Verhuizen met 'buiten' kat op leeftijd

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Lendy
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2011 15:29

Verhuizen met 'buiten' kat op leeftijd

Bericht door Lendy »

Hallo allemaal,

ik ben een tijdje niet meer op het forum geweest. Misschien kennen jullie mij nog a.d.h.v. het verhaal onder de volgende link: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=23522 Heb toen ter tijd erg veel aan jullie reacties gehad.

Miem is volledig hersteld en het gaat echt heel erg goed met haar. Na haar genezing is ze vrijwel altijd bij ons binnen, sowieso 's nachts en overdag gaat ze bijna niet meer weg. Ze is ontzettend tevreden. Ze komt ook als we haar roepen en rent dan in 1x naar binnen om lekker op de bank te gaan liggen spinnen en geknuffeld te worden.

Nu het volgende waarvoor ik jullie raad kan gebruiken... Mijn vriend en ik hebben een huisje op het oog, 5km van hier vandaan. Misschien gaan we dit huis kopen. Maar... wat doen we met Miem? Ik wil haar echt niet achterlaten, maar ook niet uit haar vertrouwde omgeving halen als dat voor haar niet kan. Nu is het ondertussen zo dat ze vrijwel altijd binnen is en zich erbij neerlegt als we haar niet naar buiten laten. Ze is +/- 13 jaar (niet bekend daar ze is komen 'aanlopen'), tot een jaar geleden vrijwel altijd buiten geweest in dezelfde omgeving. We verhuizen gewoon naar een huis met een tuin, maar mijn grootste zorg is dat ze weg gaat lopen met welk gevolg dan ook en we haar dan niet meer vinden... We willen haar sowieso laten chippen. Ik weet dat ik haar 4 weken binnen moet houden, maar we gaan ook nog verbouwen. Dus waar laat ik haar, in een schuurtje? Dat is dan niet de plek waar ze naderhand gaat blijven...

Alle tips/adviezen zijn welkom!! Alvast bedankt!

Gr Lendy
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Verhuizen met 'buiten' kat op leeftijd

Bericht door catsini »

Waarom zou het niet goed gaan? We zijn ook verhuist, onze poes was al een oudje, we hebben haar binnen gehouden, ineens was ze weg, paniek in huis, dagen was ze weg, overal gaan zoeken, ineens komt ze uit de garage gelopen, toen hebben we haar naar buiten laten gaan, heerlijk was dat voor haar, ze is nooit weggelopen, dus het kan best, neem haar mee, laat haar een paar weken binnen, tot ze haar draai gevonden heeft. Ik heb het idee dat het niet het huis is maar haar eigen baasje waar ze trouw aan zijn.
groetjes
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verhuizen met 'buiten' kat op leeftijd

Bericht door pearlsofpassion »

Voor de zekerheid toch een maand of 2 binnenhouden. Sommige katten blijven al na 2 weken op hun nieuwe plaats, maar anderen keren nog vele maanden later nog steeds terug.
Hoe ouder en hoe langer ze op de eerste plaats gewoond heeft, hoe langer ik ze binnen zou houden. Om zeker te spelen.

Als ze nog niet voldoende lang er zijn, kunnen ze als ze het niet meer op geheugen weten (wat ook wat minder werkt op ouderdom), op hun instinct vertrouwen en als dat nog op het oude huis staat (omdat ze nog niet lang genoeg op het nieuwe adres wonen), gaan ze dus terug naar het oude huis.
Dus gewoon lang genoeg binnen houden, om zeker te zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Verhuizen met 'buiten' kat op leeftijd

Bericht door Kattenbella »

Als ze nu toch al liever binnen is, waarom proberen jullie haar dan niet gewoon binnen te houden en in jullie volgende huisje ook als binnenkat te houden. Zo te horen heeft ze daar niet zoveel moeite mee.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Drieene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jan 2012 00:56

Re: Verhuizen met 'buiten' kat op leeftijd

Bericht door Drieene »

Kat na verhuizen gewoon een aantal weken tot misschien zelfs een maand of twee binnenhouden. Daarna eerste paar keer even buiten laten en weer binnenhalen (even bijblijven) en daarna verder geen zorgen over maken. Kat weet precies waar het eten vandaan komt. Verder zal ze gerust de omgeving gaan verkennen en misschien ook wel oude plekjes ontdekken aangezien het redelijk dichtbij is, maar ze komt gewoon weer naar het voerbakje toe hoor!
Plaats reactie