Dierentandarts

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dierentandarts

Bericht door nellebel »

hoe is enzo er vandaag aan toe? is hij al weer de oude?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dierentandarts

Bericht door Adriana »

thnx! Enzo slaapt nog veel, heeft gisteren zijn laatste pijnstiller (buprecare) gehad (heb dat afgebouwd) en krijgt nog wat AB (clavubactin). en vandaag slaapt hij voor het eerst weer helemaal opgevouwen in een drolletje met kop onder opgetrokken voorpootjes en staart. dus geen pijn aan zijn hoofd meer.
de rechterkant van zijn koppetje is aardig geslonken, zijn oog traant nog een beetje.
hij eet vrij goed en alleen kip/tonijn filets van Miamor en afgelopen dagen 2x daags een portie biefstuk in kabouterstukjes.
hij eet eigenlijk geen rauw vlees (geen van drie grmbl) en ik vond dat toch wel belangrijk. dus naar dure slager en half ons aangeschaft en jawel!

de bengels zijn behoorlijk in de war geweest maar gisteren moest Maks door Enzo worden gecorrigeerd want die zat hem uit te dagen en van zijn favo plek af te jagen.
Enzo heeft voor de ingreep een weekje destress gehad omdat ik doodsbenauwd was dat-ie na de ingreep de gebruikelijke schichtigheid in zou schieten (onzichtbaar onder het logeerbed oid) maar dat viel reuze mee. hij is de afgelopen dagen steeds in mijn buurt gebleven maar dorst niet diep te slapen..
hij heeft tijdens de operatie, erna en de dag erop vloeistofinfuus gehad om zijn nieren goed te spoelen en ik vind nog steeds grote plassen van hem.
hij probeert wel brokjes te eten en slikt een deel dan gewoon door. brokjes mag eigenlijk niet maar zo lang alleen maar gekookte kip vind ik niet zo jofel. daarnaast krijgt hij easypill met verknipt tarwegras voor natuurlijke vitamientjes/enziempjes etc om aan te sterken.

we zijn nu een halve week verder en hij herstelt eigenlijk heel erg snel.
met de getransplanteerde plekken op zijn kaak moeten we vooral heel voorzichtig zijn, dat moet goed vastgroeien.
zitten oploshechtingen in. hij heeft de afgelopen dagen af+toe buiten in de zon op het balkon gezeten, maar de bengels waren iets te uitbundig voor hem.
het herstel begon eigenlijk al met het bijkomen van de gasnarcose, dat is toch zo ongelofelijk veel prettiger en veel minder belastend voor een dier...
over anderhalve week nog even terug voor controle, maar dit gaat al iedere dag een beetje beter.
dus baasje blij/blij/blij! :pdtura1:

Afbeelding :iluvu: Afbeelding
Enzo met kale voorpoten, hap uit zijn kraag, dik gezicht en beetje traanoog... :verliefd:
-------
en verder gaat hier het voer met smurrie er uit.
in het gesprek bij de dierentandarts kwam de opmerking dat eventueel al aanwezige tandplak smurrie aantrekt, dat hecht denk ik makkelijker en veroorzaakt dus sneller en meer gebitsellende.
dus Zpls afgestruind op natvoer van alleen maar gekookte kip/vis.
bij Porta staan foliezakjes kip/rund en bij Miamor ook foliezakjes kip/tonijn. daar zit dan wel gelei bij maar dat komt uit de kip en lijkt me veilig. staat bij dat er verder niks aan is toegevoegd.
hier krijgen ze met zijn drie één foliezakje natvoer Miamor (s avonds) omdat ik zeker wil weten dat er genoeg vocht binnenkomt (zie Enzo nooit drinken). en gek genoeg lusten ze geen van drie door mij gekookte kip - makreel - wijting - en ook vrijwel geen vers vlees van kip - kalkoen - ...... grmbl....
maar als het uit de Miamor-keuken komt wordt het ineens wel opgekaand....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dierentandarts

