FIV-kater Solo eet heel slecht

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Gebunkerd is niet het juiste woord. Maar hij heeft in de afgelopen 24 uur wél 200 gram gegeten tegenover 80 gram zonder Periactin. Mij hoor je dus niet klagen. ;-)

Hij heeft daarnet zelfs met de meiden samen gegeten. En wel 30 gram Gourmet Gold. Het was de 2e keer sinds de operatie dat hij samen met de meiden iets at (de afgelopen dagen liep hij dan wel te miauwen maar at vervolgens niets) en de 1e keer dat hij weer Gourmet wilde.

Nu heeft hij lekker zijn kussen goed gelegd op "zijn stoel" en ligt heerlijk bij de verwarming te slapen. Misschien laat ik hem vannacht wel samen met wat natvoer gewoon in de woonkamer slapen. Het is namelijk echt zijn stoel, hij ligt daar al 3 jaar dag en nacht maar sinds de operatie wilde hij ook niet meer naar beneden komen. De meiden doen we dan wel naar boven, anders vreten die alles op. Ben bang dat aan het einde van de rit onze Tieks zeker 2kg is aangekomen want die kreeg (inderdaad kreeg want ze krijgt het niet meer) alle restjes van Solo.

Vanavond geef ik hem geen Periactin, wil toch even weten hoelang hij er ongeveer op door kan. Zodra het eten weer af gaat glijden dan starten we natuurlijk weer meteen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

200 gram? Dat is toch een flinke maaltijd?
Onze Noa haalt dat echt niet en de andere katten ook niet volgens mij. Ze eten weinig zachtvoer (ongeveer 80 gram per dag per kat en Amber slechts 20 gram) en de rest zijn brokjes en hoeveel dat is, weet ik niet. Ik hou het niet bij; wanneer de bakjes leeg zijn, doe ik er weer een handje in. Maar 200 gram, dat halen ze bij lange niet, dus ik vind dat Solo keurig eet. :eclap:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Helaas vertikt Solo het nog steeds om brokken te eten en het gaat dus om 200gram natvoer. En dan tussen de 10-30gram per keer. Omdat ik geregeld vond dat hij heerlijk zat te eten en dan later zag dat er zo goed als niets uit zijn bakje was ben ik alles gaan wegen. Is belangrijk voor mij om zekerheid te hebben.

Als hij tussen de 150 en 200gram per dag eet vind ik het prima. Het is aan de lage kant voor zo'n grote kat (ideaalgewicht 5,8 kg, nu 5,1 kg), maar hij doet ook erg weinig. Solo slaapt namelijk al 2 jaar. ;-) Hij is onze "schone slaper" oftewel "de prins op de erwt".

Had toevallig wel 70gram brokken afgewogen, die hij volgens de vepakking dagelijks zou moeten hebben. Dit bakje heb ik gewoon laten staan omdat hij het niet wilde hebben en de meiden hebben dit in de afgelopen 36 uur samen opgegeten. Nu is Mahra (klein poeske van 3,1kg) niet zo'n grote eter, maar Tiki (enorm grote poes van 6,2kg) is wel een grote eter. Ik vermoed dus dat de hoeveelheden die aangegeven worden op de verpakkingen veel te hoog gegrepen zijn. Solo zou namelijk van het natvoer tussen de 200 en 300gram moeten eten. Maar aangezien hij op 80 gram per dag niet afvalt, zal hij met 150 gram waarschijnlijk wel aan gaan komen?

Eigenlijk zou je, op het moment dat je kat gezond is, eens moeten kijken wat ze nu per dag eten. Dan heb je volgens mij een veel beter beeld van wat ze zouden moeten krijgen?
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Op de blikjes staat veel te veel aangegeven.
Noa zou volgens de blikjes Trovet 220 gram nierdieet per dag moeten hebben. In het begin van haar ziekte haalde ik amper 120 gram en toen ze dankzij Mercurius Corrosivus (een wondermiddel!) meer eetlust ging krijgen, kon ik het verhogen naar ongeveer 150 gram. In drie maanden tijd kwam ze toen een half pond aan (vergeleken met een mens van 70 kilo is dat 10 kilo! Dat wens je toch niemand toe).
Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn wanneer ik haar die voorgeschreven 220 gram zou hebben gegeven. :eeh:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Vannacht weer veel te weinig gegeten, 30 gram in totaal. Vanmorgen dus weer periactin gegeven. Hij zit nu lekker in de woonkamer, verwarming aan en heerlijk in zijn eigen stoel, met een buffet aan eten. ;-)

De meiden zitten weer boven, ruimte zat hoor, het moet even.

Helaas moet ik weer gewoon werken, maar aan de andere kant is regelmaat natuurlijk ook belangrijk.

Vanavond de laatste Synulox en dan heeeeeel hard hopen dat dat de boosdoener is geweest!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Anne »

Ik duim voor je!!
Hopelijk eet hij gauw weer beter!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Gisteren en vannacht maar weer een matige score... Hij heeft op de Periactin 130 gram natvoer gegeten. Da's toch onder het minimum wat ik graag zou willen zien. Vanmorgen dus maar weer 1/4 Periactin gegeven.

Gisterenavond heeft hij de laatste Synulox gehad. Nu maar hopen dat hij snel weer brokken gaat eten. :epray:
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door nellebel »

Hier draaien de duimen mee. weet je hoelang het duurt voordat de synolux uitgewerkt zou moeten zijn en hij weer gaat eten?
130 gr gegeten dat is wel 100 gram meer als de dag ervoor, dus ik zou het niet te somber inzien.
Als hij zwakker wordt kun je evt bij de DA zo'n versterkend voer halen met extra vitamines enz). weet alleen niet of dat mag met zijn dieet. maar dat zal de DA wel weten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

:edance: Sinds gisterenavond 17.30u heeft Solo 20 gram brokjes op! :edance:
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Anne »

Oh dat is goed nieuws!! Ik duim ervoor dat het zo door gaat :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Pfff, sinds gisterenavond heeft hij slechts 13 gram brokjes en 15 gram Gourmet gegeten. Vannacht heeft hij weer helemaal niets gegeten. :-(

Gisteren heeft hij wel erorm veel gedronken (zeker 120ml), maar vannacht heeft hij weer bijna niets gedronken. Zou dit kunnen komen van de Periactin? Ik las namelijk ergens dat het het ureum kan verhogen?

Heb hem vandaag maar gewoon los in huis gelaten bij de meiden. Hij vindt het eigenlijk helemaal niets om alleen te zitten en ziet er stukken beter uit als Mahra gewoon lekker naast hem komt liggen.

Als hij nu toch eens gewoon 3x per dag 10 gram brokjes eet en zijn hapje natvoer dan zou hij gewoon lekker bij de meiden mogen blijven bij me.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Van Periactin gaan ze meer drinken omdat het de slijmvliezen uitdroogt (is een anti-allergiemiddel en ik geef het een enkele keer aan Amber die prima eet, maar altijd wat benauwd is en dat lucht haar voor een paar dagen erg op) en het is inderdaad ureumverhogend omdat het bloeddrukverlagend is en daardoor werken de nieren wat minder. Het is dan ook niet geweldig om nierpatiënten dit standaard te geven.

Die 13 gram brokjes en 15 gram Gourmet is dat met Periactin? Zo ja, misschien moet je dan een halve tablet gaan geven?
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Dankjewel weer voor deze info over de Periactin Annet!! Ik zat gisteren echt even in mijn piepzak toen ik zag hoeveel hij gedronken had! Zeker omdat ik vond dat zijn turgor niet optimaal was. Vanmorgen was het nog steeds niet 100%, maar niet slechter dan vorige week bij de dierenarts en beter dan gisteren. Hij drinkt sowieso meer dan de anderen, zijn bekje sluit niet dus hij zal vaker een droog bekje hebben. Althans daar heb ik het altijd aan geweten, zeker omdat zijn nierwaarden altijd goed zijn geweest.

Voor de operatie was hij nog geen nierpatient, zijn ureum was zelfs beneden de normaalwaarden. Hoe het nu met zijn nieren gesteld is durf ik niet te zeggen. Hij ruikt niet uit zijn bekje, terwijl ik bij onze Mahra (beginnend nierfalen) de geur echt wel ruik. Ik durf dus wel te hopen dat dat nog steeds goed zal zijn.

Nee, hij heeft dinsdagochtend zijn laatste kwart Periactin gekregen, dus de Periactin zal wel weer uitgewerkt zijn inmiddels. Het zou wel kunnen dat hij zich door de Periactin ook minder prettig voelt. Het gekke is namelijk dat op de momenten dat hij niet of amper eet hij er een stuk beter uitziet dan wanneer hij wel eet (op de Periactin).
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Hij ruikt niet uit zijn bekje, terwijl ik bij onze Mahra (beginnend nierfalen) de geur echt wel ruik. Ik durf dus wel te hopen dat dat nog steeds goed zal zijn
.
Dat is niet altijd een criterium helaas. Noa ruikt ook heel gezond, heeft een mooie vacht, is zelfs aangekomen, maar bij de laatste meting was de crea 317 (ref.waarde: 186) en ureum 16.9 (ref.waarde: 10.7). Maar wanneer de ureumwaarde zelfs te laag was, zou ik me daar niet druk om maken.
Het zou wel kunnen dat hij zich door de Periactin ook minder prettig voelt. Het gekke is namelijk dat op de momenten dat hij niet of amper eet hij er een stuk beter uitziet dan wanneer hij wel eet (op de Periactin).
Vreemd, onze katten voelen zich juist beter op Periactin. Even in het begin zijn ze wat miauwerig en onrustig, maar daarna, doordat het bloeddrukverlagend is waarschijnlijk, heel relaxed. Milka is een echte slaapkop, maar zodra ze Periactin heeft gehad is ze veel meer aanwezig en actiever. Maar iedere kat reageert anders op medicijnen.
En misschien moet je je wensen (eisen?) wat betreft de hoeveelheid eten wat bijstellen en geduld hebben. Zolang ze iets eten hoef je niet bang te zijn dat de lever het over gaat nemen. Of Hills-AD geven, daar zitten ook allerlei stofjes in die bijdragen aan een snelle genezing en door de meeste katten erg lekker worden gevonden.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Nee, het is inderdaad een combinatie van dingen waardoor ik me nog niet zo'n zorgen maak om zijn nieren. Alhoewel ik me er terdege van bewust ben, dat ze het "zomaar" op kunnen geven. Maar oke, dat duwen we gewoon even naar achteren.

Ik wil hem nu eigenlijk even de kans geven om weer in zijn ritme te komen, ook wat betreft eten. Zit er momenteel voor mijn gevoel veel te veel bovenop, elke gram wordt gewogen en met argusogen bekeken. Ik had al wel mijn wensen wat betreft de hoeveelheid flink bijgesteld, ik denk namelijk dat hij met 150gram natvoer of met 30gram brokken + een hapje natvoer een heel eind kan komen. Hij doet namelijk helemaal niets, hij slaapt alleen maar, gaat op de kattenbak, eet & drinkt. Het is geen speelkat of een aktieve kat, sinds we hem hebben is hij al zo, dus dat baart me geen zorgen.

Hill's A/D? Dat kan ik volgens Solo beter zelf ergens stoppen waar geen zon komt. ;-) Hij vindt het echt vies.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Plaats reactie