek over bepaalde onderwerpen (zoekfunctie rechtsboven), de al geschreven berichten of de onderwerptopics:

zoals de verschillende narcose vormen (gasnarcose verdient de voorkeur!) en er is een topic met info over narcose en zorg voor en na een operatie.
toen er kiezen zijn getrokken is ze ook onder narcose geweest..
en het is zeker geen garantie lijkt mij een zo late castratie op het vermijden van melkkliertumoren.. en ik neem aan dat ze intussen niet een poezenpil heeft geslikt..

katten krijgen voor de operatie een pré-operatief bloedonderzoek en worden gecheckt op bloeddruk etc en algemene conditie.
zoek een goeie dierenarts, die frequent opereert (en niet alleen castreert..) die een niet al te grote operatiewond maakt, inwendig hecht en gasnarcose toepast.. en als pijnstiller geen/geen/geen metacam-meloxicam spuit!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Poes88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2011 00:23

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Poes88 »

Bedankt voor je antwoord. De sterilisatie is om te voorkomen dat ze opnieuw last krijgt van de melkklieren, en dat waar ze nu last van heeft gaan ze dan meteen bekijken. Zo heel af en toe in haar leven kreeg ze een poezenpil, ik schat zo ongeveer 1 keer per jaar maximaal. De DA waar we toen kwamen heeft ons nooit echt afgeraden om dit te doen, jammer! Maar de laatste jaren krijgt ze die niet meer omdat ze ook niet echt meer krols is geworden.
Buiten hebben wij een ongecastreerde zwerfkater rondlopen die haar volgens mij wel beinvloed, ook al hebben ze elkaar nog nooit gezien, ik denk dat hij wel invloed kan hebben op haar hormonen.
Het bloedonderzoek heb ik al aangevraagd, ook al is het 3 maanden geleden van de vorige narcose, je weet maar nooit.
Over een gasnarcose heb ik nog nooit gehoord?

Afbeelding

P.S. ik heb gebruik gemaakt van de zoekfunctie, maar kan geen onderwerp vinden over sterilisatie op deze leeftijd.

Dit staat trouwens op de site van onze DA: http://www.dkbuitenveldert.nl/pages/def ... 651&token=
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... se#p406337
in dit topic staat erg veel info over narcoses en de verschillen en overige zorg..
en wat een lieve poes..

nee, ik geloof ook niet dat we een topic over sterilisatie/castratie hebben bij poezen van die leeftijd.
missch kun je die zwerver een keertje catnappen en laten castreren, zal een stuk rustiger worden in de buurt. missch via het asiel in de buurt, die hebben af en toe acties.

even op de website van je da rondgekeken. officieel heet het ook bij een poes castratie maar zij noemen het sterilisatie. en er wordt geen melding gemaakt van verschillende narcosevormen, dus zij doen hoogstwaarsch niet aan gasnarcoses. maar voor een dergelijke ingreep is het heel erg veel fijner voor een poes.
wat me bovendien opvalt is dat zij niet waarschuwen voor melkkliertumoren bij gebruik van de poezenpil........ raar want er is zeker weten een behoorlijk verhoogd risico.
en vraag even welke pijnstiller zij na de operatie geven en spuiten en als dat metacam/meloxicam is, dan zou dit mijn dierenarts niet zijn.
lees even in onze metacam topics en afgelopen week hebben we weer een nierklant na zo'n injectie op het Forum erbij gekregen.. meloxicam is alleen in zeerzeer lage dosis redelijk ongevaarlijk en wordt dan toegepast bij gewrichtsklachten maar kan bij de 'normale' dosis zeer ernstig acuut nierfalen veroorzaken .. en dat is onherstelbaar! je da zal de bezwaren doorgaans wegwuiven maar als je de bijsluiter goed leest dan weet je genoeg.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Cerna »

nee, ik geloof ook niet dat we een topic over sterilisatie/castratie hebben bij poezen van die leeftijd.
missch kun je die zwerver een keertje catnappen en laten castreren, zal een stuk rustiger worden in de buurt. missch via het asiel in de buurt, die hebben af en toe acties.
Hoezo zwerver? Kat is niet gecastreerd omdat ze altijd binnen was en werd dus steeds krols zonder dat ze gedekt werd. En dat 12 jaar lang! Vind dit niet echt aardig voor de poes :cry:
Onze poes is 12 jaar en niet gesteriliseerd, dit omdat ze altijd binnen is geweest.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door castratenkoor »

Gaat om een andere kat, een echte kater, die daar in de buurt rondloop - niet over de poes van topic-starter.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Cerna »

Ooooh :oops: Niet goed gelezen. Maar het blijft zielig dat een kat 12 jaar krols wordt :cry:
Gebruikersavatar
Poes88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2011 00:23

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Poes88 »

Daar heb je gelijk in, we hadden het ook eerder moeten doen. Toen ze een jaar of 7 was hebben we het er weleens over gehad bij eerdere DA (zelfde praktijk overigens) maar die vond het toen al niet meer nodig omdat ze er al te oud voor was. Ik vind het zelf ook heel jammer dat het zo gelopen is, misschien had die DA een ouderwetse kijk op dingen...

Ik zal eens navragen of gasnarcose eventueel mogelijk is, en ook zeker vragen welke soort pijnstillers er achteraf gegeven worden. DA heeft het daar eigenlijk nooit over.

Wie weet trouwens hoe lang de ingreep ongeveer duurt? DA zei dat naast de eierstokken eventueel ook de baarmoeder wordt verwijderd als die onrustig is en misschien 1 pakket (?) melkklierweefsel. Ook werd er gesproken over cysteuze vorming.

Ik wilde het gisteren eigenlijk uitstellen naar januari, maar dat werd me afgeraden omdat mocht er iets kwaadaardigs zitten het beter zo snel mogelijk verwijderd kan worden...
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door sharon24 »

Wat een lieve poes!
Ze lijkt precies op de mijne!

Ik heb mijn poes ook pas na 2 jaar laten castreren net pas 3 maand geleden...De reden dat ik zo lang gewacht hebt is omdat mijn vorige kater is overleden bij castratie door de narcose schijnbaar. Ik was heel erg bang dat hetzelfde weer zou gebeuren.
Maar ik moest toch het risico nemen want ik was ook bang voor tumoren en heb een hele goeie dierenarts uitgezocht waar ik toch een heel goed gevoel bij had een heel klein wondje heeft ze gehad, Alles is perfect verlopen ik liep dagen van tevoren met kriebels in mijn buik zo spannend vond ik het, Dus kan heel goed begrijpen dat je het ook eng vindt.
Ze werdt na de castratie ook wakker gemaakt met een spuitje dat vond ik wel een heel fijn idee dan maar afwachten of ze wakker wordt.
Dus als je in de buurt van ede woont kan ik je een zeergoeie arts aanraden..

Heel veel succes met je prachtige lieve kat hoop dat alles goed komt.

Groetjes, Sharon
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Adriana »

Poes88 schreef: Wie weet trouwens hoe lang de ingreep ongeveer duurt? DA zei dat naast de eierstokken eventueel ook de baarmoeder wordt verwijderd als die onrustig is en misschien 1 pakket (?) melkklierweefsel.

Ook werd er gesproken over cysteuze vorming.
dit laatste klinkt dus niet goed en hoe eerder hoe beter..
je zult moeten wachten totdat de poes goed is bijgekomen en stabiel is.
ze zal warm worden gehouden en ze houden haar intussen erg goed in de gaten.
en de lengte van de operatie hangt van een aantal factoren af en niet in het minst met wat ze aantreffen...
maar het is met dit soort ingrepen 's morgens brengen, na de operatie telefoontje en in de loop van de middag als het kan, ophalen..
en intussen nagels bijten oid.. of soort van uitstap plannen met iemand anders als afleiding..
en de nodige voorzorgen zoals missch rompertje en goed afsluitbare lekker warme en brandschone slaapdplek/doos/holletje en vloeibaar en/of lekker krachtvoer, bijv Hills a/d of in overleg met de da. iets dat ze lekker vindt (kun je vooraf testen) wat ook erg voedzaam is omdat ze de weken erna snel en goed moet aansterken.

en het is handig om je vooraf hier in te lezen mocht het niet in orde zijn
http://www.kankerbijdieren.nl
.. ik wil je niet bang mag maken maar het is handig als je al iets meer weet voor eventueel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Poes88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2011 00:23

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Poes88 »

Bedankt voor alle reacties en informatie. Het gaat aanstaande vrijdag gebeuren... ben er inmiddels zo angstig aan toe dat ik er bijna vanuit ga dat ze het niet overleeft :-| met haar kiezen had ik daar toch minder last van, zeker omdat dat geen inwendige operatie was.

Heb het volgende nog gevonden op de site van mijn dierenarts, dan wel niet bij de info over sterilisatie maar toch nog ergens: 'Vaak zijn dieren al wat ouder als ze een gebitsbehandeling ondergaan. Het beste is dan om voor de narcose een bloedonderzoek te doen om te zien of de nieren, lever, eiwit en suikerwaardes goed zijn. Het is bij ons mogelijk om zo'n pre-anaestetisch bloedonderzoek te laten doen. Ook is er natuurlijk een gasnarcose met hartbewaking aanwezig waardoor we zo’n veilig mogelijke narcose toe kunnen passen.'

Is dit wat jullie bedoelen? En zou dit betekenen dat gasnarcose ook voor de sterilisatie mogelijk is? Wat meer kost doet er voor ons overigens niet toe, zolang ze maar de beste behandeling krijgt die er mogelijk is.

P.S. Sorry als ik jullie de oren van het hoofd zeur!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Adriana »

pre-anesthetisch bloedonderzoek begint langzamerhand bij de da's gebruikelijk te worden, zeker bij katzels > 10 jaar. dus zal je da dat zeker doen.
en fijn dat er mogelijkheid van gasnarcose aanwezig is en je zegt tegen je dierenarts dat - on-afhankelijk van de waardes die uit het bloedonderzoek komen - je niet wilt dat er meloxicam/metacam wordt gebruikt.
ze zal na de operatie wat AB krijgen en ik neem aan dat je zelf de pijnstiller wel in haar bekje kunt spuiten.
denk dat het een zware operatie wordt en het kan zijn dat ze voor alle zekerheid en veiligheid nog een nachtje bij de dierenarts blijft en dat is alleen maar in het belang van jullie poes.

je zeurt ons niet de oren van het hoofd hoor, maar het heeft ook geen zin om er zo angstig voor te zijn. knuffel haar deze dagen nog eens extra maar probeer je stress binnen te houden, katten merken dat en worden ook angstig.

we hebben zat zware gevallen op het Forum, die er goed bovenop gekomen zijn. katten zijn vrij taai en de natuur heeft een geweldig herstelvermogen.
probeer geen griezeverhalen en in memoriams te lezen, want je gaat je alleen nog maar beroerder voelen.
je zult het zo rustig mogelijk moeten afwachten en een goed gesprek met je dierenarts vooraf helpt denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Poes88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2011 00:23

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Poes88 »

Bedankt voor al je info en antwoorden Adriana! Ik zal proberen niet teveel te stressen :)

Na de behandeling van de kiezen vroeg ik mijn DA al wat het kon zijn, toen zei ze 'gewoon vet'. Ik vertrouwde het toch niet en ben naar een andere DA in de buurt gegaan die er dus vocht uithaalde en in zijn verslag sprak over cysteuze vorming etc. en sterilisatie aanraadde. Hij zei dat het er goedaardig uitzag omdat het puur water was en het heel zacht was. Daarna weer naar eigen DA gegaan en het verslag van de andere DA overlegd, waarop ook zij sterilisatie aanraadde. Eigenlijk heeft ze zelf geen diagnose gesteld, omdat ik al meteen liet zien wat die andere DA had gezegd. Wat ik me nu eigenlijk begin af te vragen is of het wel een cyste is, omdat er helemaal geen knobbeltjes zitten (heb nog even goed gevoeld zelf). De buik en tepels zijn heel zacht en niet stevig. Het vocht is tot nu ook niet terug gekomen, en ook mag ik er gewoon aan zitten en in knijpen. Zou het eventueel fibroadenomateuze hyperplasie (dolly parton syndroom) kunnen zijn?

Ik voel de behoefte opkomen om buiten de sterilisatie (dat is sowieso nodig natuurlijk) nog maar eens een derde DA te raadplegen zonder hem/haar vooraf informatie te geven.
Laatst gewijzigd door Poes88 op 21 nov 2011 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Mirjam86 »

Met de symptomen kan ik je helaas niet helpen, maar wel met de gang van zaken omtrent castratie.
Mijn dames moeten donderdag geholpen worden. Ik breng ze tussen 08:45 en 09:00 en rond 13:00 wordt ik gebeld hoe het is gegaan. Ze houden ze dan nog even in de gaten en rond 16:00 mag ik ze ophalen.
Ik ben er ook erg nerveus voor, maar het gaat bijna altijd goed.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Poes88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2011 00:23

Re: Poes van 12 steriliseren

Bericht door Poes88 »

Hoi Mirjam,

Spannend he! Hoe oud zijn jouw poezen?
Plaats reactie