Bericht door nellebel »

klinkt toc hallemaal goed adriana hoe het met enzo gaat. gelukkig niet in de panike geschoten en het eten gaat vrij goed. enzo jongen je hebt die biefstuk dik verdiend. lijkt me zo erg voor zo'n beesje als ze in je mond vanalles doen .hij snapt het niet en dan de pijn. wat een dappere kerel is het toch.
je hebt me wel aan eht denken gezet. ik heb in het weekend al van schessir (ofzo) natvoer gekocht. is ook puur vlees en geen plaksaus erbij. moeten ze ook langer op werken in plaats van hap slik weg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Dierentandarts

Bericht door Cerna »

en gek genoeg lusten ze geen van drie door mij gekookte kip - makreel - wijting - en ook vrijwel geen vers vlees van kip - kalkoen - ...... grmbl....
maar als het uit de Miamor-keuken komt wordt het ineens wel opgekaand....
Haha, cursusje koken misschien? Maar fijn dat hij binnen zo'n korte tijd al zo opknapt. Chapeau!
Applaws kip naturel of met kaas, pompoen en oceanfish wordt hier ook erg lekker gevonden.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Dierentandarts

Bericht door pinguin »

wat hersteld enzo snel zeg als ik dit zo lees. hier ook lastige eters. rauwe kip moeten ze niet. maar kook je het dan halen ze het bijna uit pan. vraag me niet waarom?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Dierentandarts

Bericht door Catfish »

Wat ben ik blij dat Enzo het zo goed doet! Maar dat kan ook haast niet anders, ik heb diep respect voor de manier waarop jij hem en de bengels verzorgt.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dierentandarts

Bericht door Kattenbella »

Gelukkig dat Enzo het goed doet, kereltje op de foto met zijn kale pootjes. Dappere vent!

Even over de smurrie. Ik geef Minousch en Siepel KD blik, ze hebben beiden al geen tanden meer, maar voor eventuele andere nierkatten. Is dat smurrie en weet je een alternatief? Brokken wil ik niet meer, je weet dat ze verder carnibest en vers eten.

Geef je Enzo nog een knuffel!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dierentandarts

Bericht door Adriana »

Bella: wat goed dat je nierklantjes k/d blik krijgen!

even ingrediënten/analyse opgezocht:
http://www.huisdierenziekenhuis.nl/alge ... d-blik.pdf

Original:
Varkenslever, rund, maïszetmeel, dierlijkvet, gemalen maïs, varken, cellulose, kaliumcitraat,
calciumcarbonaat, visolie, DL-methionine, taurine, gejodeerd zout, vitaminen en sporenelementen.

Minced with Chicken(minstens 14%):
Varkenslever, kip, varken, gemalen rijst, havervezel,
maïszetmeel, glucose, dierlijk vet, kaliumcitraat, psyllium, calciumcarbonaat, calciumsulfaat, visolie, taurine, DL-methionine, gejodeerd zout, vitaminen en sporenelementen.

nieren gaan bij mij altijd vóór gebit en dan heb je de keuze in nat en droog nierdieetvoer.
je geeft geen k/d brokjes, dus blijft er blik en carnibest over.
er zit geen suiker in maar wel het nodige zetmeel, dus smurrie, maar je kunt moeilijk anders...
goed drinken en hopen dat de carnibest de tandjes schoon houdt, af en toe controle en verwijderen van eventuele tandsteen
en het is ook afhankelijk van aanleg en conditie (nierklantjes...). en met aanleg bedoel ik ook hoe staan tanden en kiezen in het tandvlees.
bij Enzo (en Mies) komen ze nauwelijks boven het tandvlees uit, als ik een bengel-bekje opendoe, dan zie ik heel veel meer wit.

tot voor kort had ik me nog niet zo verdiept in de tandheelkundige afdeling, want Enzo's tak van sport was schildklier en is nog wel nieren.
hij gaat jaarlijks gecontroleerd worden en da Kn kondigde aan dat de achterste kies/kiezen hoogstwaarschijnlijk met een paar jaar ook weg moeten.
maar hij wilde dat niet min of meer preventief doen.

en verder ga ik hier (in het Adriana-lab hihi..) proefjes doen met soort van tandenpoetsen.
+ van Annet kreeg ik de link van losse soort van vingers, waarmee je langs een kattengebit kunt 'poetsen', zelf heb ik
+ een anti-plak borsteltje van een electr mensentandenborstel en
+ een scrubhandschoen. die kun je verknippen maar ook in zijn geheel aandoen en dan langs het gebit halen! de scrubhandschoen ligt hier voorlopig op de grond met wat easypill er aan en blijkt in die vorm een favo speeltje van de bengels te zijn;
+ de officiële katten- en hondentandenborstel en dat is een onding: duur en onhandig;
+ de kattendrinkfonteinen uitgebreid: meer vormen op een paar plaatsen.

