Aandachttrekstertje

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Aandachttrekstertje

Bericht door silfje »

ons jongste katje (7 maanden) is een echt aandachttrekstertje.
Ze miauwt erg veel.

Bijvoorbeeld tijdens een spannende film, als ik ga slapen (heel vervelend want ze houdt me dan uit de slaap) en soms zomaar of als ze wil spelen (denk ik) .
Ik wil de katten niet in de slaapkamer hebben als ik lig te slapen. In het weekend (als het niet geeft om iets later te gaan slapen, laten we de katten bijna door het hele huis (behalve computerkamer en slaapkamer) lopen.

Dit zou ik ook graag door de weeks willen kunnen doen maar door het gemiauw is dat niet handig en laat ik ze dan in de woonkamer. Anders gaat ze voor de slaapkamerdeur lopen bleren.
Ik wil ze door de weeks ook savonds door het huis kunnen laten lopen en heb het idee dat het alleen aandachttrekkerij is.

Het is om de anderhalve seconde een miauw, totdat de kat van 3 jaar oud, die een beetje een pleegmoeder is terugmiauwt of we tevoorschijn komen.

Hoe leer je miauwgedrag af?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: aandachttrekstertje

Bericht door castratenkoor »

Ik vind dat een beetje negatieve benadering - aandachttrekkerij. Is duidelijk een onzeker poesje. Ik zie het als communiceren.
Hoe leer je dat af? Nou niet denk ik zelf.
je kunt een karakter niet evranderen, de kat is wie ze is.
En dit is een babbelgraag exemplaar.
Zo heb ik er hier ook een aantal, die babbelen veel tegen mij en veel tegen de anderen.
persoonlijk kan ik het niet als storend zien.

Mijn advies is laat de kat zichzelf zijn met alles erop en eraan.
Misschien helpt het als je eens wat vaker met haar gaat spelen, op vaste tijden elke dag, een half uurtje of zo per keer.

Zitten ze erg veel in de huiskamer zonder dat er mensen bij zijn? Wie weet snakt ze erna altijd bij jou in dezelfde ruimte te verblijven.
Zie het als aanhankelijkheid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: aandachttrekstertje

Bericht door Adriana »

ik begrijp dat je je katten de hele week (overdag en s nachts) opgesloten laat in één ruimte?
en alleen in het weekeinde hebben ze wat meer ruimte? klopt dat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: aandachttrekstertje

Bericht door nellebel »

hier ook zo'n kletskous gehad. flippie kletste de hele dag voor degezelligheid. sjefke daarentegen maiuwde vooral als hij flippie kwijt was. hij ging dan ook nooit zelf zoeken, maar bleef miauwen tot flippie naar hem kwam. ik denk ook dat ze aandacht mist. van jou of misschien op dat moment dat ze de andere kat kwijt is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: aandachttrekstertje

Bericht door som1980 »

Ik denk overdag ook een beetje terugkletsen, dan voelen ze zich gehoord :)
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: aandachttrekstertje

Bericht door silfje »

Adriana schreef:ik begrijp dat je je katten de hele week (overdag en s nachts) opgesloten laat in één ruimte?
en alleen in het weekeinde hebben ze wat meer ruimte? klopt dat?
nee op werktijden en snachts gaan ze in de woonkamer, dus 4 dagen per week zijn ze overdag en snachts in de woonkamer maar savonds mogen ze los door t huis. 3 dagen per week kunnen ze de hele dag en nacht los.
Het is een grote woonkamer en hij ligt vol met speeltjes :) Ze kunnen er lekker in rennen.

Vaak als buri kat van 7 maanden miauwt komt florence, de kat van 3 jaar naar haar toe en die miauwt dan 1 keer en dan is ze even stil. Dit vind ik erg schattig gedrag. Ze heeft zich opgeworpen als pleegmoeder.

als ze niet zo hard miauwden hadden we ze ook de hele nacht los laten lopen. Dat zou ik nu ook het liefst doen vandaar mijn vraag.

Daarom zou ik het het liefste tips krijgen, als er een manier is om ze het vaak miauwen af te leren. Ik ben bang dat als ik steeds met haar ga spelen als ze miauwt, je het juist beloont.
Bovendien kan dat om 2 uur snachts op een werkdag niet.

Als dat niet kan dan zij het zo en dan neem ik het voor lief, maar als er een mogelijkheid is dan hoor ik dat graag.

@castratenkoor

Als het een brabbelgraag exemplaar is dan zij het zo, maar als er een manier is om de kat dit minder te laten doen dan krijg ik daar graag tips over omdat we ze dan ook snachts door het huis kunnen laten lopen.

Bij mij altijd in dezelfde ruimte verblijven kan helaas niet. Daardoor hebben we ook op voorhand voor 2 katten gekozen. Dan hebben ze als er niemand thuis is gezelschap aan elkaar.

Buri is 7 maanden en nog niet gesterriliseerd, we zijn dat nog wel van plan, zou dat kunnen helpen tegen miauwen?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: aandachttrekstertje

Bericht door Ilone »

Wanneer is ze begonnen met dat mauwen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aandachttrekstertje

Bericht door castratenkoor »

Het zou maar zo kunnen dat castreren helpt, wie weet is ze wel krols en daarom zo lawaaiig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aandachttrekstertje

Bericht door Adriana »

eens met Dinie... k zou haar zo snel mogelijk laten castreren en niemand kan op voorhand voorspellen of het helpt.
en als de situatie niet verandert, dan zou je met je da kunnen overleggen of een mild rustgevend middel (bv telizen) helpt om wat meer zelfvertrouwen te krijgen als daar het probleem zit.. missch groeit ze er over heen..

ik denk niet dat als je wat terugzegt ze dan nog frequenter miauwt omdat ze zich dan beloond voelt. één van mijn jonge katers heeft ook van die buien en dan praat ik heel vanzelfsprekend met hem en wordt ie als eerste geborsteld. daarna weet hij dat ik bezig ben en roep ik nog wel wat tegen hem maar dan ff geen aandacht meer.

en er zijn heel luidruchtige katzels, bv siamezen en katzels die hun bek zelden open doen en waar de baasjes bijna smeken om een mauw..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Aandachttrekstertje

Bericht door MarjanR »

Het klinkt inderdaad alsof jouw kat wat oosters bloed heeft.
Zeker zoals je omschrijft dat het wat klagerig en laag klinkt.
Oosterse katten mauwen veel en daar doe je echt niets aan.
Maar als je een HTK kat hebt kan dit ook het geval zijn.
Negeren op momenten dat het je niet uitkomt werkt nog het beste.
Tenminste, bij mij wel. Maar elke kat is anders en is het even uitzoeken wat voor jou het beste werkt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Aandachttrekstertje

Bericht door nellebel »

ook mijn vraag, hoe lang heb je haar al en hoe lang doet ze dit. zoals ik al schreef deed mijn sjefke dit in het begin ook. flippie moest hem dan geruststellen en dan was het goed. uiteindelijk is dit minder geworden (ik denk niet doorde castratie maar zeker weet ik eht niet). ik denk zelf dat hij meer egwend raakte en minder snel bang was.
overdag klets ik wat af met mijn katten, s'nachts negeer ik t. dat heeft bij de vorige al snel erin geresulteerd dat ze me rustig laten slapen. bij guusje lukt dit nu ook steeds beter, die begint ons ritme wat over te nemen. gijs nog niet, die gaat totaal los zodra we naar bed gaan. krijgt de laatste nachten steeds vaker een mep van guusje dan en dan gaat hij alleen beneden spelen of in de gang.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Aandachttrekstertje

Bericht door Mirjam86 »

Onze Taiyo miauwt echt om ons te roepen. Dan wil ze dat je even met haar meeloopt, haha.
In het begin ging ze ook als wij naar bed gingen voor de slaapkamerdeur miauwen, maar na drie nachten was dat over. Nu begrijpt ze dat wij 's nachts slapen en niet met haar kunnen spelen.
Ook als de deur van de slaapkamer nu open staat maakt ze ons niet wakker.

Je kan haar dus wel los laten lopen en dan een weekje met oordoppen slapen. Wie weet valt het kwartje en stopt ze 's nachts met mauwen.
Laten helpen lijkt me sowieso een goed idee, misschien is ze wel krols.

Onze andere poes miauwt trouwens niet zozeer, maar piept als ze ons zoekt. Als we dan terug roepen komt ze aangerend en is het weer goed.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Cerna

Re: Aandachttrekstertje

Bericht door Cerna »

Wanneer je de slaapkamerdeur open laat staan, is het "irritante" gemiauw zo afgelopen. Dan komt ze lekker bij je liggen en kunnen jullie allebei slapen. En och, die paar haren........die neem je op de koop toe.
Bij ons slapen alle 5 katten in de slaapkamer (twee op het bed). Gezellige boel zo met z'n zevenen

Ze wil gewoon bij je zijn; ziet je overdag al vier dagen niet en dan ook nog iedere nacht. Deze kat houdt van menselijk gezelschap en dat krijgt ze dus duidelijk onvoldoende anders zou ze niet miauwen want 's avonds doet ze het toch niet?

Ik begrijp mensen niet die dieren willen, maar ze vervolgens niet 24/7 om zich heen willen hebben!
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Aandachttrekstertje

Bericht door silfje »

Nellebel en Ilone: ik heb Buri en Florence nu ongeveer 1,5 maand.
ze heeft altijd al meer gemauwd dan wat ik gewend was van katten, en dan tel ik de siamees van een vriendinnetje mee.
Het lijkt erop dat het sinds 1 a 2 weken erger geworden is, want eerst mauwde ze alleen als we in de buurt waren en nu doet ze dat ook als we in een andere ruimte zijn (snachts als we proberen te slapen bijvoorbeeld). Ze lijkt ook veel aanhankelijker de laatste tijd dus misschien is het krolsheid. Ik heb wat extra aandacht aan haar besteed omdat we haar de eerste week oogzalf hebben moeten geven en twee weken later nog een kuur. En hoopte dat ze daardoor aanhankelijker was geworden (omdat ze meer vertrouwen kreeg in ons)

@ marjan: Het is een Bengaalse raskat.
Op de begindagen van dit ras gebruikte fokkers katten zoals de Siamees, de Burmees en de Egyptische Mau.
bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... e-kat.html
Oosters bloed zit er daardoor zeker in, misschien heeft buri meer oosters bloed dan Florence, want Florence mauwt ook wel meer dan gemiddelde kat maar Buri spant de kroon.

@ Dinie en Adriana: Castreren waren we van plan maar had bij ons nog niet zoveel haast omdat ze toch niet bij andere katten in de buurt kunnen komen, maar in dit geval moeten we er maar een afspraak voor maken bij de dierenarts.
Ik zie er erg tegenop om haar alleen bij de dierenarts te moeten laten omdat ze zo sociaal is en zo gehecht aan Florence. Waarschijnlijk gaan ze elkaar heel erg missen. Ze zijn namelijk waar ze ook in huis lopen altijd samen, slapen tegen elkaar aan en als buri in een andere kamer is gaat ze mauwen (hoe zal het ook :) ) om Florence te roepen en Florence komt dan meteen.

dit zijn de dames in een doos die ze geadopteerd hebben na een opruim actie van wat spullen van zolder, met een kat in huis blijft een lege doos nooit lang leeg :)
De kat met de rodere kleur is Buri en de wassende kat is Florence

Afbeelding

We zullen een afspraak maken voor castratie en hopen dat het helpt

@Cerna

mijn vriend heeft hele mooie lange dreads en daar wordt constant op gejaagd, ook als hij probeert te slapen hangt florence aan zijn haar. (touwtjes zijn leuk!! ;-) )

Ik vind de dreads prachtig, we zijn best bereid het huis katproof te maken maar het mooie haar van mijn vriend hou ik liever zoals het is, niet katproof :)

Daardoor is slapen met katten in de kamer niet praktisch. :grin:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Aandachttrekstertje

Bericht door nellebel »

hahaha hier zijn ze dol op onze brillen (mijn man draagt overdag lenzen, maar heeft s'avonds een bril op, en ik heb alleen met tv kijken een bril op). dan is de jacht op de bril geopenend eerst koppen totdat hij van je hoofd valt, of bijten in de pootjes, likken aan de glazen. reuze interessant. we moeten ze in de la van het nachtkastje leggen anders ligt de bril zo onder de kast. en vliegt hij door de kamer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie