Kunnen we al weer ontwormen?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Kunnen we al weer ontwormen?

Bericht door Leor »

Hallo,

Onze kitten (12 weken) zijn 25 oktober behandeld voor vlooien en wormen (frontline combo, via de pipet).
Afgelopen weekend zijn we met hen bij de dierenarts geweest, omdat ze last hebben van dunne ontlasting en winderigheid en veel eten.
De dierenarts zegt dat dit zeer waarschijnlijk zal komen door wormen, want voor de rest waren ze zo goed als gezond. Eentje had het dunnedarmvliesje een heel klein beetje ontstoken.
Om de ontlasting wat dikker te maken en om de darmwand weer in orde te maken hebben we een pasta mee gekregen.

Omdat het wellicht door de wormen komt heeft de arts ons ook een wormenkuur mee gegeven. Frontline, alleen ontwormen variant.
Kunnen we deze frontline (volgens jullie) toch gebruiken? Gezien ze pas twee weken geleden behandeld zijn met frontline combo. Of is het beter om even te wachten?
De arts zei overigens wel dat het ging, maar ik ben eens benieuwd naar jullie ervaring / mening want de vorige keer waren ze goed ziek (suf) geworden door dat de wormenkuur en ontvlooien te dicht op elkaar was, dit was toen binnen zes dagen.

Heeft een kitten trouwens last van wormen?

Dankjewel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kunnen we al weer ontwormen?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou voor de zekerheid een week wachten. Het is toch gif wat je geeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kunnen we al weer ontwormen?

Bericht door mittenslief »

frontline combo is toch alleen tegen vlooien en teken en mag dat al wel als ze nog zo jong zijn je hebt niet voor niets frontline kitten ik ontworm mijn katten altijd met milbamax, dat wordt bij mijn katten goed verdragen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kunnen we al weer ontwormen?

Bericht door Mirjam86 »

Ik ken ook geen ontwormingsmiddel van Frontline, maar dat maakt niet zoveel uit.
Omdat er bij mijn kat wormen zijn geconstateerd wordt wel geadviseerd de behandeling na 2 weken te herhalen. Dan onderbreek je namelijk de cyclus van eitje naar larve naar worm.
Ik behandel nu 1x, dan na 2 weken en vervolgens weer na een maand. Hopelijk is ze er dan helemaal van af. Het vervelende met wormen is dat katten zichzelf weer kunnen besmetten met de eitjes die ze uitpoepen...

Kittens hebben overigens heel vaak wormen hoor!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Kunnen we al weer ontwormen?

Bericht door Leor »

Wij hebben van de dierenarts frontline stronghold gekregen.
Deze kunnen volgens haar ook spoelwormen doden, en dat staat ook op de bijsluiter.

Ik doelde dus meer of we nu al stronghold kunnen geven, omdat ze 25 okt combo hebben gehad (ivm ontvlooingsmiddel wat erin zit)
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Kunnen we al weer ontwormen?

Bericht door inky »

Je kunt nu rustig Stronghold (vlooien/wormen - excl. lintworm) geven, het is een ander middel dan Frontline Combo (vlooien/teken) en het is belangrijk dat je katten behandelt worden nu ze klachten hebben!
Je kunt niet zo gemakkelijk teveel van dit spul geven, Stronghold wordt bijvoorbeeld goed verdragen tot 10 x de dosis.

Zelf zou ik eerder Milbemax geven tegen wormen, omdat dit alle wormsoorten pakt, ook lintworm. Lintworm kan door vlooien overgebracht worden! Bij verdenking op wormen: nu behandelen en over 14 dagen herhalen.
Mocht je merken dat de vlooien blijven, dan zijn ze blijkbaar resistent voor de werkzame stof (Fipronil) in Frontline, dat is door de jaren steeds meer gebleken. Stap dan over op een ander middel, bijv Stronghold. Dan is gelijk de kans een stuk kleiner dat ze wormen krijgen in de toekomst.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Plaats reactie