FIV-kater Solo eet heel slecht

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Colonclean ken ik niet. Is dat ongeveer hetzelfde als Isogel?

En wat ben ik toch trots op mijn ventje... Ben zo bang geweest hem kwijt te raken. :-( Ik besef me terdege dat dat moment ook echt heel dichtbij is geweest en dat hij er absoluut nog niet is, maar het feit dat hij nu toch wat opknapt geeft wel moed dat hij er misschien toch weer gaat komen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Kattenbella »

Ja dat is het, isogel! Ik blijf duimen voor jullie dat het goed blijft gaan, hij is zo mooi!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Anne »

Super dat het zo goed gaat met Solo!!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Cerna »

Femke, wat fijn dat Solo weer zo opgeknapt is. Chapeau!
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Toch weer even een wending in het verhaal.

Met Solo gaat het nog steeds goed trouwens, hij haalt zelfs weer kattenkwaad uit! Zo probeerde hij van het weekend via mijn rug op de tafel te komen om mijn eten te jatten. :-o

Maar wat blijft hij mager! Vorige week ook 5 dagen Finidiar gegeven maar dat gaf niet gewenste resultaat, wel een klein beetje verbetering in de ontlasting maar het zijn nog zeker geen echte drollen.

Vanmorgen maar weer eens een update naar de dierenarts gemaild en die maakte, met name door de extreme verbetering sinds de VitB, een optelsom.

Diarree + verminderde eetlust + vermageren + vitB gebrek zou IBD (Inflammatory Bowel Disease) kunnen zijn. Omdat Solo vanwege zijn FIV geen cortico's mag hebben starten we morgen met een kuurtje Metronidazole.

In principe zouden er natuurlijk meer onderzoeken nodig zijn, maar helaas laat Solo zijn conditie niet toe dat we elke keer met hem naar de DA gaan voor onderzoeken. Het resulteert elke keer weer in een aantal dagen slecht eten en dat terwijl hij al graat- en graatmager is. Gelukkig kan ik met deze dierenarts goed door 1 deur en zonder verdere vragen snapt hij mijn standpunt maar al te goed.

Ik wist al wel wat over IBD maar ben me toch eens wat meer in gaan lezen en het wordt toch vaak in 1 adem genoemd met pancreatitis. Ik heb zelf ook al vaker gedacht aan pancreatitis, maar het is zo moeilijk vast te stellen en de behandeling komt mij zo abstract over. Daarnaast heeft hij al zoveel mankementen die het slechte eten + het vermageren kunnen verklaren, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Maar nu eet hij al een tijdje redelijk goed en sinds de vitB steeds beter dat hij eigenlijk aan zou moeten komen. En dát gebeurt dus niet. Toch de FIV? Toch een tumor? Of tóch IBD?

Als ik deze kans niet met beide aangrijp zal ik het mezelf altijd kwalijk blijven nemen, dus we gaan ervoor!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door nellebel »

goh wat een dilemma's iedere keer weer. en ondanks alles blijft solo vrolijk. respect en waardering voor jullie inzet voor lieve solo, jullie gaan ervoor en solo had geen beter huisje kunnen vinden als bij julile. hopelijk komen er nog wat grammetjes aan bij hem.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Dankjewel voor je lieve woorden Wendy!

Ik moet dit gewoon doen voor Solo, juist het feit dat hij zo vrolijk is maakt dat ik alles (binnen bepaalde grenzen) wil proberen om hem er toch weer bovenop te krijgen. Ik merk dat ook de dierenarts frustratie voelt vanwege het feit dat hij zo enorm mager is, maar ogenschijnlijk niet ziek is.

Gelukkig laat Solo zich gemakkelijk "pillen" zolang ik zijn koppie maar niet vast hoef te pakken, dus van echte stress is geen sprake.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Anne »

He wat vervelend allemaal voor jou en de dappere Solo. Ik ga hier duimen dat het kuurtje aanslaat en dat hij hopelijk een beetje aan gaat komen. Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Het kuurtje Metrazol is goed aangeslagen, binnen een paar dagen was hij van de diarree af. Dat is dus hartstikke positief! :-P

Helaas blijft hij afvallen. :-( Twee weken geleden heb ik hem weer eens gewogen en hij weegt nog maar 3,8kg. Hij is een en al botjes inmiddels.

Het eten gaat op en af. At hij eerst goed brokken mee, daar is hij weer helemaal mee gestopt. Hij krijgt nu dus 2x per dag een kuipje Gourmet. 3x heb ik geprobeert maar dat eet hij niet op. Verder stop ik hem alles toe wat hij wil hebben, hij is tegenwoordig gek op kaas en als ik een tosti of een kaassouflé eet krijgt hij lekker een stukje kaas. Wil hij een stukje vlees, een likje yoghurt of wat dan ook, hij krijgt het én hij geniet er van. :grin:

Verder blijft het "gewoon" goed gaan met hem. Hij toont absoluut niet ziek en hangt enorm aan Mahra (één van onze poezen) momenteel. Kruipt lekker bij haar, maar houdt haar ook goed in de gaten. Want als zij opstaat is er vast een goede reden voor. ;-)

Ik sta ervan te kijken dat hij er nog steeds is en nog steeds geniet van het leven. Het is een taaie rakker.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Adriana »

als je nog niet zo lang geleden een uitgebreid bloedonderzoek hebt laten doen dan zou je da nog eens heel goed moeten kijken naar bepaalde waardes, leuco's en ook calcium.
want ik begrijp dat er geen 100% zekerheid over de diagnose is en gezien zijn vermageren zou het dus ook nog richting tumor kunnen gaan..
als hij geen last heeft van kaas.. dan zou je bijna gaan denken dat het geen IBD kan zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door nellebel »

die rot FIV heeft overal invloed op, die kan alles kapot maken. geniet lekker van jullie solo en laat hem lekker genieten van al het lekkers. meer kun je toch neit doen. sterkte en solo, komop ventje, volhouden en goed eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

@Adriana : Solo is een bejaarde FIVkater met een chronische middenoorontsteking, die enorm veel stress heeft van DA-bezoeken wat met name resulteert in slecht eten. Hij is bijna niet te prikken, heeft daar zoveel stress van dat zijn aderen dichtklappen.

Het vermoeden is dat hij óf in het laatste stadium van FIV zit óf ergens een tumor heeft. Of misschien wel beiden, FIVjes zijn namelijk ook erg gevoelig voor kanker.

Alhoewel het inmiddels alweer zo'n 9 maanden aan de gang is... Meestal verloopt kanker toch sneller.

Er is destijds een algeheel bloedonderzoek gedaan, suiker, nieren, lever, schildklier zijn allemaal nagekeken. Daar kwam alleen uit dat zijn lever wat minder goed functioneert maar de waarden pasten bij het feit dat hij inmiddels bejaard is.

Ik betwijfel ook of het IBD is. Heb ooit een kat met IBD gezien en die had veel ergere diarreeklachten. Maar feit blijft dat hij door de Metrazol binnen 3 dagen van de diarree af was die hij al zo'n 6 weken had op dat moment, dus wat het geweest is?

Maar om even kort te gaan. Solo is al meerdere malen helemaal bevoeld, bekeken, beluisterd, beprikt en bekweekt en daar is nooit een sluitende diagnose uit gekomen. Het enige wat ik 100% zeker weet is dat hij FIV heeft en dat hij een chronische middenoorontsteking heeft die niet reageert op antibiotica. Omdat hij na alle onderzoeken en DA-bezoeken elke keer weer zoveel in moest leveren hebben we in december besloten het erbij te laten. Er is iets aan de gang in zijn lijfje, dat staat als een paal boven water, maar zo'n beetje alles wat te behandelen is is uitgesloten. Ik zou met Solo ook nooit het traject van chemo in gaan.

@nellebel : Dankjewel voor je lieve woorden. Solo geniet inderdaad nog steeds van het leven, heeft geen aantoonbare pijn. Het liefst ligt hij de hele avond samen met Mahra lekker op schoot. Op het moment dat het leven voor hem niet leuk meer is laten we hem gaan. Maar eerlijk is eerlijk, ik sta er zelf van te kijken dat hij er nog steeds is en zo geniet.

Afbeelding
Foto genomen op 18-03-2012
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door nellebel »

ach lieve solo, wat ben je toch een scheetje. ik vind je mooi en dapper. wat een sterke vent.
ik weet dat onze flippie met haar FELV ook heeft gevochten om bij ons te mogen blijven en ze heeft er ten volste van genoten. totdat het goed was voor haar en we haar hebben laten gaan. doet veel pijn maar brengt ook een goed gevoel. we hebben het goed gedaan.
Ik vind het knap dat je het belang van solo voorop weet te zetten. heb het bij flippie ook mogen ervaren, maar weet ook hoe moeilijk het is om iets los te laten terwijl je zelf eigenlijk niet wil maar flippie toen echt wel. die was er klaar voor.
jij kent solo als beste en weet wat voor hem nog haalbaar is. geniet nog intens van hem en ik hoop echt van harte dat hij nog lang bij jullie is. en lekker laten genietne. onze flippie kreeg ook alles te eten wat lekker was, of het nou gezond was of niet. die heeft haar laatste dagen (ze heeft op 2sept haar verjaardag gevierd en is 6 sept overleden) geleefd op vooral slagroon.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Femmel »

Dankjewel Wendy! Ik ben eigenlijk het type dat altijd de onderste steen boven wil hebben, wil weten wat er aan de hand is. Maar dat gaat nu eenmaal niet met Solo, dan weet ik wellicht wat er aan de hand is maar heb waarschijnlijk wel een dode kat. Ook de dierenarts zag het niet zitten om wéér dat onderzoekstraject in te gaan en staat ons bij in het "pappen en nathouden", symptoombestrijding. Solo mag geen pijn of ongemak kennen en daar stellen we alles voor in het werk.

Flippie was ook een bijzonder meisje hè? Hoe mooi is het toch wat we voor deze katten mogen zorgen? Ik vind het echt een eer! Zeker als je ziet dat zowel Spetter* (mijn vorige FIVje) als Solo echte zwerfkaters waren. En Solo was in het begin erg bang van vanalles en trok zich geregeld 3 dagen al blazend onder een stoel terug. :-( En moet je nu zien, hij ligt op schoot, een grotere schoothanger hebben we niet, en laat zich alles welgevallen.

We kunnen deze katten geen lang leven beloven maar wel een goed leven!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIV-kater Solo eet heel slecht

Bericht door Adriana »

k begrijp je helemaal en zolang hij het relatief zo goed doet ben je al lang blij met iedere dag.. is vit c niks voor hem, om zijn weerstand wat te helpen? en geweldig dat die waardes eigenlijk zo goed waren/zijn..
en tuurlijk, op een moment wil je rust en zo veel mogelijk stabiliteit en alles wat hij eet is meegenomen. fijn dat die diarree snel onder controle was!
probeer nog even mee te denken.. er is soort van hele zuivere yoghurt van volle melk aangezuurd met yoghurtplantje met een redelijk vetgehalte, bekertje (blauw/wit) kost hier 36 eurocent. zit geen troep in want ik kan er tegen.. als ie toch wat yoghurt eet dan krijgt hij hiermee lekker veel vet = energie binnen... en de melkeiwitten en suikers zijn omgezet dus kleine kans dat hij daar last van heeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie