Kat ontsnapt. Wat te doen?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Skatti
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:38

Kat ontsnapt. Wat te doen?

Bericht door Skatti »

Hallo kattenliefhebbers,

Ik heb het volgende probleem. Sinds 3 jaar heb ik een mainecoon poes, niet raszuiver en gesterilliseerd. Eerst woonden we op een flatje, waar ze als binnenkat prima vertoefde. Na ruim een jaar zo gewoond te hebben verhuisden we naar onze huidige woning met 600 m2 aan omheinde tuin. Hier kon ze lekker in de omheinde tuin naar buiten. Wel hadden we het zo gemaakt dat ze alleen binnen de tuin kon komen, dit vanwege de 80 km weg die voor ons huis loopt en de toeristendrukte in de zomers. Lange tijd ging dit erg goed en vermaakte de poes zich prima buiten. Echter sinds de sterilisatie is ze veel beweeglijker en levendiger en klimt ze om de zoveel tijd over de omheining. Al een aantal malen hebben we de omheining zo aangepast dat ze er niet meer uit kon (dachten we), maar steeds opnieuw lijkt ze wel weer een maniertje te vinden om ervantussen te gaan. Ze laat zich meestal vrij makkelijk weer pakken maar dit wordt steeds lastiger en ik als overbezorgde poezenmoeder wordt hier niet zo gelukkig van. Ik moet er niet aan denken dat ze aangereden wordt of meegenomen wordt door een hebberige toerist, ze is nogal een mooi diertje.

Wat zouden jullie doen om te voorkomen dat ik haar straks bij Amivedi op moet geven?

- de omheining weglaten/ openstellen zodat ze ook zich buiten de tuin kan begeven (met als nadeel dat we niet weten wanneer ze waar uithangt en we dus niet zomaar van huis kunnen, dat ze de weg op kan etc.)

- de omheining weer verbeteren, tenslotte is 600 m2 een behoorlijke tuin (meer dan menig dierentuin-katachtige tot zijn/haar beschikking heeft).

Of misschien zijn er nog wel andere opties die ik nu over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat ontsnapt; wat te doen?

Bericht door nellebel »

zeker niet de omheining weghalen. dan loop je een erg groot risico.
wij hebben onze tuin ook afgezet, maar niet in de mate dat ze zeker niet kunnen ontsnappen. dat betekende dat flippie alleen buiten kwam als wij erbij waren.
de keus ligt bij jou. als je het je kunt veroorloven en je wilt dat je kat buiten kan spelen zit er niks anders op dan de omheining te verbeteren of alleen bezoek van de tuin onder toezicht. anders je kat binnenhouden
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat ontsnapt; wat te doen?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met deze uitbreek-dame,
we hebben rechtsboven een zoekfunctie en er is al heel wat geschreven over een grote ren voor de 8 castraatjes van Dinie, de met een net overdekte tuin van JLC en er zijn afschermingen waarvan de bovenkant 45 graden naar binnen loopt.. en er zijn zelfgebouwde rennen en verblijfplaatsen. je kunt je hart ophalen en ik zou de komende tijd zeker benutten om iets te bouwen want we hebben ook de nodige topics over aangereden katten en het moeizame herstel als ze het hebben overleefd...

en zolang dat er nog niet is zou je haar in tuig aan een lijn in de tuin kunnen laten. dat zal in het begin een hoop m.coon-gevloek opleveren maar dat went denk ik snel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kat ontsnapt; wat te doen?

Bericht door Mirjam86 »

Wij laten ze ook aan een tuigje in de tuin, omdat we nog geen geld hebben om de tuin ontsnappingsproof te maken.
Met zo'n grote tuin kan je een lekkere lange lijn kopen en deze ergens aan vast maken zodat ze veel bewegingsvrijheid heeft. Wel in de gaten houden natuurlijk...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat ontsnapt; wat te doen?

Bericht door JLC »

De optie van het tuigje en een lange lijn ken ik ook. Vrienden van mijn ouders hebben dit, want de trein loopt langs hun achtertuin. En zelf ben ik van het afnetten van de tuin. Een en ander is te koop bij Zooplus en de Gamma. Maar ik zie dat jullie een behoorlijke tuin hebben (ikzelf heb een postzegeltuintje in een Vinex-wijk). In jullie geval zou ik voor een ren kiezen, eventueel in combinatie met het tuigje en een lange lijn.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kat ontsnapt; wat te doen?

Bericht door Aziraphale »

Wij hebben onze tuin ook afgezet met gaaspanelen. Onze atletische poes kon er na een half jaar ook overheen klimmen. Wij hebben nu langs de afzetting drie zwakstroomdraadjes lopen. De poes er één keer met haar koppie tegenaan gehouden, flinke schrik en ze heeft 5 dagen binnen gezeten. Maar uiteindelijk ging ze de tuin weer in en geen haar op haar hoofd die eraan denkt om weer te ontsnappen. Wel even 'zielig' en het was vreselijk om te zien dat ze z bang was geworden na de schok, maar als ze ontsnapt is nog veel zieliger....En nu gaat het prima met haar en rent ze weer vrolijk rond in de tuin :)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat ontsnapt; wat te doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je inderdaad even moet zoeken op tuinafzettingen. Daar komt steeds meer een markt voor en je kan steeds meer ideetjes vinden en zelfs firma's die dat doen.
En dan blijkt dat heel wat katten uitbraakprinsjes en prinsesjes zijn... :???:

Ik weet niet wat je nu al voor afzetting hebt? Maar kan je dat even uitleggen en bij voorkeur staven met een foto? Dan kunnen we misschien wat helpen.
En weet je hoe ze ontsnapt? Of is het een raadsel? Ben je heel erg zeker dat alle spleten en kieren goed dicht zitten of ze niet ergens een klein tunneltje heeft? Het kan ook maar zo eenvoudig zijn...
Hoe hoog is je afsluiting? Springt ze er misschien gewoon overheen?

Ook zou ik je aanraden even de het topic van 'kattenren' te bekijken. Dat gaat over tuinafzettingen in het algemeen eigenlijk. De eerste zaken zijn al een beetje gedateerd en dan zie je dat er nogal wat katten na verloop van tijd toch een uitwegje vinden, zeker bij naar binnen vallende afsluitingen. Sommigen niet, anderen toch wel. Maar ik heb er recent eens een link geplaatst met erg veel ideetjes. Zowel voor tuin, ren als balkon.
Hier op het forum weet ik van 1 kat die over een stroomdraadje geraakte, maar dat lijkt dan toch beter te werken dan andere zaken, naar mijn gevoel...

Maar misschien eerst eens vertellen wat je juist voor afsluiting hebt.... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Skatti
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:38

Re: Kat ontsnapt; wat te doen?

Bericht door Skatti »

Dank allemaal alvast voor de tot nu toe gegeven tips. Het is nu al erg laat, maar ik zal morgen het kattenren-topic eens opzoeken. Wel goed om te lezen dat ik niet helemaal zot ben, dat ik graag mijn tuin afsluit. Voor nu moet ik nog even een hoop kattengemauw aanhoren dus het zou fijn zijn als ze weer zelfstandig naar buiten kan. Morgen zal ik eens foto's maken en plaatsen hier. Weltruste.
Skatti
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:38

Re: Kat ontsnapt. Wat te doen? UPDATE

Bericht door Skatti »

Hallo mensen,

Sinds ruim een week ontsnapte de poes meerdere malen ondanks verbeteringen van het hekwerk, met vele nachtelijke zoektochten door het struikgewas van de buren als gevolg. Toppunt was de avond dat ze weer foetsie was en het te laat werd om te zoeken. Ik heb de achterdeur open laten staan en gehoopt dat ze terugkwam, maar had er een erg rotgevoel bij en heb geen oog dichtgedaan. Om 3 uur 's nachts kwam madam dan toch nog thuis gelukkig. Ze liet zich hoe dan ook al niet meer paaien met de wiskas-snoepjes waar ze anders zo gek op is. De slimmerd.

Dat ze steeds terugkomt stelt me wel gerust en ik kan aan haar zien dat ze er erg gelukkig van wordt. Alle mooie kattenrennen op dit forum ten spijt, heb ik besloten er geen te bouwen binnen de huidige omheinde tuin. In plaats daarvan wil ik de omheining opnieuw verbeteren en en een kattenluikje in de achterdeur maken. Zo kan ze overdag in de omheinde achtertuin en mag ze 's avonds lekker vrij lopen, via de voortuin. Ze kan dan zelf via de achtertuin waarvan ik de omheining met een hekje openhoudt, weer terug naar binnen komen 's nachts. Dit is het plan althans.

De reden dat ik liever niet heb dat ze overdag vrij loopt is omdat het dan toch een heel stuk drukker is op de weg en de kat bovendien afgelopen week bijna mijn krielkipjes te pakken had, het loeder :lol: . Asl de kippies op stok zijn mag ze wat mij betreft rondlopen waar ze wil. Bovendien is het handig met vakantie-oppassers dat ze dan in een omheinde tuin kan, lijkt me.

Ik weet dat het me afgeraden wordt om haar vrij te laten lopen, maar ik ben bang dat ik haar erg ongelukkig maak met alleen de achtertuin, ook al is deze groot. Ze bleek uiteindelijk door ons gaas te kruipen in plaats van over het hek te klimmen. Het gaas is van dik ijzer en op 1 bepaald plekje zijn de vierkantjes ongeveer 8 bij 8 cm ipv 4 bij 4. Daar wurmde ze zich dus, wel met enige moeite, gewoon doorheen. Ze draagt nu in de tuin een lampje aan haar bandje, zodoende kwam ik achter haar ontsnappingsroute.

Ik wil iedereen die gereageerd heeft hartelijk bedanken en natuurlijk staat het vrij om nog steeds je mening of tips te geven. Op hoop van zegen geef ik de poes haar (gedeeltelijk) de vrijheid.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat ontsnapt. Wat te doen?

Bericht door Adriana »

t blijft altijd de beslissing en afweging van het baasje, heel veel dingen zijn voor ons van een afstand niet te overzien.. ik neem aan dat deze madam gechipt is.. en dan indd op hoop van zegen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kat ontsnapt. Wat te doen?

Bericht door Cerna »

Katten verongelukken vaker aan een niet zo'n drukke weg of 's avonds doordat ze verblind worden door de koplampen dan aan een heel drukke weg want dan schrikken al die auto's sowieso af. Bij een vrij rustige weg zijn ze niet verdacht op een evt. auto en dat kan je 's avonds dus ook overkomen!

Dus nee, ik vind het een erg slecht idee om de kat die zo'n grote tuin ter beschikking heeft toch nog meer vrijheid te geven en ik zou toch een schrikdraadje overwegen.
Misschien zal ze in het begin even zeuren, maar dat gaat heus wel over.
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Kat ontsnapt. Wat te doen?

Bericht door helskinky »

Ik heb ook een kruising Maine Coon, wel een kleinere tuin, en we hadden ook de tuin uitbraakproof gemaakt. Maar net zoals jouw dame vond onze vent ook steeds weer een uitweg. Pasten wij de hoogte weer aan. klom ie er toch weer overheen.Gelukkig hebben we aan beide kanten tuinen,die allemaal grenzen aan een sloot. Dus geen drukke wegen enz. Mio vermaakt zich de hele dag in allerlei tuinen, komt netjes zijn plas en poepie doen ik de bak (wat ik geweldig vind, geen overlast voor de buren). Mio komt gedurende de dag regelmatig even binnen wippen,voor een aai,snoepje of gewoon even bij ons te zijn. Zijn we niet thuis, en weten we dat s'ochtends al dan gaat ie niet naar buite, en degen die het eerste thuis is laat Mio uit (heeft wel een kattenluik) en 's avonds mag ie niet naar buiten.
Succes met je uitbraakkat ;-)
Skatti
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:38

Re: Kat ontsnapt. Wat te doen?

Bericht door Skatti »

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben echt stapeldol op mijn houdini en het zou mijn poezenmoederhartje breken als haar wat overkomen zou. Maar ik worstel er ook wel mee dat zij vanwege mijn eigen angst beperkt wordt in haar poezenleven. Ze is tenslotte niet mijn eigendom, maar gewoon van zichzelf en ik mag voor haar zorgen. Zo zie ik dat wel een beetje.

Ik ben misschien ook wel wat overbezorgd. Vooralsnog lijkt ze de weg niet interessant te vinden, aan beide zijden van ons huis wonen ook mensen met grote tuinen en achter ons huis is een natuur/ recreatie gebied. Ze lijkt zich daar meer op te richten. Ze is gechipt, dat zeker. Het is mijn allergrootste nachtmerrie dat ze aangereden zou worden, maar ze is nu wel heel gelukkig en komt echt tevreden en lief binnen, waar ze eerst nog weleens wilde klagen. Ja ze zit echt wel wat beter in 'dr velletje nu. Momenteel hebben we de achtertuin weer helemaal dichtgetimmerd (denken we). Vrijdag krijgt ze een kattenluikje zodat ze zelf de hele dag de achtertuin in kan. Ze kan dus niet zomaar de weg op als we er zelf niet zijn. Voor mij is het kiezen tussen twee kwaden, maar ik ben gelukkig als mijn katje ook blij is.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat ontsnapt. Wat te doen?

Bericht door nellebel »

weet je hoe je buren er tegenover staan? vroeger thuis woonden we ook vrij rustig ,maar daar zou ik nooit van mijn leven een kat los durven laten. boerendorpje en sorry als ik mensen voor hun hoofd stoot (ben zelf ook gewoon een boerentrien hoor), maar de manier van praten al. katten verzuipen, vogels uit de lucht knallen als we er maar geen last van hebben.
want als ze straks bij de buren gaat rondhangen is de vraag of die daar blij mee zijn en wat ze gaan doen. mijn tuin is nu afgezet, maar voorheen de kat van de overburen continue in mijn tuin aan het schijten en mijn katten knettergek maken. was ik echt niet blij mee en heb vanalles aan middeltjes geprobeerd het beestje weg te houden en ik ben een dierenvriend. dus wat zou een ander doen?
vond het ook altijd jammer, want mijn andere buurman klaagde ook altijd over die ...kat en hierdoor heel negatief over alle katten .heb hem vaak duidelijk gemaakt dat niet de kat de schuld is maar de eigenaar. nu zwaait hij gelukkig altijd naar mijn katten als hij voorbij loopt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Skatti
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:38

Re: Kat ontsnapt. Wat te doen?

Bericht door Skatti »

Mijn buurvrouw vindt haar erg leuk en de andere buren hebben zelf een katje, die gewoon over buiten loopt. Daar zie ik verder geen problemen mee. Wel dat ze mijn kippen opeet... durf het eigenlijk niet zo goed uit te proberen zeg maar.

Daarnet zag ik haar tegen de bosjes sproeien. Het is een poes, weet iemand of dit ook territoriaal gedrag is? Ik heb het eerlijk gezegd nooit eerder gezien bij poezen.
Plaats reactie