Niet goed meer lopen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
meriol
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2011 02:45

Niet goed meer lopen

Bericht door meriol »

Hallo!

Mijn 14 jarige kater Dikkie heeft een naar probleem... 5 dagen geleden begon het, hij was zich aan het krabben aan ons vloerkleed toen hij plotseling luid begon te miauwen, liep 2 stappen en toen ik gelijk bij hem was zag ik dat zijn rechter voorpoot in een onnatuurlijke houding zat, hij zat omhoog met de voet ter hoogte van zijn oren, het leek er net op of hij met zijn poot onder zijn halsband was gekomen maar dat was niet het geval. Ik heb de poot vastgepakt en op de grond gezet en toen verdween de onnatuurlijke houding gelijk maar daarna zag ik wel dat hij zijn poot minder goed kon belasten. Toen dit de volgende dag nog zo was heb ik de dierenarts gebeld en om advies gevraagd, ik had het idee dat hij misschien een luxatie had gehad of een verstuiking (pootje in normale stand en niet pijnlijk bij aanraking, alleen probleem met belasten met lopen) en de da vond dat ik het wel een weekend kon aankijken. Dit heb ik gedaan en zaterdag leek het even wat beter, liep wat beter op de zere poot maar maandag toch maar naar de da gegaan en toen was het opeens helemaal mis, da ( en ik ook) vond hem zwak over het gehele lichaam, opeens ook moeite met staan op zijn achterpoten en wat suf in reacties. De dierenarts zei dat de poot in ieder geval niet gebroken was en dat het er ook niet op leek dat hij veel pijn aan die poot had. Dierenarts maakte zich niet zo''n zorgen om de voorpoot maar wel om het door zijn achterpoten zakken.. Ik mocht hem mee naar huis nemen en moest het goed observeren...ik dacht toen nog dat het probleem puur zijn voorpoot was en dat hij door de pijn( da heeft flink aan poot zitten trekken en duwen) en angst ook problemen met het lopen had gekregen maar helaas kwam er thuis geen verbetering, bleef door achterpoten zakken ( vnml rechter achterpoot) en liep zo weinig mogelijk, ging het liefst zo snel mogelijk liggen. Wel at hij al het eten wat ik hem gaf op en plaste op de kattenbak toen ik hem hierop zette. dinsdagochtend dus meteen terug gegaan naar de dierenarts en toen is er bloed en urine onderzoek gedaan en daar was niets afwijkends te zien. Toen is er een foto gemaakt en bleek hij versleten wervels te hebben, er is toen via een spuit een pijnstiller en ontstekingsremmer gegeven en hij moest de nacht in de kliniek blijven in de hoop dat het de volgende dag beter zou zijn. Dit was helaas het niet het geval en toen is hij gestart met prednison en moet ik het aankijken... Ik zit dus nu met een kat die bijna niet kan lopen ( probeert het wel maar zakt dus door zijn achterpoten en kan zijn rechtervoorpoot steeds minder belasten , voetje buigt door naar de verkeerde kant) die wel eet en drinkt, nog wel plast als ik hem op de bak zet maar het liefst heel de dag in zijn mandje ligt...Het is zo zielig om te zien.... Wat er nou precies aan de hand is weet de da niet..zou een hernia kunnen zijn, een hersenbloeding,epilepsie...het is allemaal onduidelijk...een mri zou meer duidelijkheid kunnen geven maar dat is erg duur en mogelijk is er dan toch geen behandeling mogelijk en vanwege zijn leeftijd raadde de dierenarts mij aan eerst de werking prednison af te wachten... Ik ben zelf ook niet zo''n voorstander van teveel medisch ingrijpen maar ik begrijp het gewoon niet...wat is er nou aan de hand en wat moet ik (laten) doen...Heeft iemand die dit leest een idee...zoiets soortgelijks ooit meegemaakt met zijn of haar kat? Iedereen die advies kan geven alvast heel erg bedankt want ik weet het gewoon niet meer.. Ik vind het zo zielig...het is zo raar dat hij wanneer hij ligt hij alles gewoon kan bewegen en niet pijnlijk oogt maar dat het lopen zo moeilijk gaat...
Heel graag een reactie van iemand met advies...alvast superbedankt!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: niet goed meer lopen

Bericht door MarjanR »

Wow, arme Dikkie.
Ik dacht voordat je zei "hernia" ook aan hernia.
Ik heb geen ervaring met een kat die de zelfde symptomen heeft.
Wel ervaring met hernia (bij mezelf).
Ik ben geopereerd, maar ik heb nog steeds last van m'n rug.
Dus ik vraag me af of een operatie (als je het geld bij elkaar hebt voor een mri en de operatie) wel zin heeft.
Maar dat is m'n eigen ervaring.

Misschien dat er anderen zijn die een kat hebben (gehad) met de zelfde symptomen?

Veel sterkte jullie twee
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: niet goed meer lopen

Bericht door nellebel »

hrlaas geen ervaring maar wilde je wel even sterkte wensen en beterschap voor dikkie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
suus11
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2011 14:30

Re: Niet goed meer lopen

Bericht door suus11 »

Hoi meriol,
Hoe gaat het nu met dickie? Ben je er inmiddels al achter wat het probleem is?
Mijn kat Dickie vertoont dezelfde klachten en daarbij last van astma! Ook ik weet niet wat er hand de hand is. Staat nu op een dubbele dosering metacam, maar lijkt niet veel te doen. Hij eet vrijwel niet en krijgt vocht onder dwang. Is de laatste 2 dgn niet eens meer naar de bak geweest! Hoop iets van je te horen.

Groet Suus11
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niet goed meer lopen

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me geen goed plan die Metacam. Kun je beter om een andere pijnstiller vrager die minder belastend is voor de nieren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
suus11
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2011 14:30

Re: Niet goed meer lopen

Bericht door suus11 »

Vind het ook niet geweldig, die metacam! Zit echt met mijn handen in het haar. Hoe erg is het als ze niet plassen enz, kan toch ook niet goed zijn! Morgenochtend direct naar de praktijk voor foto's enz. Ben echter bang voor de komende uren. Is dit wel atrose, dat begin ik me steeds meer af te vragen! Afgelopen 4jr al 7 katten verloren, 1 van ouderdom en 6 aan ziektes! Heb het behoorlijk gehad. Natuurlijk komt er een tijd dat je afscheid van ze moet nemen, maar die 6 knapperds zijn niet ouder dan max 13jr geworden.

Gr suus11
Plaats reactie