bengels eten veel liever brokjes dan natvoer en halen hun grijze neusjes op voor rauw vlees. ze drinken goed en ik hoop met die combi dat dit soort gebitsellende aan hen bespaard blijft. zal dus wel zelf regelmatig controleren en zal bij hen gaan scrubben. bij Enzo wordt het smurrieloos natvoer en voor een deel nierbroks met wat medicatie en dan jaarlijks langs de dierentandarts.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dierentandarts

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat Enzo zo goed opknapt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dierentandarts

Bericht door Kattenbella »

Adriana, ik ben al jaren bezig met voer en tanden. dat peotsen valt te proberen bij sommige katten, het is natuurlijk wel een grote groep hier. Van die smurrie vind ik dat je gelijk hebt, maar inderdaad nu voor Minousch echt even het beste, haar lijfje moet al zo afzien, ik moet nog maar zien of ze het redt. Vanmiddag weer druppels halen voor haar.

Wat Misty betreft, dat moet echt een medische misser zijn geweest. Ze is gezond, prachtig op gewicht, energiek en ze eet alleen carnibest. Misschien dat ik haar ooit weer eens laat testen bij de nieuwe dierenarts als het vertrouwen er is, maar ik laat haar nu mooi haar gang gaan. Ze kan echt niet tegen stress en als je drie kwartier als mens al in de ruimte waar de dieren bij moeten komen bij die dierenarts werd je al gestoord. Arm meisje.

Ik zal in ieder geval Blacky en Meneer in de gaten houden, dat is familie. Ashley was dat ook en zij had ook last van haar bekje, kreeg novocam en stierf. Ze had een nierafwijking, maar niet eens zo'n grote. Het blijft zoeken en soms weer op je bek gaan en teleurgesteld zijn.

Geef je je mooie Enzo een knuffel!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Dierentandarts

Bericht door Cerna »

Wat Misty betreft, dat moet echt een medische misser zijn geweest. Ze is gezond, prachtig op gewicht, energiek en ze eet alleen carnibest.
Misty is net zo'n hypochonder als Noa! :lol:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dierentandarts

Bericht door Kattenbella »

:lol: Ze gogelde alleen ook met cijfers ;-)

Adriana, wat een kerel die Enzo, hij is best wel groot of lijkt dat maar zo?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dierentandarts

Bericht door nellebel »

toch fijn die info hier. guusje en gijs knagen op vanalles dus ga proberen of ze ook op mijn oude opzettandeborstels willen knagen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Dierentandarts

Bericht door patiani-guusje »

Adriana fijn om te lezen dat het goed gaat met Enzo!!! Geef hem maar een dikke knuffel van me!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dierentandarts

Bericht door Adriana »

;-) Wendy: kun je Gijs niet leren dan de tandjes van Guusje te poetsen? en omgekeerd?
en hihi mogen we daar wel foto's van?
hier in het Adriana-lab blijkt dat een hand met scrubhandschoen aan wat makkelijker langs de tandjes 'poetst' dan een borsteltje of een enkele vinger. ik heb de indruk dat ze schrikken van iets met een steel dichtbij het bekje en dat dit als erg eng wordt gezien..
de borsteltjes fietsen hier intussen door het hele huis want 'oooh vrouwtje, wat een leuk speeltje!'

;-) Bella: Enzo legt met gemak zijn voorpoten op het aanrecht als-ie op zijn achterpoten naast me staat. hij heeft alleen nog steeds onderwicht en dat krijg ik niet aangevuld. k denk dat Maks ook die kant opgaat.... beetje afhankelijk hoe hoog de bengels uiteindelijk op de poten komen te staan..

;-) ;-) aan alle knuffelaars: zijn hoofd is intussen pijnloos en niet meer opgezet, dus ik heb hem al jullie knuffels gegeven en knorretjes en veel prrrrrts terug!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie