Hoe kat in reiskoffer krijgen?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Remcoooooo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2011 14:29

Hoe kat in reiskoffer krijgen?

Bericht door Remcoooooo »

Hoi allemaal,

Ik heb een erg suf probleem maar misschien zijn er handige tips voor? Zag op het forum onder "Vakantie, verhuizen en vervoeren" niet zo snel een topic waar dit al besproken is.

Vanochtend had ik een afspraak met Amigo voor een vaccinatie (hij is 1 jaar en 4 maanden). Ik had de hele week de reiskoffer (eentje die zowel van boven als van de voorkant openkan) bij de achterdeur gezet zodat hij er weer aan kon wennen en niet zou schrikken als ik die opeens tevoorschijnt zou halen. Dus wij om 8.55 uur naar beneden, ik deed alsof ik hem de tuin in wilde laten, pakte hem op, zette hem in de reiskoffer (van de voorkant, bovenkant dicht) maar.... hij zette zich meteen schrap, worstelde zich los en vloog weg. Weg kans. Weg afspraak.

Zes maanden geleden zijn we verhuisd en toen was het ook al een enorm karwei om hem erin te krijgen maar toen was hij al gestressed van de verhuisdozen dus was het verklaarbaar. Nu was het vanochtend als vanouds, lekker gespeeld, geknuffeld, niks aan de hand.

Het maakt me een beetje moedeloos.... dus graag tips!

Heb de afspraak een week verzet maar zie er nu al tegenop voor een nieuwe poging.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door Adriana »

stop met het er tegenop zien, want je kat ruikt jouw stress en koppelt dat onmiddellijk.
wat hier erg goed werkt is niet opsluiten maar in tuig op schoot in de auto. maar dan zul je dus eerst een passend tuig (geen halsbandje) moeten aanschaffen en hem moeten wennen aan het tuig. eerst op de grond met snoepje, dan beetje spelen en tuig door zijn vacht halen voor de luchtjes en dan een minuut om en af en verder opbouwen. koop een tuig met klikgespjes, dat is makkelijker aan en afdoen.
of je dat in een week redt weet ik niet..
één van mijn jonge katten wordt gillend gek als ik hem in een kooi opsluit en opperkater Enzo zit in tuig altijd op mijn schouder.
we gebruiken de transportkooi eigenlijk alleen voor hele bijzondere dingen zoals nu, na een operatie, uitslapen. maar als Enzo weer bij is, dan gaat-ie zo snel mogelijk weer in tuig en op mijn schouder of schoot..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door Corrina »

Wat bij mij prima werkt, is de reismand de hele week in de huiskamer te laten staan met een lekker kussentje erin. Dan gewoon dagelijks wat brokjes ( of als je kat niet zo enthousiast wordt van brokjes, iets lekkers wat hij echt als een traktatie ziet) in de reismand voeren. Op de dag van het DA-bezoek is het een kwestie van het deurtje dicht doen. Ik kan 1 van mij katten niet eens normaal oppakken (vindt ze eng), maar op deze manier gaat het prima.
Het is ook goed om het reismandje onderdeel van je meubilair te maken. Bij mij staat hij ook in de logeer/kattenkamer, en af en toe zet ik em gewoon eens in de woonkamer. Ze gebruiken het op die manier ook als slaapmandje.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door nellebel »

ik had eerst zo'n plastic mandje, nu eentje van een soort stof. voordeel is dat hij met rits aan de voorkant openkan, maar vooral aan de bovenkant. kat oppakken (ik lok hem in een andere ruimte waar hij niet weg kan kruipen) en je kunt hem er zo inzetten, terwijl je hem nog vasthebt kun je de bovenkant met je andere hand dichtritsen.
mijn vorige katten gingen altijd in tuigje mee naar de DA, waren ze ook veel rustiger. zal ik uiteindelijk met deze 2 ook proberen, maar nu zijn ze nog klein en moet ik ook vaker alleen met ze op pad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Khari
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2011 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door Khari »

Je zou de reismand thuis ook als een soort mand kunnen gebruiken, dus open dat hij daar altijd in kan gaan liggen.
Catnip erin spuiten op het moment dat hij erin moet voor bv naar de dierenarts.
De opening aan de bovenkant gebruiken als je hem erin zet en niet de voorkant. Met een hand de achterhand en poten ondersteunen, de andere hand de voorpoten vasthouden en zo dan van boven erin zetten.
Ik heb ook reismanden die van boven open kunnen juist voor een kat hier die er moeilijk in gaat, hem zet ik altijd zo er van boven in omdat het anders echt niet gaat, de opening van boven is meestal ook groter wat het hier met die grote jongen makkelijker maakt.
Groetjes Annette, Tacito, Bruno, Duchessa, Kaphiri en Milana
Gebruikersavatar
Remcoooooo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2011 14:29

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door Remcoooooo »

Dank voor de tips!

Ik heb zo'n kunststof draagkoffer met een deur aan de voorkant of twee klapbare bovenstukken. Bewust gekozen voor de voorkant omdat aan de bovenkant beide stukken open moeten om Amigo erin te zetten en dan springt hij eruit voordat je beide stukken dicht hebt.
De koffer gebruiken als mandje werkt helaas niet meer. Al moet ik het nogeens proberen met catnip! Er ligt wel een zacht kleedje in. Maar uit zichzelf gaat tie er niet meer in hoor, ook niet als het onderdeel van de kamer is, hij associeert het met verhuizen of DA wellicht. Toen hij ziek was lukte het wel zo maar nu is hij topfit. Zit wel te denken om het dan maar smiddags te proberen als hij zijn slaapje doet, zijn er mensen die dit bewust zo plannen voor bezoekjes aan de dierenarts?

Jullie noemen ook een tuigje. Neem aan dat dit aan een halsbandje bevestigd moet worden? Deze draagt Amigo niet-als kitten al de enige die dit weigerde... en daarna niet meer geprobeerd aangezien hij alleen in huis of tuin loopt. Uiteraard kunnen we deze wel weer om doen maar weet niet of ik op zo'n korte termijn Amigo er zodanig aan gewend kan laten worden, dat ik er snel zo mee kan reizen. Wordt een kat trouwens 'wereldwijs' van tripjes met het tuigje? Beter gezegd: wil hij dan eigenlijk altijd de tuin uit omdat hij dan weet dat er meer is omheen?

Een hoop vragen weer ;-). Ik kijk uit naar jullie reacties!

Alvast dank namens Amigo!
Cerna

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door Cerna »

Ik geloof niet dat er veel katten zijn die graag in een reismand willen, maar wat moet dat moet en dan moeten ze maar even weten wie de baas is.
Ik maak meestal een dierenartsafspraak in de middag; dat is hun slaaptijd en dan kan ik ze ahw overvallen. Zitten ze al in de mand voordat ze er erg in hebben. En soms moet je even wat geweld gebruiken en wat doorduwen (oei, gemeen........). En soms krijg je een kras.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door pearlsofpassion »

Alle tips die gegeven zijn, werken erg goed, maar je moet er tijd voor hebben.
En geduld en aan werken.

Als hij echt nu naar de DA moet om vaccinaties (je zou gerust wel nog even kunnen wachten hoor, dat komt zo nauw niet), dan zal het toch niet zo zachthandig gaan, vrees ik...

Er zijn meerder mogelijkheden.
Of met twee personen, eentje bedient het reismandje en zet het op zijn achterkant. Dan til je de kat op en houdt voor en achterpootjes tussen je vingers en laat hem er met zijn kont eerst in zakken. Kwestie van in 1 ruk los te laten en je handen terug te trekken en de andere persoon op dat moment het bakje dicht te doen.

2e mogelijkheid: eigenlijk hetzelfde maar alleen dan. Reismandje op de grond, deurtje erin maar open en in een hoek zodat de reismand niet achterwaards weg kan. Kat oppakken met 1 hand rond de borst en voorpootjes tussen je vingers, anders hand onder zijn kont. En in 1 vlotte beweging (zonder aarzelen dus) de kat naar binnen schuiven. Eens de voorpootjes binnen zijn, eerste hand loslaten en verder doorduwen met de andere hand (hij kan dan niet meer omdraaien, als je niet aarzelt). Tegen dat hij er dan in zit, heb je je eerste hand vrij en kan je het deurtje (dat hopelijk aan die kant staat) dichtdoen terwijl je je tweede hand terugtrekt. Daar komt hij echt niet tussendoor.
Dat alles duurt natuurlijk maar 1 tel. Geen 5! Dan is hij veel sneller natuurlijk.
Gewoon 1 vloeiende beweging, goed opletten dat er geen poten (vooral voorpoten) naar buiten gebracht kunnen worden zodat je hen daaraan niet kan kwetsen door door te doen en hij zit er in voor hij het goed en wel doorheeft.
Zo moet ik het bij Kleintje ook steeds doen, want met vriendelijk vragen of voorzichtig en rustig zijn, gaat ze er ook niet in en ze is panisch in een tuig.
Dit is gewoon doordoen, geen gedoe en dan is het ook het minste stress en gevecht.

Mijn andere jongens zijn opgegroeid met het mandje in huis en eentje heeft er zelfs zijn eerste weken bij me in geslapen. Maar Kleintje was al 6 toen ik doorhad dat het zo ook kon en die schenkt gewoon geen aandacht aan het bakje. Daarbij werkt dat dus niet.
Bij de jongens moet ik het nog maar neerzetten (met deurtje erin dan, om te gaan gebruiken) en ze zitten er beiden in. Dat duurt geen 2 tellen. 1 van beide meenemen is dan meer een opgave omdat je er eentje uit moet houden terwijl het deurtje te sluiten. Ze begrijpen er dan niets van, en dus neem ik ze meestal maar allebei mee.
Als ik de konijnen moet gaan vangen, moet ik er ook eerst 2 katten uit halen... :roll:
Das ook niet alles, maar wel een stuk handiger dan jou probleem. :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door inky »

Hier staan de reismandjes achter de bank, ze liggen er af en toe in, zeker als ik weer wat nieuwe gedroogde valeriaanwortel in gestrooid heb.
Toch zijn ze niet zo enthousiast als ik ze erin wil zetten, maar door vooral niets van stress oid te laten merken en vlot door te pakken terwijl je doet alsof je ze gewoon oppakt om een knuffel te geven... zitten ze erin voordat ze pap kunnen zeggen. :)
Ik zet het mandje met de voorkant op de rand van de bank. Even een kussen erachter zodat de mand niet naar achteren kan schuiven. Zo hebben ze geen plek om hun poot neer te zetten, behalve dan in de mand. ('voorlader')
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen ?

Bericht door pearlsofpassion »

Kleintje gebruikt wel de zijrand van de mand om haar poten tegen te zetten als ze die kans krijgt. Die gaat gewoon in spinstand. En zo krijg je ze er met geen geweld meer in, en dat zou ook voor gewonden kunnen zorgen, dus zowiezo niet zo'n goed idee om dan door te doen.
Het komt er dus gewoon op neer te zorgen dat ze niet aan de kant kan raken met haar poten en snel genoeg zodat ze niet de tijd heeft te bedenken hoe te reageren.
Ik doe het echt in een vloeiende beweging. Ik maak nog net niet een swiep naar achter me zoals een schommelbeweging, maar begin toch ook al niet met de kat voor me. Dan is het steeds meer duwbeweging ipv glijden en duwen is lastiger.

Zelfs als ze een keertje aan mn handen ontsnapt, ga ik haar gewoon halen en zet haar er dan zo in. Ze is dan gewaarschuwd (maar weet ook dat ik toch niet opgeef, we kennen elkaar) en toch lukt het nog zo. Ze kan gewoon geen kant op. Ze protesteert dan wel, maar ja... ik doe het ook enkel als het echt niet anders kan.... het breekt elke keer mijn hart :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen?

Bericht door Peet »

Gisteren ben ik met Chevy geweest voor de vaccinatie. Maar dat is zo'n makkelijke poes, die zet je erin, ze gaat liggen en op de tafel bij de da gaat ze ook heerlijk liggen en om haar heen kijken.

Maar... volgende maand is Dodge aan de beurt. En daar zie ik ook tegenop. Net wat jij schrijft Valerie... het breekt je hart als je ze zo ziet dan....
Ik heb nu ook bewust de reiskoffer in de bijkeuken houden staan. (staat normaal in de schuur)
Als we gaan leg ik er een kussentje in van de krabpaal. Misschien dat ik hem ook open kan zetten, hij houdt ook wel van holletjes. Moeilijk... maar soms móét het gewoon hé.
(ik hou mijn hart ook nu al vast hoe het bij de da gaat met hem....)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen?

Bericht door Adriana »

onze katten worden gillend gek van een kooi of reismand en ik heb beide.
ook vanmorgen moesten we met Enzo langs een da en die krijgt een tuig om (geen halsbandje!!) met een 2 m lijn en gaat zo mee op schoot in de auto.
deze da kenden wij niet en zij kende Enzo niet en was verbaasd dat hij zo rustig was.
tja, tuig mevrouw, geen opsluitkooi! bij de da blijft de kat in de auto totdat we ongeveer aan de beurt zijn en wordt dan gehaald en gaat bijna rechtstreeks de behandelkamer in.
sommige van onze katten lopen daar eerst een rondje en springen soms zelf op de behandeltafel.. (en in de nek van de dierenarts...)
nu zijn onze katten dit al jaren gewend en toen we Mies en Enzo over kregen, hebben we ze eerst aan een tuig gewend. de bengels Maks en Bolle gaan ook in tuig mee, maar hebben het laatste half jaar geen da meer gezien en dat moet nog maar ff zo blijven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Khari
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2011 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen?

Bericht door Khari »

Inderdaad de tip dan nog met de reisbench op de achterkant en dan de kat er in laten zakken met eerst de staart en poten.
Is het niet wat om ook als hij niet mee moet toch af en toe even in de reismand te doen? dat hij een beetje kan wennen en jullie de handigheid erin krijgen hem erin te zetten? Associeert hij het misschien op een gegeven moment ook niet meer direct met bv een dierenarts
Groetjes Annette, Tacito, Bruno, Duchessa, Kaphiri en Milana
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen?

Bericht door Kattenbella »

Adriana, wat een prachtig idee dat je katten zo rustig zijn en zelfs in de nek van de dierenarts springen. Ben je al snel begonnen met het wennen aan tuigjes?

Hier probeer ik het ook rustig aan te pakken en altijd een bovenlader.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kat in reiskoffer krijgen?

Bericht door pearlsofpassion »

Khari schreef: Is het niet wat om ook als hij niet mee moet toch af en toe even in de reismand te doen? dat hij een beetje kan wennen en jullie de handigheid erin krijgen hem erin te zetten? Associeert hij het misschien op een gegeven moment ook niet meer direct met bv een dierenarts
Nee, lijkt me niets. Ik zie niet in waarom je zo'n negatieve ervaring meer zou moeten doen dan absoluut noodzakelijk.
Het blijft een negatieve ervaring, tenzij hij er op eigen houtje in gaat. Als er dwang achter zit, blijft het negatief en hoe meer je zoiets doet, hoe erger hij het gaat vinden.
Hij zal denken dat hij gestraft wordt, het geeft stress en waarom zou hij eraan wennen? Opgesloten zitten is ook niet bepaald leuk en ik zie niet in hoe dat leuk zou moeten worden.
Dus tenzij hij er zelf in gaat (zoals mijn jongens), is dat niet leuk.
Luis is hier de enige die in tuig zou kunnen. Maar hij vind het niet erg in de reismand en gaat dus minstens evengraag lekker bij Cuzco in het mandje dan in tuig. Bovendien heeft Cuzco dan steun aan hem, en die vind de reismand niet eng, maar wel het vervoer. Hij kan Luis' steun dus goed gebruiken.
Kleintje vind optillen al erg, dus die vind niets leuk. Wandelen gaat nog, een auto vind ze vreselijk. En in tuig wordt ze panisch, dat is voor haar als strak vastgehouden worden en dat wil ze absoluut niet.
Cuzco kan niet in tuig omdat dat te open is en hij daar bang van wordt. Dan kruipt hij liever weg zodat hij niets ziet en het reismandje is altijd zijn veilige haven geweest (ook bij harde knallen in huis kruipt hij daarin weg). Die heeft ook geen vertrouwen in een vreemde omgeving en kruipt dan op zijn buik weg als hij vrij of in tuig is (kan zelfs blind spurten worden), dan is een reismandje veiliger en voelt ook veiliger voor hem, zeker samen met zijn vriendje. En bij hen is het dus geen gevecht, geen stress, dus geen probleem.
Ze linken het mandje ook niet aan de DA (om 1 of andere reden, ik weet ook niet waarom), enkel het vervoer en op vreemde plaats zijn vinden ze zo eng.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie