Opvoeden van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jojanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:42

Opvoeden van kittens

Bericht door Jojanneke »

Hallo allemaal,

Er zijn genoeg topics te lezen maar ik wilde toch graag wat Mickey & Maus specifieke tips!

M & M zijn twee broertjes van nu een maand of 6.
Allebei doen ze wat ze willen maar Mickey is toch wel echt de deugniet.
Je moet em op een avond zeker een keer of 10 van het aanrecht en/of gasfornuis spuiten.
Hij springt regelmatig op de kapstok dus die kan ik al niet meer gebruiken.

Als ik aan het eten ben cirkelen ze om me heen en Maus gaat zelfs zo ver dat hij op mijn schouder gaat zitten en het eten van de vork af probeert te eten.
Nat voedsel en kattenmelk kan ik alleen geven als ik mezelf opsluit in de douche of ze afleid met snoepjes die ik in de woonkamer gooi. Ik kan mijn keuken namelijk niet afsluiten.
Anders zijn ze zo wild dat alles alsnog op de grond beland en ze bijvoorbeeld met nagels en al in mijn been/bil staan en ze op het aanrecht blijven springen.

Mickey is sowieso een klimkat springt ook regelmatig op de hoge cv naast de douche als ik in de douche ben of springt op de tv of in de gordijnen.

Alles gaat ook stuk uiteindelijk, ik kan geen vazen of planten neerzetten.
Daarnaast is ook elke dag de halve kattenbak verspreid door het hele huis (gelukkig meestal alleen de steentjes hoor).

Daarnaast gaat Mickey vaak in de keuken op de wasmachine naar me zitten kijken of vanuit het halletje en gaat dan miauwen. Als ik em dan roep komt ie op een gegeven moment wel aanlopen om even te kroelen, terwijl Maus gewoon uitzich zelf komt en sowieso er ook meer behoefte aan lijkt te hebben.

Ze lijken trouwens ook hun namen helemaal niet te kennen! Als Mickey piept en ik iets anders dan zijn naam roept komt ie ook. Ook krabben ze echt alles stuk behalve de krabpaal.

Nou lijkt het alsof ik ze niet leuk vindt en alleen maar wat te zeuren heb over ze maar dat is niet zo hoor! Dit is wel de 1e keer dat ik katten of uberhaupt huisdieren heb dus ik kan alle tips gebruiken om ze enigzins in het gareel te krijgen! Ze worden maandag 10 oktober gecastreerd, dat zal misschien ook wel wat helpen.

Kortom hellup want zo kan ik natuurlijk nooit nieuwe meubels kopen als ik later als ik groot ben stinkend rijk ben ;)

Alvast bedankt!

Groetjes,

Jojanneke
Er zijn drie dingen belangrijk in het leven: Eten, Slapen & Bellyrubs!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Opvoeden van kittens...

Bericht door MarjanR »

Ik weet het niet, Jojanneke.
Het is erg lastig wanneer je twee kittens hebt die nergens naar luisteren.
Ik weet dat kittens nogal bewegelijk en energiek zijn.
Maar wat ik ondertussen wél weet (en niet iedereen is het met me eens) is dat in sommige gevallen een harde hand wel de juiste manier is.
Dus pak ze maar op wanneer ze dingen doen die niet kunnen.
Je ondersteunt ze bij de billen maar pakt ze wel in de nekvel (zodat ze niet hangen aan hun nekvel, maar wel beseffen dat de grens bereikt is).
En dan ze aankijken (draai hun koppie maar) en dan zeer ferm NEE!!!!
Ze mogen best hun oortjes vouwen en angstig kijken.
Ze ze dan op de grond en negeer ze.
Dit is het ultieme (wat mij betreft).
Misschien werkt het ook niet na 2x, misschien moet dit ook wel 5x.
En weet, ze breken niet. Echt niet.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Opvoeden van kittens...

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

de methode zoals hierboven omschreven door MarjanR heeft bij mij goed gewerkt.
op een gegeven moment is alleen al het duidelijk roepen van "NEE" afdoende om ze, bijvoorbeeld, van het aanrecht te roepen.

maar houd wel in de gaten dat kittens/ katten echte opportunisten zijn. dus op een gegeven moment weten ze dat ze niet op het aanrecht mogen komen, maar zonder toezicht (bijvoorbeeld als je niet thuis bent) zullen ze het toch echt niet laten.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Opvoeden van kittens...

Bericht door Adriana »

we hebben vrij veel topics en berichten over kittengedrag, straffen (eventueel) en proberen op te voeden (t zijn katten en dat lukt vrijwel niet..)
kiezen voor kittens betekent het accepteren van kattenkwaad. ze zijn volop in ontwikkeling en gedragen zich normaal en natuurlijk. dat dit niet aansluit bij jouw beleving en niet zo jofel is voor sommige onderdelen van je interieur is vervelend. t zijn en blijven kittens met het bijbehorende en te respecteren (vind ik) kittengedrag.
straffen werkt echt niet en ze zijn blijkbaar ook zo asserief dat ze zich daar niet zo veel van aantrekken.
tuurlijk kun je ze in hun nekvel pakken maar dat is niet zo bevorderlijk voor je band met ze, want ze kunnen jou vrij snel gaan zien als boeman en 'gevaarlijk/niet te vertrouwen'. en je blijft verbieden en straffen en boos en dat is niet een leuke sfeer in je huis. en als je slaapt of afwezig bent, dan doen ze het toch hoor!
sopdoekje over het aanrecht, na het nadrukkelijke 'nee' en ook weer opgelost. vazen met bloemen en potten met planten zijn dankbare objecten. zolang ze vrij jong zijn is het verstandig om al je snuisterijen en breekbare dingen waar je aan gehecht bent even op te bergen. huis en jezelf kittenproof maken en proberen volop van ze te genieten. ze kunnen hun halve leven nog als dooie dienders op de bank liggen en snurken..!

probeer allerlei mogelijkheden voor ze te maken, goeie krabpalen tot aan het plafond, keukenrol om hun energie op kwijt te raken, goeie krabplanken half hoog tegen een muur. speel uitgebreid met ze en borstel ze dagelijks.
er zijn niet zoveel katten die naar hun naam luisteren, katten zijn katten en geen honden. die kun je disciplineren. katten hebben een wat andere karakterstructuur.

ideale situatie voor twee katten is drie kattenbakken, op verschillende plaatsen. dat is een internationaal aanbevolen regel/advies.. tuurlijk kan het met minder, maar als ze dan gaan wildplassen, dan ben je veel meer tijd kwijt om dat weer op te lossen..
k begrijp dat je voor twee katten één kattenbak hebt en dat is te weinig, vandaar waarsch ook het gespit.
lees je verder in in de vele kittentopics, daar staan heel erg veel tips en trucs voor jouw situatie en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jojanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:42

Re: Opvoeden van kittens

Bericht door Jojanneke »

Bedankt voor jullie reacties. Ik wist natuurlijk wel dat je katten niet écht kan opvoeden en als ik er niet ben gaan ze inderdaad alsnog alles doen waarvan ze weten dat het niet mag, maar een poging tot opvoeden doen kan geen kwaad ;)
En inderdaad als ze straks wat ouder zijn kunnen ze nog genoeg slapen haha
Maar ook al zijn ze veel zelfstandiger dan honden, blijkbaar zijn ze toch wel aan je gehecht, want ze slapen het liefst zo dicht mogelijk bij mij of nog beter, op mijn arm of schoot! :)
De kattenmand heb ik maar opgeruimd want die gebruiken ze toch niet. Als ik er niet ben liggen ze lekker op de bank haha

Kan het nog kwaad dat ik ze al met 6 wk heb gekregen (aten al zelfstandig en gebruikten de kattenbak al), pas veel later hoorde ik dat 8wk normaal gesproken het minimum is.

En een heel andere vraag, naar de dierenarts heb ik ze steeds samen in 1 bench gestopt maar als ze volgende week gecastreerd worden en ik ze daarna kom ophalen, moet ik er dan 1 bij kopen of kunnen ze best samen. Zoals je op de foto kan zien zijn ze al best groot...
Er zijn drie dingen belangrijk in het leven: Eten, Slapen & Bellyrubs!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Opvoeden van kittens

Bericht door castratenkoor »

Ik zou er een vervoersmand bij halen en ze ieder in eigen mand vervoeren.

Ik gebruik persoonlijk mijn stem alleen om de katten aan me te binden, dus als lokmiddel ipv straf- en waarschuwingsmiddel.
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik doe niet aan lijfstraffen en ook niet aan stemverheffing.
Mijn huis is volledig catproof en dat is voor beide partijen wel zo prettig.
Ik geniet liever van mijn katten dan dat ik politie-agentje moet spelen.
Toch weten ze heel goed dat als ik salade en Franse kaas op bijzettafel zet dat dat van mij is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Opvoeden van kittens

Bericht door Adriana »

tuurlijk hechten katten zich aan hun personeel, maar ze hebben hun voorkeuren.
en ach, je kunt altijd proberen om een beetje op te voeden, maar zorg dat de sfeer goed blijft en dat ze niet bang van je kunnen worden.
en zorg voor alternatieven, bv als ze steeds boeken van een plank af gooien, zet die boeken/cd's dan ergens ander en houdt die plank als kattenplank, want dat is kennelijk een heerlijke soes en uitkijkplek.
probeer situaties aan te passen aan de katzels, dat gaat veel sneller dan omgekeerd.

wij kunnen niet zien of ze nog samen in een transportkooi passen.. als ze terugkomen, dan zijn ze suf en ruiken allebei verkeerd, dus dan zal het geen probleem zijn. maar op de heenweg, nuchter...

gelukkig zijn ze samen, maar met 6 weken is erg vroeg. eigenlijk is ongeveer 12 weken een goeie tijd en 8 weken het minimum, maar dat komt maar zelden voor.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Opvoeden van kittens

Bericht door castratenkoor »

Een kat die aan het bijkomen is van narcose kan ongecontroleerd van zich afslaan.
Dan kunnen ze elkaar ongewild beschadigen. Ze schrikken dan ook van elkaar, ze schrikken dan van elk geluid en aanraking. Mijn dierenarts raadt juist voor de terugweg 2 aparte vervoersmanden aan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Opvoeden van kittens

Bericht door nellebel »

ik heb al vaker geschreven in verschillende topics dat ik ook van die voedselvandalen heb, en heb gehad. heb het ze allemaal afgeleerd zonder ze maar aan te raken hoor. hier geen plantenspuit.
ik ben begonnen met oefenen met snoepjes. kleien snoepjes , ik ga op de bank zitten (zit ik in ieder geval stabiel en ze springen je niet omver of krabben je been open). roep ze en laat het snoepje zien. dan worden ze knetterwild, maar dan blijf ik met rustige stem herhalen, rustig, wachten. en ik hou mijn hand gesloten. op een gegeven moment worden ze iets rustiger en dan krijgen ze het snoepje. in het begin is iets rustiger nog superwild, maar ze hebben het zo in de gaten, en nu is vooral guusje nog erg wild, maar ze krijgt niet het snoepje eer ze rustiger is. ze heeft zelfs al in de gaten dat ze niets krijgt als gijs er niet bij is, dus als zij onrustig heen en weer springt bovenop me en ze krijgt niks, gaat ze achter gijs aan en komen ze samen terug.
onze vorige katetn heb ik zo geleerd pootje te geven, ook puur om de rust terug te krijgen. dit hielp prima, want ik kon ook nooit voer in een bakje doen, want ze sprongen ertegenaan en dan lag alles op de grond.
Dit kost veel tijd en energie en werkt bij volhouden. niet boos worden, lief blijven prate nen vooral belonen als ze het goed doen.

wat betreft kattebakgrit, ik heb een mat voort de bak liggen. ze vegen echt hun voeten niet, maar nu blijft het erop liggen en niet alles door het huis. heb sowieso erg weinig uitloop van het grit.

bij ons mogen ze veel ,amar sommige dingen zoals van de planten eten niet. (guusje springt altijd op de kist waar een plant staat, springt in de plant, trekt aa nde blaadjes en gaat daarna de tvbeelden meppen (met haar nageltje op het lcd scherm). dat mag ze dus echt niet. ik heb ze nu 4 weken beide rakkers. maar guusje weet nu al dat ze dat neit mag. doet ze wel hoor, maar als ik zeg nee guusje en ik sta op springt ze er al af. veel herhalen, nee zeggen op lage toon en eraf zetten. normaal praat ik op vrij hoge toon tegen ze. ze horen nu aan mijn stem of ze iets mogen of niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie